Vraag

XGSPON router advies

  • 8 April 2024
  • 4 reacties
  • 77 keer bekeken

Reputatie 1

Goededag,

Sinds een week heb ik nu een werkende KPN 1GB fiber verbinding. Het ontvangen Router is de KPN Experia box 12 met als we ( de vele KPN medewerkers die ik nu al binnen een week heb moeten spreken) het goed hebben nog versie 10 software omdat de huidige KPN software die was uitgerold voor problemen op het router zorgt. Ik haal ook niet de beloofde snelheid van mij abonnement met dit router in geen enkele speedtest, wat ik ronduit gênant vind, laat a.u.b. de reacties van 'het is toch snel genoeg achterwege” In deze perikelen ga ik niet duiken dus ter oplossing een andere eigen router.

De advies vragen zijn

Kan elke router met een UTP WAN ingang met de fiber XGSPON overweg?

Kan elke router met een 1GB die snelhed halen of zijn er zaken waar ik op moet gaan letten?

Net als velen heb ik interesse in de dure  Fritzbox 5590, maar zoals ik zeg erg duur. Ik zat aan tp-link ER707-M2 te denken omdat ik al een omada switch heb en dan een eap erbij


4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

De advies vragen zijn

Kan elke router met een UTP WAN ingang met de fiber XGSPON overweg?

Nee, je router moet ook een PPPoE verbinding kunnen opzetten

Kan elke router met een 1GB die snelhed halen of zijn er zaken waar ik op moet gaan letten?

Nee, oudere fpSense routers staan erom bekend dat ze de 1Gbps niet halen vanwege de PPPoE sessie.

Net als velen heb ik interesse in de dure  Fritzbox 5590, maar zoals ik zeg erg duur. Ik zat aan tp-link ER707-M2 te denken omdat ik al een omada switch heb en dan een eap erbij

De Fritzbox 7590 kan je ook gebruiken. Deze heeft al een KPN-profiel, dus je hoeft vrijwel niets te configureren. Ze zijn ook nog eens relatief goedkoop te krijgen op Marktplaats.

Reputatie 7
Badge +9

PS, check ook even dit topic:

 

Reputatie 1

Bedankt voor het advies. Ik zal kijken of de TP-Link ER707-M2  PPPoE ondersteunt en hoe die ligt t.o.v de 7590. De TP geniet voorkeur.

 

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Jerrill Bang A Foe, extra tips ter aanvulling, neem ook deze artikelen eens door:

 

Reageer