Flubot malware op Android toestellen (track en trace sms)

  • 21 May 2021
  • 62 reacties
  • 4316 keer bekeken
Flubot malware op Android toestellen (track en trace sms)

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

Reputatie 7
Badge +22

En, inderdaad wat RBxx al aangeeft. Degene van wie je het sms’je krijgt is niet de oplichter. Het is dan ook niet de bedoeling om 06-nummers hier openbaar te delen. We hebben hem daarom in je afbeelding even verborgen, Dennis.

Dat wist ik niet, maar dan is diegene toch ook niet goed bezig om die berichten door te sturen naar andere? :thinking:

Reputatie 7
Badge +30

Degene stuurt het ook niet zelf door. Het is de Flubot malware die zich op het apparaat genesteld heeft die dit doet. Neem het startbericht van dit topic eens door, daarin staat uitgelegd hoe het werkt :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +21

Dat doet diegene niet zelf Dennis, maar dat doet de malware waarmee zijn telefoon besmet is.
Als de ontvanger de link aanklikt wordt zijn Android telefoon ook weer besmet.

Reputatie 7
Badge +10

Dat doet diegene niet zelf Dennis, maar dat doet de malware waarmee zijn telefoon besmet is.
Als de ontvanger de link aanklikt wordt zijn Android telefoon ook weer besmet.


Precies, best ernstig wanneer men gedupeerd wordt 😟

‘Vroeger’ had je de zombiecomputer, tegenwoordig gebeurd het met een Androidtoestel.

Reputatie 7
Badge +22

Degene stuurt het ook niet zelf door. Het is de Flubot malware die zich op het apparaat genesteld heeft die dit doet. Neem het startbericht van dit topic eens door, daarin staat uitgelegd hoe het werkt :slight_smile:

Thanks!

Gister een flubot malware gehad.

Na mail van jullie dat mijn SMS gebruik hoger was dan normaal en dat jullie daardoor mijn SMS en internet verbinding geblokkeerd hebben.

Veel last gehad van allerlei rare telefoontjes.

Maar toen alles teruggezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw alle apps gedownload etc.

Kan ik nu alles weer gewoon doen?

Ik kan namelijk nog steeds niet sms'en.

Heb gelukkig nadat ik alles had teruggezet geen last meer gehad van rare telefoontjes.

Hopelijk kunnen jullie mijn vraag snel beantwoorden. 

Met vriendelijke groet 

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Chantal09 ,

Welkom op het forum en wat een vervelende situatie! In de e-mail en SMS die je ontvangen hebt van ons staat een telefoonnummer die anders is dan die van de reguliere klantenservice, en als je dat nummer belt dan kom je direct uit bij de afdeling die deze blokkade weer ongedaan kan maken.

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Chantal09, we hebben jouw bericht samengevoegd! Wat naar, hoor maar fijn dat je er nu geen last meer van hebt! Ja, je kunt weer alles doen: ik adviseer je wel om een beveiligingsprogramma voor je mobiel te gaan gebruiken: je kunt hier meer over lezen in het startbericht van dit topic.

Gister een flubot malware gehad.

Na mail van jullie dat mijn SMS gebruik hoger was dan normaal en dat jullie daardoor mijn SMS en internet verbinding geblokkeerd hebben.

 

Zo te lezen zijn de deze diensten dan geblokkeerd door onze afdeling Risicobeheer. Ik wil je vragen om met hen contact op te nemen, zodat zij deze diensten weer kunnen deblokkeren.
Zie het antwoord van @Raymondt en anders kun je met onze klantenservice bellen op het gratis nummer 0800 0402. De afdeling Risicobeheer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tot 17.30 uur.

Hallo,

Ook mijn  vrouw is slachtoffer van de Flubot malware geworden, eea ten gevolge van een 4 voudige indicatie.

1 Wij verwachten een pakje op betreffende dag,

2 DHL bestel auto zowat voor de deur (Achteraf waarschijnlijk bestelling bij de buren),

3 DHL auto vetrekt weer, zonder bij ons aan te bellen….

4 Prompt SMS bericht, voor track and trace,

Hierop geklikt, en in no time voor+/- € 90  aan SMS berichten verstuurd.

Zowel KPN als Google maakten hier melding van, procedure opgevolgd, factory reset, (zonder backup reset) .

So far ,so good, Bel/SMS bundel dagelijks gecheckt : Geen ongewone transacties wat dit betreft meer waar geworden.

Klaar is Kees, zou je zeggen.

Maaaar…. Sindsdien kreeg mijn vrouw melding “U heeft 50 % van uw data (2 GB) gebruikt etc” etc.

Enkele dagen later “U heeft 75 %  van uw data gebruikt etc”

En zojuist “U heeft 100 % gebruikt etc”

Welnu, mijn vrouw is niet vies van internet gebruik, maar wel in zeer beperkte mate, in tegenstelling tot mijn gebruik.

En dan kom ik zelden boven de helft van mijn bundel……

Hoe dan ook, wat, waar is dat internet gebruik naar toegegaan, en door welke gebruiker ???

Het lijkt er dus op dat, na de Flubot infectie er nu nog een databundel diefstal plaats vind….

Helaas kan ik nergens vinden waarnaar toe het gebruik van de databundel heeft plaatsgevonden.

Je kunt enkel zien hoeveel data gebruik er is geweest.

Wellicht voor verbetering vatbaar.

 

Groet Jaccomo1.

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Het lijkt er dus op dat, na de Flubot infectie er nu nog een databundel diefstal plaats vind….

En wat nog veel erger is, is dat er dus blijkbaar data van jouw vrouw naar dat malaifide clubje achter dat flubot virus gestuurd wordt en dat is dus waar je je eigenlijk zorgen over zou moeten maken. Die paar euro aan GB's ... pech maar je data ... alarm.

Reputatie 7
Badge +9

Nu vind ik het lastig hier iets op te zeggen, omdat wij niet kunnen (en/of mogen) zien waar die data aan opgegaan is, en dit ook het eerste signaal is dat ik uberhaupt krijg dat data er doorheen gaat na het hebben van het Flubot virus. Wat ik me wel kan voorstellen is dat na de reset van het toestel: alle apps moeten opnieuw worden gedownload, als er mail opgehaald wordt op het toestel moet de volledige inhoud van de mailbox weer opnieuw opgehaald worden, misschien is er een backup van zaken zoals whatsapp teruggezet, etc etc. Voor al dat soort zaken is uiteindelijk een hoop data nodig, dus als dat niet via wifi gebeurd is, dan zou ik me kunnen voorstellen dat die 2Gb er snel doorheen gaat.

@Raymondt 

Bedankt voor je bericht.

Ik hou het in ieder geval in de gaten.