Beantwoord

zendamateur inslag op modem, geen beeld meer

  • 21 October 2020
  • 40 reacties
  • 1723 keer bekeken

Ik als (gelicenseerd) zendamateur schijn de oorzaak te zijn dat mijn buren als ik uitzend op HF geen beeld (beels bevriest) meer hebben op hun ADSL verbinding van KPN.

 

Nu heb ik van meerdere amateurs vernomen dat dit vaker voorkomt en de buurman een modemupdate moet hebben die de HF blokkeert.

Bandfilter zou moeten worden geactiveerd ofzoiets. 

Ik hoorde zoiets als zendamateurprofiel er in krijgen d.m.v software update.

 

De kpn klantenservice bleek geen idee te hebben waar ik het over had.

 

Hoe moet de buurman handelen om weer beeld te krijgen als ik de zender aan heb?

 

 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 28 October 2020, 14:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Waarschijnlijk dus adviseren ziggo te nemen..ik had gedacht hier wel de oplossing te vinden. 

 

Reputatie 6
Badge +7

Vaag verhaal en zeer onwaarschijnlijk zelfs.

 

Ligt de oorzaak niet bij uw apparatuur?

 

Vraag me wel af waarom de buurman dan een andere provider zou moeten nemen in uw beleving?

Als zendamateur zou je eigenlijk zelf het antwoord moeten kunnen geven. De HF blokkeren zal niet gaan omdat het ADSL signaal dezelfde frequenties gebruikt, ik dacht in elk geval tot zo'n MHz of 20.

Jouw zendersignaal induceert in de telefoonkabels en verminkt het ADSL signaal.

Je kan een poging doen met afgeschermde en getwiste kabel waar mogelijk, eventueel aangevuld met smoorspoelen (ferriet ringen) om de inductie te minimaliseren. Of dit nog gevolgen heeft voor het ADSL signaal is afwachten.

Als dit allemaal faalt is het einde QRO ben ik bang voor.

Overigens moet jij handelen, niet de buurman, jij bent degene die de storing veroorzaakt ook al ben je gerechtigd de frequenties te gebruiken.

Alleen in het geval de apparatuur van de buurman niet aan de eisen voldoet kan die verzorgingsplicht eventueel vervallen.

DSL slingert allerlei signalen de ether in waar zend/ontvang amateurs last van hebben, dat komt omdat er kabels worden gebruikt die daar nooit voor bedoelt zijn. Maar dat werkt 2 kanten uit, de kabels kunnen ook weer onbedoeld signalen opvangen, en dat geeft al snel een verstoring omdat het een techniek is die werkt op het randje van wat mogelijk is.

In dit geval, als de zender netjes alleen uitzend waar die voor is gemaakt dan is DSL daar te gevoelig voor en moet daar iets aan gedaan worden. Maar dat gaat niet meevallen, afwachten op glasvezel.

https://www.ukqrm.org.uk/vdsl.php

Wat de status is bij KPN weet ik niet, maar zelfs al zou het toegepast worden is het geen garantie dat de problemen over zijn.

Als zendamateur zou je eigenlijk zelf het antwoord moeten kunnen geven. De HF blokkeren zal niet gaan omdat het ADSL signaal dezelfde frequenties gebruikt, ik dacht in elk geval tot zo'n MHz of 20.

Jouw zendersignaal induceert in de telefoonkabels en verminkt het ADSL signaal.

Je kan een poging doen met afgeschermde en getwiste kabel waar mogelijk, eventueel aangevuld met smoorspoelen (ferriet ringen) om de inductie te minimaliseren. Of dit nog gevolgen heeft voor het ADSL signaal is afwachten.

Als dit allemaal faalt is het einde QRO ben ik bang voor.

Klopt tot ongeveer 20mhz.

Ze kunnen echter bandsperfilters in de modems flashen die de amateurbanden sperren.

 

Einde QSO gaat hem niet worden. Mijn apparatuur is prima in orde en heb de primaire status op de amateurbanden.

 

Dat zal toch echt door KPN geregeld moeten worden of de buurman heeft simpelweg pech en moet dan om zien naar andere provider bijvoorbeeld.

 

We gaan er echter van uit dat het niet zover komt.

Heb elders al vernomen dat kpn dat kan die banden sperren d.m.v software aanpassing.

 

Reputatie 7
Badge +24

Einde QSO gaat hem niet worden. Mijn apparatuur is prima in orde en heb de primaire status op de amateurbanden.

Ik heb ook mijn autorijbewijs. Dat betekend dus dat ik auto mag rijden. Maar dat betekent nog niet dat ik bij de buurman door de tuin mag crossen.

U mag uw hobby uitoefenen zolang u andere mensen daar niet mee lastig valt. Als dat thuis niet lukt, dan moet dat maar elders.

Dat zal toch echt door KPN geregeld moeten worden of de buurman heeft simpelweg pech en moet dan om zien naar andere provider bijvoorbeeld.

 

We gaan er echter van uit dat het niet zover komt.

Heb elders al vernomen dat kpn dat kan die banden sperren d.m.v software aanpassing.

KPN gaat echt geen specifieke software op de router van uw buurman zetten. Hoe denk je dat dat da met updaten moet later? Totaal onrealistisch natuurlijk. 

Het zou ook kunnen dat er een DVS verstoord wordt, heb je gekeken of die daar gebruikt worden ? Dat is ook al zo’n techniek die oneigenlijk gebruik maakt van bestaande bedrading.

Verder, dit schreef is onlangs nog :

https://forum.kpn.com/kpn-ontmoet-31/oude-tv-die-breedband-stoort-geen-uitzondering-510812?postid=1089751#post1089751

Die ‘bandsperfilters’ zoals het genoemd wordt is een software oplossing aan de kant van de DSLAM en niet het modem zelf. Het modem volgt de DSLAM vervolgens en zal deze frequenties ook niet gaan gebruiken. Het idee hier achter is dat er geen DSL signalen lekken naar het desbetreffende spectrum.

Deze oplossing zal het probleem alleen oplossen indien de storing het gevolg is van verminking van de signalen in die specifieke spectrum delen. Als het geinduceerde zendsignaal zo sterk is dat de ingang van het modem overstuurd raakt zal het geen oplossing bieden. Het zal ook betekenen dat er op de DSL lijn minder capaciteit beschikbaar is en de buurman een lagere internet snelheid gaat zien.

De opstelling ‘mijn apparatuur is prima en het is niet mijn probleem’ is zendamateur onwaardig maar gaat ook niet op en zal alleen tot problemen gaan lijden. In het ergste geval kan het er voor zorgen dat het AT beperkende maatregelen gaat opleggen. Ik raad aan het gedeelte in de machtigingsvoorwaarden met betrekking tot het voorkomen en oplossen van storingen er nog eens aandachtig op na te slaan om te zien welke mogelijkheden tot een verbetering van de situatie kunnen leiden.

Meebewegen werkt meestal beter dan de hakken in het zand.

Zoals eerder gemeld. Bekijk bij de buurman waar mogelijk de verbinding tussen ISRA en modem geoptimaliseerd kan worden. Minder kabel is beter, en gebruik getwist en afgeschermde kabel en gebruik indien nodig ferrietringen om de inductie te verminderen. Als de inductie in de kabel voor de ISRA plaats vind zal dit geen oplossing blijken natuurlijk.

End-feds zijn notoire probleem makers door hun onvoorspelbare afstraling. Het zou zomaar kunnen zijn dat een kleine aanpassing op dat gebied grote verschillen maakt. Het een en ander laat zich moeilijk voorspellen maar experimenteren is (was) een van de grondbeginselen van het zendamateurisme.

Als zendamateur zou je eigenlijk zelf het antwoord moeten kunnen geven. De HF blokkeren zal niet gaan omdat het ADSL signaal dezelfde frequenties gebruikt, ik dacht in elk geval tot zo'n MHz of 20.

Jouw zendersignaal induceert in de telefoonkabels en verminkt het ADSL signaal.

Je kan een poging doen met afgeschermde en getwiste kabel waar mogelijk, eventueel aangevuld met smoorspoelen (ferriet ringen) om de inductie te minimaliseren. Of dit nog gevolgen heeft voor het ADSL signaal is afwachten.

Als dit allemaal faalt is het einde QRO ben ik bang voor.

Klopt tot ongeveer 20mhz.

Je moet het precies aangeven, niet ongeveer. Bijj DSL ligt het aan het profile, zie b.v.https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL. Wat je zender betreft, om wat voor frequenties gaat het? En hoeveel vermogen? (in Hz dus, geen ‘banden’ of ‘meters’)

Ze kunnen echter bandsperfilters in de modems flashen die de amateurbanden sperren.

Alles kan maar heeft een prijskaartje. In feite vraag je KPN of je buurman kosten te maken zodat die minder bandbreedte kunnen gebruiken zodat jij verder niets hoeft te doen en doorgaan met je hobby.

 

Dat zal toch echt door KPN geregeld moeten worden of de buurman heeft simpelweg pech en moet dan om zien naar andere provider bijvoorbeeld.

zie eerder; anderen moeten zich maar aanpassen in jouw optiek kennelijk. Heb ook wel verhalen gelezen van zendamateurs die alle voor hen storende spullen bij buren gratis hebben vervangen, o.a. kabels trekken zodat ze geen PLC adapters meer nodig hadden.

Je kan ook de buurman van een Ziggo abo voorzien. Kost je dan wel 75 euro per maand, maar tja, hobbies kosten nou eenmaal geld.

Of 10kEuro-100kEuro o.i.d. bij KPNnetwerkNL neerleggen zodat ze daarmee in jouw stralingsgebied vervroegd FttH kunnen regelen.

Of een andere hobby zoeken danwel anders communiceren. Zendamateurs zijn prima te identificeren en kan me niet voorstellen dat er geen meer is die geen internettoegang heeft. Een afgedankte smartphone voorzien van prepaid zorgeloos onbeperkt online misschien?

...

Of een andere hobby zoeken danwel anders communiceren. Zendamateurs zijn prima te identificeren en kan me niet voorstellen dat er geen meer is die geen internettoegang heeft. Een afgedankte smartphone voorzien van prepaid zorgeloos onbeperkt online misschien?

 

Dit is wel weer wat kort door de bocht, maar inderdaad, het is mogelijk dat je de invulling van de hobby moet herzien. Maar als het gaat om de zender op vol vermogen met SSB in de 40 meter band, dat is sowieso vragen om problemen in stedelijk gebied en dan moet je de zaken heel goed op orde hebben om niet te storen. Zelfs de maximale 25 Watt voor een N-machtiging kan al problemen opleveren.

Overigens betekend ‘de TV op zwart’ niet per definitie dat het internet signaal ook verstoord is. Ik neem aan dat geconstateerd is dat het modem inderdaad fouten logt en de verbinding met de DSLAM verliest. Zo niet, dan is er een ander probleem.

Einde QSO gaat hem niet worden. Mijn apparatuur is prima in orde en heb de primaire status op de amateurbanden.

Ik heb ook mijn autorijbewijs. Dat betekend dus dat ik auto mag rijden. Maar dat betekent nog niet dat ik bij de buurman door de tuin mag crossen.

U mag uw hobby uitoefenen zolang u andere mensen daar niet mee lastig valt. Als dat thuis niet lukt, dan moet dat maar elders.

Dat zal toch echt door KPN geregeld moeten worden of de buurman heeft simpelweg pech en moet dan om zien naar andere provider bijvoorbeeld.

 

We gaan er echter van uit dat het niet zover komt.

Heb elders al vernomen dat kpn dat kan die banden sperren d.m.v software aanpassing.

KPN gaat echt geen specifieke software op de router van uw buurman zetten. Hoe denk je dat dat da met updaten moet later? Totaal onrealistisch natuurlijk. 

Als uw buurman de tuin aanlegt op de snelweg zal er zeker doorheen gecrost worden.. zoiets is dit ook.
De frequentiebanden waar het om gaat zijn al decennia lang gebied van / voor de zendamateur en KPN maakt dan modems die daar ook gebruik van maken en dan moet men er niet van opkijken dat hun klanten er last van hebben.

En onrealistisch is het niet, op sommige modems schijnt die techniek al te zijn toegepast.
 

Die ‘bandsperfilters’ zoals het genoemd wordt is een software oplossing aan de kant van de DSLAM en niet het modem zelf. Het modem volgt de DSLAM vervolgens en zal deze frequenties ook niet gaan gebruiken. Het idee hier achter is dat er geen DSL signalen lekken naar het desbetreffende spectrum.

Deze oplossing zal het probleem alleen oplossen indien de storing het gevolg is van verminking van de signalen in die specifieke spectrum delen. Als het geinduceerde zendsignaal zo sterk is dat de ingang van het modem overstuurd raakt zal het geen oplossing bieden. Het zal ook betekenen dat er op de DSL lijn minder capaciteit beschikbaar is en de buurman een lagere internet snelheid gaat zien.

De opstelling ‘mijn apparatuur is prima en het is niet mijn probleem’ is zendamateur onwaardig maar gaat ook niet op en zal alleen tot problemen gaan lijden. In het ergste geval kan het er voor zorgen dat het AT beperkende maatregelen gaat opleggen. Ik raad aan het gedeelte in de machtigingsvoorwaarden met betrekking tot het voorkomen en oplossen van storingen er nog eens aandachtig op na te slaan om te zien welke mogelijkheden tot een verbetering van de situatie kunnen leiden.

Meebewegen werkt meestal beter dan de hakken in het zand.

Zoals eerder gemeld. Bekijk bij de buurman waar mogelijk de verbinding tussen ISRA en modem geoptimaliseerd kan worden. Minder kabel is beter, en gebruik getwist en afgeschermde kabel en gebruik indien nodig ferrietringen om de inductie te verminderen. Als de inductie in de kabel voor de ISRA plaats vind zal dit geen oplossing blijken natuurlijk.

End-feds zijn notoire probleem makers door hun onvoorspelbare afstraling. Het zou zomaar kunnen zijn dat een kleine aanpassing op dat gebied grote verschillen maakt. Het een en ander laat zich moeilijk voorspellen maar experimenteren is (was) een van de grondbeginselen van het zendamateurisme.

Het is ook niet zo dat ik nu bewust de buurman zn signaal ga lopen verkloten, we kunnen het er onderling prima over hebben en beiden zijn we ook aan het kijken wat er mogelijk is.

En als het inhoudt dat ik zijn overstap naar bijv ziggo moet betalen en de eventuele meerkosten voor hetzelfde type abonnement maandelijks voor mn rekening moet nemen heb ik daar geen moeite mee, maar ik ben wel van mening dat als het hier op orde is, ik het dan niet als mijn probleem zie om het op te lossen (waar we echter wel mee bezig zijn).

En als de oplossing is bandsperfilters aan te brengen is het mooi meegenomen lijkt me. 
Ik blijf het vreemd vinden dat KPN modems op de markt brengt die werken in een frequentiegebied waar (zeker in stedelijk gebied) men last kan hebben van in dit geval bijv zendamateurs. 
Dat men dan op voorhand als er storing is op zo’n modem direct de amateur de schuld geeft en zich moet aanpassen is dan natuurlijk van de zotte.

 

Topics in Telfort forum:

https://forum.telfort.nl/internet-267/modem-valt-uit-tijdens-uitzenden-op-de-40-meterband-7-125mhz-en-20-meterband-14-250mhz-86989

 

https://forum.telfort.nl/tv-338/motorola-vip1853-is-erg-gevoelig-voor-hf-en-loopt-vaak-vast-87717

 

Reputatie 7

Het werkelijke probleem zit bij de instantie die jou die zendmachtiging heeft verleend immers die had zich moeten realiseren dat dit een consequentie daarvan zou kunnen zijn.

Er zijn inderdaad meerdere meldingen van dit fenomeen en er zijn ook berichten op Internet te vinden waarbij aangegeven is dat dit m.b.v. aanpassingen door KPN verholpen is.

Laten we hopen dat er snel een moderator van KPN zal reageren die zich hierin wil vastbijten.

Reputatie 7
Badge +24

De frequentiebanden waar het om gaat zijn al decennia lang gebied van / voor de zendamateur en KPN maakt dan modems die daar ook gebruik van maken en dan moet men er niet van opkijken dat hun klanten er last van hebben.

Uw buurman neemt een dienst af bij KPN die normaal gesproken gewoon goed werkt. U verstoort die. En ondanks dat u dat misschien legaal doet, wil dat nog niet zeggen dat het verstandig is hier gewoon domweg zo mee door te gaan.

Nogmaals, er worden geen filters in het modem geplaatst. Er wordt alleen voor gezorgd dat de frequentiebanden niet gebruikt worden voor DSL.

Als dat de oplossing geeft en de buurman akkoord gaat met een langere internet snelheid is het probleem uit de lucht.

Reputatie 7
Badge +24

Nogmaals, er worden geen filters in het modem geplaatst. Er wordt alleen voor gezorgd dat de frequentiebanden niet gebruikt worden voor DSL.

Als dat de oplossing geeft en de buurman akkoord gaat met een langere internet snelheid is het probleem uit de lucht.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de buurman dat een goed idee vind...

Nogmaals, er worden geen filters in het modem geplaatst. Er wordt alleen voor gezorgd dat de frequentiebanden niet gebruikt worden voor DSL.

Als dat de oplossing geeft en de buurman akkoord gaat met een langere internet snelheid is het probleem uit de lucht.

Ik bedoel ook softwarematig die frequenties blokkeren. (soort van sperren van die band, vandaar dat ik aangaf bandsperfilter).

Het werkelijke probleem zit bij de instantie die jou die zendmachtiging heeft verleend immers die had zich moeten realiseren dat dit een consequentie daarvan zou kunnen zijn.

Er zijn inderdaad meerdere meldingen van dit fenomeen en er zijn ook berichten op Internet te vinden waarbij aangegeven is dat dit m.b.v. aanpassingen door KPN verholpen is.

Laten we hopen dat er snel een moderator van KPN zal reageren die zich hierin wil vastbijten.

Is toch raar dat er zo tegen aan gekeken wordt. Hoewel ik wel snap dat je als KPN klant zo’n modem krijgt je er vanuit mag gaan dat het geen problemen oplevert. Echter de opmerking dat het probleem bij de instantie zit die mij de machtiging verleent is omgekeerde wereld toch ? de zendamateurs werkten al op die frequenties lang voordat de afkorting ADSL werd bedacht.

 

Nogmaals, er worden geen filters in het modem geplaatst. Er wordt alleen voor gezorgd dat de frequentiebanden niet gebruikt worden voor DSL.

Als dat de oplossing geeft en de buurman akkoord gaat met een langere internet snelheid is het probleem uit de lucht.

Ik bedoel ook softwarematig die frequenties blokkeren. (soort van sperren van die band, vandaar dat ik aangaf bandsperfilter).

VDSL werkt op basis van OFDM, men kan een aantal subcarriers markeren als ‘altijd onbetrouwbaar’. Dus de subcarriers die op dezelfde frequenties zitten als waar jij op uitzendt. Dan is er dus wel permanent minder capaciteit voor die link en kan b.v. die net onder een abogrens van 50Mbps vallen. Potentieel veel gedoe dus. Voor zover ik weet past zich dit alles niet volledig dynamisch aan.

Het werkelijke probleem zit bij de instantie die jou die zendmachtiging heeft verleend immers die had zich moeten realiseren dat dit een consequentie daarvan zou kunnen zijn.

Er zijn inderdaad meerdere meldingen van dit fenomeen en er zijn ook berichten op Internet te vinden waarbij aangegeven is dat dit m.b.v. aanpassingen door KPN verholpen is.

Laten we hopen dat er snel een moderator van KPN zal reageren die zich hierin wil vastbijten.

Is toch raar dat er zo tegen aan gekeken wordt. Hoewel ik wel snap dat je als KPN klant zo’n modem krijgt je er vanuit mag gaan dat het geen problemen oplevert. Echter de opmerking dat het probleem bij de instantie zit die mij de machtiging verleent is omgekeerde wereld toch ? de zendamateurs werkten al op die frequenties lang voordat de afkorting ADSL werd bedacht.

Men kan alles aanpassen/opdoeken. Zie vele waardevolle voormalige TV banden van grofweg 450MHz-900MHz. Het is dan de miljarden industrie die Telecom heet tegen amateurs met hun hobby.

Maar heb je met zender aan wel eens gekeken hoe het met het aantal CRC errors gesteld is in de modem van de buurman? Als het busts-achtig is, kan het zijn dat als die niet live kijkt, het wel werkt. Dus kan ie b.v. wel zonder problemen internetTV kijken, Netflix of NPO1start b.v. ? En wat is de internetsnelheid met en zonder zender actief?

 

Reputatie 7

Nogmaals, er worden geen filters in het modem geplaatst. Er wordt alleen voor gezorgd dat de frequentiebanden niet gebruikt worden voor DSL.

Als dat de oplossing geeft en de buurman akkoord gaat met een langere internet snelheid is het probleem uit de lucht.

Het is natuurlijk niet prettig voor de buurman om een stuk van de beschikbare bandbreedte kwijt te raken.

Het werkelijke probleem zit bij de instantie die jou die zendmachtiging heeft verleend immers die had zich moeten realiseren dat dit een consequentie daarvan zou kunnen zijn.

Dat is wel echt de omgekeerde wereld ! Lang na dat er zenders en zendamateurs op de wereld zijn gekomen komt een techniek bij die niet tegen een normaal zendsignaal kan.

Het verbaasd me al lang dat de DSL techniek oogluikend (?) wordt toegestaan door de instantie die over het frequentie spectrum gaat. Maar DSL is in “goed” gezelschap van vele ander stoorbronnen, schakelende voedingen ed, maar die kun je filteren en hebben niet zo’n lange antenne (=“telefoonkabel”).

RSGB roept op tot actie tegen VDSL-storing

@Notchfilter : Weet je al zeker dat het niet over een ethernet via elektriciteitsnet dinges gaat ?

En, de communicatie met de buren is nog goed hoop ik ?

Ik hou het niet voor onmogelijk dat er met ontkoppelen oid iets te doen moet zijn zonder (veel) snelheidsverlies, daar lees ik wel het eea over.

Is er al zicht op glasvezel in je buurt ?

Het werkelijke probleem zit bij de instantie die jou die zendmachtiging heeft verleend immers die had zich moeten realiseren dat dit een consequentie daarvan zou kunnen zijn.

 

@Notchfilter: Weet je al zeker dat het niet over een ethernet via elektriciteitsnet dinges gaat ?

En, de communicatie met de buren is nog goed hoop ik ?

Ik hou het niet voor onmogelijk dat er met ontkoppelen oid iets te doen moet zijn zonder (veel) snelheidsverlies, daar lees ik wel het eea over.

Is er al zicht op glasvezel in je buurt ?

Nee, ze hebben geen wifibooster o.i.d.
Het contact met de buurman is prima, die denkt ook mee en vind het ook vervelend, daar zal het hem ook niet in zitten.. We zoeken gewoon naar een oplossing opdat we beide tevreden zijn.


En als dat Ziggo is ​​dan is dat helaas niet anders.Heb zelf evenals diverse andere buren ook ziggo en geen enkel probleem…

Vooreerst wachten we even op de techneuten van KPN of die iets kunnen betekenen.​​​​​

Hoi @Notchfilter . Welkom op het forum.

Ik heb het allemaal met belangstelling gelezen. Heeft jouw buurman ook een account op het forum? Zo niet, is mijn advies om hem een account aan te laten maken en het probleem van zijn kant te beschrijven. Nu kan ik niet zoveel. (niks, eigenlijk)

De eerlijkheid gebied dat ik dat waarschijnlijk ook niet kan als ik die gegevens heb, maar ik wil best voor jullie rondvragen of KPN hier oplossingen voor heeft. 

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.