Beantwoord

zendamateur inslag op modem, geen beeld meer

  • 21 October 2020
  • 40 reacties
  • 1723 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

O ja, ik had hier nog op willen reageren, bij deze alsnog.

Wat ik lees in de aangehaalde artikelen, een DSL aanbieder kan softwarematig iets doen om dit verschijnsel te verminderen, dan is de vraag waarom dat niet overal gebeurd, het zal ws een (klein) beetje snelheids verlies met zich mee brengen.

@KeesYagi Ik werk 15 jaar bij KPN en heb hier nog nooit van gehoord. Dat zegt niet alles (niks misschien) want we zijn een verschrikkelijk groot bedrijf met heel veel lagen.

Heb je een linkje of linkjes? 

Ik ga (later) zoeken.

O ja, @Erwin_ 

Je raad het al, ik had wel even gezocht maar niet meer (terug) gevonden, nu deed ik zojuist een nieuwe poging en nu wel gevonden :

https://forum.telfort.nl/internet-267/modem-valt-uit-tijdens-uitzenden-op-de-40-meterband-7-125mhz-en-20-meterband-14-250mhz-86989?postid=731075#post731075

Ik ben via via gebeld door een KPN medewerker en hij heeft mijn modem softwarematig aangepast.

Mijn modem blijft gewoon “online” 

 

De link uit de bovenstaande link : http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=17364 

Daar staat dat het gaat om een zgn HAM dip (HAM=radioamateur)

En misschien nog andere amateurs ik heb hier het zelfde probleem gehad vanwege dat KPN was over gegaan van ADSL naar VDSL
Er zijn hier HAM dip op mijn profiel gezet om een heel lang verhaal kort te maken nu is het opgelost zo ook bij de buren!
Ik heb hier een mailadres van iemand bij deze organisatie die dit kan doen maar die heeft mij uitdrukkelijk gevraagd om zijn mail adres niet openbaar te maken.
Dus dat doe ik ook niet maar wat ik wel kan en mag doen van deze man dat je mij een mailtje stuurt en dat hij je lijn bekijkt en contact met je opneemt!

 

Zou @Notchfilter nog meelezen ?

notchfilter = zuigkring (?) wat zorgt voor een dip ?  :-)

@KeesYagi ik heb geprobeerd om van die TFT klant gespreksnotities te achterhalen om meer te weten te komen. Helaas, zonder resultaat. 

Dit Notchen of sper filteren wordt toegepast opdat ongewenste signalen niet UIT het modem komen. Niet andersom.
Andersom is een immuniteitsprobleem. Een modembouwer zal een product moeten maken wat minstens immuun is voor signalen van 3V/m (@3m afstand tot EUT) tot een hoogte van 6 GHz. (want radioproduct en dus RED). Dit is wettelijk verplicht. Eerst eens checken of de modembouwer in kwestie dat allemaal voor elkaar heeft.

Bij KPN heten ze Experiabox 1 t/m 10 maar als je beter kijkt zie je dat er diverse fabrikanten spullen mogen leveren aan KPN.
Zo heb je bijvoorbeeld ZTE H220N (V7), Thompson TG789vn, de Arcadyan VGV7519 (V8), de ZTE H368N (V9) en de ZTE H369A (V10) enz.
Check eens een DoC van zo’n modem leverancier en kijk tegen welke standaard de immuniteitsmetingen zijn uitgevoerd.

Van het notchen van amateurbanden heb ik ook gehoord. Dit zou remote mogelijk moeten zijn. Bepaalde storende signalen in de amateurbanden worden dan extra onderdrukt. Of dit ten koste gaat van de performance van een verbinding weet ik niet.

De hierboven gegeven reactie over; je mag niet storen is dus niet zonder meer waar. Als een zendamateur vermeend stoort op apparatuur welke niet compliant is dan zal de buurman een ander modem moeten kopen en niet de zendamateur zijn hobby moeten aanpassen.

Laat anders de buurman eens aan de slag gaan met ferrieten. Een relatief goedkope en snelle fix; https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=249189#p249189

Dit Notchen of sper filteren wordt toegepast opdat ongewenste signalen niet UIT het modem komen. Niet andersom.

Een ferriet in de lijn zoals weergegeven in de zendamateur URL werkt volgens mij in twee richtingen, net als dat voor de telefoonlijn geldt (vroeger bekend als vork aan beide kanten, nu ‘tranceiver’).

Andersom is een immuniteitsprobleem. Een modembouwer zal een product moeten maken wat minstens immuun is voor signalen van 3V/m (@3m afstand tot EUT) tot een hoogte van 6 GHz. (want radioproduct en dus RED). Dit is wettelijk verplicht. Eerst eens checken of de modembouwer in kwestie dat allemaal voor elkaar heeft.

Huidige ExperiaBoxen hebben 5 GHz WiFi aan boord en chipset structuren zijn dusdanig klein dat helemaal niet an de orde is volgens mij. Het nog kleine analoge en mixed-signal gedeelte is met moderne printplaat ontwerp technieken geen thema, in ieder geval is mijn ervaring, was in verleden anders.

Bij KPN heten ze Experiabox 1 t/m 10 maar als je beter kijkt zie je dat er diverse fabrikanten spullen mogen leveren aan KPN.
Zo heb je bijvoorbeeld ZTE H220N (V7), Thompson TG789vn, de Arcadyan VGV7519 (V8), de ZTE H368N (V9) en de ZTE H369A (V10) enz.
Check eens een DoC van zo’n modem leverancier en kijk tegen welke standaard de immuniteitsmetingen zijn uitgevoerd.

Wat is “DoC”? En is dit een suggestie aan KPN ? Of aan KPN klanten? Een klant kan ook nog een eigen modem gebruiken e.v.t.

Van het notchen van amateurbanden heb ik ook gehoord. Dit zou remote mogelijk moeten zijn. Bepaalde storende signalen in de amateurbanden worden dan extra onderdrukt. Of dit ten koste gaat van de performance van een verbinding weet ik niet.

Afgaande op wat er alleen al bij  VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus) op de KPN eigenmodem pagina staat, moeten er genoeg mogelijkheden zijn. Bij LTE/4G en/of WiFi 802.11ac is het ‘kanaal’ zeer wispelturig en worden continue vele parameters aangepast, b.v. soort modulatie. Kan natuurlijk ook als het kanaal bestaat uit 2 draden van een paarhonderd meter.

De hierboven gegeven reactie over; je mag niet storen is dus niet zonder meer waar. Als een zendamateur vermeend stoort op apparatuur welke niet compliant is dan zal de buurman een ander modem moeten kopen en niet de zendamateur zijn hobby moeten aanpassen.

Laat anders de buurman eens aan de slag gaan met ferrieten. Een relatief goedkope en snelle fix; https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=249189#p249189

Heb je ergens info wat een dergelijke ferriet doet in de frequentiebanden van VDSL (t/m profile 35b , 35Mhz) ? B.v. impuls responsie.

Als een ferriet in de telefoonkabel een oplossing is, is dat volgens mij ook en aanwijzing dat het apparaat (modem) voldoende immuun is, of je moet de aangesloten kabels aan het apparaat ook tot het apparaat rekenen, en zo ja, hoe lang/ver dan richting DSLAM enz.

Reputatie 7
Badge +10

In mijn tijd als 27MC zendamateur had ik een goedgekeurde installatie die storing veroorzaakte op een radio in huis. Op advies de RCD (Radio Controle Dienst) laten komen en deze verwees naar de fabrikant van het radiotoestel, die moest de radio kosteloos aan laten passen aangezien de zender die i gebruikte binnen alle normen zat en aan alle eisen voldeed. Dus in bovenstaand verhaal is de leverancier van het modem verplicht, mits de zendamateur over de juiste apparatuur beschikt, om dit probleem kosteloos op te lossen.

In mijn tijd als 27MC zendamateur had ik een goedgekeurde installatie die storing veroorzaakte op een radio in huis. Op advies de RCD (Radio Controle Dienst) laten komen en deze verwees naar de fabrikant van het radiotoestel, die moest de radio kosteloos aan laten passen aangezien de zender die i gebruikte binnen alle normen zat en aan alle eisen voldeed. Dus in bovenstaand verhaal is de leverancier van het modem verplicht, mits de zendamateur over de juiste apparatuur beschikt, om dit probleem kosteloos op te lossen.

Is duidelijk verhaal en voorbeeld. Maar al van een tijd terug, de vraag is of je anno 2021 nog een dergelijk voorbeeld kan vinden. Het gros van de apparaten tegenwoordig heeft een veruit groter digitaal deel dan analoog. Natuurlijk zijn b.v. microfoon en speaker lastige punten, maar met al 20 jaar GSM RF signalen overal weet iedere systeemontwerper zo langzamerhand wel wat je wel en niet moet doen kwa elektronisch ontwerp/EMC. Anders dus risico dat je je producten kostenloos moet laten fixen.

Probleem met DSL modem is, is dat er een ‘hele lange draad’ aan zit, die niet direct behoort tot het product/apparaat ansich. Een DSLmodem fabrikant kan misschien b.v. als voetnoot hebben dat de telefoonlijn bij de certificatie bestond uit een 100 meter SFTP kabel o.i.d. Maar helaas is de praktijk overal oude telefoondraden, dus je kan maar beter, net als bij draadloze communicatie, er van uitgaan dat het een ‘brak/slecht’ kanaal is en daar je digitale signaalbewerking op aanpassen.

ik heb hier precies hetzelfde met mijn modem dat ik bij mij zelf het beeld en derglijke er uit druk zowel op de 20 en als de 40  meter

Ik heb er zelf al alles er aan gedaan om het te verhelpen door een ugly ballun tot aan ferreit kralen te plaatsen op de draden maar niks helpt. het hele probleem bij mij is ik woon in een flat en mijn buren hebben beide volgens mij  ziggo.

wie weeet hier een oplosseing voor

 

Gr eduard

ik heb hier precies hetzelfde met mijn modem dat ik bij mij zelf het beeld en derglijke er uit druk zowel op de 20 en als de 40  meter

Ik heb er zelf al alles er aan gedaan om het te verhelpen door een ugly ballun tot aan ferreit kralen te plaatsen op de draden maar niks helpt. het hele probleem bij mij is ik woon in een flat en mijn buren hebben beide volgens mij  ziggo.

wie weeet hier een oplosseing voor

Ook overstappen op Ziggo/coaxkabelinternet. Of stoppen met zenden. Je hebt waarschijnlijk geen controle over de telefoonlijn van je modem tot pakweg 100 meter vanaf ISRA. Bij ons was het in ieder geval 500 meter, maar denk veel meer, simpel niet afgeschermd 5 aderig blauw kabel van 9mm. Je kan een DSL modem nog wel volledig inblikken, maar niet de hele telefoonlijn, e.v.t. zoveel/lang mogelijk vervangen door cat5e o.i.d. afgeschermd kabel. En wat is de relatie met FEC en CRC waardes bij de DSL Status?  Is er een reproduceerdbaar causaal verband?

@eduaerd 

Wat zend je dan? Muziek ofzo? Ik kan me er niks bij voorstellen: zendamateur.

… Alle lokale omroepen zijn al zendamateurs.

@eduaerd

Wat zend je dan? Muziek ofzo? Ik kan me er niks bij voorstellen: zendamateur.

… Alle lokale omroepen zijn al zendamateurs.

Lokale omroepen mogen alleen uit zenden op de 88 tot 107 mhz. Ik mag daar niet komen maar dan wel weer op andere frequenties waar de lokale omroep weer niet mogen komen. Wij als zendamateurs kunnen en mogen als de verbindingen  uit vallen van de hulpdiensten  hun ondersteunen voor communicatie. Maar als dat niet gebeurd proberen we met zo min mogelijke wattage ze ver mogelijke weg kunnen komen en wij doen het experimenteren. 

Reputatie 7
Badge +9

@PeterG Over de radioamateur (veron.nl)

Even vluchtig doorgenomen, @P.J.M. van der Vooren 

Maar beetje raar. Met de huidige techniek kun je voor bijna niks al beeldbellen met de andere kant van de wereld. Tenzij iemand midden in de rimboe geen internet heeft.

En met Whatsapp kun je wereldwijd voor nop bellen via wifi. Of een beetje bundel via 4G/5G.

Maar ieder z'n meug:smirk: . Als je jezelf stoort, zoals @eduaerd , dan is het ook minder erg. Als je achter je mic zit kijk je n.m.m. toch geen tv. (?)