Beantwoord

overstap T-Mobile naar KPN prepaid

  • 14 October 2020
  • 30 reacties
  • 1072 keer bekeken

Goedemorgen,
Mijn vader heeft een prepaid kaart van T-Mobile. Daar wilden we automatisch opwaarderen inschakelen. Helaas lukt dit niet wegens technische problemen bij hun, en niet te zeggen wanneer dit opgelost is. Ik zag dat automatisch opwaarderen bij jullie ook mogelijk is en graag willen we overstappen met prepaid naar KPN, met nummerbehoud. Klopt het dat we daarvoor de volgende stappen moeten nemen?
1. We vragen eerst een KPN simkaart aan (in zijn geval zonder internet, met 10,00 gratis tegoed voor 4,99)
2. Zodra we de simkaart ontvangen hebben, bellen we naar klantenservice en vragen nummerbehoud aan
Hierbij de vraag: kunnen we in plaats van bellen ook via dit forum dit regelen?
3. We ontvangen een sms met instructies om aanvraag nummerbehoud te bevestigen
Vraag: moet je hierop heel snel reageren want de telefoon is in het bezit van mijn vader van 80 en die snapt er helemaal niets van dus moet dan wachten tot hij bij mij komt of ik bij hem…
4. Binnen 4 uur ontvangen we een bevestiging per sms met een overstapdatum, plus een email met uitleg.Is er een verwachting hoe lang die overstap kan duren? En ook hier de vraag hoe lang je tijd hebt om te reageren en e.e.a. te regelen ivm telefoon in bezit van vader en moet iemand anders regelen…
5. Zodra je geen bereik meer hebt met huidige simkaart, deze omwisselen met de nieuwe KPN simkaart
Klopt deze volgorde voor een goed verloop van de aanvraag?
Alvast bedankt voor uw reactie.

icon

Beste antwoord door Firestarter 14 October 2020, 10:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hoi Harrie,

Hier de antwoorden op je vragen: 

1. Dat klopt, je moet eerst een prepaid simkaart aanschaffen met een nieuw nummer. 

2. Nummerbehoud aanvragen kan telefonisch, via chat, of via Forum.

3. De sms ontvang je vrijwel direct na de aanvraag. De aanvraag bevestigen doe je vervolgens ook via sms. Hier heb je 5 dagen voor. Daarna zal de aanvraag geannuleerd worden. 

4. Omdat dit een prepaid betreft, heb je niet te maken met opzegtermijnen. De portering zal, afhankelijk van de snelheid van de andere provider, binnen 24 uur afgerond zijn (in de meeste gevallen).

5. Je krijgt via sms een bevestiging dat de portering voltooid is. Daarna kun je de simkaart omwisselen. 

 

Hoop dat dit je vragen beantwoord.  ;-)

Reputatie 6
Badge +6

Let trouwens wel op, bij KPN staat internet automatisch aan, dat zal je dus via de smartphone van je vader moeten uitschakelen, anders worden er onnodige kosten gemaakt. Dat kan je doen door mobiele gegevens uit te schakelen.  Mits je vader geen internet wilt gebruiken via 4G.

Bij T-Mobile staat dat namelijk standaard uit.

 

Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Voor wat betreft internet: mijn vader heeft een senioren telefoon (geen smartphone) en internet is niet van toepassing.
Voor alle zekerheid dit nog: hoe lang kunnen we de ontvangen KPN simkaart laten liggen voor we de rest van de stappen gaan doorlopen? Ik neem aan dat deze kaart gewoon “geldig” blijft, ook als dat bijvoorbeeld een maand duurt? We willen nl. eerst het beltegoed bij T Mobile grotendeels opmaken...

Reputatie 3
Badge +2

Als de simkaart geactiveerd is, blijft deze (ongebruikt) en half jaar actief. Dus je hebt wel even. 

Sorry, maar het is ons even niet helemaal duidelijk. U zegt “als de simkaart geactiveerd is”. Dit doe je volgens mij door, na de plaatsing in het toestel, ermee te bellen of sms'en? Maar de kaart tot activeren maximaal een half jaar ongebruikt laten liggen is niet mogelijk?

Maar de kaart tot activeren maximaal een half jaar ongebruikt laten liggen is niet mogelijk?

Klopt.

Ná activatie en, bij voorkeur, storten van wat beltegoed is de geldigheid 6 maanden. (na elk gebruik is het weer 6 maanden).

Gebruik = zélf bellen, zélf sms-en, internet gebruiken of opwaarderen.

Reputatie 3
Badge +2

Volgens mij krijg je de simkaart al geactiveerd binnen. Dus dan hoef je niets te doen. Maar dat zal ook in de documentatie moeten staan, die je er bij krijgt. Is ie niet geactiveerd, dan moet dat ook in de documentatie staan incl instructies over hoe te activeren. 

En ongeactiveerde simkaart vervalt na twee weken, als ik me niet vergis. Is ie al geactiveerd, dan wordt dat gezien als een actieve prepaid account. En in dat geval gelden de prepaid regels: account wordt gedeactiveerd wanneer er een half jaar geen beltegoed verbruikt wordt. 

De klantenservice kan eventueel ook aangeven of de sim geactiveerd is of niet. 

Reputatie 6
Badge +6

Een ongeactiveerde simkaart, die nog nooit in een toestel of ander apparaat heeft gezeten verloopt niet na 2 weken.

Ik heb laatst nog een nieuw prepaid pakketje in een KPN winkel gekocht en daar stond op de verpakking dat ie uiterlijk tot ergens begin 2022 geactiveerd moest worden, exacte datum weet ik niet meer.

Dit kan wel verschillen waar je het prepaid pakketje koopt, maar over het algemeen heb je daar een forse tijd voor, maar de exacte datum staat altijd op de verpakking vermeld.

Reputatie 7
Badge +19

Welkom op het forum @Harrie2014. Volgens mij kun je met de antwoorden van de mede-forumleden goed uit de voeten. Heb je nog andere vragen? Stel ze hier gerust! De KPN Community denkt graag met je mee, zoals je gemerkt hebt.  

Goedemiddag,
We hebben inmiddels de nieuwe simkaart ontvangen. Uit de documentatie blijkt dat de simkaart eerst nog geactiveerd moet worden door deze eerst te plaatsen, de pincode in te voeren en een willekeurig telefoonnummer te bellen. Daarmee zou de kaart automatisch geactiveerd zijn. Voordat we dat doen wil ik even nagaan of het klopt dat we, na activatie, nummerbehoud moeten aanvragen. Of kan ik dat hier nu ook al?

Als het goed is heb je bij de aanvraag van je abonnement bij KPN al nummerbehoud aangevinkt.

Verder doe ik dit soort zaken altijd in een fysieke winkel. Die regelen het maar lekker. Is je abo bij T-mobile al voorbij de verplichte datum?

Reputatie 6
Badge +6

Dit gaat niet om abonnementen maar om Prepaid.

Maar om antwoord te geven op de vraag, je moet de simkaart wel eerst activeren, en daarna nummerbehoud aanvragen.

Misja20 bedankt voor je reactie, Inmiddels is de simkaart geactiveerd. Ik wacht nu op een reactie van een KPN medewerker die het nummerbehoud kan regelen.

Reputatie 7
Badge +19

Gaan we dat voor je regelen @Harrie2014. Kun jij in jouw forumprofiel aangeven wat het huidige nummer is en ook wel nummer wij over moeten nemen van T-Mobile? Dan ga ik voor je aan de slag.

Goedemorgen Jeroen,
Gisteravond heb ik telefonisch contact gehad met een medewerkster van KPN. Als het goed is, zou ik binnen uiterlijk 3 dagen een sms ontvangen dat nummerbehoud geregeld is. Ik wil in het profiel best aangeven wat het huidige KPN nummer is en het nummer dat overgenomen moet worden zodat je kunt controleren of alles goed gaat, maar ik zie geen mogelijkheid om in het profiel telefoonnummer(s) in te geven of opmerkingen te plaatsen…???

Maar ik zie geen mogelijkheid om in het profiel telefoonnummer(s) in te geven of opmerkingen te plaatsen…???

Sorry, helemaal overheen gekeken maar heb betreffende gegevens nu bij “persoonlijke opmerkingen” geplaatst. Hopelijk kun je checken of alles goed in gang is gezet

Reputatie 7
Badge +19

Yes, op deze manier kon ik het controleren. Er is een sms gestuurd naar het T-Mobile nummer met de volgende instructie:

SMS JA naar 6688 om uw aanvraag te bevestigen en uw overstapverzoek te starten. Groet, KPN

Jeroen, bedankt weer. Ik heb zojuist JA naar 6688 ge-sms't en een bevestiging terug ontvangen dat nummerbehoud aangevraagd is. Ook heb ik inmiddels van T-Mobile een sms ontvangen dat de T-mobile aansluiting automatisch stopt op het moment dat het nummer wordt overgezet naar onze nieuwe provider. Ook staat er dat vanaf 22-10-20 ons mobiele nummer vrij is en dat per die datum de nieuwe provider het nummer kan overnemen. Houdt dit in dat ik nu de T-mobile simkaart die er nu nog in zit kan omwisselen voor de KPN sim-kaart?

Houdt dit in dat ik nu de T-mobile simkaart die er nu nog in zit kan omwisselen voor de KPN sim-kaart?

Zolang het nummer nog op de T-mobile kaart werkt die erin laten zitten. Zodra die het niet meer doet kun je de simkaart omwisselen.

Omdat het nummer op de T-mobile kaart niet meer werkte, KPN simkaart erin gedaan. We lopen nu nog tegen een paar dingen aan:

-we hebben een seniorentelefoon (geen smartphone) waarin 2 simkaarten geplaatst kunnen worden. Zelf gebruikt mijn vader 1 simkaart. De KPN-simkaart hadden we in eerste instantie in positie 1 geplaatst. Echter daarbij kwam in het scherm de melding: "2 steek SIM in. We dachten dus dat we de kaart in de verkeerde positie geplaatst hadden. Voor alle zekerheid getest met bellen/gebeld worden: vanuit mijn mobiel kon ik mijn vader bellen, dus leek erop dat dat wel goed zat. Echter als we met het toestel van mijn vader naar mijn mobiel bellen, kwam er op een gegeven moment in beeld “oproep doorschakelen” en verder geen geluid...niets. Ik gebruik geen voicemail. Ook even gebeld naar het nummer van mijn zoon en ook daar precies hetzelfde probleem. Dus geprobeerd met het simkaartje in positie 2 te plaatsen. Echter hetzelfde probleem.

Hierbij mijn vragen:
1. hoe krijgen wij het voor elkaar weg te bellen met mijn vaders telefoon? Aanvulling: nadat ik deze vraag naar u verstuurd had, voor alle zekerheid zijn beltegoed bekeken. Geeft aan : “uw tegoed bedraagt 0,00 euro en is houdbaar tot 25 april 2021. Uw prepaidkorting tegoed bedraagt 7,50 euro. Uw starttegoed bedraagt 2,50 euro. Waarschijnlijk heeft het hier iets mee te maken maar 2,50 tegoed zou toch genoeg moeten zijn om weg te bellen?
2. kunnen we de melding dat er op de andere positie een SIM ingestoken moet worden, weg krijgen?
 

3.Ook nog een vraag over automatisch opwaarderen. Wij hadden begrepen dat we ook automatisch konden opwaarderen als het beltegoed onder bijvoorbeeld 5 euro komt. Echter na de stappen doorlopen te hebben blijkt dat we alleen wekelijks/maandelijks automatisch kunnen opwaarderen. Klopt dat? Brengt me ook op de volgende vraag:
4.Mijn vader heeft een seniorentelefoon en geen smartphone. Kan dus geen app installeren. In MijnKpn zie ik geen mogelijkheid zijn beltegoed te controleren. Klopt dat of kijk ik ergens overheen? Is dit echt alleen mogelijk door te sms-en? Want ik denk niet dat dit iets is voor mijn vader….

 

Reputatie 6
Badge +6

Beste manier om iemand anders zijn nummer te controleren is om de KPN Prepaid APP te installeren op je eigen smartphone.

Je krijgt wel 1malig een verificatie code via sms, maar daarna kan je via de app zijn nummer eigenlijk vrijwel volledig controleren, zoals, opwaarderen, huidige beltegoed controleren, bundels activeren ect ect…

Het automatisch opwaarderen werkt bij kpn inderdaad op die manier.

Wat betreft de sim melding, volgens mij kan je via de instellingen van de gsm de 2e sim slot uitschakelen en dan zou je die melding niet meer moeten hebben, maar weet niet of dat bij elke gsm kan.

Dat kan je in de handleiding lezen, of als je de type gsm hier even doorgeeft kunnen wij ook misschien kijken of dat mogelijk is.

Wat betreft het bel probleem, is het mogelijk om de kpn simkaart in je eigen toestel te stoppen en dan is proberen te bellen? als het dan wel lukt, dan zit er dus ergens een doorschakeling op de gsm zelf en anders ligt het op simkaart niveau waarbij kpn je weer verder mee kan helpen.

Automatisch opwaarderen is een héle dure manier om feitelijk hetzelfde te hebben als een “abonnement". Dat laatste is in echte abonnement-vorm véél voordeliger i.v.m. bv. onbeperkt bellen in een abo. Voor zo'n € 15 per maand abo met onbeperkt bellen krijg je dus véél meer dan voor € 15 per maand aan prepaid vast afdragen.

En waarom automatisch opwaarderen? Prepaid blijft geldig zolang je vader er maar mee belt steeds binnen 180 dagen na het vorige gesprek. Dan waardeer je alleen op als het nodig is (tegoed bijna op) en dan ben je al minder duur uit dan met aut. opwaarderen.

Reputatie 6
Badge +6

Automatisch opwaarderen is een héle dure manier om feitelijk hetzelfde te hebben als een “abonnement". Dat laatste is in echte abonnement-vorm véél voordeliger i.v.m. bv. onbeperkt bellen in een abo. Voor zo'n € 15 per maand abo met onbeperkt bellen krijg je dus véél meer dan voor € 15 per maand aan prepaid vast afdragen.

En waarom automatisch opwaarderen? Prepaid blijft geldig zolang je vader er maar mee belt steeds binnen 180 dagen na het vorige gesprek. Dan waardeer je alleen op als het nodig is (tegoed bijna op) en dan ben je al minder duur uit dan met aut. opwaarderen.


Dat ligt er natuurlijk aan… Hoe kpn het aanbied voor prepaid zou je het deels zo kunnen zien, maar bij tmobile prepaid heb je een vorm van automatisch opwaarderen dat als je beltegoed onder een bepaald bedrag komt dan word er automatisch opgewaardeerd, dus afhankelijk van je gebruik kan je dan veel goedkoper uit zijn dan bij een abonnement want als je niet veel belt en internet kan het dus zijn dat er maar 1 keer in de zoveel maanden een automatische opwaardering word gedaan, waardoor je al snel goedkoper uit bent dan met een abonnement.

Mijn ouders die gebruiken dat bij tmobile met prepaid, en zijn daar ook blij mee, ongeveer 1 keer per 6 maanden gemiddeld word er dan een automatisch opwaardering bij ze gedaan en thats it.

vorm van automatisch opwaarderen dat als je beltegoed onder een bepaald bedrag komt dan word er automatisch opgewaardeerd

Dat zou wel handiger zijn. Maar KPN heeft dat niet en is het een vast bedrag per maand. Nou kan je dat met die prijzen, 30 cent per minuut, wel opmaken. Maar toch, dat is vele malen duurder dan een abonnement.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Misja20: jouw tip over het installeren van de kpn-app op mijn eigen mobiel is een goede! Inmiddels gedaan en zo kan ik het beltegoed in de gaten houden en tijdig opwaarderen.

 

Belprobleem is inmiddels ook opgelost. Wat het probleem nu eigenlijk was, weet ik niet. In ieder geval beltegoed opgewaardeerd waardoor dit nu met “bonus” op 25,00 staat. Bellen meteen hierna lukte nog niet. Een beetje aan het spelen geweest met instellingen op de telefoon. Kwam ik netwerk tegen, stond op automatisch. Dit op KPN gezet. Hierna lukte het wegbellen wel. Dus of nou het opwaarderen van het tegoed wat tijd nodig had of juist het laatste soelaas gaf, weet ik niet maar probleem gelukkig opgelost.

Voor wat betreft de sim-melding ga ik kijken of ik via de handleiding van de telefoon wat kan vinden. Op zich is dit natuurlijk niet zo'n probleem..

Dat Automatisch opwaarderen onder een bepaald bedrag niet gaat, vind ik echt wel een gemis. Bij T-Mobile was dit namelijk wel mogelijk. Reden van overstap was dat je bij T-Mobile daarvoor eenmalig een soort profiel met bankgegevens aan moest maken wat niet lukte….Ze zouden eraan werken maar wisten niet hoe lang dat zou gaan duren. Hoe ik erbij kwam weet ik niet, maar ik meende ergens gelezen te hebben dat KPN deze mogelijkheid van automatisch opwaarderen onder een bepaald bedrag ook had, vandaar de overstap. Heel jammer dat KPN dit niet ook oppikt.