Beantwoord

Wanneer stopt 2G echt voor Nokia 3410 prepaid?

  • 12 March 2024
  • 36 reacties
  • 513 keer bekeken

Beste KPN medewerkers,

Ik heb een Nokia 3410 met KPN prepaid kaart (voorheen Telfort). Kreeg vandaag, 12-3-2024, weer een sms dat ik mijn simkaart moet vervangen om afsluiting te voorkomen. Dat betekend dat als ik het niet vervang ik over 7 dagen niet meer kan bellen, sms’en en internetten (internetten kan ik er sowieso niet mee), aldus de sms. Ik krijg al jaren mails en sms'jes dat ik het moet vervangen omdat het eruit zou gaan. Als ik toestelcheck doe, vandaag nog gedaan, staat er dat 2G in 2025 uitgezet wordt. Ergens anders op de site van KPN staat weer dat het vanaf 31 december 2023 niet meer zou werken, wat dus niet zo is. Het zou fijn zijn als KPN duidelijk en eerlijk is omtrent 2G en tot wanneer het te gebruiken is.
Ik heb al diverse keren een nieuwe simkaart aangevraagd maar nog nooit geactiveerd omdat ik niet weet wat dat doet met mijn Nokia 3410, of het dan nog wel werkt.
En sneller hoeft voor mij niet en extra straling met 4G ook niet.
Ook al eens gekeken hoe ik mijn contacten kan overzetten maar dat kan blijkbaar helemaal niet, wel bij de 3310 maar niet bij de 3410. De andere voorbeelden op de site zijn voornamelijk van smartphones.
Wat ik ook vreemd vind is dat als je een andere simkaart aanvraagt het altijd maar een bepaalde tijd te activeren is, daarna vervalt het weer. Ook niet erg milieuvriendelijk lijkt me.

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 15 March 2024, 09:04

Bekijk origineel

36 reacties

Eind 2025 is het over en uit met 2G @zilly 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @zilly 

Welkom op het forum van KPN.

Zoals mede forumlid @Nomen Nominandum al aangaf in zijn reactie naar jouw, stopt het 2G netwerk eind 2025, om precies te zijn op 1 december 2025.

Je zult tegen die tijd dus moeten switchen naar een Nokia toestel (of ander merk) die minimaal overweg kan met het 4G netwerk, want ook bij Odido alsmede Vodafone wordt het 2G netwerk uitgeschakeld.
Bij Odido (voorheen T-Mobile) is het 2G netwerk inmiddels al helemaal uit de lucht gehaald, en KPN en Vodafone volgen dan in 2025.

Uiteindelijk zullen alleen het 4G en 5G netwerk overblijven, al wordt er inmiddels al gewerkt aan het 6G netwerk, al duurt dat nog vele jaren voordat dat operationeel is.
Dus mocht je gebruik willen maken van mobiele telefonie, dan zul je helaas (door ontkom je dus niet aan) mee moeten gaan naar een toestel die dus minimaal het 4G netwerk aan kan.

Hierbij een link naar de website van HDM (Fabrikant van Nokia toestelen) waar je de actuele normale toestelen (dus geen smartphones) van Nokia op kunt vinden: Nokia Basic Toestellen
De toestellen waar 4G bij vermeld staat, werken dus sowieso op het 4G netwerk van KPN.

Via Bol.com worden veel van deze Nokia toestelen verkocht.

 

Oudere simkaarten van 2018 of ouder ondersteunen binnenkort het netwerk niet meer.

Maar! Met een vervangende simkaart kun je nog tot en met november volgend jaar 2025 je Nokia gebruiken. Daarna mag ie naar het techniekmuseum.

Er is wel een héél klein kansje dat je oude telefoon weer niet werkt met het nieuwe type simkaart. Maar dan heb je wel een toestel van zo'n 20 jaar of ouder. Zoals de 3410, die is uit 2002….

Tijd voor een vervanging. Tip: deze Nokia Flip 2660 bijvoorbeeld. Opvouwbaar, GSM look, maar werkt via 4G.

Hallo Nomen Nominandum, Michel en Peter,

Bedankt voor jullie reacties. Maar nu twijfel ik toch nog want volgens Peter moet ik nu de simkaart al vervangen om tot eind 2025 mijn Nokia 3410 te kunnen gebruiken, en is er een kleine kans dat ie het niet meer doet. En volgens de anderen kan ik hem nu ook tot eind 2025 gebruiken zonder de simkaart te vervangen.
Het is inderdaad een oudje uit 2002 en ik neem aan de simkaart dan ook, niet een simkaart van 2018.
Ook bedankt voor de tips, en links, voor een vervangende telefoon t.z.t. als ik er echt niet meer onderuit kan!

Groetjes zilly

 12-3-2024, weer een sms dat ik mijn simkaart moet vervangen om afsluiting te voorkomen.

De simkaart MOET je vervangen om de wijziging in het netwerk per 1 april 2024 (geen grap). Simkaarten die ouder zijn dan 8 jaar ondersteunen dat niet. Met je huidige simkaart werkt het na deze maand niet meer. Met de nieuwe simkaart kun je voor 99 % zekerheid nog tot december 2015 2G te gebruiken.

Met een nieuwe simkaart kan nog tot 1 december 2025 (volgend jaar) van 2G gebruik worden gemaakt. Met een GSM toestel. Maar we hebben al meldingen gehad van hele oude GSM's (meer dan 20 jaar) die het niet meer doen met het nieuwe type simkaart.

Maar ja, waar maak je je druk om om na 22 jaar, of op zeker 23 jaar, een nieuw telefoontje te moeten kopen voor nog geen 100 €? Waar je dan ook weer jaaaren mee kan doen.

De Nokia 3410 is uit 2002. 

Hallo Peter,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb net voor de zekerheid maar weer een nieuwe simkaart aangevraagd en heb nog een keer dit gedaan:

Controleer of jouw simkaart en/of toestel geschikt is voor 4G en 5G

En dit was het antwoord:

Je gebruikt een Nokia 3410

Let op: met dit toestel kan je alleen bellen, sms'en en mobiel internetten over ons 2G-netwerk. Dit 2G-netwerk zetten we uit in 2025. Vanaf dan kan je je toestel niet meer gebruiken. Kies daarom op tijd een toestel dat geschikt is voor 4G of 5G. Dan ben je klaar voor de toekomst.

Het gaat me ook niet om het geld om een nieuwe telefoon te kopen. Ik gebruik hem niet vaak, alleen om te bellen of sms’en als het nodig is of dat men mij kan bereiken bij nood (voor gezellig bijkletsen ben ik bereikbaar op mijn vaste telefoon), en vind het niet nodig om iets nieuws te kopen als iets het nog prima doet. Dat mijn telefoon het niet meer zou doen met de nieuwe simkaart wordt ik niet blij van en rept KPN met geen woord over. Waren die oude GSM toestellen die het niet meer doen ook een Nokia 3410 voor zover je weet?
Op al die straling van 4G, 5G en blijkbaar zelfs 6G zit ik ook niet te wachten. Recent het boek De onzichtbare regenboog van A. Firstenberg gelezen, daar wordt je ook niet vrolijk van.

Heb je ook nog tips om mijn contacten over te kunnen zetten? Op de site van KPN wordt ik daar ook niet wijzer van want daar staat Nokia 3410 niet tussen.

Groetjes zilly

 vind het niet nodig om iets nieuws te kopen als iets het nog prima 

Dat snap ik. Maar hij is ondertussen wel 22 jaar oud. De ondersteunende techniek stopt wel. Per 1 december 2025 heb je niks meer aan een 2G (= ~GSM) telefoon. 

Er zijn precies zo werkende 4G telefoons met echte cijfer knoppen te koop. De Nokia zijn de beste.

. Dat mijn telefoon het niet meer zou doen met de nieuwe simkaart wordt ik niet blij van en rept KPN met geen woord over. Waren die oude GSM toestellen die het niet meer doen ook een Nokia 3410 voor zover je weet?

Ik acht de kans erg klein dat jou toestelletje niet meer werkt met de nieuwe sim. Aan de andere kant, met de oude sim doet ie het zeer binnenkort al niet meer.

Het is sowieso uitstel van executie. 

Op al die straling van 4G, 5G en blijkbaar zelfs 6G zit ik ook niet te wachten

Het is geen straling. Het zijn elektromagnetische golven. 

Verder gebruikt 4G MINDER vermogen dan 2G. Bij 5G is dat nog minder 🙂 , want nog efficiënter weer dan 4G.

Een GSM telefoon is ongeveer 3 watt; 4G maar 1 watt. 5G kan zelfs nog lager zijn.

4G en 5G heb je al in je huis hoor. En buiten de deur. Anders zouden al die smartphones niet werken. 

6G duurt nog jaren!

 

copy uit dit eerdere onderwerp over zoiets

 

==== plak ====

Zo bekijk ik het, wifi is een verbinding over beperkte afstand (meestal) met laag vermogen, zo ook voor DECT (draadloze huistelefoon)

GSM (mobiele telefoon) moet vanaf je oor een signaal naar een mast sturen tot kilometers weg, en ook nog door obstakels (wanden, muren) heen.
Om dat te kunnen doen is er een "truc" bedacht, korte uitzendingen op vol vermogen, (mede) om de accu te sparen.
Dat is het geratel wat hoorbaar is in voorkomende gevallen, door een geluidsinstallatie.

De afstand tot de zender is sterk omgekeerd evenredig met de veldsterkte.
Toch ken ik mensen die geen wifi of dect gebruiken maar wel een mobiele telefoon . . . .

Reputatie 7
Badge +12

@PeterG vroeger hadden we een ander formaat chip op de simkaart, zeer oude telefoons kunnen niet omgaan met de nano chip die in de nieuwe sim zit omdat de kaartlezer een grote chip probeert te lezen.

zie:

Of de nieuwe sim in meneer of mevrouw zijn telefoon werkt is het puur uitproberen.

Wel de sim op “standaard” formaat uit de houder (bankpas formaat) drukken, @zilly 😉.

Dus niet micro of nano.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo Nomen Nominandum, Michel en Peter,

Bedankt voor jullie reacties. Maar nu twijfel ik toch nog want volgens Peter moet ik nu de simkaart al vervangen om tot eind 2025 mijn Nokia 3410 te kunnen gebruiken, en is er een kleine kans dat ie het niet meer doet. En volgens de anderen kan ik hem nu ook tot eind 2025 gebruiken zonder de simkaart te vervangen.
Het is inderdaad een oudje uit 2002 en ik neem aan de simkaart dan ook, niet een simkaart van 2018.
Ook bedankt voor de tips, en links, voor een vervangende telefoon t.z.t. als ik er echt niet meer onderuit kan!

Groetjes zilly

Hi, ik snap je verwarring en wil je graag even wijzen op onze informatiepagina over het vervangen van je simkaart. Hier wordt er meer uitleg over gegeven!

Hallo Peter, KPN monteur en Maja, bedankt voor de reacties en de informatie.

Of de nieuwe sim in meneer of mevrouw zijn telefoon werkt is het puur uitproberen.
En als die het niet doet door de nano chip kan ik mijn mobiel helemaal niet meer gebruiken want eenmaal geactiveerd werkt de huidige simkaart niet meer!

Hi, ik snap je verwarring en wil je graag even wijzen op onze informatiepagina over het vervangen van je simkaart. Hier wordt er meer uitleg over gegeven!
Dit heb ik gelezen en ook de toestel check gedaan:

Controleer of jouw simkaart en/of toestel geschikt is voor 4G en 5G

En dit was het antwoord:

Je gebruikt een Nokia 3410

Let op: met dit toestel kan je alleen bellen, sms'en en mobiel internetten over ons 2G-netwerk. Dit 2G-netwerk zetten we uit in 2025. Vanaf dan kan je je toestel niet meer gebruiken. Kies daarom op tijd een toestel dat geschikt is voor 4G of 5G. Dan ben je klaar voor de toekomst.
 

Volgens Peter vervangen voor 1 april en volgens de KPN site bij toestelcheck tot 2025. En bij vervanging misschien onbruikbaar door de nano chip. Erg onduidelijk dus.

En nog even dit voor KPN:

Ook al eens gekeken hoe ik mijn contacten kan overzetten maar dat kan blijkbaar helemaal niet, wel bij de 3310 maar niet bij de 3410. De andere voorbeelden op de site zijn voornamelijk van smartphones.
Wat ik ook vreemd vind is dat als je een andere simkaart aanvraagt het altijd maar een bepaalde tijd te activeren is, daarna vervalt het weer. Ook niet erg milieuvriendelijk lijkt me.

 

Volgens Peter vervangen voor 1 april

Simkaart vervangen voor april 2024.

Indien de Nokia 3410 niet werkt met de nieuwe simkaart, wat ik niet verwacht, dan nu al toestel vervangen. Anders die uiterlijk toch echt november 2025. Want in december 2025 gaat 2G uit en werkt de 3410 na 23 (!) jaar sowieso niet meer.

GSM was de 2de Generatie mobiel sinds 1999. Inmiddels zijn we aan de 5de Generatie toe. 

Ook al eens gekeken hoe ik mijn contacten kan overzetten maar dat kan blijkbaar helemaal niet

Met een simkaartlezer kun je de contacten naar een computer halen.
Hoe dan verder dat weet ik niet, maar daar moet iets op de verzinnen lijkt mij, in deze moderne wereld, alhoewel . .

Ik zet op deze manier de contacten op mijn sim kaart, van mijn oude trouwe klaptelefoon alcatel 1035x

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @zilly ,

onze informatiepagina over het vervangen van je simkaart. Hier wordt er meer uitleg over gegeven!
Dit heb ik gelezen en ook de toestel check gedaan:

Controleer of jouw simkaart en/of toestel geschikt is voor 4G en 5G

En dit was het antwoord:

Je gebruikt een Nokia 3410

Let op: met dit toestel kan je alleen bellen, sms'en en mobiel internetten over ons 2G-netwerk. Dit 2G-netwerk zetten we uit in 2025. Vanaf dan kan je je toestel niet meer gebruiken. Kies daarom op tijd een toestel dat geschikt is voor 4G of 5G. Dan ben je klaar voor de toekomst.
 

 

Sowieso is het op 1 december 2025 over en uit voor 2G. Dat staat op deze KPN-website : 

https://www.kpn.com/zakelijk/mobiel/2g-naar-4g-en-5g.htm

Mogelijk heb je binnenkort (voor de periode tot 1 december 2025) een ander simkaartje nodig voor jouw telefoon. 

Je zou eens op bezoek kunnen gaan bij een KPN-winkel en daar kunnen ze eventueel jouw simkaart vervangen. zo duur is dat niet. Maar uiteindelijk zul je uiterlijk op 1 december 2025 toch over moeten naar een nieuwe telefoon. 

 

Reputatie 7
Badge +8

De telefoon contacten werden in de tijd van de oude nokia's (ook bij de andere telefoons) op de simkaart geschreven. Als je deze in een smartphone (van iemand) zou stoppen, dan kan je er een speciaal bestand van maken. Die je computer ook kan uitlezen. 

Tegenwoordig worden alle contacten op de telefoon opgeslagen, en zelfs synchroniseerd in de cloud en gekoppeld aan het account.

Reputatie 7
Badge +20

Dit heb ik gelezen en ook de toestel check gedaan:

Controleer of jouw simkaart en/of toestel geschikt is voor 4G en 5G

En dit was het antwoord:

Je gebruikt een Nokia 3410

Let op: met dit toestel kan je alleen bellen, sms'en en mobiel internetten over ons 2G-netwerk. Dit 2G-netwerk zetten we uit in 2025. Vanaf dan kan je je toestel niet meer gebruiken. Kies daarom op tijd een toestel dat geschikt is voor 4G of 5G. Dan ben je klaar voor de toekomst.
 

Volgens Peter vervangen voor 1 april en volgens de KPN site bij toestelcheck tot 2025. En bij vervanging misschien onbruikbaar door de nano chip. Erg onduidelijk dus.

Dit zijn 2 verschillende dingen @zilly:

  • Per 1 december 2025 wordt de volledig 2G techniek buiten gebruik gesteld en werkt er helemaal niets meer via 2G. Als je een toestel hebt dat alléén met de 2G techniek om kan gaan, zal je toestel na die datum niet meer werken op ons netwerk. We beginnen dit jaar met het doorvoeren van een aantal aanpassingen op het netwerk als voorbereiding voor het volledig uitschakelen van de 2G techniek.
  • Jouw huidige simkaart is dusdanig oud dat hij niet meer goed zal werken nadat deze eerste aanpassingen door zijn gevoerd, daarom zal deze nu vervangen moeten worden door een nieuwere versie. Zodat je nog tot en met 30 november 2025 gebruik kunt blijven maken van de 2G techniek 🙂 Als je de simkaart niet vervangt, heb je de garantie dat het over niet al te lange tijd helemaal niet meer werkt. 

Hallo Maja,

Je schrijft: als je de simkaart niet vervangt, heb je de garantie dat het over niet al te lange tijd helemaal niet meer werkt.

Vandaag een paar sms’jes van KPN mogen ontvangen, zie hier:

Gekoppeld ½  Beste klant, je hebt je simkaart niet vervangen. Vandaag wordt deze geblokkeerd. Je kan dan niet meer bellen, sms en en internetten. Een nieuwe simkaart bestellen doe je via kpn.com/vervangjesimkaart. Afzender KPN. Verzonden 19-3-2024 12.56.42

Gekoppeld 2/2 Hulp nodig? Bel dan gratis met je mobiel naar0800-0402. Groet, KPN. Afzender KPN. Verzonden 19-mrt-2024 12.56.42

Beste klant, je hebt je netwerkinstellingen veranderd op 19-3-2024 14:06:51. Groet, KPN Afzender KPN Verzonden: 19-mrt-2024  14.19.23

Je begrijpt dat ik mijn netwerkinstellingen niet zelf heb veranderd. Nu doet mijn mobiel het dus niet meer. Ik heb met mijn mobiel naar mijn vaste telefoon gebeld en kreeg te horen: uw aansluiting is om administratieve redenen buiten gebruik gesteld. En met mijn vaste telefoon naar mijn mobiel gebeld en kreeg ook geen contact.
2G is bruikbaar tot december 2025 en dat is het nog niet.

En gratis met mijn mobiel bellen kan niet want doet het niet meer!

Ik heb een nieuwe simkaart liggen, ontvangen 15-3-2024 en in de brief staat dat het binnen 30 dagen geactiveerd moet worden, die 30 dagen zijn nog niet om.

Ik vraag me af waar KPN mee bezig is. Nu moet ik dus mijn mobiel uitzetten, andere simkaart erin doen en activeren en dan maar hopen dat de nieuwe simkaart het doet. En dan handmatig alle telefoonnummers er weer in zetten!

 

Ik heb een nieuwe simkaart liggen

Maar waarom neem je die niet in gebruik. 

Hallo Maja en Peter G,

Nieuwe sim erin gedaan, is succesvol geactiveerd maar hij doet het NIET!

 

Uw (e-)simkaart is succesvol geactiveerd!

Als u een simkaart hebt dan kunt u deze meteen gebruiken. Plaats de nieuwe simkaart in uw mobiele telefoon en zet uw toestel aan. De standaard pincode van uw simkaart is 0000.

Als u een e-sim hebt besteld, ga dan naar de MijnKPN app om uw e-sim te downloaden. Daarna kunt u meteen bellen, sms'en en internetten.

 

LET OP bij nummerbehoud

Als u nummerbehoud hebt aangevraagd, dan start uw abonnement op de datum waarop het nummer is overgezet. Vanaf dat moment kunt u uw abonnement met de nieuwe (e-)simkaart gebruiken.

U betaalt pas vanaf de datum waarop het nummer is overgezet. Wij houden u via e-mail en sms op de hoogte wanneer uw nummer is overgezet naar KPN.

 

Mobiel aangezet en op mijn scherm staat: SIM niet geldig

En nu????

Hallo KPN,

Na verschillende keren mobiel uit en weer aangezet te hebben krijg ik nog steeds de melding SIM niet geldig.

Graag snel een oplossing voor dit probleem. Verkeerde soort sim kaart gestuurd?

Reputatie 7
Badge +20

Je kunt ook met je huistelefoon gratis naar 0800 - 0402 bellen @zilly, en dat wil ik je nu aanraden.

Dan kunnen mijn collega's van de telefonische klantenservice samen met jou gaan kijken of de simkaart wel echt goed geactiveerd is!

Hallo Maja,

Net gebeld en alle vragen beantwoord en dan krijg ik te horen dat ze me nu telefonisch niet te woord kunnen staan omdat ze gesloten zijn. Werken tot 20.00 uur.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is vreemd @zilly, als je een product van ons hebt dat helemaal niet werkt, hoor je daarvoor 24 uur per dag te kunnen bellen 🤔

Zou je het nog eens kunnen proberen en dan aangeven dat je een storing hebt waardoor je mobiel helemaal niet werkt?

Eh. Tot 18:00 uur.

Morgen even bellen.

En wat ik zelf zou doen is bij een kpn winkel langs gaan.

Ik denk dat de nieuwe sim wel werkt. Maar je museum telefoon niet geschikt is omdat de contacten in de simkaart lezer te ver uit elkaar staan. Zoals bij 20 jaar oude simkaarten wel het geval was.

Even voor de volgende 22 jaar een nieuw telefoontje kopen en het is opgelost 🙂! 

Maar een paar tientjes kan er toch wel af na 23 jaar?

Nokia flip 2660

Goedkoopste hier

https://www.bol.com/nl/nl/p/nokia-2660-zwart/9300000120002323/?referrer=socialshare_pdp_www

 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Reageer