Vraag

WiFi glasvezel niet optimaal

  • 10 January 2019
  • 33 reacties
  • 799 keer bekeken

Sinds oktober 2018 zijn wij klant bij KPN maar hebben regelmatig het probleem gehad dat onze verbinding weg viel. Begon met de WIFI en daarna viel de TV en telefoonverbinding er uit. Meerdere keren per dag moesten wij de Experiabox V10A herstarten met de hoop dat de verbinding herstelt zou worden. Vaak gebeurde dit wel maar kort daarna hadden we weer last van een wegvallende verbinding. Meerdere malen gebeld met jullie klantenservice en daar werd aangegeven dat vanuit jullie kant alles goed stond tot dat ik een medewerker gesproken had die aangaf dat het probleem bij ons thuis zat.

Uiteindelijk een monteur in laten plannen omdat ze op afstand niks konden doen. Wat blijkt de Experiabox V10A kreeg geen IP adres toegewezen. De modem werd vervangen door een andere V10A maar dat hielp ook niet. En besloot de monteur hier een geheel andere modem te plaatsen. De Experiabox V10. En alles functioneerde weer zoals het hoort.

Eigenlijk zijn we niet geheel tevreden omdat wij sinds wij klant zijn meerdere keren per maand de modem moesten resetten om toch gebruik te kunnen maken van jullie diensten.

Graag hoor ik van jullie wat jullie hier voor ons in kunnen betekenen aangezien wij wel de volle mep betalen aan abonnement maar niet optimaal gebruik van kunnen maken.

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid

33 reacties

Reputatie 7
hey Remibrii, welkom op het KPN forum! Ik kan mij goed voorstellen dat het enorm frustrerend moet zijn geweest dat jullie verbinding er regelmatig uit is gesprongen. Heel fijn dat de monteur dit heeft opgelost 😃 Ik kijk graag wat ik kan betekenen. Hiervoor heb ik je gegevens nodig. Zou je jouw forumprofiel willen aanvullen met postcode en huisnummer? Laat je hier een berichtje achter als je de gegevens hebt ingevuld? Ik hoor graag van je!
Postcode en huisnummer aangevuld
Reputatie 7
Hey Remibrii! Ik vermoed dat er iets mis is gegaan bij het opslaan van je gegevens in jouw forumprofiel. Deze zijn helaas niet zichtbaar. Wil je het nogmaals proberen? Ik kan dan voor je aan de slag 😃
Als het goed is moet het nu erin staan.
Reputatie 7
Yes, yes. RemiBrii, het is gelukt! Bedankt voor het aanvullen van je gegevens. Ik zie dat je op 24 oktober op ons netwerk bent aangesloten. Na een aantal contactmomenten met de klantenservice is de monteur op 3 januari bij je langs geweest. Gelukkig was het probleem daarna snel verholpen. Ook heeft de monteur gratis KPN Experia WiFi geïnstalleerd voor het optimaliseren van je draadloze verbinding. Heel fijn! 🙂

Als welkom krijgt iedere klant een aanbieding en/of cadeau. Jij hebt 3 maanden korting op je abonnement. Omdat je meer dan een maand last hebt gehad van deze storing krijg je van mij 2 maanden extra korting (€ 20,- p/mnd) op het abonnement. Ik zal dit in mindering laten brengen op je factuur. Vind je dat goed? 🙂
Reputatie 7
Hey @RemiBrii, had je mijn laatste post nog gelezen? Ik hoor graag van je 🙂
Hallo Nadia,

wij hebben je bericht ontvangen maar wij zijn nog steeds niet tevreden. Hoe nieuw wij onze telefoons en of laptops en of televisie hebben. Hij blijft zo vaak laden dat we soms gewoon geen internet hebben. Wij zijn zo niet tevreden met onze abonnementen... ik baal hier zo van. En of we wel of geen korting krijgen het veranderd niks aan de situatie. Ik ben echt van plan om dit abonnement uit te zitten en dan over te stappen naar een ander provider. 😤

Groet RemienBrii
Reputatie 7
Hoi RemienBrii, dat is echt balen! Ik kan mij voorstellen dat je niet tevreden bent. Vreemd, ik zie dat je glasvezel hebt en bent verbonden met de Experia V10. Dat moet vrijwel geen problemen opleveren. We helpen graag de verbinding te stabiliseren. Op welke apparaten merk je dat het laden even duurt? Heb je er last van op specifiek plaatsen in je woning? Heb je de WiFi van de Experia V10 ook uitgezet?
Dag Nadia,

We hebben elke stap gevolgd die wij nu wel drie keer te horen hebben gekregen van de monteurs en we volgen die stappen steeds weer opnieuw. We liggen op bed en of we zitten op de bank of aan de eethoek. Hij blijft maar laden en er is geen gesprek met iemand te voeren want hij klapt er gewoon uit. Televisie blijft gewoon het doen. Maar of je nu een iPhone 6/7/8 en of de nieuwste iMac of MacBook hebt hij laad de hele tijd en dit duurt 7/8minuten lang en dan is die er weer en dan komt die 7/8minuten laden weer... ik ben er nu wel enorm flauw van en ik heb geen zin om elke maand een monteur te hebben in en om het huis. En elke monteur ervaart het weer anders.. en daarnaast betaal ik de volle pond van de nota ook niet. Ik ben er nu enorm flauw van en ik denk dat je dat ook wel begrijpt. Er moet nu wat gebeuren dat het gewoon goed verloop want hiervoor wil ik geen abonnement waar ik zoveel voor betaal.

Groet,
RemienBri
Reputatie 7
Ik zie dat je een installatiemonteur en een storingsmonteur aan huis hebt gehad. Ik kan mij voorstellen dat je niet steeds iemand thuis over de vloer wilt hebben. Ik hoop en reken op je medewerking om dit probleem samen op te lossen. Dat lukt mij niet alleen op afstand. Ik probeer nog de vinger te leggen op het huidige WiFi-probleem. Als ik je goed begrijp zijn de problemen met tv en telefonie opgelost na het bezoek van de monteur. Maar nu heb je, desondanks het in gebruik nemen van de Experia WiFi's, nog last van dat internetpagina's lang blijven laden (?)

Ik kan wel op afstand zien dat de WiFi op de Experia Box V10 uit staat, zoals het hoort. Wat ik niet kan zien is hoe en wat je hebt aangesloten op je netwerk. Graag zie ik wat, waar welke apparaten met elkaar zijn verbonden? Denk daarbij ook aan; draadloze verbindingssets (DVS), NAS, draadloze printer, slimme thermostaat, etc. Het lijkt wel over heb je te veel last van interventie op je draadloze netwerkt.

Ik hoor graag van je 🙂
Goedemorgen Nadia,

Het is super vervelend dat wij via de Experia WIFI's steeds kampen van een wegvallende verbinding of een trage verbinding.
Op dit moment hebben we los van de mobiele telefoons en laptops het volgende aangesloten via de draadloze verbinding.

  • DVS set (3 stuks)
Verder hebben wij geen andere draadloze verbindingen aangesloten.
Op de DVS zijn de TV kastjes op aangesloten.
Vaker de modem en DVS set resetten moet geen oplossing blijven want dat is nu wel wat steeds gebeurd.
Graag zien we een oplossing die wel werkt want we betalen veel geld voor een verbinding die niet altijd werkt.
Reputatie 7
Heb je de netwerknamen (SSID) van de Experia WiFi ook veranderd? Het werkt optimaal wanneer je de netwerknamen van de 2.4 en 5 Ghz hetzelfde zijn. Dan kiest het ontvangende apparaat (iPhones ed.) zelf het signaal waarop de beste (snelste) verbinding mogelijk is.

Voor het wijzigen van de instellingen van de Experia WiFi volg je onderstaande stappen;
  • Ga naar http://192.168.2.150 Als de Experia WiFi een ander ip adres heeft gekregen kijk dan bij de vraag "wat is het ipadres van de Experia WiFi in de link onderaan"
  • Log in met gebruikersnaam (admin) en het wachtwoord dat op de sticker van het apparaat staat
  • Klik op instellingen.
  • Klik op wifi.
  • Klik op de 2,4Ghz of de 5Ghz frequentieband om de SSID ("Draadloze Network Naam (SSID)") en WPA wachtwoord ("Pre-shared Key") te wijzigen
  • Kies een naam, bijvoorbeeld: WiFi van RemiBrii
Meer informatie: Instellen Experia WiFi. Ik hoor graag wat de bevindingen zijn nadat je de WiFi hebt aangepast 🙂
Hoi Nadia,

De instellingen van de SSID's zijn allen hetzelfde. Dit is niet door ons en ook niet door monteur aangepast.
Dus daar kan het niet aan liggen.
Overigens de factuur van januari 2019 is naar mijn mening te hoog voor wat we nu krijgen aan producten. We zouden 100/100mbps moeten halen maar na verschillende metingen komen we zowel bekabeld als WIFI uit tussen de 50mbps / 65mbps. Dat is de helft. Daar betalen wij niet voor.
Het is leuk en aardig dat jullie meten dat vanuit buiten het signaal goed is, maar daar hebben wij niks aan. Wij moeten een stabiele verbinding hebben in huis zowel WIFI als bekabeld.

Graag zien we op korte termijn een oplossing anders zijn jullie na ons contractperiode een klant kwijt.
Reputatie 7
Hey RemiBrii, goed dat de SSID van beide Experia WiFi gelijk zijn aan elkaar, dan verloopt de overgang van het ene naar het andere netwerk soepel(er)!

Draadloos (WiFi) zal je vrijwel niet de 100 Mbit/s halen. Alleen als je de netwerkkabel rechtstreeks in de ExperiaBox steekt en alle andere apparaten (TV-ontvangers(!) e.d.) uitzet en dan de Speedtest uitvoert dan zou je richting de 100 Mbit/s gaan. Wil je dat een proberen? Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Reputatie 7
Via 5Hz wifi zou je ook probleemloos 100Mbps moeten kunnen halen mits de afstand tot het wifi toegangspunt niet al te groot is en er geen zware muren tussen zitten.
Voor optimaal wifi zou een 5GHz toegangspunt eigenlijk in dezelfde ruimte moeten staan en ja, dan zijn zelfs snelheden van 500Mbps haalbaar mits je natuurlijk ook zo'n snelle Internet verbinding zou hebben.
Het onderstaande screenshot is van een speedtest meting op mijn OnePlus 5T via een 200Mbps glasvezelverbinding.


Persoonlijk zou ik die Experia WiFi's eens loskoppelen en kijken of je met alleen de wifi van de V10 zelf nog steeds die problemen ervaart.

Overigens is een DVS niet draadloos immers die communiceert over de "electriciteitsdraad".
Reputatie 7
Bedankt wjb voor het delen van jouw ervaring met WiFi op glasvezel. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd wat de Experiabox V10 aan snelheid geeft op WiFi. Wil je dat eens testen @RemiBrii? Als je vragen hebt, of meer advies/tips hierover wilt laat het weten!
@wjb Bedankt voor je reactie, maar één van de Experia WIFI staat bij ons in de woonkamer dus in dezelfde ruimte waar wij zitten en nog halen wij de maximale snelheid niet van 100MBps.
De snelheden haalde ik wel toen we een Experia V10A in huis hadden, maar daar hadden we ook geregeld problemen mee omdat op ons adres een IP adres probleem was met de Experia V10A. We kregen met de V10A geen IP adres toegewezen.

@Nadia Begrijp ik het goed dat ik de Experia WIFI's tussen uit moet halen en dan te koppelen aan de DVS systeem? Dien ik dan de WIFI weer aan te zetten op de Experia V10? Want die is nu uitgeschakeld namelijk.
Want dan ga ik het testen zodra ik weer thuis ben.
Reputatie 7
@Nadia Begrijp ik het goed dat ik de Experia WIFI's tussen uit moet halen en dan te koppelen aan de DVS systeem? Dien ik dan de WIFI weer aan te zetten op de Experia V10? Want die is nu uitgeschakeld namelijk.
Want dan ga ik het testen zodra ik weer thuis ben.


Nee, niet koppelen aan de DVS. Daar werken de Experia WiFi (Versterkers) juist niet beter op. Gewoon de Experia WiFi even ontkoppelen van de V10 door de ethernetkabel uit het modem te halen. En dan een speedtest uitvoeren (5 Ghz) Ben wel nieuwsgierig naar dat resultaat!

@Nadia Zoals je kunt zien is het niet optimaal. Wij verwachten met KPN glasvezel een stabielere verbinding. En dat wij een snelheid dienen te ontvangen van tussen de 90 en 100MBPS.
Want de snelheid is gemeten in de buurt van de V10.
En daarna weer de Experia WIFI aangesloten en nogmaals de test gedaan. En de snelheid blijft rond de 70MBps hangen terwijl wij in dezelfde ruimte zitten als de Experia WIFI.
Dat de snelheid op een andere verdieping lager zal zijn snap ik maar in dezelfde ruimte zitten als het apparaat verwacht je bijna de snelheid wat je inkoopt.

Je gaat toch ook niet naar de bakker voor een heel brood en je betaalt de volle pond en je krijgt een halve brood mee.
Vandaar dat de factuur van januari nog niet betaald is want daar wordt nog steeds over het normale prijs gesproken terwijl je had aangegeven dat er kosten van af zou gaan. Dat is niet gebeurd.

Dus nogmaals verwacht ik een oplossing anders zijn jullie na ons contract periode een klant kwijt.
Reputatie 7
Hallo RemiBrii, we helpen je graag jouw WiFi-signaal te verbeteren. De waardes die je hebt doorgegeven kan nog beter, maar is ook weer niet zeer verontrustend. 100 Mbit/s haal je alleen wanneer alles optimaal is opgesteld. Ik zie in het systeem dat de Experiabox voor 107 Mbit/s is opengezet. Je geeft aan nu weer de Experia WiFi te hebben aangesloten, haal je dan ook 72 Mbit/s? Als je er 1 aansluit schakelt de WiFi op de Experiabox uit, vandaar dat je er altijd 2 moet aansluiten om je WiFi te verbeteren. Wil je beiden weer installeren? Heb je naast een DVS ook andere apparatuur er tussen? Switches etc? Zo ja, welke Switch?


Je gaat toch ook niet naar de bakker voor een heel brood en je betaalt de volle pond en je krijgt een halve brood mee.Vandaar dat de factuur van januari nog niet betaald is want daar wordt nog steeds over het normale prijs gesproken terwijl je had aangegeven dat er kosten van af zou gaan. Dat is niet gebeurd.


Ik vrees dat het niet betalen van de factuur het probleem niet gaat oplossen. Sterker, daarmee riskeer je dat de gehele internet, tv en bellen wordt geblokkeerd wanneer de betaling niet wordt voldaan. Ik wil je met alle liefde alsnog de vergoeding geven die ik heb toegezegd, je hebt het aanbod niet (positief) bevestigd in een antwoord op mijn vraag. Vandaar dat ik het (nog) niet heb doorgevoerd. Ik begrijp hieruit dat je dat wel graag wilt, dan zal ik dat voor je in orde maken. Het bedrag wordt binnen 2 factuur perioden in mindering gebracht
Hallo RemiBrii, we helpen je graag jouw WiFi-signaal te verbeteren. De waardes die je hebt doorgegeven kan nog beter, maar is ook weer niet zeer verontrustend. 100 Mbit/s haal je alleen wanneer alles optimaal is opgesteld.Ik zie in het systeem dat de Experiabox 107 Mbit/s is opengezet. Je geeft aan nu weer de Experia WiFi te hebben aangesloten, haal je dan ook 72 Mbit/s? Als je er 1 aansluit schakelt de WiFi op de Experiabox uit, vandaar dat je er altijd 2 moet aansluiten om je WiFi te verbeteren. Wil je beiden weer installeren? Heb je naast een DVS ook andere apparatuur er tussen? Switches etc? Zo ja, welke Switch?

Heb je gelijk in maar als de verbinding steeds uitvalt dan heeft de snelheid ook geen nut. Dat is het grootste probleem. Het WIFI probleem is alleen maar een deel van het probleem. Dus het gaat niet alleen om de WIFI signaal maar over de verbinding in het algemeen.
Als wij bijvoorbeeld Netflix kijken via de tv kastje valt de verbinding weg en dan moet ik eerst Netflix afsluiten om weer connectie te maken.
Natuurlijk hebben wij de Experia WIFI weer aangesloten want wij willen op onze bovenverdieping ook fatsoenlijk internet en tv verbinding hebben. En we hebben er ook twee aangesloten. Één beneden en één boven. We hebben geen andere apparaten aangesloten dan jullie eigen apparatuur.
Beneden halen wij via de Experia WIFI de 72MBps, maar boven halen wij 26,3MBps en 42,2MBps.
Dat zijn toch drama resultaten?

Ik hoop dat jij begrijpt dat ik het te zot voor woorden vindt dat je voor iets moet betalen wat je niet krijgt. De creditering mag/moet je zelfs voorvoeren als tegemoetkoming maar vind dat de drama sinds oktober van vorig jaar nog niet voorbij is.

Wellicht een idee om het DVS systeem er tussen uit te halen maar dan mogen jullie kabels gaan trekken bij ons in huis en ze wegwerken.

Ik zal overigens hier ook een klacht van indienen, aangezien het probleem maar niet verholpen wordt.
KPN heeft oorzaak wifiproblemen Experia Box na maand nog niet gevonden

Zou het hier mee te maken hebben met de V10?
Reputatie 7
KPN heeft oorzaak wifiproblemen Experia Box na maand nog niet gevonden
Zou het hier mee te maken hebben met de V10?


Nee. Dat is een oud bericht uit begin 2018, die storing is opgelost! Momenteel is de V10 de meest stabiele modem die we uitleveren, geen zorgen.

Netflix kijken via de tv-ontvanger is een issue die bij ons bekend is. Dit staat los van je glasvezel (internet)verbinding en/of de stabiliteit ervan. De tv-ontvanger loopt vol (intern geheugen) waardoor je bufferproblemen kunt ervaren. Door een reset van de tv-ontvanger kun je het (tijdelijk) oplossen. Het technische team werkt aan een duurzame oplossing, hopelijk in de volgende update van de software.

De snelheid en kwaliteit van het draadloze netwerk (WiFi) is afhankelijk van verschillende factoren in en rondom je huis. Ik denk dat er iets in je thuisnetwerk (te veel) interventie veroorzaakt of juist niet goed ingesteld is. Immers tot aan je modem leveren we 107 Mbit/s. De vraag is, waar/ bij welk apparaat gaat het mis? Of kan beter worden ingesteld? Heb je de Experia WiFi ook weer dezelfde netwerknaam (SSID) gegeven? Lijkt er op dat je boven nog gekoppeld bent met de WiFi Experia van beneden.

Reageer