Beantwoord

Onbeperkt Prepaid 128kb/s zo slecht dat apps niet eens de verbinding herkennen.

  • 25 September 2020
  • 18 reacties
  • 521 keer bekeken

Nu heb ik de Onbeperkt internet bundel aangeschaft en met vol bereik heb ik met geluk maar maximaal 80kbit/s

Bij het openen van apps zoals Youtube of Rabobank krijg ik vaak de melding te zien "probeer opnieuw" of connect to the internet  You're offline. Check your connection.

Ik heb op verschillende locaties de verbinding getest maar nog nooit de 128kb/s  die jullie aanbieden gezien.

Tests om de snelheid te meten heb ik gedaan met Speedtest en de Youtube app voor het meten van je verbinding.  (foto's en videos volgen)

 

Ook de klantenservice gesproken (bizar) die zei dat ik bovenop deze bundel..

  • 30 minuten/sms
  • Onbeperkt internet (128 Kbit/s)
  • NL, EU, Andorra, Noorwegen en Zwitserland
  • Stopt automatisch na 31 dagen

..nog eens apart belminuten moest kopen en dan zou me internet beter worden. Klinkt als een scam, want ik koop een bundel onbeperkt internet omdat ik internet nodig heb en geen belminuten. Indien deze meneer van de klantenservice het mis had zou ik jullie adviseren om het gesprek nog even terug te luisteren. 

 

Waarom, met vol bereik, is de 128Kbit/s niet haalbaar, terwijl de 1GB bundel met slecht bereik zonder problemen de geadverteerde snelheid haalt.  Technisch klopt dit niet...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 September 2020, 10:07

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @propeller ,

Ook 128 k/b is niet geschikt voor You Tube of voor veel andere internetapplicaties. Hooguit voor een whats-app-berichtje. 
 

Ik heb nooit gesnapt waarom KPN deze bundel aanbied. Er is ook een bundel te koop met 1GB waarin je veel beter mobiel internet krijgt. Helaas zul je nu eerst 31 dagen lang deze bundel moeten uitzingen. Want je kunt wel een bundel erbij kopen, maar dan wordt nog steeds deze 128 k/b-bundel als eerste aangesproken. 

Die onbeperkt online bundel is alleen geschikt voor bepaalde toepassingen. Ik weet zo niet meer of internetbankieren bij mij wel lukte, ik dacht dat dat nog wel probleemloos ging. Helaas zijn vele internettoepassingen overladen met onbelangrijke zaken, zoals grote grafische achtergronden, reclame/marketing filmpjes als achtergrond e.t.c., en dan werkt die 128kbps gewoon niet. Als je een aggressief reclamefilter gebruikt wil het nog wel eens werken.

Maar als je enkel text georienteerde toepassingen gebruikt, b.v. de SIMkaart in een USB dongel in een mini-computer stopt, is er wel het gemak van altijd online, zonder risico dus dat je het grootste deel van een bundel verstookt aan irrelevante data (grafische onzin/reclame enz).

Ook mijn ervaring is dat de KPN 128kbps bundel maar ongeveer 80kbps haalt. Het lukt dan zelfs niet om een 64kbps audiostream te beluisteren, dat was/is 1 van mijn toepassingen. Ik heb dit probleem ook wel eens aangekaart, maar er wordt blijkbaar niks aan gedaan. Dat had ik ook al direct aangenomen, gelukkig is KPN in deze geen monopolist en kan je bij T-Mobile hetzelfde voor nog een euro minder krijgen en die presteert ook beter. En daarmee kan je ook inkomende verbindingen maken, wat voor mij supergoed uitkomt en bruikbaar is.

Van Vodafone Duitsland was ik gewend dat als een bundel op is, je op 32kbps wordt gezet, dus eigenlijk gratis internet. De SIMkaart is bij aankoop wel ruim 2x zo duur, dus zo gratis is het ook weer niet.

Want je kunt wel een bundel erbij kopen, maar dan wordt nog steeds deze 128 k/b-bundel als eerste aangesproken. 

Ook dit is bij de concurrent beter geregeld, n.l. niet zo.

Hallo @propeller ,

Ook 128 k/b is niet geschikt voor You Tube of voor veel andere internetapplicaties. Hooguit voor een whats-app-berichtje. 
 

Ik heb nooit gesnapt waarom KPN deze bundel aanbied. Er is ook een bundel te koop met 1GB waarin je veel beter mobiel internet krijgt. Helaas zul je nu eerst 31 dagen lang deze bundel moeten uitzingen. Want je kunt wel een bundel erbij kopen, maar dan wordt nog steeds deze 128 k/b-bundel als eerste aangesproken. 

 

Ik snap dat het niet voor Youtube enz geschikt is, ik gebruik de Youtube app in deze situatie om bijvoorbeeld de verbinding te meten omdat Youtube een optie heeft (stats voor nerds) zo heet dat. En met deze statistieken kan je de verbinding meten. Het gaat erom dat ze 128kb/s adverteren maar ik heb deze snelheid nog nooit gezien. Maar wanneer je een 1GB bundel koopt van 25Mb/s dan behaal je de snelheid wel, zelfs met 1 streepje aan bereik behaal je de 25Mb/s dus…. 

 

Hoe kan het dan dat 128kb/s niet haalbaar is met vol bereik?  

 

Naar mijn idee kan dat alleen als ze bewust de verbinding onderdrukken of er moet een andere verklaring voor zijn. 

 

 

Die onbeperkt online bundel is alleen geschikt voor bepaalde toepassingen. Ik weet zo niet meer of internetbankieren bij mij wel lukte, ik dacht dat dat nog wel probleemloos ging. Helaas zijn vele internettoepassingen overladen met onbelangrijke zaken, zoals grote grafische achtergronden, reclame/marketing filmpjes als achtergrond e.t.c., en dan werkt die 128kbps gewoon niet. Als je een aggressief reclamefilter gebruikt wil het nog wel eens werken.

Maar als je enkel text georienteerde toepassingen gebruikt, b.v. de SIMkaart in een USB dongel in een mini-computer stopt, is er wel het gemak van altijd online, zonder risico dus dat je het grootste deel van een bundel verstookt aan irrelevante data (grafische onzin/reclame enz).

Ook mijn ervaring is dat de KPN 128kbps bundel maar ongeveer 80kbps haalt. Het lukt dan zelfs niet om een 64kbps audiostream te beluisteren, dat was/is 1 van mijn toepassingen. Ik heb dit probleem ook wel eens aangekaart, maar er wordt blijkbaar niks aan gedaan. Dat had ik ook al direct aangenomen, gelukkig is KPN in deze geen monopolist en kan je bij T-Mobile hetzelfde voor nog een euro minder krijgen en die presteert ook beter. En daarmee kan je ook inkomende verbindingen maken, wat voor mij supergoed uitkomt en bruikbaar is.

Van Vodafone Duitsland was ik gewend dat als een bundel op is, je op 32kbps wordt gezet, dus eigenlijk gratis internet. De SIMkaart is bij aankoop wel ruim 2x zo duur, dus zo gratis is het ook weer niet.

 

Als dit al langer aan de gang is waarom adverteren ze dan met 128kb/s? 

Tijd om dit product te laten testen door de consumentenbond ofzo want hier klopt iets niet.

128kb/s is zo'n trage verbinding dat dit met vol bereik of slecht bereik technisch gezien geen enkel probleem zou moeten zijn om deze snelheid te behalen. De 1GB bundel van 25Mb/s met 1 streepje aan bereik heeft nog steeds een zeer goeie snelheid en bij tests zelfs 25Mb/s behaalt. Hoe kan het dan dat de geadverteerde 128kb/s bundel met vol bereik maar maximaal 80kb/s heeft? 

 

 

 

..nog eens apart belminuten moest kopen en dan zou me internet beter worden. Klinkt als een scam, want ik koop een bundel onbeperkt internet omdat ik internet nodig heb en geen belminuten.

Maar let op: een prepaid blijft alleen geldig als er ook gewoon beltegoed op staat. Alleen bundels aanschaffen en gebruiken is daarvoor onvoldoende.

..nog eens apart belminuten moest kopen en dan zou me internet beter worden. Klinkt als een scam, want ik koop een bundel onbeperkt internet omdat ik internet nodig heb en geen belminuten.

Maar let op: een prepaid blijft alleen geldig als er ook gewoon beltegoed op staat. Alleen bundels aanschaffen en gebruiken is daarvoor onvoldoende.

Volgens mij staat er letterlijk dat er belminuten bij de bundel zitten, overigens de kaart is nog geen maand oud. En wat heeft het  gewoon beltegoed te maken met de 128Kbit/s snelheid die ze adverteren..

  • 30 minuten/sms    <----------------
  • Onbeperkt internet (128 Kbit/s)
  • NL, EU, Andorra, Noorwegen en Zwitserland
  • Stopt automatisch na 31 dagen

Volgens mij staat er letterlijk dat er belminuten bij de bundel zitten .

Ja, dat klopt. Maar dat is nog geen (bel)tegoed. Eén keer in de 6 maanden moet er gebruik gemaakt zijn van het (bel)tegoed om 'm geldig te houden.

Volgens mij staat er letterlijk dat er belminuten bij de bundel zitten .

Ja, dat klopt. Maar dat is nog geen (bel)tegoed. Eén keer in de 6 maanden moet er gebruik gemaakt zijn van het (bel)tegoed om 'm geldig te houden.

Dat staat toch los van de vraag die ik stel, ik heb het niet over de geldigheid van de kaart. De sim kaart is nog geen maand oud en heeft al 20 euro aan (bel)tegoed gehad. De post gaat over de..

  • Onbeperkt internet (128 Kbit/s) bundel  

Dat is sowieso een prehistorische snelheid. Dat ze die "bundel” nog hebben is verbazend. Veel apps hebben al meer nodig.

Reputatie 7
Badge +28

Gewoon die tekst weghalen bij die bundel zodat mensen die bundel alleen  kopen als ze alleen willen bellen. Dat er dan 128kb bijgeleverd wordt, is bijvangst. 
 

Nu kopen mensen die bundel in de veronderstelling dat ze 31 dagen onbeperkt internet hebben. In de praktijk is dat geen succes met maar 128kb/s. 

Gewoon die tekst weghalen bij die bundel zodat mensen die bundel alleen  kopen als ze alleen willen bellen. Dat er dan 128kb bijgeleverd wordt, is bijvangst. 
 

Nu kopen mensen die bundel in de veronderstelling dat ze 31 dagen onbeperkt internet hebben. In de praktijk is dat geen succes met maar 128kb/s. 

128kb/s is verschrikkelijk traag dat is zeker, maar 50-80kb/s (mijn gemiddelde)  vergeleken met de geadverteerde 128Kb/s is een groot verschil.

Als het daadwerkelijk 128kb/s zou zijn, dan kan in ieder geval nog internetten (wel veel trager) maar dan KAN je internetten.  Maarja dan moet je wel de 128kb/s leveren, waarom lukt dat niet KPN? 

 

 

 

 

Als dit al langer aan de gang is waarom adverteren ze dan met 128kb/s? 

Ik heb geen advertenties gezien, in mijn prepaid omgeving staat als bundel ‘Onbeperkt Online bundel” met als verdere specificatie: “Onbeperkt mobiel internet (128 kb/s) en 30 minuten/sms”

Dat dan blijkt dat die 128 bij lange na niet wordt gehaald is tegenwoordig helaas eerder makkelijk een regel dan uitzondering. Mobile telecom is moordende concurrentie, er zijn legio vlakken en aspecten waar men gewoon een loopje neemt met de waarheid/feiten. Zie b.v. ook de 1Gbit glasvezel abo’s, die zouden gewoon 940Mbps moeten kunnen, maar bij KPN is het 850Mbps. Dus als men er mee wegkomt, (mensen blijven het kopen) dan laten ze het gewoon zo.

Voor deze Pre-Paid bundel geldt dan voor mensen als jij en ik: 1 keer en nooit weer. Je bent dan helaas wel 9 euro kwijt. In mijn geval duurde de activatie van de bundel langer dan ik verwachte, dus toen ik naar buiten ging om het te gebruiken, was ik tevreden, het werkte. Maar het was wel erg snel; Toen zag ik dat de account nog op ‘betalen-per-MB’ stond en ik alleen al door de speedtest er binnen een minuut het toegoed er doorheen had gedraaid. De volgende 48 uur stelde ik dus ook vast wat topic onderwerp is en ook dat de ping tijden soms heel hoog zijn. Dat maakt nog het meeste uit als het gaat om werkbaarheid. Enige reden waarom ik naast mijn bestaande T-Mobile variant die van KPN had genomen was omdat KPN de sessie niet elke 24-uur reset, wat T-Mobile wel doet bij mobiele verbindingen.

Binnen 2 dagen dus zo’n 20 euro armer. Wel ervaring rijker en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan die 20 euro. Ik weet namelijk nu nog beter wat de beste optie is kwa mobiel netwerk ‘voor het echte werk’. En het spreekwoord ‘vertrouwen komt te voet en gaat te paard’ is weer van toepassing.

Tijd om dit product te laten testen door de consumentenbond ofzo want hier klopt iets niet.

Dan kijkt KPN gewoon of en wanneer die instantie zich gaat roeren (of al eerder), dan verlaagt men de prijs van de bundel, of men past de specificatie aan (b.v. naar 64kbps), of men verwijdert de bundel, of men doet gewoon niets. Fixen zal denk ik veel complexer zijn, dus niet lonen.

128kb/s is zo'n trage verbinding dat dit met vol bereik of slecht bereik technisch gezien geen enkel probleem zou moeten zijn om deze snelheid te behalen. De 1GB bundel van 25Mb/s met 1 streepje aan bereik heeft nog steeds een zeer goeie snelheid en bij tests zelfs 25Mb/s behaalt. Hoe kan het dan dat de geadverteerde 128kb/s bundel met vol bereik maar maximaal 80kb/s heeft?

Bereik (signaalsterkte, signaalkwaliteit even simpel gezegd) is niet 1-op-1 gerelateerd aan datasnelheid. Er zit gewoon ergens in de keten een snelheidsbegrenzer, net dat als een F1-deelnemer stapvoets kan rijden in een voertuig. Alleen is de implementatie van die snelheidsbegrenzer niet goed, ofwel slecht, ofwel gemakzuchtig. Het kan zijn dat het minimale restcapacieteit op lage prioriteit is, dus dat er eigenlijk helemaal geen gedegen snelheidsbegrenzer actief is. Is allemaal gissen, zal ook niet uitgelegd worden hier denk ik. Kan uitermate complex worden (‘resource scheduling’ theorie etc) en risico dat men veel te makkelijk bedrijfsgeheimen van zichzelf danwel toeleverancier prijs geeft.

 

Reputatie 6
Badge +6

Tijdje terug hier over nog samen met een moderator een verzoek ingediend om de snelheid iets omhoog te doen naar 256kbps, helaas is daar niets van terecht gekomen.

Dat ze die bundel nog hebben is niet zo verbazend hoor, het zou je verbazen hoeveel daar nog gebruik van word gemaakt.

Met Simyo prepaid zijn ze bv ook begonnen met het aanbieden van de zelfde bundel….

Als je een beetje weet wat je doet kan je er nog aardig wat mee. bv voor het browsen moet je een andere browser downloaden, Opera Mini, speciaal voor trage verbindingen en dan kan je prima sites bezoeken en bv gewoon nieuws sites lezen.

Whatsapp werkt ook, bellen via whatsapp  kan bv gewoon en fotos binnen halen ook. filmpjes dan weer niet, daar is het echt te traag voor.

Zoals hierboven ook al word opgemerkt, werkt de T-Mobile versie trouwens een stuk beter en is nog goedkoper ook ;)

 

@Misja20 Over welke bundel van T-Mobile heb je het dan want ik kan geen soortgelijke onbeperkt internet prepaid van hun vinden. Ik zie wel "unlimited data vandaag / weekend" staan.

Maar die zijn beperkt tot max 1.85GB per dag. Niet echt Unlimited..

Reputatie 6
Badge +6

@Misja20 Over welke bundel van T-Mobile heb je het dan want ik kan geen soortgelijke onbeperkt internet prepaid van hun vinden. Ik zie wel "unlimited data vandaag / weekend" staan.

Maar die zijn beperkt tot max 1.85GB per dag. Niet echt Unlimited..


T-Mobile Prepaid Kids, google daar maar is op. Overigens zijn de dag en weekend bundels bij tmobile wel degelijk volledig Onbeperkt, die max van 1.85GB is voor het buitenland, in nederland zit er geen limiet op.

Ik heb zelf daarmee is een keer in 1 weekend 50GB er door heen gejaagd.

Trouwens KPN kan het probleem met deze bundel heel simpel oplossen, hoeft absoluut niet ingewikkeld tezijn.

Gemiddeld haal je met die bundel nu iets van 80/90kbps, kpn kan gewoon de snelheid van de bundel verhogen zodat je wel de geadverteerde snelheid haalt, als ze hem bv op 180kbps of zo zetten zal je er wel komen.

Vervolgens blijft kpn gewoon adverteren met de 128kbps, haalt iemand iets meer prima, anders heb je gewoon alsnog de 128kbps. probleem opgelost.

@Misja20 48uur = 172.800 seconden  x 128kbps  ? Hoe kan je daarmee op 50GB komen

 

In ieder geval als T-mobile wel de geadverteerde snelheid van 128kbps kan leveren zal ik inderdaad een overstap moeten maken. 

Reputatie 6
Badge +6

@Misja20 48uur = 172.800 seconden  x 128kbps  ? Hoe kan je daarmee op 50GB komen

 

In ieder geval als T-mobile wel de geadverteerde snelheid van 128kbps kan leveren zal ik inderdaad een overstap moeten maken. 


Je haalt wat dingen door elkaar.

De Maand bundel die 128kbps heeft, daar heb ik natuurlijk geen 50GB mee verbruikt.

Ik bedoelde daarmee de dag en weekend bundels, die hebben geen snelheids begrenzer en daar kan je dat makkelijk mee verbruiken.