Beantwoord

Superwifi maar geen internet

  • 2 August 2020
  • 67 reacties
  • 2496 keer bekeken

Sinds ik 2 superwifipunten heb valt mijn internet meerdere malen per dag uit (maar we blijven wel met WiFi verbonden!). Superwifipunten én V10 router zijn inmiddels vervangen, glasvezelkastje is gereinigd. Superwifipunten zijn bedraad en lampjes branden groen. Op moment van uitval WiFi is het modem ook niet meer te bereiken via de webinterface.

Weet iemand hoe ik mijn internet stabiel kan houden? 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 11 August 2020, 11:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi @N. de Bruin, als het internet /de Wifi uitvalt, blijft het kabelinternet het dan wel doen (kan je ook op het modem checken door het WAN en internet lampje te bekijken)? Heb je ook al geprobeerd om 1 van de Wifi punten uit te zetten en de ander aan te laten (liefst de verste van het modem aanlaten)? Wellicht dat je veel last hebt van interferentie, alleen als KPN de glasvezel aansluiting gaat reinigen heb ik een vermoeden dat zij denken dat het ook niet goed gaat met het kabelinternet.

 

Overigens zal het modem via de Wifi niet bereikbaar zijn als de Wifi geen internet /signaal doorgeeft.

Reputatie 1

Ik heb ook naar dit probleem gekeken. Op het moment dat het internet uitvalt dan zijn alle interne netwerkapparaten WEL te bereiken. Bv wifi camera’s, Alexa en een huisautomatisering appliance. Interessant  is dat tijdens de storing die meestal maar 5 minuten duurt de webinterface van het V10 modem niet te bereiken is op ip  192.168.2.254. Het lijkt wel of het V10 modem zich ‘ophangt’ Ik heb nu een Ping programma lopen die om de 30 seconde het V10 modem pingt. Hierdoor kan ik al op dit moment zien dat het binnen een uur 2x is uitgevallen. Beide rond de 5 minuten. 
We hebben ook de 2 SuperWIFI ontkoppeld en de WiFi van de V10 weer aangezet. GEEN problemen dan. We weten het op dit moment niet meer en we overwegen om de SuperWIFI maar terug te sturen en een andere mesh WiFi oplossing aan te schaffen. Natuurlijk heeft de KPN oplossing wel de voorkeur maar zo wordt het wel erg lastig. 

Reputatie 1

Hallo Kindstranger,

 

Dankjewel voor je reactie. 

De laptop die we gebruiken om te testen is bedraad. Dus direct met een lankabel op het V10 modem. We hebben met de Windows10 wifianalyser gekeken naar het beste 2,4ghz kanaal. Het bleek dat kanaal 1 het minst drukke was dus voor 2,4 ghz auto op kanaal 1 gezet. We hebben overigens ook een Sonos die een sonosnet op kanaal 6 heeft. 
Zoals gezegd. Zonder de wifipunten en WiFi aangezet op de v10 geen problemen. Wij snappen het ook niet meer. KPN support zijn er bij jullie soortgelijke problemen bekend?
 

Gr,  Walter

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @N. de Bruin en @Wallee, hoe staat het er nu voor bij jullie? Ik zou jou willen adviseren, @N. de Bruin, om alles eens te resetten op de volgende manier: eerst de Superwifi punten resetten, dan de V10 resetten door de reset knop en de herstel knop aan de voorzijde ingedrukt houden tot ledjes uitgaan. Vervolgens de Experia Box weer opstarten en daarna de Super Wifi punten aanzetten en opnieuw verbinden. 

 

@Wallee wil jij jouw Sonos eens uit je netwerk halen? Hoe staat het er dan voor? We horen wel eens dat de combinatie Sonos en Super Wifi punten niet optimaal is. Ik ben benieuwd of dit bij jou ook het geval is. 

Reputatie 1

Probleem is opgelost. Zoals in andere forums al te lezen is, is Sonosnet en KPN experia geen goed huwelijk!

We hadden alleen de Sonos beam bedraad aangesloten waardoor het Sonos meshnetwerk geactiveerd werd. Dit zou beter zijn volgens Sonos. Hierna 3 maanden internetstoringen gehad, Sonos luidsprekers die spontaan uitvielen, omruilen modems, monteurs etc zoals al gezegd.  Ook met een V12 modem hetzelfde probleem. Met wifi analyzers optimale frequentie gekozen. Alles bekabeld etc. Mocht allemaal niet baten. Een hoop ellende dus.

Netwerk kabel van de Sonos beam losgetrokken waardoor er geen Sonosnet meer was. Draadloze installatie gedaan waardoor je eenmalig je wifi wachtwoord moet ingeven. Hierna geen enkel probleem meer gehad!

KPN en Sonos, zouden jullie niet met het vingertje naar elkaar kunnen gaan wijzen zoals gebruikelijk maar samen een oplossing proberen te vinden? Dit is pas ontstaan na updates want vroeger werkte het prima. Zie ook https://forum.kpn.com/internet-9/wegvallen-bedraad-internet-experia-v10-icm-sonosnet-501407  Precies hetzelfde probleem en oplossing. Het lijkt erop dat er een soort van broadcast storm ontstaat waardoor de Experia last van krijgt. Heb geen netwerkanalyzer gedraait maar was dit was ik bijna van plan. Gelukkig is het probleem hiermee opgelost en dan maar geen Sonosnet want het Wifi is prima met de superwifi punten door het hele huis.

Reputatie 7
Badge +30

Wat ontzettend fijn dat je dit doorgeeft, @Wallee! Ik ga dit zeker intern doorzetten, want zoals je zelf al aangeeft, het zou gewoon goed moeten werken :-). Bedankt!

beste @Wallee, @Marcia_  weet jij of dit probleem zich alleen met de superwifi punten van KPN zich voordoet icm sonos of ook met alle andere mesh systemen?

 

Ik hoor het graag.

 

Mvg,
Leon

Reputatie 1

Hoi Leon,

Geen idee of dit een typisch superwifi probleem is. Andere meshnetwerken heb ik niet geprobeerd. Nu las ik op andere sites dat ‘Airtime Fairness’ uitzetten het probleem zou kunnen oplossen. In mijn v10 zit deze optie niet dus dat kan ik niet testen. Nu heeft kpn onlangs nieuwe firmware gepusht naar de superwifi punten en wie weet werkt het nu wel. 
 

Gr, Walter

Badge +12

beste @Wallee@Marcia_  weet jij of dit probleem zich alleen met de superwifi punten van KPN zich voordoet icm sonos of ook met alle andere mesh systemen?

 

Ik hoor het graag.

 

Mvg,
Leon

SuperWifi's en Sonos is geen goed huwelijk. Dat ligt aan de SuperWifi's want mensen zonder SuperWifi's (zoals ik) hebben nergens last van. 

Oke dank. En ligt het dan aan mesh of ligt het aan specifiek de superwifi?

Badge +12

Oke dank. En ligt het dan aan mesh of ligt het aan specifiek de superwifi?

Het ligt eigenlijk aan de combinatie van Sonos en de software van KPN. Er zijn ook mensen met Sonos-problemen i.c.m. een Experiabox V10. De problemen zijn ontstaan na een update door KPN. 

@Edwin_Merks 

 

Oke ik wil graag zeggen ‘dat is behoorlijk K*T’!

 

Wat zijn de opties?

  • overstappen van KPN op een andere aanbieder?
  • Al mijn sonos apparaten (7 stuks) verkopen en overstappen op een bedraad systeem?

Heb jij nog ideeën?

 

Of misschien heeft KPN zelf nog advies? @Marcia_ @wjb opties?

 

Ik hoor het graag. Want ik heb net voor 150 euro aan superwifi punten gekocht..Dit alles kost mij erg veel geld en het levert momenteel alleen maar meer problemen op!

 

 

Badge +12

Overstappen hoeft niet. Met KPN is in principe niets mis mee alleen de softwarematige kant van de gebruikte apparatuur werkt niet altijd lekker. Sonos verkopen hoeft ook niet. 

Gebruik je naast SuperWifi ook nog andere zaken zoals een Devolo adapter o.i.d?  

Naast superwifi gebruik ik behalve een sonos boost niet anders aan systemen die een netwerksignaal uitzenden. Ik maak nog wel gebruik van een netgear gigabit switch in de meterkast. Omdat de experia V10 te weinig punten voor mijn huis heeft.

Badge +12

Naast superwifi gebruik ik behalve een sonos boost niet anders aan systemen die een netwerksignaal uitzenden. Ik maak nog wel gebruik van een netgear gigabit switch in de meterkast. Omdat de experia V10 te weinig punten voor mijn huis heeft.

Gebruik je een Sonos Boost? Zou je eens bij de instellingen van de Sonos app willen kijken naar de soort verbinding die je hebt: Instellingen, Systeem, Over mijn Systeem. Vervolgens naar beneden scrollen. Daar zie je bij elk device onderaan WM staan. Staat er WM: 0 staat er WM: 1?

Reputatie 7

Als Sonos ook nog een eigen netwerk opzet waarmee ze onderling communiceren dan kan ik me heel eenvoudig een scenario voorstellen waarin er netwerk loops ontstaan als de Sonos apparatuur met verschillende wifi toegangspunten verbonden zijn.

Dat zou betekenen dat er geen loop detection plaatsvindt op de switches en/of accesspoints.

Dat kan leiden tot een overbelasting van de wifi.

Heb je beide "super"WiFi's met een netwerkkabel aangesloten of één draadloos?

Badge +12

Als Sonos ook nog een eigen netwerk opzet waarmee ze onderling communiceren dan kan ik me heel eenvoudig een scenario voorstellen waarin er netwerk loops ontstaan als de Sonos apparatuur met verschillende wifi toegangspunten verbonden zijn.

Dat zou betekenen dat er geen loop detection plaatsvindt op de switches en/of accesspoints.

Dat kan leiden tot een overbelasting van de wifi.

Heb je beide "super"WiFi's met een netwerkkabel aangesloten of één draadloos?

Met de inzet van een Sonos Boost zou de Sonos apparatuur juist niet moeten verbinden met de wifi toegangspunten. Daar is de Boost namelijk voor. Of mis ik nu iets?

@Edwin_Merks 

 

Ik kom vanavond terug op je vraag. Ik ben momenteel niet thuis.

 

@wjb Ik weet niet precies wat je bedoeld. Heb ook nog nooit gekeken in de software van de switch.

Ik heb beide super wifi punten bedraad aangesloten.

Badge +12

@Edwin_Merks

 

Ik kom vanavond terug op je vraag. Ik ben momenteel niet thuis.

 

@wjb Ik weet niet precies wat je bedoeld. Heb ook nog nooit gekeken in de software van de switch.

Ik heb beide super wifi punten bedraad aangesloten.

Als je een Boost gebruikt (slecht gelezen door mij) dan zal het WM:0 zijn. Dat betekent dat SonosNet actief is. Bij mij werkt dat prima maar ik heb op alle (4) Netgear switches inderdaad Loop Detection aan staan zoals @wjb aangeeft. Wellicht dat het daar ook in zit. Andere optie is dan ook nog om SonosNet uit te schakelen (dus geen Boost gebruiken) zoals bij Wallee de oplossing was (zie hierboven bericht van 1 maand geleden).

Reputatie 7

Ik heb beide super wifi punten bedraad aangesloten.

Ik denk dat daar het probleem zit.

Heb je een switch van Netgear in gebruik?

Zo ja, zorg dat beide "super"WiFi's op die Netgear switch aangesloten zijn en zorg er voor dat op die switch loop detection aan staat.

Heb je de "super"WiFi's rechtstreeks op de Experia Box aangesloten dan zal je moeten wachten op een firmware update van KPN of toch zelf Netgear GS105Ev2 aanschaffen.

@wjb ik heb de Netgear GS108

 

 

Reputatie 7

@wjb ik heb de Netgear GS108

Daar kan je niets op instellen, dan zal je de GS108Ev3 moeten gaan gebruiken, wachten op een firmware update van KPN of je ervan vergewissen dat er geen sonos net actief is.

Hoe je kunt zorgen dat er absoluut geen Sonos net actief is weet ik niet want ik heb geen apparatuur vsn Sonos.

Badge +12

@wjb ik heb de Netgear GS108

Daar kan je niets op instellen, dan zal je de GS108Ev3 moeten gaan gebruiken, wachten op een firmware update van KPN of je ervan vergewissen dat er geen sonos net actief is.

Hoe je kunt zorgen dat er absoluut geen Sonos net actief is weet ik niet want ik heb geen apparatuur vsn Sonos.

SonosNet uitschakelen kan alleen maar door de Sonos Boost er tussen uit te halen en vervolgens een nieuw netwerk op te starten via de bestaande wifi. 

@Edwin_Merks is de GS108Ev3 de enigste versie? Deze kan ik namelijk nergens online bestellen. 

Badge +12

@Edwin_Merks is de GS108Ev3 de enigste versie? Deze kan ik namelijk nergens online bestellen. 

Jawel hoor!