Beantwoord

Fout bij het starten van de video op Oneplus 11 bij starten commerciële zender

  • 4 September 2023
  • 29 reacties
  • 242 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn Oneplus 11 geeft steevast “Fout bij het starten van de video” als ik één van de Nederlandse commerciële TV zenders probeer te kijken. Bij de publieke zenders is er geen probleem.

Hoe krijg ik dit opgelost?

Ik heb al cache+data van de app verwijderen geprobeerd, alsmede het verwijderen en opnieuw uit de Play Store installeren.

Twee andere Android apparaten in huis (Huawei tablet en andere Oneplus telefoon) hebben dit probleem niet.

icon

Beste antwoord door TV Apps Team 21 September 2023, 13:56

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 2

Helaas nog geen reacties. Inmiddels heb ik zonder succes het volgende geprobeerd:

  1. Alle machtigingen toegestaan, ook de in mijn ogen onnodige.
  2. Alle batterij optimalisatie uitgezet en draaien op de achtergrond toegestaan.
  3. De tip over “levendige kleuren” uistchakelen van dit draadje: 

Ik heb geen ad blocker noch VPN.

Heeft niemand de Oneplus 11?

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @retuoW en bedankt voor je berichtje!

Dat is een apart probleem die ik volgens mij ook nog niet eerder ben tegengekomen. Mooi dat je zelf al het nodige hebt geprobeerd, jammer dat dit vooralsnog niet voor een oplossing heeft gezorgd. Is dit altijd al zo geweest op dit toestel of was het voorheen wel goed? Ik denk niet dat ik hoef te vragen of je telefoon verder helemaal up to dat is, ergens heb ik het vermoeden dat dat allemaal wel snor zit. Maakt het ook nog verschil wanneer je op 4g/5g zit of op de wifi?

Reputatie 7

Dit riekt naar een probleem met Digital Rights Management (DRM).

Welke versie van Android draait op die OnePlus 11?

 

Reputatie 2

Dank voor jullie reacties!

Ik heb de telefoon sinds juni. Het meest waarschijnlijke is dat ik de commerciële zenders niet eerder op deze telefoon heb geprobeerd, maar 100% zeker weet ik dat niet.

De telefoon is volledig up to date inderdaad. Android 13.

Het probleem is zowel via Wi-Fi als via 4G.

Reputatie 7
Badge +12

Jij bedankt voor de toelichting @retuoW :)

Ik heb hier niet direct een verklaring voor maar kan hier een ticket voor aanmaken zodat de technische dienst hier naar gaat kijken. Voordat ik dat doe, wil ik @Jeroen-bart Engelen ook nog even vragen of hem dit wellicht bekend voorkomt. Ik kwam een oud topic tegen waarin iemand een soortgelijk probleem had dus hopelijk wil hij zijn licht hier ook eens op laten schijnen!

 

Reputatie 2

Bedankt!

Reputatie 7
Badge +8

Het klinkt inderdaad als een DRM probleem, maar dat vorige topic ging over een hele oude Android versie, dat is nu niet het geval. Ik weet helaas niet veel over de app, maar ik ga mijn collega @TV Apps Team vragen om er eens naar te kijken. Vandaag is die niet aan het werk en ik kan ook niet in zijn agenda kijken dus ik weet niet wanneer hij er naar kan kijken.

Reputatie 7
Badge +12

Het klinkt inderdaad als een DRM probleem, maar dat vorige topic ging over een hele oude Android versie, dat is nu niet het geval. Ik weet helaas niet veel over de app, maar ik ga mijn collega @TV Apps Team vragen om er eens naar te kijken. Vandaag is die niet aan het werk en ik kan ook niet in zijn agenda kijken dus ik weet niet wanneer hij er naar kan kijken.

Thanks @Jeroen-bart Engelen, we wachten de reactie van @TV Apps Team eventjes af!

Reputatie 2

Dank beide!

Reputatie 7
Badge +12

Dank beide!

Goedemiddag @TV Apps Team, heb jij wellicht enig idee waarom de One Plus 11 problemen ervaart wanneer er naar een commerciële zender wordt gekeken met de ITV App?

Reputatie 7
Badge +7

Dit riekt naar een probleem met Digital Rights Management (DRM).

Welke versie van Android draait op die OnePlus 11?

 

Ja, ik moest even graven, maar bij OnePlus (meerdere modellen, sinds android 11) was er een issue met ‘levendige kleuren’ functie, waardoor DRM content problemen kon ervaren op die toestellen. Die optie uit, dan werkte het weer.
Destijds was de conslusie: dit moet OnePlus fixen in een update. Ik ben benieuwd of het OS van Oneplus gebaseerd op Android 13 dit dan nog steeds wellicht als optie biedt en nog steeds dit probleem kan veroorzaken? Zou je dat willen testen @retuoW ? De exacte naam van de functie kan verandert zijn wellicht, maar het gaat om een functie van het toestel om beeldmateriaal dus aan te passen en dat deed Oneplus destijds op een dusdanig manier dat DRM dat niet accepteerde. Dat konden we toen ook reproduceren op een eigen OnePlus toestel (7 Pro).

Zou je ook je exacte modelnummer van je Oneplus 11 kunnen benoemen? (PHB110, CPH2449, CPH2447 of CPH2451 volgens een snelle search.

Reputatie 2

Beste @TV Apps Team , dank voor je reactie.

 

Ik had dit aanknopingspunt ook gevonden in een oud draadje op dit forum. En ook al geprobeerd. Die optie levendig zit ook op mijn Oneplus 11. Maar het uitschakelen daarvan (de facto: omzetten naar natuurlijke kleuren) verhelpt het probleem niet. Hier voor het dossier een screenshot van het betreffende scherm:

Het betreft de EU variant, dat is de CPH2449.

Reputatie 7

Dit riekt naar een probleem met Digital Rights Management (DRM).

Welke versie van Android draait op die OnePlus 11?

Ja, ik moest even graven, maar bij OnePlus (meerdere modellen, sinds android 11) was er een issue met ‘levendige kleuren’ functie, waardoor DRM content problemen kon ervaren op die toestellen. Die optie uit, dan werkte het weer.

Bedoel je dan de schermkalibratie functie?

 

Reputatie 7
Badge +7

Daar lijkt het wel op @wjb . Maar zie de gekruiste post van @retuoW vlak voor jouw post. Ik weet nu alleen niet welke een actuele is van Oneplus is (met Android 13). Echter het helpt dus niet.

Zou je eens tv.kpn.com willen proberen in chrome/edge/firefox op je Oneplus 11 of daarin hetzelfde gebeurt?

En zou je daarna de KPN app nog eens willen stoppen (killen) en starten (opstartlogo moet zichtbaar zijn) en checken of het issue buiten NPO123 nog steeds aanwezig is?
 

Reputatie 7

Daar lijkt het wel op @wjb . Maar zie de gekruiste post van @retuoW vlak voor jouw post. Ik weet nu alleen niet welke een actuele is van Oneplus is (met Android 13). Echter het helpt dus niet.

Die van @retuoW is de actuele. Mijn screenshot is van een OnePlus 5T die Android 10 draait en daar ervaar ik geen problemen met de KPN TV App.

Reputatie 2

Daar lijkt het wel op @wjb . Maar zie de gekruiste post van @retuoW vlak voor jouw post. Ik weet nu alleen niet welke een actuele is van Oneplus is (met Android 13). Echter het helpt dus niet.

Zou je eens tv.kpn.com willen proberen in chrome/edge/firefox op je Oneplus 11 of daarin hetzelfde gebeurt?

En zou je daarna de KPN app nog eens willen stoppen (killen) en starten (opstartlogo moet zichtbaar zijn) en checken of het issue buiten NPO123 nog steeds aanwezig is?
 

Het is een wonder! Het werkt!

Ik heb dus eerst tv.kpn.com geopend in de browser, in mijn geval Firefox op Android. De browser vroeg of ik DRM content wilde toestaan voor die site, wat ik heb bevestigd. Daarna kon ik succesvol via de browser tv kijken. Ik wist niet eens dat dat een alternatief was, en voelde me al geholpen.

Vervolgens de kpn tv app geforceerd gestopt en daarna geopend. En alle commerciële zenders doen het ineens!!

Super bedankt @TV Apps Team !!

Maar, hoe kan dit nou? Hoe kan het geven van een toestemming aan Firefox iets oplossen binnen een andere app?

Reputatie 7
Badge +8

Ik gok omdat de app feitelijk een webbrowser is. Alleen dan met een eigen schil en wat meer integraties. Ik weet nog dat we ooit een issue hadden waarbij een bepaalde Chrome update op Android ook voor problemen zorgde in de app.

Reputatie 2

Bij Chrome kan ik me nog iets voorstellen, dat zit aardig diep met het systeem verweven. Maar ik heb het opgelost met Firefox. Die apps zouden volledig van elkaar gescheiden moeten zijn.

Reputatie 7

Ik weet nog dat we ooit een issue hadden waarbij een bepaalde Chrome update op Android ook voor problemen zorgde in de app.

De app maakt ook geen gebruik van Chrome maar van ..

 

Ook Firefox maakt gebruik van deze component van Google om content van Internet te tonen.

Reputatie 7
Badge +8

Ohja, zo heette dat. Maar dat is in feitte Chrome, maar dan alleen HTML engine, en als component voor andere applicaties om te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +12

Daar lijkt het wel op @wjb . Maar zie de gekruiste post van @retuoW vlak voor jouw post. Ik weet nu alleen niet welke een actuele is van Oneplus is (met Android 13). Echter het helpt dus niet.

Zou je eens tv.kpn.com willen proberen in chrome/edge/firefox op je Oneplus 11 of daarin hetzelfde gebeurt?

En zou je daarna de KPN app nog eens willen stoppen (killen) en starten (opstartlogo moet zichtbaar zijn) en checken of het issue buiten NPO123 nog steeds aanwezig is?
 

Het is een wonder! Het werkt!

Ik heb dus eerst tv.kpn.com geopend in de browser, in mijn geval Firefox op Android. De browser vroeg of ik DRM content wilde toestaan voor die site, wat ik heb bevestigd. Daarna kon ik succesvol via de browser tv kijken. Ik wist niet eens dat dat een alternatief was, en voelde me al geholpen.

Vervolgens de kpn tv app geforceerd gestopt en daarna geopend. En alle commerciële zenders doen het ineens!!

Super bedankt @TV Apps Team !!

Maar, hoe kan dit nou? Hoe kan het geven van een toestemming aan Firefox iets oplossen binnen een andere app?

Mooi om te lezen dat het inmiddels werkt @retuoW!

Reputatie 7
Badge +7

Daar lijkt het wel op @wjb . Maar zie de gekruiste post van @retuoW vlak voor jouw post. Ik weet nu alleen niet welke een actuele is van Oneplus is (met Android 13). Echter het helpt dus niet.

Zou je eens tv.kpn.com willen proberen in chrome/edge/firefox op je Oneplus 11 of daarin hetzelfde gebeurt?

En zou je daarna de KPN app nog eens willen stoppen (killen) en starten (opstartlogo moet zichtbaar zijn) en checken of het issue buiten NPO123 nog steeds aanwezig is?
 

Het is een wonder! Het werkt!

Ik heb dus eerst tv.kpn.com geopend in de browser, in mijn geval Firefox op Android. De browser vroeg of ik DRM content wilde toestaan voor die site, wat ik heb bevestigd. Daarna kon ik succesvol via de browser tv kijken. Ik wist niet eens dat dat een alternatief was, en voelde me al geholpen.

Vervolgens de kpn tv app geforceerd gestopt en daarna geopend. En alle commerciële zenders doen het ineens!!

Super bedankt @TV Apps Team !!

Maar, hoe kan dit nou? Hoe kan het geven van een toestemming aan Firefox iets oplossen binnen een andere app?

Het heeft dus wel gewerkt op dat toestel toch? Dus die rechten moeten goed hebben gestaan. Enig idee hoe die rechten terugetrokken kunnen zijn geraakt?
Misschien bewust Chrome terug naar fabrieksinstellingen gezet vanwege b.v. privacy (of iets anders, dat mag je helemaal zelf weten en gaat ons niets aan natuurlijk) of met behulp van een tool alles zo default mogelijk terug gezet? Ik probeer ook alleen te zoeken naar hoe zo'n situatie kan zijn ontstaan vanuit een werkende situatie.
Ik zie zelf ook niet iets dat je de Android System Webview app rechten kan geven of ontnemen zoals bij andre apps; hier heeft ie nul rechten en DRM werkt netjes. 
Firefox als default browser ingesteld recent misschien?
En rare is ook dat de app verwijderen en opnieuw installeren ook geen invloed had toch?

Natuurlijk wel fijn dat het zo weer werkt. En goed om te weten. 

Reputatie 2

Ik weet niet of het eerder had gewerkt op dit toestel. De kans is groot dat ik het niet eerder had geprobeerd.

Ik heb geen van de genoemde acties van intrekken of terugzetten gedaan. Het instellen van Firefox als default browser heb ik uiteraard vlak na ingebruikname gedaan. Zoals gezegd weet ik niet of het ooit heeft gewerkt.

Inderdaad hielp verwijderen van de iTV app niet.

Reputatie 2

Beste allen, het is een half jaar goed gegaan.

Maar nu is het probleem weer terug. Niet met de foutmelding “Fout bij het starten van de video”, maar met een oneindig draaiend laden-wiel.

Ook nu gebeurt het weer alleen als ik één van de Nederlandse commerciële TV zenders probeer te kijken. Bij de publieke zenders is er geen probleem. Het is op zowel Wi-Fi als 4G.

De oplossing van de vorige keer, via de browser naar tv.kpn.com heb ik uiteraard geprobeerd, maar dat hielp deze keer niet. Ook heb ik van de KPN TV app al eens alle cache en data gewist en daarna opnieuw ingelogd. Geen succes helaas.

Ook het aanpassen van de kleurinstelling van levendige kleuren naar natuurlijke kleuren biedt geen oplossing.

Ik hoop dat jullie wederom goede ideeën hebben...

Reputatie 7
Badge +7

Vervelend @retuoW.

Een paar vragen ter verduidelijking:
-op basis van je screenshot heb je inmiddels de nieuwe TV+ app (6 maanden geleden was die er nog niet dus was het sowieso de oude app). Is dit issue sinds die nieuwe interface/nieuwe app?
-kun je zo specifiek mogelijk aangeven wanneer dit ontstond? Als je een infrequente gebruiker bent van de app is dat natuurlijk niet goed te zeggen, maar wanneer werkte het bijvoorbeeld voor het laatst dat je er zeker van bent en was dat in het nieuwe jasje, of de oude app?
-dus ook via zowel Firefox als Chrome (of Edge) kun je via tv.kpn.com op deze Oneplus geen RTL4 live kijken, maar wel NPO123 live?
-welke datum van release heeft de huidige Oneplus software versie?
-iets terugkijken van gisteren gaat zowel op NPO123 als RTL4 en verder ook niet via de app? En ook tv.kpn.com niet?
 

Reageer