Vraag

KPN ITV app buffert constant via mobiel internet in Griekenland

  • 10 March 2022
  • 9 reacties
  • 165 keer bekeken

Wij hebben 2 problemen met de ontvangst via mobiel internet van de KPN iTV App. 

De App werkt wel maar vertoont continue pauzes, hetgeen betekent dat  de duur van de programma`s met ongeveer een factor 2,5 wordt verlengd. Wat mij bevreemd is dat tegelijkertijd NETFLIX zonder kwaliteitsverlies of haperingen perfect is te ontvangen en te bekijken via diezelfde verbinding.

 

Het 2e probleem is dat alle veel programma`s worden geblokt met de verklaring dat op onze locatie in west-Griekenland er geen uitzendrechten zijn. Voor zover ik begrijp zijn sinds 2018 de uitzendrechten in de Europese Unie gelijk getrokken.  

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hallo @pogonia , denk je er wel om dat je toestel niet automatisch een Turkse provider kiest, want dat is buiten de EU en kost veel geld.

Verder zou je eens handmatig een andere Griekse provider kunnen proberen.

 

Hoi @pogonia . Welkom op het forum.

Speelt dit probleem ook als je via de wifi verbonden bent?

De samsung (android) tv is bekabeld verbonden met mobiele internet en tijdens het casten is mijn telefoon (android) naar keuze ofwel verbonden via 4G met het mobiele internet ofwel via de WIFI verbonden met het mobiele internet. In alle situaties blijft het streamen dezelfde problemen vertonen: de KPN iTV  App buffert voordurend terwijl NETFLIX en YOU TUBE ontvangst perfect blijven. Wel lijkt het bufferen van de KPN iTV App beinvloedt te worden door atmosferische omstandigheden, vooral bij sterke bewolking, regen en onweer lijken de problemen meer op te treden. Maar ook dan blijft de ontvangst van NETFLIX en YOU TUBE ongestoord.

 

Reputatie 7

De iTV app van KPN zit architectonisch niet goed in elkaar. De app bouwt nauwelijks een buffer op om eventuele onderbrekingen van of haperingen in de verbinding op te kunnen vangen. Netflix en YouTube bouwen wel een behoorlijke buffer op en lopen daardoor gewoon door tijden haperingen in de verbinding.

Zolang hier niets aan gebeurt zal dit fenomeen blijven spelen.

KPN zou bij live uitzendingen eigenlijk altijd zo'n 15 seconden in het verleden moeten uitzenden en een buffer van 15 seconden moeten opbouwen waarmee haperingen opgevangen kunnen worden. Ik hoop oprecht dat KPN hier aan zal werken want alleen dan zal deze grote tekortkoming verholpen kunnen worden.

 

De samsung (android) tv is bekabeld verbonden met mobiele internet en tijdens het casten is mijn telefoon (android) naar keuze ofwel verbonden via 4G met het mobiele internet ofwel via de WIFI verbonden met het mobiele internet.

Wat bedoel je met "De samsung (android) tv is bekabeld verbonden met mobiele internet". Welk "mobiel Internet"?

De informatie over de buffer opbouw is erg relevant, ik had dit vermoeden al. Kan ik overigens deze informatie ergens verifiëren?

Op onze locatie in Griekenland is geen bekabeld internet voorhanden. Dus al ons internet verkeer verloopt via onze router die via het 4G netwerk contact maakt met de internet server.

Onze android TV is op zijn beurt via een UTP kabel verbonden met deze router. Maar als ik cast via de android telefoon heb ik uiteraard 2 keuzes om contact te leggen met het internet. Via mijn telefoon rechtstreeks naar het 4G netwerk ofwel via mijn telefoon via de WIFI naar onze router en dan naar het 4G netwerk. In het eerste geval gebruik ik alleen de data via mijn KPN abonnement en in het tweede geval de data via mijn COSMOTE internet abonnement.

Reputatie 7

Op onze locatie in Griekenland is geen bekabeld internet voorhanden. Dus al ons internet verkeer verloopt via onze router die via het 4G netwerk contact maakt met de internet server.

Helder. Weet dat bij het casten naar de televisie de (ingebouwde) Chromecast altijd de "hoogste" beeldkwaliteit zal kiezen en dat er dus altijd een datastroom van ruim 6Mbps zal lopen.

 

Maar als ik cast via de android telefoon heb ik uiteraard 2 keuzes om contact te leggen met het internet. Via mijn telefoon rechtstreeks naar het 4G netwerk ofwel via mijn telefoon via de WIFI naar onze router en dan naar het 4G netwerk. In het eerste geval gebruik ik alleen de data via mijn KPN abonnement en in het tweede geval de data via mijn COSMOTE internet abonnement.

Volgens mij kan je in het eerste geval niet casten immers om vanuit de iTV app te kunnen casten moet de telefoon met hetzelfde netwerk verbonden zijn als de (ingebouwde) Chromecast. Overigens zal casten sowieso via die 4G router lopen immers de (ingebouwde) Chromecast haalt zelf de gegevens op vanaf de server, daar speelt de telefoon geen rol in.

Als ik je goed begrijp dan betekent dit, dat ongeacht de methodiek van casten, ik altijd de data verbruik van het internet abonnement en niet de data van het mobiele telefoon abonnement?

Zoals ik al aangaf vind ik jouw uitleg over het bufferen zeer plausibel. Maar ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik toch mijn vraag herhaal hoe ik deze informatie omtrent de “gebrekkige” architectuur van de KPN iTV kan verifiëren?

 

Reputatie 7

Als ik je goed begrijp dan betekent dit, dat ongeacht de methodiek van casten, ik altijd de data verbruik van het internet abonnement en niet de data van het mobiele telefoon abonnement?

Klopt, zodra je gaat casten is dat inderdaad het geval.

 

Zoals ik al aangaf vind ik jouw uitleg over het bufferen zeer plausibel. Maar ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik toch mijn vraag herhaal hoe ik deze informatie omtrent de “gebrekkige” architectuur van de KPN iTV kan verifiëren?

Sluit jouw telefoon aan op de wifi en kijk in de iTV app een minuutje of vijf naar een live zender. Koppel de router los van Internet en kijk hoe lang de zender nog doorloopt.

Doe hetzelfde, maar nu met YouTube.

Zie je het verschil?

Het klinkt plausibel, stom dat ik dat zelf niet heb bedacht.

 

Hartelijk dank WJB voor je hulp en inzicht!