Vraag

cat6 kabel

  • 13 August 2020
  • 67 reacties
  • 2819 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

De vraag was nmi hoe er een werkende KPN verbinding gemaakt kan worden, misschien staat er wel een straatkast kort bij en is de snelheid prima op die locatie.

@Koko1993   Kijk eens op : https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

( ten overvloede ?)

Ziggo kom k ook niet mee uit ivm aansluiting

Ook al geprobeerd dus, geen aansluiting over ?

Overigens speelt bij coax in de grond nvvt tijd hetzelfde probleem, barsten in de coax met vocht in de kabel tot gevolg.

Wdbt is glasvezel in een mantelbuis superieur.

Als men toentertijd de coax cq PTT kabels in een buis hadden gelegd dan had dat zo vervangen kunnen worden door glasvezel, maar ja, wijsheid achteraf.

 

…...vandaar dat ik denk dat je beter bij Ziggo terecht kunt gaan voor internet / TV via coaxkabel.
Dat is van een latere netwerkstructuur dan dat die PTT/KPN kabel al in de grond ligt, en zal met de betere condities van coax bekabeling daarmee naar ik verwacht minder problemen opleveren.

Hier zet ik vraagtekens bij. Uiteraard is de netwerk structuur van Ziggo later dan van PTT/KPN. Maar of dat een pre is? Nog niet op glasvezel overgezet netwerken van Ziggo (het is niet integraal ontstaan zoals bij KPN) bestaan uit oude coaxnetwerken zoals die bijvoorbeeld door individuele CAI leveranciers (voornamelijk gemeenten) zijn aangelegd. De storingsgevoeligheid van deze netwerken is vaak hoog. Gewoon even bij de consumentenbond kijken, daar staat nu actueel de verhouding hierin tussen Ziggo en andere providers. Ziggo scoort op dit gebied bepaald niet hoog. 

Coaxkabel bestaat overigens al sinds 1858, dus zoveel zal dat niet schelen met de oudste koperdraadtelegraaf verbindingen. 

Misschien wil je daarom uitleggen wat je bedoeld. 

Reputatie 7
Badge +10

PTT/KPN kabel zoals eerder aangeduid als combinatie van draad en "schellak” / teerachtige papieren isolatie, zijn “telefoon” kabels die misschien wel 60-70 jaar geleden werden aangelegd, zo niet ouder??
Voldoen absoluut niet meer aan huidige “internet” omstandigheden.

Inmiddels zo brak van samenstelling, dat storingen vaak voorkomen door “lekverlies”.  Men moet geregeld het ene aderpaar laten voor wat het is, en hopen dat er nog een aderpaar vrij is, dat minder verlies heeft om er nog tegenwoordig gebruikt “internetdata” overheen te sturen.

Aardig dat je aanhaalt dat coaxkabel reeds bestaat sinds 1858. Maar absoluut niet relevant.
Zowel kabel-TV als internet waren in die tijd bij lange na nog niet uitgevonden.

Je hebt hier hooguit te maken met de aanleg van coax-kabel als netwerk voor TV in Nederland.
Dat dateert echt van veel later dan het gebruik van die brakke PTT/KPN grondkabel voor “telefoon”.
Maar het belangrijkste, met technisch gezien betere materialen dan die gedateerde PTT/KPN grondkabel.

Die PTT/KPN kabel had al lang vervangen moeten worden.
Net zoals loden waterleidingen en/of  oude verroeste stalen gasleidingen.
Je weet bij voorbaat dat je er niet meer op kunt vertrouwen.
Bij loden waterleidingen m.b.t. volksgezondheid. Bij gas m.b.t. veiligheid.
Bij oude gedateerde PTT/KPN telefoonkabel m.b.t. internetverbindingen (laat staan telefoon).

Tekst wat er op staat als indicatie van specs. waar bekabeling aan zou voldoen, kloppen vaak NIET.
Je wordt bedonderd bij het leven.

Wil je werkelijk weten waar bekabeling aan voldoet, zou je een stukje kabel als test kunnen ontdoen van isolatie en kijken waar de samenstelling van de draden uit bestaat. (Vaak aluminium met een dun laagje koper erover, of soms zelfs niet eens dat). En bijv. de mate van twisting = draaiing van de draadparen om elkaar = vaak niet eens of in onvoldoende mate.

Ter vergelijk een “officiële” CAT 5E kabel → de blauwe kabel. (Volgens de tekst op de kabel met AWG 24 dikte), die bij een elektronische test door een kabel-test tool als onderdeel van een managed switch, die kabel als niet toereikend bestempelt. En terecht. Twee draadparen slechts uiterst minimaal gewtist. De andere twee draadparen helemaal niet. Veder bestaat de bedrading uit enkel aluminium.
Niet eens een dun laagje koper erover. (De oranje kabel = standaard bijgeleverde kabel door KPN).


 


onzin als je gewoon voor de merken gaat Draka nexans enz. krijg je echt wel wat op de kabel staat

misschien als je kabels besteld via ebay enz. uit China is het anders

dat kpn Copper Clad Aluminium (CCA) kabels gebruikt geloof ik niet echt

in ieder geval niet die rode van glasvezel kastje naar experiabox Nick

die van de tv misschien wel die gele

@Koko1993wat geeft deze site aan misschien is glasvezel wel mogelijk en moet dat nog ingevoerd worden

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

onzin als je gewoon voor de merken gaat Draka nexans enz. krijg je echt wel wat op de kabel staat

Je verbindt er direct een aantal voorwaarden aan van gerenommeerde merken.
Die zijn eerder niet genoemd. Je zult gewoon zondemeer moeten opletten met wat je koopt.
Een merknaam staat doorgaans niet op een kabel. Verder typisch het aanhalen van mijn bericht, compleet met “foute” kabel erbij, is nu net het bewijs dat het géén onzin is.

Er worden overigens meer CCA kabels verkocht, dan kabels met koperen kerndraden. Dat is een gewoon bekend gegeven wat leveranciers van kabels nota bene zelf toegeven. Handel is handel.
 

misschien als je kabels besteld via ebay enz. uit China is het anders

Nee, gewoon bij Nederlandse leveranciers. (Overigens bijna alle kabels komen uit China).
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

   Wat betekent CCA?
   …..
   Wij kunnen u hierin moeilijk adviseren, het is eigenlijk kiezen tussen kwantiteit of kwaliteit.
   Onze verkoopcijfers laten zien dat wij 90% CCA versturen en 10% vol koper.”

 

dat kpn Copper Clad Aluminium (CCA) kabels gebruikt geloof ik niet echt

Je hoeft niets te geloven.
Doe gewoon de proef op de som, knip er gewoon eentje door, doe een brandproefje, en je weet het.

onzin als je gewoon voor de merken gaat Draka nexans enz. krijg je echt wel wat op de kabel staat

Je verbindt er direct een aantal voorwaarden aan van gerenommeerde merken.
Die zijn eerder niet genoemd. Je zult gewoon zondemeer moeten opletten met wat je koopt.
Typisch het aanhalen van mijn bericht, compleet met “foute” kabel erbij, is nu net het bewijs dat het géén onzin is.

Er worden overigens meer CCA kabels verkocht, dan kabels met koperen kerndraden. Dat is een gewoon bekend gegeven wat leveranciers van kabels nota bene zelf toegeven. Handel is handel.
 

misschien als je kabels besteld via ebay enz. uit China is het anders

Nee, gewoon bij Nederlandse leveranciers.
https://www.utp-kabel.nl/blog/welke-kabel-moet-ik-kiezen.html

   Wat betekent CCA?
   …..
   Wij kunnen u hierin moeilijk adviseren, het is eigenlijk kiezen tussen kwantiteit of kwaliteit.
   Onze verkoopcijfers laten zien dat wij 90% CCA versturen en 10% vol koper.”

 

dat kpn Copper Clad Aluminium (CCA) kabels gebruikt geloof ik niet echt

Je hoeft niets te geloven.
Doe gewoon de proef op de som, knip er gewoon eentje door, doe een brandproefje, en je weet het.

dat laatste heb ik gedaan 100% koper

 

@Babylonia 

lees mij niet de les

de kpn kabels zijn echt wel goed en 100% koper

waarom u denkt dat kpn "goedkope” kabels levert is mij de vraag

 

Reputatie 7
Badge +10

Bij CCA is de buitenkant koper, maar de kern aluminium.
Dus of het vol koper is  kun je niet aan een fotootje aflezen.
Zeker niet zonder brandproefje waar alles nog intact is. Heb je ook een filmpje van een brandproefje?

@Babylonia

lees mij niet de les

Jij bent degene die iets niet gelooft. Dan is het zaak om dingen zelf na te lopen.
Dat is het enige waar ik je op wijs. “The proof of the pudding is in the eating”

Aanvullend de info die leveranciers zelf geven in hun verkoop aangaande CCA.

ik weet echt wel wat 100% koper is

en cca kan best nog goed werken je hebt nog goedkopere rommel

ik heb hier alle utp kabels cat5e en cat6 allemaal 100% koper

cat5e tot 180megahertz dacht ik

Reputatie 7
Badge +10

Jij weet dat misschien wel, maar de topic starter niet.
Die heeft vooralsnog helemaal geen verbinding en een zootje aan netwerkinrichting.

allemaal off topic

deze oude kabel heb ik het meeste gebruikt

https://www.euro-electronics.nl/Schneider-datakabel-cat5e-u/utp-doos-van-305-meter-VDIC115118

 

Jij weet dat misschien wel, maar de topic starter niet.
Die heeft vooralsnog helemaal geen verbinding en een zootje aan netwerkinrichting.


niet echt

ik vind het meer een probleem bij de huurbaas

je kunt het ook netjes regelen hoe en wat bij een nieuwe huurder

vooral als een pand gesplit word

Reputatie 7
Badge +10

allemaal off topic

Inderdaad off topic wat jij zelf gebruikt.  Het gaat om de topic starter zijn netwerkinrichting en wat hij als bekabeling heeft, gebruikt of mogelijk nog gaat toepassen.

En als dat de zaak van de huurbaas is, moet hij dat dan mogelijk met hem gaan regelen.

Inderdaad off topic wat jij zelf gebruikt.  Het gaat om de topic starter zijn netwerkinrichting en wat hij als bekabeling heeft, gebruikt of mogelijk nog gaat toepassen.


de bal ligt bij de huurbaas vind ik

er is waarschijnlijk 1 aansluiting in 1 pand en hij wil 3x verhuren

moet er een oplossing komen van zijn kant

daarom wil de kpn monteur er niet in springen denk ik

ps ik ken de situatie niet

de reden waarom ik geen ziggo aansluiting kan hebben voor nu, is dat de huurbaas al een ziggo particulier acccount heeft en daarvan gebruik maakt. Aangezien hij in dit zelfde pand ook woont. Het pant is groot genoeg voor een aantal appartementen.  Ziggo zegt dat het niet uitmaakt of het 3a 3b 3c is. Want het komt dan allemaal in de zelfde meterkast. Het volgens ziggo moet het in je eigen leefgedeelte zitten

 

Voor zover ik kan zien, is de isra van kpn niet gebruikt. En kan ik wel kpn verbinding krijgen vanuit daar. En inderdaad de isra is denk ik dan verlengt door de cat6

rj45 naar rj11 is dus dan mijn of de huurbaas verantwoordelijkheid? 

Ik wil dit gewoon zsm opgelost hebben. Kan ik dan niet die extra 50€ betalen aan die monteur want op de website staat. 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Weet niet of dat losse stukje PTT/KPN draadeinde waar ik een detail daarvan heb uitgelicht, de aansluiting is waar het DSL-signaal dan op binnen zou moeten komen? Een KPN monteur zou daar eerst een fatsoenlijk ISRA-punt moeten aansluiten. Is verantwoording KPN.

Van daaruit kun je testen of met een daaraan gekoppelde modem/router je ook verbinding hebt.

Dan is het een kwestie van de juiste verbindingen via zo’n ethernetkabel naar de 3e verdieping.
Echter naar die 3e verdieping, en geen afgeschermde kabel heb ik mijn bedenkingen of dat op die lengte zonder storingen zal verlopen?  Door gevoeligheid op die lengte van elektromagnetische interferentie op de kabel.

Je kunt het altijd eerst proberen of het dan werkt.
Indien het niet goed werkt, in dat geval alsnog de kabel uitwisselen.
Of je dat met de huurbaas regelt, of zelf een handig mannetje inhuurt, is dan aan jezelf om te regelen.

Reputatie 7
Badge +24

de reden waarom ik geen ziggo aansluiting kan hebben voor nu, is dat de huurbaas al een ziggo particulier acccount heeft en daarvan gebruik maakt. Aangezien hij in dit zelfde pand ook woont. Het pant is groot genoeg voor een aantal appartementen.  Ziggo zegt dat het niet uitmaakt of het 3a 3b 3c is. Want het komt dan allemaal in de zelfde meterkast. Het volgens ziggo moet het in je eigen leefgedeelte zitten

 

Voor zover ik kan zien, is de isra van kpn niet gebruikt. En kan ik wel kpn verbinding krijgen vanuit daar. En inderdaad de isra is denk ik dan verlengt door de cat6

rj45 naar rj11 is dus dan mijn of de huurbaas verantwoordelijkheid? 

Ik wil dit gewoon zsm opgelost hebben. Kan ik dan niet die extra 50€ betalen aan die monteur want op de website staat. 

Ok. DSL dus. Was ook mijn eerst vraag dus zo ongeveer: glasvezel of DSL. DSL blijkt nu dus. Dan zou de Experiabox onder in de meterkast moeten staan. Over de LAN kabel brengt u internet naar boven. En om boven ook WiFi te hebben zult u dan boven een accespoint / versterker moeten plaatsen.

Wilt u heel graag de Experiabox boven? Dat kan wel. Is minder ideaal, maar kan eventueel als het echt moet wel. Maar dan is deze kabel niet zo geschikt. Want om DSL signaal naar boven te krijgen, zodat boven de Experiabox aangesloten kan worden, daarvoor is een 100 % koper kabel wel heel belangrijk. 

Reputatie 7

Ok. DSL dus. Was ook mijn eerst vraag dus zo ongeveer: glasvezel of DSL. DSL blijkt nu dus. Maar dan is deze kabel niet zo geschikt. Want om DSL signaal naar boven te krijgen, zodat boven de Experiabox aangesloten kan worden, daarvoor is een 100 % koper kabel wel heel belangrijk. 

Wie zegt dat die UTP netwerkkabel niet gewoon 100% koper is?

 

Dit zijn overigens precies die situaties waar de fictieve V11 uitkomst zou bieden.

Dit zijn overigens precies die situaties waar de fictieve V11 uitkomst zou bieden.

Ja, per functie een kastje, helemaal mijn idee.

Aan dit forum kun je echt zien dat dit veel gedoe zou voorkomen en vooral tevreden klanten zou opleveren, waarom ontkent KPN dit goede idee blijkbaar ?

@Nick83 aluminium heeft een iets hogere soortelijke weerstand, maar nog steeds zeer geschikt dan wel veel gebruikt voor elektrische energie of signalen. Voor bepaalde toepassingen wordt ook wel zilver of verzilverd koperdraad gebruik, voor hoogfrequent spoelen.

Reputatie 7

Ja, per functie een kastje, helemaal mijn idee.

Aan dit forum kun je echt zien dat dit veel gedoe zou voorkomen en vooral tevreden klanten zou opleveren, waarom ontkent KPN dit goede idee blijkbaar ?

Gelukkig kan je vandaag de dag zoiets realiseren m.b.v. een Draytek Vigor 130 of 165. Deze apparaten kan je in full-bridge zetten waardoor je daarachter een Experia Box zou kunnen plaatsen. Dat betekent Vigor in de meterkast en Experia Box in het appartement.

Ik heb een verzoek uitstaan bij Draytek om de Vigor 165 ook geschikt te maken voor bonded VDSL. Aangezien @Koko1993 zo te zien bonded VDSL kan krijgen is voor nu zo'n Vigor niet interessant.

Mijn advies voor @Koko1993 is om de Experia Box beneden in de meterkast te plaatsen en daarbij de wifi van de Experia Box uit te zetten. In het appartement plaats je dan een switch en goed wifi accesspoint.

Die experiabox beneden vind ik geen probleem. Kan ik boven indd wifi versterker. En de kabel van de experia box naar boven die dan in de tvmodem en eventueel dan switchen naar ps4 enof laptop. 

 

Moet ik zelf voor de zekerheid iets kopen? Zoals die rj45 naar rj11 ofzoiets. Dan ga ik morgen opnieuw bellen naar kpn. 

https://www.utp-kabel.nl/cat6-connector-rj45-shielded.html

 

Kan iemand het goed concreet opschrijven eventueel voor de monteur om het te lezen. Dat het gewoon KAN. Haha 

Echt bedankt trouwens allemaal. Als het lukt ben ik ontzettend blij. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja, per functie een kastje, helemaal mijn idee.

Aan dit forum kun je echt zien dat dit veel gedoe zou voorkomen en vooral tevreden klanten zou opleveren, waarom ontkent KPN dit goede idee blijkbaar ?

Gelukkig kan je vandaag de dag zoiets realiseren m.b.v. een Draytek Vigor 130 of 165. Deze apparaten kan je in full-bridge zetten...

Alleen een beetje een dure hobby. Terwijl mensen die glasvezel hebben het glasvezelmodem, wat ongeveer hetzelfde doet, gratis krijgen.

Reputatie 7
Badge +24

Ok. DSL dus. Was ook mijn eerst vraag dus zo ongeveer: glasvezel of DSL. DSL blijkt nu dus. Maar dan is deze kabel niet zo geschikt. Want om DSL signaal naar boven te krijgen, zodat boven de Experiabox aangesloten kan worden, daarvoor is een 100 % koper kabel wel heel belangrijk. 

Wie zegt dat die UTP netwerkkabel niet gewoon 100% koper is?

Goed punt. Dit topic begint onderhand zo lang te worden dat ik het overzicht behoorlijk kwijt ben :grin:

Reputatie 5
Badge +5

Koko1993,
Ik snap het probleem niet helemaal.

Waarom heeft de monteur er niet voor gezorgd dat de binnenkomende KPN kabel fatsoenlijk op een ISRA punt is afgewerkt? Dat heeft niets met de bekabeling vanaf de meterkast naar je appartement te maken. 

Koko1993,
Ik snap het probleem niet helemaal.

Waarom heeft de monteur er niet voor gezorgd dat de binnenkomende KPN kabel fatsoenlijk op een ISRA punt is afgewerkt? Dat heeft niets met de bekabeling vanaf de meterkast naar je appartement te maken. 

Ja Als ik dat nou eens wist. Enige wat hij zei, is dat hij niks voor mij kon doen ivm met de cat6 kabel. En hij niet de juiste spullen daarvoor heeft.