Vraag

cat6 kabel

  • 13 August 2020
  • 67 reacties
  • 2818 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

67 reacties

Koko1993,
Ik snap het probleem niet helemaal.

Waarom heeft de monteur er niet voor gezorgd dat de binnenkomende KPN kabel fatsoenlijk op een ISRA punt is afgewerkt? Dat heeft niets met de bekabeling vanaf de meterkast naar je appartement te maken. 

Ja Als ik dat nou eens wist. Enige wat hij zei, is dat hij niks voor mij kon doen ivm met de cat6 kabel. En hij niet de juiste spullen daarvoor heeft. 

Volgens mij (en verbeter me als dit niet zo is) is het ISRA punt, dat er in dit geval feitelijk niet is, verantwoordelijkheid van KPN Netwerk. Hoe onlogisch dit naamtechnisch ook overkomt is het een andere partij dan waar die KPN monteur door gestuurd is. Hoewel slecht verwoord denk ik dat het voornaamste probleem is dat hij hier niet op een ‘normale’ manier een aansluiting kon realiseren en de handdoek in de ring heeft gegooid. Op zijn minst was een goede uitleg op zijn plaats geweest in plaats van een CAT6 kabel smoes.

Het herstellen van het ISRA punt naar een officieele aansluiting heeft naar ik begrepen heb nogal wat voeten in aarde en bijbehorende kosten. Overigens is dat volgens mij ook iets dat door de pandeigenaar geinitieerd zal moeten worden.

Het is jammer dat Ziggo zich niet flexibeler opstelt, maar ik denk dat voor KPN hetzelfde op zal gaan. Dus een 2de en 3de huurder hebben dan helemaal geen mogelijkheid meer voor een aansluiting.

Derhalve kom ik tot de conclusie dat de pandeigenaar er een bende van heeft gemaakt en eigenlijk voor een oplossing zou moeten zorgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die kosten niet doorberekend kunnen worden. De gemakkelijkste oplossing zou eigenlijk zijn om te upgraden naar Ziggo zakelijk en deze aansluiting delen, dat kan op een legale manier maar voor zover ik weet maar ik heb geen details.

Een andere oplossing zou toch zijn om te proberen het ISRA punt op te knappen of te verleggen, maar of daar medewerking voor gekregen gaat worden door de verhuurden en/of KPN (Netwerk) durf ik niet te zeggen.

De mooiste oplossing is elk appartement een eigen aansluiting te geven, dat kan geregeld worden via mijnaansluiting.nl maar dat zal ook zeker in de papieren gaan lopen omdat het om een nieuwe aansluiting gaat.

Als het niet teveel mag kosten en de relatie met de verhuurder dit mogelijk maakt zou je kunnen overwegen om voor te stellen zijn aansluiting te delen, met een eigen router er achter heb je minimaal last van elkaar en ook nog wat privacy. Niet ideaal, op het randje van legaal (of er net over) maar ik ken de situatie verder niet.

En die vergeet ik nog, je kan een een onbeperkt mobiel internet abonnement met een mifi router overwegen. Maar als je live TV gaat kijken gaat het snel met de MB’s.

Koko1993,
Ik snap het probleem niet helemaal.

Waarom heeft de monteur er niet voor gezorgd dat de binnenkomende KPN kabel fatsoenlijk op een ISRA punt is afgewerkt? Dat heeft niets met de bekabeling vanaf de meterkast naar je appartement te maken. 

Ja Als ik dat nou eens wist. Enige wat hij zei, is dat hij niks voor mij kon doen ivm met de cat6 kabel. En hij niet de juiste spullen daarvoor heeft. 

Volgens mij (en verbeter me als dit niet zo is) is het ISRA punt, dat er in dit geval feitelijk niet is, verantwoordelijkheid van KPN Netwerk. Hoe onlogisch dit naamtechnisch ook overkomt is het een andere partij dan waar die KPN monteur door gestuurd is. Hoewel slecht verwoord denk ik dat het voornaamste probleem is dat hij hier niet op een ‘normale’ manier een aansluiting kon realiseren en de handdoek in de ring heeft gegooid. Op zijn minst was een goede uitleg op zijn plaats geweest in plaats van een CAT6 kabel smoes.

Het herstellen van het ISRA punt naar een officieele aansluiting heeft naar ik begrepen heb nogal wat voeten in aarde en bijbehorende kosten. Overigens is dat volgens mij ook iets dat door de pandeigenaar geinitieerd zal moeten worden.

Het is jammer dat Ziggo zich niet flexibeler opstelt, maar ik denk dat voor KPN hetzelfde op zal gaan. Dus een 2de en 3de huurder hebben dan helemaal geen mogelijkheid meer voor een aansluiting.

Derhalve kom ik tot de conclusie dat de pandeigenaar er een bende van heeft gemaakt en eigenlijk voor een oplossing zou moeten zorgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die kosten niet doorberekend kunnen worden. De gemakkelijkste oplossing zou eigenlijk zijn om te upgraden naar Ziggo zakelijk en deze aansluiting delen, dat kan op een legale manier maar voor zover ik weet maar ik heb geen details.

Een andere oplossing zou toch zijn om te proberen het ISRA punt op te knappen of te verleggen, maar of daar medewerking voor gekregen gaat worden door de verhuurden en/of KPN (Netwerk) durf ik niet te zeggen.

De mooiste oplossing is elk appartement een eigen aansluiting te geven, dat kan geregeld worden via mijnaansluiting.nl maar dat zal ook zeker in de papieren gaan lopen omdat het om een nieuwe aansluiting gaat.

Als het niet teveel mag kosten en de relatie met de verhuurder dit mogelijk maakt zou je kunnen overwegen om voor te stellen zijn aansluiting te delen, met een eigen router er achter heb je minimaal last van elkaar en ook nog wat privacy. Niet ideaal, op het randje van legaal (of er net over) maar ik ken de situatie verder niet.

Ik heb inderdaad nu een onbeperkt internet van kpn. Om te netflixen op mn tv. Moet alleen elke 15 minuten 1000 extra gratis mb toevoegen? Heel vervelend. En kan helaas niet mijn pd4 op internet aansluiten om te online gamen.

Met Huurbaas de ziggo aansluiting delen vind ik opzich prima. Hij heeft een zakelijk account beneden bij zijn bakker. Alleen ik wil echt mijn eigen kastje om bijv op te nemen ect. Dan alleen een coax in mn 4khd tv.

Hou zouden we dat moeten doen? Met allebei een eigen router idee 

De particuliere acc doet ziggo niet eens. Omdat er maar 1 aansluiting is.  En splitten mag niet? 

Zou indd goed kunnen dat de monteur dacht pff te veel chaos is verzin smoes en doei. 

 

 

 

 

Wat precies de mogelijkheden zijn bij Ziggo kan ik je niet vertellen. Als je het officieel wilt houden is denk ik de enige optie om het probleem voor te leggen en te zoeken naar een oplossing. Bij zakelijke aansluitingen is meer mogelijk dan particulier, maar hoe het een en ander precies in elkaar steekt en wat de (on)mogelijkheden zijn durf ik geen uitsluitsel over te geven.

@ vraagsteller

Ik vind dat je goed reageert op de stortvloed aan niet altijd ter zake doende informatie hier :-) Vaak haken vraagstellers af op die manier.
Je eerste doel is om een werkend modem te hebben, ergens, en dan verder zien.
Kun je ter lering ende vermaak nog een foto plaatsen van die oude kabel zoals eerder besproken.

@ vraagsteller

Ik vind dat je goed reageert op de stortvloed aan niet altijd ter zake doende informatie hier :-) Vaak haken vraagstellers af op die manier.
Je eerste doel is om een werkend modem te hebben, ergens, en dan verder zien.
Kun je ter lering ende vermaak nog een foto plaatsen van die oude kabel zoals eerder besproken.

Haha dankjewel. Ik zal morgen ochtend even een fotoshoot daarvan maken. 

Ipv “niet ter zake doende” bedoelde ik “stortvloed aan informatie”.

Maar, “we”(ik) zijn benieuwd.

 

Hier nog meer fotos. Ik kan voorzover ik er verstand van heeft. Geen kpn plug vinden.  Dat zou kpn indd nog moeten maken. Ik zie ook geen stekker voor de ziggo. Dus die zit dan in de bakkerij van mijn huurbaas. 

Ik heb aardig wat onderzoek gedaan. Ik laat kpn een werkdende aansluiting maken, en de experia box dan in de meterkast zetten. En die verlengen met de cat6 kabel. Desnoods ga ik zelf die kabel werkend maken met een tang. Op de filmpjes lijkt het geen hogere wiskunde

Hallo @Koko1993 , de bovenste en onderste foto geven geven de KPN-kabel weer, daar kan en mag alléén een KPN-monteur aan werken.

 

En het goede nieuws is dat dit een nieuwe kabelsoort is.

Reputatie 7

Desnoods ga ik zelf die kabel werkend maken met een tang. Op de filmpjes lijkt het geen hogere wiskunde

Mijn advies: Monteer die UTP kabel aan beide zijden af op een cat6 wandcontactdoos i.p.v. te proberen om daar pluggen aan te knijpen. Die kabel heeft stugge aders en die lenen zich niet voor normale UTP pluggen. Dan moet je UTP pluggen voor stugge kabels gebruiken. Zelf heb ik alle netwerkkabels die vanuit mijn meterkast lopen aan beide zijden afgemonteerd op een cat6 wandcontactdoos.

Reputatie 7
Badge +10

Gelukkig inderdaad ook een nieuwe KPN-kabel voorhanden.
Door KPN laten afmonteren met een nieuw ISRA-punt, en je aansluiting is gemaakt.
De rest zoals hierboven door @wjb  aangegeven
Ethernet UTP-kabel met stugge kerndraden beter afmonteren op wandcontactdozen.

Gelukkig inderdaad ook een nieuwe KPN-kabel voorhanden.
Door KPN laten afmonteren met een nieuw ISRA-punt, en je aansluiting is gemaakt.
De rest zoals hierboven door @wjb  aangegeven
Ethernet UTP-kabel met stugge kerndraden beter afmonteren op wandcontactdozen.

Als ik zo het aantal aders tel zijn er zelfs meerdere appartementen op aan te sluiten. Elke rood-wit-blauw-oranje is goed genoeg voor één bonded-vdsl aansluiting.

 

Heb anderhalf uur gebeld met kpn. Ze gaan nu de isra punt verlengen naar mijn eigen meterkast in mijn appartement. Dat is de bedoeling in ieder geval. Nou maar hopen dat het gaat lukken. En die kosten zijn voor mijn huurbaas. Die ga ik echt niet betalen.

Heb anderhalf uur gebeld met kpn. Ze gaan nu de isra punt verlengen naar mijn eigen meterkast in mijn appartement. Dat is de bedoeling in ieder geval. Nou maar hopen dat het gaat lukken. En die kosten zijn voor mijn huurbaas. Die ga ik echt niet betalen.

Hallo @Koko1993 , ik neem aan dat je e.e.a van tevoren  overlegd hebt met de huisbaas en daar akkoord voor hebt gekregen.

Bij geen overleg vooraf, dus geen akkoord en jij bent de opdrachtgever aan KPN krijg jij de factuur en mag jij betalen.

 

 

Heb anderhalf uur gebeld met kpn. Ze gaan nu de isra punt verlengen naar mijn eigen meterkast in mijn appartement. Dat is de bedoeling in ieder geval. Nou maar hopen dat het gaat lukken. En die kosten zijn voor mijn huurbaas. Die ga ik echt niet betalen.

Hallo @Koko1993 , ik neem aan dat je e.e.a van tevoren  overlegd hebt met de huisbaas en daar akkoord voor hebt gekregen.

Bij geen overleg vooraf, dus geen akkoord en jij bent de opdrachtgever aan KPN krijg jij de factuur en mag jij betalen.

 

 

Nee nog niet. Wat ik kan vinden is. Als er niks in je huurcontract staat over internet. Is de verhuurder niet verplicht voor een isra punt... ik ga het met hem overleggen. Want het is een investering in dit appartement. Ook voor toekomstige bewoners.  En als ik er niet uit kom met hem, betaal ik het helaas zelf. Ik wil toch uiteindelijk internet en tv. 

Reputatie 7
Badge +10

Als ik het een beetje “denk” te overzien vanuit het standpunt van de huurbaas:

ISRA-punt gewoon op de begane grond, daar de Experiabox, en verbinding doortrekken met ethernet.
Hij heeft namelijk al ethernetkabel aangebracht / ter beschikking gesteld.
Is alleen nog niet afgemonteerd.

Als je dan op eigen beweging het ISRA-punt boven laat aanbrengen, kan hij daar bezwaar op hebben?

Bovendien vraagtekens welke kabel die monteur daar dan voor gaat inzetten?  Indien een “eigen” KPN-kabel en het is de doorgaans nog steeds standaard gebruikte binnen “telefoon”-draad.  (Rood/blauw aderpaar + oranje/wit + een blanke koperdraad als mogelijke aarding), weinig vertrouwen in een goede verbinding tot aan de 3e verdieping.  Die draadparen zijn nauwelijks getwist, en dat blanke stuk draad is geen afscherming. Voor telefoon prima, maar niet voor internet-data.

Wil je een dergelijke VDSL verbinding tot aan een 3e verdieping goed laten functioneren, is het echt nodig kabel met (koperen) draadkernen met de juiste twisting in te zetten, en afscherming bovendien. (Is ommantelende afscherming rondom, en het best die dan nog eens geaard).

Het is niet voor niets dat men doorgaans adviseert de verbinding tussen hoofd ISRA-punt (daar waar de grondkabel in het pand komt en wordt afgemonteerd), de connectie met de modem/router zo kort mogelijk te houden.

Je kunt VDSL binnenshuis wel verder doortrekken, echter alleen met kabel met de juiste samenstelling.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar