Vraag

Default gateway adres wijzigen (Experia V8)

  • 8 December 2020
  • 9 reacties
  • 687 keer bekeken

Hallo,

Ik wil heel graag het Default GW adres van mijn Experia v8 wijzigen naar 192.168.3.254 want de 192.168.2.x DHCP range conflicteert heel erg met mijn werk. Voor mijn werk gebruik ik vaak VPN verbingen naar het 192.168.2.x subnet. Dat conflicteert dus de hele tijd met mijn mijn thuis netwerk.

 

Ik las in een eerdere post dat het adres van de Default GW nog wel aangepast kan worden in een Experia v8, maar die optie kan ik niet vinden in mijn v8 router.

 

Zou heel mooi zijn als dit gaat lukken.    


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi Erwin, welkom hier. 

Ik heb hier weinig kaas van gegeten. Ik weet wel dat dat van onze kant niet kan, er zou dan een aanpassing moeten komen vanuit je werk. Ik citeer: 

“U kunt een VPN verbinding opzetten met een internetverbinding van KPN. Er zijn voor een VPN verbinding geen wijzigingen in de KPN Experia Box nodig. Werkt de verbinding met uw bedrijf niet, volg dan in overleg met de systeembeheerder van uw bedrijf de onderstaande stappen:

  1. Controleer of de ip-reeks van uw bedrijf niet overeenkomt met de ip-range 192.168.1.x of 192.168.2.x
  2. Controleer uw Firewall:
    • Laat uw Firewall PTPP door (poort 1723)
    • Schakel tijdelijk de Firewall uit”

Ik kijk @wjb even aan, de beste man heeft hier verstand van. 

Reputatie 7

Het is inderdaad een heel vervelend fenomeen dat het opzetten of, beter gezegd, het gebruiken van een VPN verbinding niet goed werkt als de subnetten aan beide zijden van de tunnel gelijk zijn aan elkaar.

 

Het is natuurlijk niet goed om te zeggen dat het probleem dan maar opgelost moet worden door een aanpassing vanuit je werk, dat is de wereld op z'n kop. De impact van het wijzigen van een subnet binnen een bedrijf kan een omvangrijk zijn en dat is natuurlijk niet iets wat je als KPN zijnde dan maar moet voorstellen. Wat KPN wel moet doen is het subnet van het thuisnetwerk op de Experia/KPN Boxen aanpasbaar maken. Nu is dat alleen mogelijk op de V10 (zonder a) maar, ik heb het al vele malen geroepen, dit hoort op alle (modem)routers mogelijk te zijn en dus ook op de (modem)routers van KPN.

 

@Erwin1968, Er zijn drie oplossingen.

1) Kijk KPN lief aan en vraag om een V10 (zonder a).

2) Vervang jouw Experia Box door een eigen router.

3) Plaats een eigen router achter de Experia Box.

Hallo Alex, wjb, bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp eerlijkgezegd niet zo goed waarom de Experia routers van KPN het niet toestaan dat je het address van de Default Gateway en zodoende de IP address range van je eigen interne subnet kunt aanpassen. Dat zit allemaal aan de binnenkant en zou toch vrij eenvoudig instelbaar moeten zijn...

Bij mijn werk hebben hebben we al vele systemen in het veld staan met de 192.168.2.0/24 IP range en daar kan ik helaas niet veel meer aan veranderen. Een router achter een router plaatsen omdat de default GW niet aangepast kan worden daar zit ik eerlijk gezegd ook niet op te wachten. 

Waarschijnlijk ben ik een beetje een uitzondering die hierdoor in de problemen komt. Ik denk dat ik eerst optie 1 meer eens ga proberen (V10 (zonder a) en dan met hele grote ogen lief gaan kijken 8(

 

Reputatie 7

Ik begrijp eerlijkgezegd niet zo goed waarom de Experia routers van KPN het niet toestaan dat je het address van de Default Gateway en zodoende de IP address range van je eigen interne subnet kunt aanpassen. Dat zit allemaal aan de binnenkant en zou toch vrij eenvoudig instelbaar moeten zijn...

Die Experia Boxen die hebben daar technisch ook geen enkel probleem mee. Het is KPN die denkt dat dergelijke functionaliteit "te moeilijk" is voor de consument en zich daarbij niet realiseert wat voor een ellende ze hiermee veroorzaken bij de abonnee die iets meer nodig heeft.

 

Ik denk dat ik eerst optie 1 meer eens ga proberen (V10 (zonder a) en dan met hele grote ogen lief gaan kijken 8(

Als je indruk wilt maken op @Alex_P dan moet je eerder met zoiets aankomen…

 

Hallo,

Na wat bellen met de KPN service afdeling heb ik een Experia V12 ontvangen, want daarmee zou ik de IP adres range van mijn thuis netwerk wel kunnen aanpassen. 

Nu bezig met installeren, maar ik zie nog geen mogelijkheid om het interne netwerk aan te passen naar een andere IP range. Mis ik iets of moet ik dan ook overstappen op KPN Hussel?

Zit er een verschil tussen de Experia V12 voor Prive en Hussel?

Want dit lost mijn probleem nog niet op… Helaas :(

 

 

Ik heb het toch echt heel duidelijk uitgelegd en er is mij bevestigd dat dit met de Experia V12 moeglijk zou zijn… ?

 

Reputatie 7

Het subnet van de V12 kan niet gewijzigd worden. De enige Experia Box waarmee dat kan is de V10 (zonder a).

Ik ben nu aan het overwegen om een Ubiquity P6 aan te schaffen. Krijg ik daar mijn Triple Play (nog) mee aan de praat?

Heb de post van WJB uitvoerig gelezen. Config files zouden ook moeten werken op P6... klopt dat nog?

Krijg ik mijn DECT nog aan de praat met de Experia V12 in combi met de P6?

Of zijn er nog andere opties die ik moet overwegen?

 

PfSense firewall ?

Reputatie 7

Ik begrijp niet helemaal waarom je jouw reactie in dit topic hebt geplaatst.

Hoe kleiner de EdgeRouter hoe beter.

Ik adviseer eigenlijk de EdgeRouter 4 met een aparte switch.

Voor telefonie kan je niet meer de V12 gebruiken en zal je een losse VoIP ATA moeten gebruiken.