Beantwoord

DNS Box12 aanpassen lukt niet

  • 17 April 2021
  • 48 reacties
  • 1278 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Hoi,

 

Het valt me al effe op als ik de DNS verander naar 1.1.1.1 en 1.0.0.1 dan wordt deze niet doorgevoerd. De KPN DNS blijft erin staan en na een herstart staat deze dan er weer gewoon in. Ik kijk net in het log en zie:

 

Debug     DNS      DNS name resolution failure (wpad.kpn)

 

Is dit een bug of iemand die de oplossing weet?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 24 April 2021, 12:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Dat laatste waar u het nu over heeft, dat heeft niets met DNS te maken. Als u daar daadwerkelijk problemen mee heeft, dan kunt u daar beter een ander topic voor openen.

@HDFreak . heb ik voor je gedaan.  Omdat het een ander onderwerp is behandelen we die op orde van binnenkomst. Ik denk dat je morgen wel een eerste reactie van ons hebt. (en hopelijk heeft de community er ook iets zinnigs over te zeggen)

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Erwin_ , ik heb zojuist een eigen router aangeschaft. Daarmee zijn mijn problemen opgelost.

Ha! Dat is ook een oplossing :-)

Ik zal hier, ondanks jouw eigen router, nog wel uitslag geven over dat DNS issue. Er komen meerdere klachten over binnen.

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_  Dan lijkt me dat een goed idee, ja. 😁 Dankjewel voor uw hulp.

nog even off topic: welke router heb je gekocht als ik vragen mag?

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_  De Asus AX88U 😁
Die kan ik ook zonder experiabox aansluiten. Weet alleen nog niet of ik dat doe. Heb alleen internet. Straks ophalen maar ben al bekend met deze router.

Tweakers is er heel positief over. Mooi apparaat. Wat bereik en snelheid betreft zou je nu wel optimale prestatie mogen verwachten.

Wat het DNS probleem betreft. Het lijkt er op dat het wel werkt.  Waarschijnlijk hebben, na het invoeren van de custom DNS en het eventueel herstarten van de experiabox , de clients nog steeds het oude ip adres. Een nieuw uitgegeven ip adres van de DHCP zou de custom DNS actief moeten maken.

In het kort: Herstart je aangesloten apparaten nadat je een custom DNS hebt ingevoerd.

 

(mocht deze truc ook niet werken, wil ik dat graag weten)

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_  Ik gebruik de Box12 niet meer, maar vind het maar een vreemd verhaal. Na de laatse update staat de standaard dns server van 192.168.2. 254 erin. Dus ik betwijfel of het allemaal wel werkt zoals het hoort te werken.

Misschien krijgen we @Nick83 zo ver om het te toetsen. ;-)

Mijn collega heeft dit via een testopstelling getest maar ik wil graag weten of het bij de klanten ook opgaat. 

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_ Weet je al meer of dit werkt? Ik krijg het namelijk met geen mogelijkheid veranderd.

 

Ik heb de box12 weer in gebruik. De router viel me nogal tegen, en met de box12 heb ik betere wifi ervaring :)

@HDFreak :

Laten we even een checklist afgaan:

-Recente harde reset van de box12 gedaan?

-DNS aangepast. Aangesloten apparaten herstart. Wat is het resultaat? Positief? Blijft het werken als je verder niks doet? 

-DNS aangepast en modem herstart. Wat is het resultaat?

-

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_ Die checklist is aardig, maar ben hier al mee bezig sinds er een update is geweest. Als je de Box12 herstart, dan staat de standaard dns servers van KPN er weer terug in. Voor de update werkte dit gewoon.

 

Zolang je niet herstart en je apparaten na de dns wijziging even herstart, heb je de custom dns, maar na herstarten van het modem, is dit weg.

Ik wilde het nog even samenvatten om het ‘hapklaar’ aan te leveren bij mijn collega. ;-)  Dat ga ik nu doen. 

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_ Dankjewel voor de moeite.

Reputatie 5
Badge +4

@Erwin_ Even een update. Ik kijk zojuist in de box12 en zie dat de DNS weer terug op 192.168.2.254 staat. Dus na een bepaalde tijd, wijzigt de box12 deze terug naar standaard.

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb exact hetzelfde probleem, hij lijkt terug te gaan zodra je een restart gedaan hebt.

Ik wilde het nog even samenvatten om het ‘hapklaar’ aan te leveren bij mijn collega. ;-)  Dat ga ik nu doen. 

Ik zit nog steeds met dit probleem volgens mij, nog een update?

@Erwin_Even een update. Ik kijk zojuist in de box12 en zie dat de DNS weer terug op 192.168.2.254 staat. Dus na een bepaalde tijd, wijzigt de box12 deze terug naar standaard.

Ik heb dit probleem ook helaas, merk regelmatig dat mijn AdGuard niet meer goed werkt omdat deze settings weer gereset zijn. 

 

Is hier inmiddels al een oplossing voor @Erwin_ ?

Ik ervaar dit probleem op dit moment ook. Ik wil mijn DNS aanpassen naar mijn Pi-Hole, maar na een restart staan de DNS-instellingen weer ingesteld op 192.168.2.254. DHCP is dan wel opnieuw uitgegeven, maar omdat het modem het DNS-record weer naar de oude hersteld heeft gebruiken mijn clients alsnog gewoon de standaard 192.168.2.254

Welke firmware staat er op jouw Box12, @JRJN ?

Welke firmware staat er op jouw Box12, @JRJN ?

Als volgt:

Hardware Version 1.0
Software Version SGEJ10000312
Bootloader 0.96.30-sec
GUI Version 4.124.1

Je draait nog een oude firmware. Er is een nieuwe firmware. Of die dit probleem oplost weet ik niet maar je kunt deze firmware forceren door een harde reset uit te voeren:

 

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/herstart-reset-experia-box.htm