Beantwoord

DNS over TLS DoT bij XS4ALL ook bij KPN?

  • 12 July 2021
  • 62 reacties
  • 1942 keer bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 6
Badge +5

komt hier nog antwoord op .....

Tja… lijkt nergens op…

Kom Op Nou!
 

Reputatie 6
Badge +5

@Jeroen van KPN komt hier nog een update op?

Reputatie 7
Badge +30

Excuses, ik had de mention hier afgelopen maart gemist. Ik heb zojuist gemaild met een verzoek om een update. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een update!

Het heeft, door omstandigheden, een poosje stilgelegen. Het programma staat inmiddels weer op de rails, maar data kan ik op dit moment nog niet geven. Zodra daar meer duidelijkheid over is, kom ik dat delen.

 

Ik marker dit, voor nu, even als antwoord. Dat kan weer aangepast worden als er meer nieuws is. 

Reputatie 6
Badge +5

bedankt voor de update 

Wow! Goed nieuws …

..

Reputatie 7

Wat is het voordeel van DNS over TLS als er gebruik gemaakt wordt van de DNS servers van KPN?

Reputatie 7
Badge +9

Wat is het voordeel van DNS over TLS als er gebruik gemaakt wordt van de DNS servers van KPN?

Ik zie het enig voordeel dat KPN niet kan zien welke sites je bezoek, oftewel de versleuteling is te kraken met nodige rekenkracht.

Reputatie 7

Wat is het voordeel van DNS over TLS als er gebruik gemaakt wordt van de DNS servers van KPN?

Ik zie het enig voordeel dat KPN niet kan zien welke sites je bezoek, oftewel de versleuteling is te kraken met nodige rekenkracht.

Natuurlijk kan KPN dat wel zien want het zijn hun DNS servers die die DNS requests afwikkelen en dan is die versleuteling er dus al vanaf. Als je een algemene DNS server gebruikt zoals bijvoorbeeld die van Cloudflare dan snap ik dat de DNS over TLS zou willen maar als je de DNS servers van KPN gebruikt dan zie ik echt de meerwaarde niet. Het hele netwerk tussen jouw router en die DNS server wordt beheerd door KPN en op de DNS server zelf zijn die gegevens weer onversleuteld in te zien door KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Ik vraag me ook af: hoe moeten mensen dit überhaupt in gaan zetten? De firmware van de Experiaboxen/KPN Boxen ondersteund het(nog) niet denk ik. Dus daar kan je geen DNS over TLS instellen denk ik. Heb ik daar gelijk in?

Dan moet je het op elk apparaat apart in gaan stellen? Hoeveel klanten zullen dit überhaupt snappen en gaan doen? 

Reputatie 7
Badge +8

Klopt die modems van KPN ondersteunen dat niet. Dus het wordt uiteindelijk alleen zoiets als KPN heeft dan ook encrypted DNS in de markt staan net als allerlei andere aanbieders in de markt en daarna gaan we weer over tot de orde van de dag.

Reageer