Beantwoord

Dolby Atmos Netflix ondersteuning op tv-ontvanger

  • 9 December 2019
  • 39 reacties
  • 2729 keer bekeken

Reputatie 2

Het is nu 7 maanden verder….ondersteunt de TV-ontvanger al ATMOS?

Admin: eigen topic aangemaakt voor vraag, afgesplitst van topic

icon

Beste antwoord door PeterG 11 December 2019, 23:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

39 reacties

De ontvanger 5202 ondersteunt Atmos en HDR. Als bestaande klant kan je die alleen krijgen als je 4k gaat afnemen. Dan moet je ook over naar het nieuwe Hussel abonnement.
4k kan niet op alle aansluitingen.

De ontvanger vip 5202.

Admin: post verplaatst naar topic

Reputatie 2

Hoi Peter,

 

De overstap heb ik idd net gemaakt. 

 

Als ik Netflix open en selecteer de film “Lost in Space” via de VIP5202, dan zie ik geen Dolby Atmos staan, überhaupt geen geluidsaanduiding. Open ik de Netflix via mijn tv, die geen dolby Atmos ondersteunt, dan ziek ik 5.1 als geluidsaanduiding.

Dit lijkt er op dat Netflix via de VIP5202 geen Dolby Atmos weergeeft. Of is dit niet juist?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens.

Roedi

Admin: post verplaatst naar topic

Reputatie 2

BTW mijn opstelling:

VIP5202 is aangesloten op een Samsung TV (UE48JS8500). En via HDMI-ARC verbonden met mijn Atmos-soundbar van Samsung: HW-N850.

Admin: post verplaatst naar topic

Je zou zeggen dat je verbinding prima is. Met ARC voor geluid. Heb je al eens de uitvoerinstelling van je televisie gecheckt?

Admin: post verplaatst naar topic

Reputatie 2

Ik heb de TV op Bitstream staan. Dat is de juiste als ik het goed heb.

Weet jij wanneer het teken van Dolby Atmos moet staan bij een Netflix film? Ik ga ervan uit dat als deze er niet staat….ik ook geen Atmos binnenkrijg.

Hierboven een voorbeeld van hoe ik het zou verwachten.

Admin: post verplaatst naar topic

Daar bij Lost in Space zie ik duidelijk de aanduiding van Atmos. Je mag dan verwachten dat het geluid er als zodanig uit komt.
Heb je tijdens het afspelen al bij ‘opties’ gekeken of het via Netflix zelf ook op ‘het juiste spoor’ staat? Bv dat het staat op geluid ‘origineel [5.1]’. I.p.v. [dolby atmos] danwel [atmos].

Via het bovenstaande scherm kan je via audio and subtitles ook de uitvoer (per keer!) checken.

Admin: post verplaatst naar topic

Reputatie 2

Ja...zou het er idd uit moeten zien. Maar dat doet hij dus bij mij niet 😞. Bij de opties in netflix, kan ik ook niet kiezen voor atmos.

Vraagje: Als jij bij de VIP5202 netflix opstart….dan zie jij wel het atmos teken staan?

Admin: post verplaatst naar topic

Ik heb de 5202 niet. En ik weet ook niet of ik 'm wil. Ik gebruik ook nog steeds de scart namelijk voor naar m'n dvd/hdd-recorder.

Als ik die film aanzet staat er [hd] [5.1]. Heb het HD pakket van 10,99.
Ik heb nu helaas niet m'n UHD tv bij de hand met zijn Netflix 4k app die ondersteunt (ook) wel Atmos. (alleen is m'n STB geen Atmos)

Admin: post verplaatst naar topic

Reputatie 2

Jij bent niet van KPN? Zij lezen ook niet mee?

Admin: post verplaatst naar topic

 

Jij bent niet van KPN? Zij lezen ook niet mee?

 

Als dat voor mij bedoelt is: dat staat ook nergens. KPN moderators hebben het logo in de officiële kleuren in hun avatar en ook nog een daarnaast wat groter bij het woord moderator.

Ze lezen wel mee. Maar webcare heeft wel een wachtrij. Dus de vrijwilligers zijn er meestal eerder.

In dezen ben ik ook wel benieuwd naar de reactie v.e. moderator.

Is het trouwens mogelijk om de settopbox met hdmi direct op je HTS te zetten? En v.a. de HTS an weer een HDMI naar je tv voor, uiteraard, het beeld? Om uit te sluiten dat het in de doorvoer van de tv mis gaat.

Nadia (KPN) schreef:

Update: De tv-ontvanger 5202 ondersteunt Atmos en HDR. Als bestaande klant kan je die krijgen als je het 4k-pakket hebt. Deze is verkrijgbaar met het nieuwe KPN Hussel abonnement. 4k pakket wordt (nog) niet op elk adres aangeboden. Op je huisaansluiting moet er minimaal 100 Mbit/s breedband beschikbaar zijn. Hier vind je de  tv-ontvanger vip 5202.

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/dolby-atmos-netflix-471361#post873297

Aangezien je deze ontvanger hebt zou je verwachten dat, via hdmi, Atmos op je soundbar het met Netflix zou moeten doen.

Reputatie 7

Hey @Roedi_33, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de KPN community vraagt om hulp. Zo te zien heeft Peter je al goed op weg geholpen, top! :)

Wanneer je gebruik maakt van de nieuwste 4K tv-ontvanger (5202), moet je ook Dolby Atmos kunnen luisteren. Mits, serie / film op Netflix dit ook ondersteunt. Dolby Atmos moet je ook een UHD abonnement afnemen bij Netflix. Heb je die?

  

Reputatie 2

Jij bent niet van KPN? Zij lezen ook niet mee?

 

Als dat voor mij bedoelt is: dat staat ook nergens. KPN moderators hebben het logo in de officiële kleuren in hun avatar en ook nog een daarnaast wat groter bij het woord moderator.

Ze lezen wel mee. Maar webcare heeft wel een wachtrij. Dus de vrijwilligers zijn er meestal eerder.

In dezen ben ik ook wel benieuwd naar de reactie v.e. moderator.

Is het trouwens mogelijk om de settopbox met hdmi direct op je HTS te zetten? En v.a. de HTS an weer een HDMI naar je tv voor, uiteraard, het beeld? Om uit te sluiten dat het in de doorvoer van de tv mis gaat.

 

Ik heb intussen de tv-ontvanger VIP5202 direct aangesloten op de dolby atmos soundbar……..

En ja hoor, nu werkt het!!!! :-). 

Waarschijnlijk ligt het dus aan de doorvoer via de TV naar de soundbar. Misschien een foute HDMI-kabel. Of misschien dat Netflix het niet herkend als zijnde een doorvoer (TV heeft geen Admos)

Ik moet nog het een en ander uitzoeken. Laat ik nog even weten.

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken!!

Ik heb intussen de tv-ontvanger VIP5202 direct aangesloten op de dolby atmos soundbar……..

En ja hoor, nu werkt het!!!! :-).“

YES! Ik dácht het dus al.

(TV heeft geen Atmos)

Dan zal ie 't dus (uitermate waarschijnlijk) via ARC ook niet uitvoeren als ie een Atmos codering niet herkent/ondersteunt.

Mijn oude tv geeft bijvoorbeeld dts als stereo door (maakt er voor z'n 2 speakers ook stereo van). En ook Dolby 9.1 erin → Dolby 5.1 eruit.

Reputatie 2

Ik had op internet gelezen dat dit signaal wel werd doorgezet als de output op bitstream staat. Tenminste zo heb ik het geinterpreteerd. 

Nu lijkt het erop dat ik dan altijd mijn soundbar aan moet zetten. Dat wil ik eigenlijk niet. Op naar de volgende uitdaging. 😬🤣🤣

Dat klopt. Voor Dolby Atmos móet je soundbar, die Atmos ondersteunt, aan. En dus niet aangesloten op een niet-Atmos ondersteunende televisie. Anders herkent de speler (in dit geval de kpn stb) niet dat er een Atmos ondersteunend apparaat is aangesloten. Hij zal het geluid altijd aanpassen aan wat het aangesloten apparaat ondersteunt. En je tv ondersteunt geen Atmos en dus zal het niet op die manier weergegeven kunnen worden. Het zal dan gewoon 5.1 naar je tv gaan. En zo door naar je soundbar.

Dat komt door de onderlinge communicatie bij hdmi.

Nou weten we dus waarom Atmos niet werd geactiveerd. Niks stuk dus. Maar geen Atmos ondersteunt apparaat (de televisie ertussen). Wat niet ondersteund wordt komt er ook niet doorheen, weet ik inmiddels uit ervaring.

Reputatie 2

Ik heb het idee dat de soundbar ook aan moet staan om 5.1 en beeld door te geven. En ik wil niet de hele tijd de soundbar aan hebben. Dat er dan geen atmos wordt doorgegeven is niet erg. Maar zoals ik al zei….. Dat moet ik nog verder onderzoeken. 

Heeft de soundbar geen doorvoer als ie uit staat. Hoewel dat met de kpn ontvanger ook NIET zal werken want die ondersteunt geen HDMI CEC. Dat is ook de (enige) reden dat ik de TV Ontvanger nou net niet via mijn HTS laat  lopen (met hdmi). Maar bij mij en voor mij is 5.1 voldoende. Dat gaat optical naar de HTS. De overige apparaten zijn wel met HDMI met de HTS verbonden, waarbij het beeld via de HTS naar de tv uitgevoerd wordt. Ik vind het geen bezwaar om altijd dat externe geluid te gebruiken. Stukken beter (verstaanbaar ook) dan dat iele geluid van die grote tv’s tegenwoordig (hier overigens 43 inch)

Met Dolby Atmos zal het wel moeten (KPN → hdmi → soundbar → hdmi → televisie) als je tv geen Atmos doorvoert.

Reputatie 2

Ik kan misschien wil de tv ontvanger aansluiten met HDMI op de tv…... En dan het geluid laten lopen via de toslink op de soundbar. Maar misschien krijg ik dan problemen met de lipsync. Van het weekend maar eens proberen. 

Toslink geeft geen Atmos. Dat ondersteunt tot en met Dolby Digital 5.1.

In de tv ontvanger zit een mogelijkheid bij geluids-instellingen om sync problemen te tackelen. Die is beschikbaar bij de instelling Dolby voor optical.

Ook de soundbar zal (vast) zo'n instelling hebben i.c.m. optical in.

Ik vraag me af of je met zo'n soundbar, met de speakers erin, wel écht verschil tussen (Dolby) stereo, Dolby digital 5.1 of Dolby Atmos gaat horen.

Bij Atmos horen er eigenlijk 3 speakers achter en minstens vier aan het plafond of weerkaatsend via het plafond. En 3 front.

Reputatie 2

Ok. Dat de toslink geen atmos ondersteund wist ik niet. Dat gaat dus niet werken. 
 

Ik heb het maar even geprobeerd, maar als ik de tv ontvanger aansluit op de soundbar…. Dan moet ik de soundbar aanzetten, input op HDMI 1 zetten….de tv op HDMI 4 zetten ( deed hij niet automatisch). Een vervolgens het geluid alleen mogelijk via de soundbar. Dit is wel heel omslachtig 😬. 


Ik, en ook mijn vriendin, vind het geluid van der soundbar niet altijd veel beter hoor. Bij films wil je het juist een beetje overweldigend, maar voor het overige is het tv geluid aangenamer vind ik.
 

Of Dolby atmos zoveel mooier gaat klinken…. Ik denk dat dat idd wel mee zal vallen. Maar ja, Ik heb het gekocht, dan moet je het gebruiken ook hè. 😀

 

 

 

Reputatie 7

Yes, wat fijn om te lezen dat het probleem met boven water is, @Roedi_33! Zo te zien heeft Peter daar goed bij geholpen. Topper! :) 

Reputatie 2

Inderdaad een topper!! Dankjewel!

Mag ik vragen hoe jij je soundbar op het kpn kastje hebt aangesloten om Dolby Atmos te hebben.

Reputatie 2

Zoals hierboven beschreven. KPN → hdmi → soundbar → hdmi → televisie.