Vraag

Experiabox v10 aansluiten op eigen router nieuwe TP-link AX6000

  • 4 December 2021
  • 10 reacties
  • 703 keer bekeken

Ik heb op mijn Experiabox v10 mijn wifi uitgeschakeld en hier nu een router aan hangen. Ik heb vanaf maandag  een 1GB hussel-abonnement.  Nu wil ik naar wat snellere WIFI en ben ik van plan om te kopen een TP-link AX6000. Hier wil ik de internetkabel vanuit de Experiabox gaan aansluiten op de  1× 2.5 Gbps WAN Port. Gaat dit zonder probleem. Of heeft u een advies voor een andere TOP-router. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7

Doe je er niet verstandiger aan om de Experia Box te vervangen door een eigen router i.p.v. er een router achter te plaatsen.

Die 2,5Gbps poort zal vast en zeker ook gewoon 1Gbps ondersteunen.

Beste wjb, kan dat dan zomaar? Doe ik natuurlijk het liefste. Dus kabel vanuit KPN-kastje niet naar experiabox maar gelijk naar deze nieuwe router.

 

Reputatie 7

Niet met die TP-Link want die heeft geen IGMP proxy server die zo geconfigureerd kan worden dat deze met het IPTV platform op vlan 4 kan babbelen.

Vandaar ook dat ik een router gebruik die geen wifi heeft en wifi accesspoints gebruik met smart/fast roaming. Ik gebruik met opzet geen mesh systeem waarbij nodes via wifi met elkaar communiceren.

 

Als je wifi 6 (ax) belangrijk vindt dan zou je ook kunnen denken aan een FRITZ!Box 7590ax. Persoonlijk heb ik niet zoveel met wifi 6 want ook met wifi 5 (ac) haal ik overal de snelheid van mijn glasvezel abonnement.

Maar zou ik met mijn beschreven manier wel overal de max halen van mijn abonnement. Dus puur gebruiken als router?

 

Reputatie 7

Maar zou ik met mijn beschreven manier wel overal de max halen van mijn abonnement. Dus puur gebruiken als router?

Heb je geen televisie van KPN?

 

En als je hem achter de Experia Box plaatst dan zal je ook het maximale halen maar mijn advies is toch om te kijken naar het vervangen van de Experia Box.

Ik heb alles, mobiel, tv, internet en telefonie. Ik heb even gekeken naar die FRITZ!Box 7590ax, maar lijkt niet zo professioneel als de TP-link 

Reputatie 7

Ik heb alles, mobiel, tv, internet en telefonie. Ik heb even gekeken naar die FRITZ!Box 7590ax, maar lijkt niet zo professioneel als de TP-link 

Ik heb helemaal niets met TP-Link, het is niet mijn merk maar dat is persoonlijk.

Ik heb op mijn Experiabox v10 mijn wifi uitgeschakeld en hier nu een router aan hangen. Ik heb vanaf maandag  een 1GB hussel-abonnement.  Nu wil ik naar wat snellere WIFI en ben ik van plan om te kopen een TP-link AX6000. Hier wil ik de internetkabel vanuit de Experiabox gaan aansluiten op de  1× 2.5 Gbps WAN Port. Gaat dit zonder probleem. Of heeft u een advies voor een andere TOP-router. 

Je kunt dan het beste een fritzbox 7590 nemen

Haal je ruim 500mbit via wifi mee

Dan via wifi ac ik vindt ax geen toegevoegde waarde niks sneller

Zelf heb ik nu nog de opstelling fritzbox 5490 fiber naar een r9000 op deze apparaten staat de wifi uit

Daar achter een Tp-link omada controller met diverse access points

Die r9000 moet ik nog vervangen door de tp-link omada router

Mijn fritzbox zorgt voor itv en als dect station

De r9000 nu nog als router

De fritzbox zou bij u goed kunnen werken

Met de wifi anders een repeater erbij van fritz wel altijd bedraad aansluiten

Producten van avm zijn uitstekend

Ik heb alles, mobiel, tv, internet en telefonie. Ik heb even gekeken naar die FRITZ!Box 7590ax, maar lijkt niet zo professioneel als de TP-link 

Ziet er inderdaad niet zo profie uit die fritzen, ook de naam al niet, maar het is echt Duitse degelijkheid,

TP-Link schaar ik onder de “Trust” merken, is het, ook al ziet het er goed uit, net niet, mijn ervaring tot nu toe.

Reputatie 7
Badge +10

Of heeft u een advies voor een andere TOP-router. 

Als je perse WiFi 6 wilt hebben, en nog even kunt wachten tot 2022  ??
Synology heeft net een nieuwe router aangekondigd.

Met extra VLAN's  (IEEE 802.1Q)  voor separatie van bijv. IoT apparaten.
In een makkelijke interface dan doorgaans gebruikelijk bij VLAN's om het naar wens in te stellen.

https://www.youtube.com/watch?v=umEQhrpAHNs&t=1533s

https://www.youtube.com/watch?v=OZsm6QL1El8

En de mogelijkheden om als vervanger in te zetten van een Experia Box.
(Dat doe ik zelf al ruim een jaar met hun voorgaande modellen - Hoe in te stellen zie < HIER > ).