Vraag

FritzBox 7590 Router: Aanschaf, Configuratie en Compatibiliteit met VPN en IPTV V04 bij KPN

  • 10 March 2024
  • 37 reacties
  • 395 keer bekeken

Met interesse overweeg ik de overstap naar een FritzBox-router, specifiek het model 7590, voor gebruik binnen mijn KPN-internet- en IPTV-setup. Voordat ik deze stap zet, wil ik graag enkele vragen stellen om zeker te zijn van de compatibiliteit en mogelijkheden.

 

Ten eerste, zou ik graag willen weten of de FritzBox 7590 router exclusief via huur verkrijgbaar is bij KPN, of dat er ook de mogelijkheid bestaat om deze router zelfstandig aan te schaffen?

 

Een van de hoofdredenen voor mijn interesse in de FritzBox 7590 is de geïntegreerde VPN-client functionaliteit. Ik hecht veel waarde aan veiligheid en privacy, en zou daarom graag mijn gehele thuisnetwerk standaard via een VPN-verbinding laten lopen. Kunt u aangeven of het gebruik van de VPN-client op de FritzBox 7590 enige conflict oplevert met KPN’s IPTV-dienst, Het is voor mij van belang dat zowel de internetverbinding als de IPTV-dienst ongehinderd en optimaal blijven functioneren.

 

Graag ontvang ik uw advies over de bovengenoemde punten. Indien extra informatie nodig is omtrent mijn huidige setup of specifieke wensen, sta ik uiteraard open voor verder overleg.

 

Bij voorbaat dank voor uw tijd en moeite. Ik zie uit naar uw reactie.

 

Met vriendelijke groet,


37 reacties

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. 

Hiermee gooi je een behoorlijk stuk van de beeldkwaliteit en functionaliteit in de vuilnisbak. 

Mijn advies: Niet doen.

Ik zie het verschil niet tussen mijn KPN-box en KPN-ITV app op mijn Samsung TV, wellicht dat er verschil is maar voor mij niet zichtbaar. 

Reputatie 7

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. 

Hiermee gooi je een behoorlijk stuk van de beeldkwaliteit en functionaliteit in de vuilnisbak. 

Mijn advies: Niet doen.

Ik zie het verschil niet tussen mijn KPN-box en KPN-ITV app op mijn Samsung TV, wellicht dat er verschil is maar voor mij niet zichtbaar. 

Voor mij is het heel duidelijk zichtbaar. De TV Box geeft op de Nederlandse publieke en commerciële zenders een frisser en gedetailleerder beeld. Dit komt door de betere kleurdiepte.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. Door een VPN-client, zoals NordVPN, te gebruiken en deze op een server in Nederland in te stellen, zou je in theorie geen KPN-TV-kastje meer nodig hebben als je de ITV-app op je smart-tv hebt geïnstalleerd.

Dit kan in theorie. Maar zoals WJB al schrijft is de beeldkwaliteit minder.

De DIW7022 kunt u op unicast instellen. Dan heeft u hetzelfde effect: beeldkwaliteit minder, maar alles gaat over het normale internet net zoals bij de app op de smarttv. 

Het is echter niet simpel te zeggen of het echt gaat werken. KPN houd niet van VPN servers bij gebruik van zijn tv dienst. Mogelijk zijn de ip adressen van bekende VPN servers gewoon geblokkeerd. 

Datzelfde verhaal gaat ook op voor email van KPN lezen/versturen.

Wat u ook kunt doen: de Fritzbox achter het KPN modem hangen. Kunt u op de Fritzbox gewoon alles instellen wat u wilt. De tv ontvangers sluit u rechstreeks op het KPN modem aan. Al uw andere apparaten hangt u achter de Fritzbox. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb echter een mogelijke oplossing gevonden. Veel smart-tv’s bieden de mogelijkheid om de KPN-ITV app te installeren. Door een VPN-client, zoals NordVPN, te gebruiken en deze op een server in Nederland in te stellen, zou je in theorie geen KPN-TV-kastje meer nodig hebben als je de ITV-app op je smart-tv hebt geïnstalleerd.

Dit kan in theorie. Maar zoals WJB al schrijft is de beeldkwaliteit minder.

De DIW7022 kunt u op unicast instellen. Dan heeft u hetzelfde effect: beeldkwaliteit minder, maar alles gaat over het normale internet net zoals bij de app op de smarttv. 

Het is echter niet simpel te zeggen of het echt gaat werken. KPN houd niet van VPN servers bij gebruik van zijn tv dienst. Mogelijk zijn de ip adressen van bekende VPN servers gewoon geblokkeerd. 

Datzelfde verhaal gaat ook op voor email van KPN lezen/versturen.

Hetzelfde voor sommige kalen, daarvoor moet je echt thuis voor zijn met je eigen modem ip.

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb mijn Fritz! in Duitsland gekocht, @TDN en de verkoper raadde me expliciet aan, voor gebruik in Nederland de internationale versie aan. De Duitse versie is specifiek voor gebruik in Duitsland bedoeld en daarom zijn er geen profielen van Nederlandse providers aanwezig. Als ik het goed begrepen (Duits is niet mijn moedertaal) en onthouden heb, heeft het met de DSL-verbinding te maken. De techniek daarvan schijnt in Duitsland af te wijken van die in Nederland. 

Dat je als taal Nederlands kunt kiezen, zegt natuurlijk niet zoveel. Je kunt voor de taal van de TV+ ook Engels kiezen, maar dat wil dan nog niet zeggen dat die dan in Groot Brittannië op dezelfde manier als in Nederland te gebruiken is. 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Berteman Lees mijn post nog een keer, ik zei land instelling (niet te verwarrend met taal instelling)

Omdat je een Duitse versie heb, post ik hier de handleiding in Duits

Einsatzland einstellen

  1. Klicken Sie in der Benutzeroberfläche der FRITZ!Box auf "System".
  2. Klicken Sie im Menü "System" auf "Region und Sprache".
  3. Klicken Sie auf die Registerkarte "Region".
  4. Wählen Sie in der Ausklappliste das Einsatzland aus. ...
  5. Klicken Sie zum Speichern der Einstellungen auf "Übernehmen".
Reputatie 7
Badge +8

De software is niet regio, land of provider gebonden. Die is voor zowel de Duitse als internationale versie gelijk, @TDN. Het bijbehorende handboek is één op één op vertaald. Dat wil daarom nog niet zeggen de Duitse versie, die specifiek voor Duitsland is bedoeld, zonder meer in Nederland gebruikt kan worden.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Berteman Stel jouw fritzbox met land instelling op Nederland en kies bij provider KPN, wedden om een bier dat jouw duitse Fritbox gewoon werkt op KPN netwerk. Maar je zei ieder keer iets anders. Eerst dat de duitse versie van Fritzbox geen KPN profiel kent, nou dat met deze KPN profiel geen garantie geeft dat de Fritzbox in Nederland werkt… Wat ga jij in volgende post wel of niet zeggen?

Reputatie 7
Badge +8

Lees even terug @TDN: ik heb dus niet Duitse versie van de Fritz!Box. Ik heb in Duitsland de internationale versie gekocht, ganz billig, maar dat terzijde.  

De verkoper raadde me voor gebruik in Nederland expliciet de internationale versie aan, omdat de specifiek voor Duitsland bestemde Fritzboxen alleen op het Duitse DSL protocol werken, dat dus afwijkend is van het in Nederland gebruikte. 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Berteman Dus je verkoop de onzin van de verkoper verder zonder te checken? En waarom als ik erop hint dat je de onwaarheid zei, draai je weer de woorden om?

Reputatie 7
Badge +8

Welke woorden draai ik om, @TDN? Welke onwaarheid heb ik verkondigd? Welke onzin heeft de verkoper verkocht?

Ik denk namelijk dat de verkoper, juist veel verstand van zaken had. Maar, daar was jij verder niet bij en kunt daar dan ook lastig een oordeel over vellen, denk ik zo.

Blijft dan nog de vraag, waarom zou AVM naast de specifieke voor Duitsland bedoelde, ook internationale modellen op de markt brengen, als de Duitse modellen - volgens jou -  ook elders zouden werken? 

In Duitsland wordt voor ADSL/VDSL het  Annex B protocol gebruikt, in Nederland Annex A. Verder zijn de specifiek voor Duitsland bedoelde modellen voorzien van een TAE aansluiting voor de DSL-kabel, de internationale van RJ45.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha allemaal, ik zie dat er erg goede adviezen gegeven worden, maar ook dat de discussie weer flink verhit raakt. Ga gerust door met het gesprek over het gebruik van de FritzBox, maar laat het ‘wie zei wanneer wat en waarom’ vooral achterwege. 

 

@Vincent005 volgens mij kan je met alle informatie uit de voeten! Mochten we nog iets anders voor je kunnen doen, voel je vrij om weer een topic aan te maken of je vraag hieronder in het topic te stellen. 

Reageer