Beantwoord

Hoe kan ik mijn eigen router blijven gebruiken bij glasvezel? TP-LINK Router VPN ER605 Omada

  • 23 May 2022
  • 94 reacties
  • 8701 keer bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Reputatie 7

Kan jij eens een vinkje zetten bij 802.1Q Tag.

Krijg je dan wel een verbinding?

Reputatie 7
Badge +11

Kan jij eens een vinkje zetten bij 802.1Q Tag.

Krijg je dan wel een verbinding?

Die staat tegenwoordig bij mij ook aan. Niet helemaal duidelijk waarom ik die ooit heb ingeschakeld of dat ik dat überhaupt zelf heb gedaan.

 

ik heb deze router aangeschaft na dat ik contact heb gehad met TP-LINK over de optie IPtv van KPN.

en daar werd gemeld dat het met de laatste firmware zou werken. en dat het getest was.

Ik ben benieuwd. Zolang DHCP Optie 60 op WAN niet mogelijk is valt er weinig te proberen. Ik ‘wacht’ (gebruik zelf geen IPTV) al sinds ik de router heb op deze mogelijkheid 🙂

Badge

de fout melding is:……………….@internet failt to connect to the server because sending PADI times out

Badge

inderdaad dat werkte (Kan jij eens een vinkje zetten bij 802.1Q Tag.)

 

dan kan ik nu de tv gaan proberen in testellen ik houd jullie op de hoogte.

dank voor het mee denken.

Reputatie 7
Badge +11

dan kan ik nu de tv gaan proberen in testellen ik houd jullie op de hoogte.

Dat gaat vooralsnog dus nog niet helaas. Omada ondersteunt IPTV maar enkel bridged IPTV en niet het routed IPTV wat we nu standaard bij vrijwel iedere provider gebruiken. Het probleem zit hem in het gebrek aan multi-VLAN WAN en de mogelijke DHCP-opties die hierbij komen kijken. Zullen vast nog wat andere missende randzaken zijn maar aangezien de hoofd benodigdheden al missen heb ik daar verder nooit naar gekeken.

Badge

na een succesvolle inlog werkt het even.

na het opslaan van andere instellingen iptv was de verbinding weg.

de instellingen weer aangepast naar hoe het stont toen het werkt maar helaas geen verbinding meer te krijgen. heel vreemd. worden meerder logins achter elkaar ( in 10 minuten) geblokt voor lange tijd?

 

de IPtv zou dus volgend TP-LINK wel werken nu met de nieuwe firmware daar bij had ik gevraagd of dat dan werkt in multi-VLan en dat werd bevestigt dat het ging werken met DHCP 60 protocol.

maar eerst maar eens de gewone Internet verbinding weer in de lucht krijgen

Reputatie 7

...worden meerder logins achter elkaar ( in 10 minuten) geblokt voor lange tijd?

Nee, de pppoe login wordt niet geblokkeerd.

 

Ook ik ben zeer benieuwd of die router daadwerkelijk met KPN TV gaat werken.

Plaats hier ook vooral screenshots van de instellingen.

Badge

krijg het niet werkend. steeds na ipTV instellen kan de router geen verbinding meer maken met de FTU. echt vreemd. gewoon internet werkt prima. maar zodra ik de ipTV instellingen er in zet blijft de router online maar vervolgens vLan 4 op DHCP 60 dan is een reboot vereist. en klaar is het geen verbinding meer.

 

tip zijn welkom

Even een klein zijsprongetje op dit onderwerp; we zoeken ipTV (“routed IPTV”) bij KPN en dan bekabelt.

Hmm, ik heb een iets andere vraag omdat ik mijn KPN abo heb verlengd. Kreeg ik twee nieuwe TV-kastjes toegestuurd (Sagemcom CS 50001). Deze kan ik via WiFi of de kabel verbinden. Nu heb ik deze via de WiFi verbonden en nu komt het :-)  Het is een WiFi signaal dat ikzelf via een VLAN voor IoT heb gemaakt. Daarbij het ik wel een TP-Link ER7206, PoE switches en EAP's van TP-link. En TV kijken is gelukt :-). Beide TV-kastjes hebben een goede WiFi verbinding; deze staan in een zelfde ruimte als waar ook de EAP hangt (woonkamer)/ of heel dicht bij (overloop).

Kan ik dan uit bovenstaande afleiden dat ik de Experiabox ertussen uit kan halen? En wel TV kan blijven kijken? Middels WiFi maar kan het dan ook via de internetkabel? Of kan ik dan weer in de knoop met “routed IPTV”?

Heeft KPN het “routed IPTV” signaal losgelaten?

Reputatie 7

Kreeg ik twee nieuwe TV-kastjes toegestuurd (Sagemcom CS 50001).

Weet je zeker dat dit een Sagemcom CS 50001 is en niet een DIW 7022?

 

Heeft KPN het “routed IPTV” signaal losgelaten?

Nee, KPN blijft "routed IPTV" gebruiken.

https://photos.app.goo.gl/uJxUAvfkcUJsQpFe7

 

Dit is de foto van de achter/ onderkant van het TV-kastje. Ja, allebei de nummer zie ik staan :-)

 

Tijdens de installatie komen ook Google/ Google assistent/ Android Apps voorbij.

Reputatie 7

De TV+ Box (DIW7022) kan je instellen op multicast waarbij gebruik gemaakt wordt van het gewone TV platform (routed IPTV) of unicast waarbij gebruik gemaakt wordt van het online TV platform. Het online TV platform heeft een lagere beeldkwaliteit en ondersteunt geen Dolby 5.1. 

Als de TV+ Box op multicast ingesteld staat en hij geen verbinding kan krijgen met het gewone TV platform dan valt hij automatisch terug op unicast. Dat is dus wat bij jou het geval is.

Hallo wjb,

Helder verhaal. Maar ik snap niet waar multicast/ unicast dan worden ingesteld. Dat heb ik nergens voorbij zien komen, of is dat iets dat automatisch gaat? De beeldkwaliteit kwam door twee kritische TV kijkers al ter sprake. 

Groetjes,

Bart

Reputatie 7

Maar ik snap niet waar multicast/ unicast dan worden ingesteld.

Instellingen -> Informatie -> helemaal naar beneden scrollen -> Video mode.

Eens kijken of ik ze lastig kan vallen tijdens een pauze 😁

Reputatie 7

Eens kijken of ik ze lastig kan vallen tijdens een pauze 😁

De beste kwaliteit haal je als je de TV+ Box bekabeld aansluit op de Experia/KPN Box zodat deze ook werkelijk contact kan krijgen met het gewone (multicast) TV platform.

Bedankt! Heb de instelling gevonden. Vraag me alleen af of van multicast naar unicast iets uithaalt. WiFi kwaliteit is uitstekend, techniek 144Mbps, sterkte 99% en RRSI -44. En op het tweede TV-kastje zijn de waarden 1 of 2 lager of -55. Dan kan ik toch beter op unicast blijven?

Verschil unicast multicast is mijn nog niet helemaal duidelijk. Zal ik eens googlen.

Reputatie 7

Vraag me alleen af of van multicast naar unicast iets uithaalt.

Je wilt hem absoluut op multicast hebben staan omdat dat echt de beste beeld- en geluidskwaliteit geeft. 

Multicast via wifi werkt alleen als deze "multicast to unicast" ondersteunt en dat doen lang niet alle wifi systemen.

Beste wjb,

Ik heb de box gereset en aan de kabel geïnstalleerd. Voor het oog lijkt het iets sneller te gaan ;-)

Toevallig kom ik in mij TP-Link Omada Controller settings tegen bij WLANs “Multicast-to-Unicast Conversion” enable”; Hmm, is mij nog niet eerder opgevallen https://photos.app.goo.gl/fH58R4xpdMtVFQpv5

Dan zou het dus via WiFi mogelijk moeten zijn. Vertragingen tussen wisselen kanalen/ gids/ radio zou een issue kunnen zijn/ worden als iedereen druk van het internet gebruik maakt, naast het televisie kijken/. radio luisteren. Pubers die goed kunnen multitasken en graag alles aan laten staan/ verbonden willen blijven met internet. Games downloaden tijdens televisie kijken ;-)

Dan wel televisie kijken via deze WiFi optie heeft ook impact op de andere gebruikers, of is dat verwaarloosbaar? We gaan het merken; een TV-kastje aan de kabel en de andere via de WiFi. En ook kijken of de gebruikers thuis iets merken tijdens hun internetten.

Bedankt voor de verduidelijking.

Reputatie 7

Dan zou het dus via WiFi mogelijk moeten zijn.

Klopt, maar dat moet dan wel een wifi netwerk direct achter de Experia/KPN Box zijn en niet achter een tweede router.

Helemaal helder, dan gaat die vlieger niet op. Ik heb namelijk een tweede router achter de Experiabox. Daar is al é'n TV-kastje op aangesloten, de tweede doe ik morgen. Bedankt! Fijne avond! Bart

dan kan ik nu de tv gaan proberen in testellen ik houd jullie op de hoogte.

Dat gaat vooralsnog dus nog niet helaas. Omada ondersteunt IPTV maar enkel bridged IPTV en niet het routed IPTV wat we nu standaard bij vrijwel iedere provider gebruiken. Het probleem zit hem in het gebrek aan multi-VLAN WAN en de mogelijke DHCP-opties die hierbij komen kijken. Zullen vast nog wat andere missende randzaken zijn maar aangezien de hoofd benodigdheden al missen heb ik daar verder nooit naar gekeken.

Goede avond! Wilde dit draadje wat nieuw leven inblazen met mijn eerste bericht als nieuw KPN forum lid. Even ter korte introductie, mij werd door de verkoper (welke voor een extern wervingsbureau blijkt te werken) verzekerd dat de Experia Box 12 in Bridge modus kon. Dat was ik gewend van mijn vorige kabel provider.

Toen 25 mei jongstleden de boel werd aangesloten vroeg ik de installateur om de het KPN modem in Bridge mode te zetten en het antwoord was dat dat niet ging en om dit toch te kunnen bereiken, ik hiervoor een ander modem nodig heb namelijk de Fritzbox. 

Dezelfde dag nog een Fritzbox besteld (inclusief KPN Service Plus). De extra 6-7 euro per maand nam ik voor lief, zo lang ik maar Bridge mode heb! Ik heb niet zo gek lang geleden mijn verouderde netwerk bestaande uit 1 Asus AC3200 in router modus en een stuk of 4 andere Asus routers (ingesteld als AP) vervangen door spul van de TP-Link Omada lijn. Vandaar ook mijn bericht in dit specifieke draadje, omdat dit ongeveer het enige vrij recente draadje is waarin de ER7206 is genoemd.

Kort na het bestellen van de Fritzbox lees ik ergens een antwoord van @NHendriks dat geen enkele door KPN geleverd modem in Bridge modus kan, ook de Fritzbox niet. Excuse me? Volgens de installateur kon dat wel? WTF.

Gelukkig kwam ik dit draadje dus tegen en heb de ER7206 nu direct aangesloten op het kastje waar de glasvezel binnenkomt. Geen Experiabox en geen Fritzbox.  De routering wil ik zelf regelen en niet een prijzige Omada lijn als netwerk achter een netwerk. Door de instellingen bij de Wired Networks over te nemen van een eerder in dit draadje geplaatste schermafbeelding heb ik het internet nu werkend. Ook heb ik de KPN STB werkend gekregen via de wifi optie (het is een DIW7022). Echter zou het mooi zijn om de STB bekabeld aan de praat te kunnen krijgen, hij ligt immers ook bekabeld naast de TV. 

 



Na zondagavond een kleine aanpassing te doen in de sectie van IPTV ergens in de instellingen via de services beschikbaar via de OC200 controller, had ik ineens helemaal niks meer. Internet deed het niet meer en ik kon zelfs niet meer inloggen (zelfs bekabeld aan de controller) op de CO200 controller om die wijziging ongedaan te maken. Van alles geprobeerd, ik kwam er niet meer in. Na wat krachttermen eerst de OC200 gereset in de hoop erin te kunnen komen, dat lukte. Echter het adopteren van de ER7206 en de TL-SG2008P bleef maar staan op ‘adopting’ en daar kwam geen verandering meer in. Nog wat meer krachttermen verder heb ik alles gereset en geheel overnieuw begonnen. Fijn, want alle smartverlichting moest ook overnieuw worden ingesteld.

Na een gesprek van bijna 2 uur met Annika van KPN Service Plus zijn we niet heel veel verder gekomen, buiten dat ze ervoor gezorgd heeft dat ik de nieuw geleverde Fritzbox retour kan zenden en een aantal screenshots die ze me stuurde met instellingen voor IPTV op een TP-Link AC3200. 

Soortgelijke instellingen heb ik zien staan in het tabblad IPTV onder het kopje Services de je aan kan klikken in het menu van de OC200. Dat was dus waar ik zondagavond al eerder had gerommeld waardoor mijn internet helemaal plat ging. Ik durfde het niet aan om de instellingen van het screenshot wat Annika me had gestuurd te implementeren uit angst dat de zaak weer helemaal ontregeld zou gaan.  Zie de volgende afbeelding waar het mis is gegaan, waarschijnlijk omdat ik daar iets niet goed heb ingesteld.. 

De instellingen in deze schermafbeeldingen zijn NIET actief, wil alleen laten zien wat er ingesteld kan worden,



Nu zegt @NHendriks in het bericht wat ik gequote heb dat de DHCP opties ontbreken maar dat is 5 maanden geleden. Echter zijn deze opties nu volgens mij wel beschikbaar (wellicht door TP-Link devs toegevoegd via een update).

Onder Wired Networks - Lan - Edit network - Advanced DHCP options zie je de volgende mogelijkheden:

 



Zou het dus zomaar kunnen om middels bijvoorbeeld een nieuw IPTV dedicated VLAN in Wired Networks waar de DHCP 60 optie aanwezig is,  en dan de juiste instellingen in de IPTV sectie, de KPN STB bekabeld werkend te krijgen?

Ik had ook graag gesproken met 1 van de heren van TP-Link zelf (Michiel of Eric, beiden weten heel erg veel over Omada) om het te vragen maar het nummer was steeds bezet, waarschijnlijk vanwege Pinksteren. @Chris76 met wie heb jij gesproken destijds?

Met Annika heb ik afgesproken om met Service Plus te bellen op een ‘gewone’ doordeweekse dag als er meer slimmerikken aanwezig zijn en het dus hier op het forum te plaatsen. Zij heeft de namen @NHendriks en @wjb al heel vaak voorbij zien komen en weet dat jullie ook veel verstand van zaken hebben.

Vooralsnog heb ik het spul werkend maar wat zou het mooi zijn om de KPN STB ook bekabeld werkend te krijgen, zonder Experiabox of Fritzbox.

Excuses voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.

Groet,

Patrick.
 

Reputatie 7
Badge +11

Helaas is de mogelijkheid er nog niet. TP Link is dusdanig stug hun klanten aan het negeren dat ik overweeg over te stappen naar een ander platform. In Frankrijk is Optie 60 bij een aantal providers nodig om überhaupt internet te krijgen en derhalve komen er ook veel reacties vanuit daar maar TP Link antwoord niet eens meer in het topic op hun forum.

Optie 60 is inderdaad beschikbaar op het LAN maar deze moet je hebben op de WAN. Verder moet je ook een Multi-VLAN WAN hebben iets wat dacht ik ook nog steeds ontbreekt. Tv loopt immers met multicast via VLAN 4, unicast op Wifi via VLAN 6. Maakt het allemaal niet perse gemakkelijker maar het feit dat het met Omada nu nog niet gaat is zeker. 

Bedankt voor jouw antwoord.

Dan ga ik voor nu niet verder zitten rotzooien met instellingen om de KPN STB bekabeld aan de praat te krijgen. Draadloos werkt het ook. TV kijk ik niet zo heel vaak en gebruik daar meestal de apps op de telefoon of iPad voor.

Internet werkt prima en dat is het voornaamste.

Ik heb gisteren opnieuw getest en het lijkt bij mij te werken.
Eerder niet direct problemen gehad omdat ik de tv box op unicast had gezet om tv te kunnen kijken.


Sinds gisteren kan ik dus via multicast kijken zonder problemen.

 

Er is onlangs een nieuwe firmware uitgekomen voor de OC200.
Of het hierdoor werkt weet ik niet omdat ik eerder niet dezelfde testen heb uitgevoerd.

 

Dit zijn mij instellingen:

Wired Networks->Internet:

Onder Advanced settings:

 

 

 

Onder LAN heb ik naast de standaard een extra LAN voor KPN-IPTV gemaakt.

Dit zijn de extra instellingen:

 

VLAN, willekeurig (zolang het maar geen 4 is)

IGMP Snooping: aan


Onder Advanced DHCP Options

Option 60: IPTV_RG

 

Onder Services-> IPTV heb ik het volgende ingesteld:

 

Eerder (voor de firmware update) heb ik IPTV ingesteld op WAN/LAN2 maar toen kreeg ik geen internet meer en zelfs geen verbinding met de controller.
Wanneer je dit aanzet zal even de internetverbinding wegvallen maar na circa 5 min moet je weer verbindingen hebben.

Na firmware update heb ik nogmaals op WAN/LAN2 getest, maar wellicht ongeduldig maar ik kreeg voor mij gevoel geen verbinding.

 

Op mijn switch heb ik 2 poorten de profiel gegeven van KPN-IPTV zodat ze in de juiste netwerk zitten

1 van de poorten aangesloten op de tv box en de andere port aangesloten op WAN/LAN3.

 

 

Reageer