Beantwoord

Hoe kan ik mijn eigen router blijven gebruiken bij glasvezel? TP-LINK Router VPN ER605 Omada

  • 23 May 2022
  • 94 reacties
  • 8701 keer bekeken


Toon eerste bericht

94 reacties

Volgens mij moet dat inderdaad gewoon gaan werken. 

We zijn het nu aan het instellen.
 

Hij zit dus direct op de router aangesloten via lanport 1.

Daarbij krijg ik dus de foutmelding op de tv: 563. 
hij loopt ook vast bij ongeveer 85%.

Hij krijgt wel gewoon een ip-adres van de Router.

 

Even nog een aanvulling. 
Ik heb de firmware een update naar 2.2.2 gegeven.

Ik heb hem ondertussen in mijn TP-Link TL-SG108PE gehangen (8-poorts)


Dit is een Easy-Smart switch met VLAN Ondersteuning (802.1 Q VLAN)

Poort 1-6 is gewoon internet
Poort 7 hangt de TV ontvanger aan.
Poort 8 hangt aan LAN-2 van de router. 

LAN-2 is geconfigureerd als IP-TV 

Ik heb eerst maar eens Poort 7 gewoon met laptop gehangen. 
Het valt mij op dat ik geen IP-adres krijg, terwijl ik dit wel zou verwachten in de 50 range.

Wanneer ik in de router de untagged netwerk lan 1 erbij voeg.
Krijg ik wel een IP-adres maar niet in de vlan-50 range maar in de lan 1 range.

Dus het lijkt erop dat hij gewoon geen ip krijgt op zijn eigen vlan.

Wanneer ik gewoon vlan 1 erbij gooi op de switch op poort 7,8 werkt het hele opstart protocol gewoon maar blijft hij hangen bij de configuratie laden van de TV ontvanger (85%) 
Omdat hij natuurlijk niet op zijn eigen vlan zit.

Ik weet dus niet alleen waar de fout zit.

Reputatie 7

Op poort 7 moet alleen vlan 50 untagged staan en de pvid van poort 7 moet ook op 50 staan.

@wjb  Wanneer ik dat doe, krijg ik nog steeds geen internet op mijn laptop en op mijn TV-kastje. 
Er worden gewoon weg geen ip-adressen uitgedeeld. 

Echt vreemd.

Reputatie 7

@wjb  Wanneer ik dat doe, krijg ik nog steeds geen internet op mijn laptop en op mijn TV-kastje. 
Er worden gewoon weg geen ip-adressen uitgedeeld. 

Echt vreemd.

Kan je eens screenshots delen van de instellingen op jouw switch.

@wjb 

Hierbij de screenshots.

 

Dit lijkt mij dus goed. 

Reputatie 7

Poort 8 moet ook op alleen vlan 50 ingesteld zijn.

Het is nu zo ingesteld.
Maar ik krijg alsnog op poort 7 geen IP-adres van de VLANID 50
Even nog ter aanvulling. 

Op de switch is het dus nu zo ingesteld.

Poort 4 is link dus de router en de switch
Poort 7 gaat naar IP-TV kastje
Poort 8 gaat naar router (WAN / LAN 2) waar dus IP-TV op ingesteld staat.

Wat ik zou vreemd vind is dat Poort 7 geen IP-adres krijgt. 

Reputatie 7
Badge +11

 


 

Hier is momenteel geen poort voor IPTV geconfigureerd maar alles op ‘internet’. Verander WAN/LAN2 naar IPTV aangezien daar de kabel naar de switch voor IPTV heen gaat.

Dat was wel het geval. 

Dit is de configuratie van het netwerk.
en de configuratie van IPTV
 

 

Reputatie 7
Badge +11

Maar even een test setup gebouwd (help mij eraan herinneren lokaal geen VLAN 4 meer te gebruiken 😂). Exact de instellingen zoals eerder genoemd. De 5202 krijgt een IP-adres van mijn router en haalt ook netjes software op (de 5202 deed dat altijd al via VLAN 6). Op 85% blijft ie echter steken op foutcode 561. Nou zijn een TV+ ontvanger en een 5202 natuurlijk twee compleet verschillende dingen. De TV+ ontvanger kan via unicast  over VLAN 6 opstarten, de 5202 kan dat niet. De 5202 zal volledig weigeren als deze geen verbinding heeft met het tv-platform.

Ook in mijn clients zie ik twee nieuwe onbekende apparaten die geen IP-adres krijgen, een MAC van Huawei en een MAC van Alcatel Lucent. Dat zou op zich wel de IPTV_RG op LAN verklaren aangezien die opeens in het LAN lijken te bevinden. Ze krijgen echter nog steeds geen IP-adres. Ergens ook logisch aangezien de router van die apparatuur een IP-adres hoort te verkrijgen.

Het wordt denk ik gewoon tijd dat TP Link eens gaat luisteren naar haar klanten en Multi VLAN WAN en DHCP opties op deze WAN gaat inbouwen. Deze vraag staat ook al een aantal jaren uit op het TP Link forum: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/264312 vanuit verschillende landen. In sommige landen is Optie 60 namelijk vereist om überhaupt een internetverbinding te verkrijgen.

Edit 17/12:

Nog even verder verder getest. Ik moest ook een nieuw trunk-profiel aanmaken op mijn switch waarin de IPTV-VLAN niet mee doet om een network loop te voorkomen;

VLAN255 is overigens een test-VLAN omdat ik nog wat dingen met ACL's wil testen voor een organisatie waar ik ook een Omada-netwerk medebeheer.

Ontvanger laten opstarten via een Fritzbox op de KPN uplink om vervolgens de uplink en de ontvanger over te prikken naar mijn Omada netwerk. Hier komt vervolgens het welbekende stb-nmc-400 in beeld. 

Conclusie: met de huidige mogelijkheden van TP-Link Omada is het niet mogelijk om gebruik te maken van het oude TV-platform en de VIP-ontvangers zoals de Arris VIP5202. KPN iTV op Omada is dus momenteel no-go. TV+ blijkbaar wel maar zo'n ontvanger heb ik niet dus ik kan daar ook niet verder op testen.

Ik ben weer een stukje verder.

Mijn uplink is poort-4. 

Wanneer ik een tagged vlan op poort 4 maakt van VLAN-8.
VLAN-8 is nu mijn extra vlan voor IP-TV.

Dan krijg ik netjes op poort 7 een IP-adres in de goede VLAN-8 range. 
Dus dat lijkt goed te gaan…

Maar het gaat toch niet helemaal goed.
Want nu krijg ik geen internet meer op de rest van de switch via vlan 1.

Wanneer ik zowel vlan 1,4 als tagged aanbreng op poort 4 werkt het ook niet. 
Iemand nog een idee? 

Ik heb inmiddels de kpn tv+ mediabox op een managed switch (tl-sg108e) aangesloten. Die switch zit dan weer op de Omada switch (sg2210p) die op zijn beurt dan weer gekoppeld is aan de lan 1 (internet) en lan 2 (iptv) van de router. Ik haal met het tv kijken een rate van rond de 13-14 Mb/s.

 

Iptv tv instellingen tl-sg108e (vlan 50)

media box zit op port 2 (pvid 50), port 1  is trunk port voor vlan 50 (tagged)


Dit is even wat ik vanaf mijn telefoon kan toesturen. Morgen zal ik nogmaals mijn instellingen van zowel de Omada switch als router delen. Dat gaat wat makkelijker vanaf mijn laptop.  

 

Even mijn bijdrage en een vraag.

Apparatuur:

  • Xperia Box 12
  • TP-LINK router (ER-605)
  • TP-Lin managed switch
  • KPN ipTV (van 2023)

Inmiddels heb ik Xperia Box 12 er tussen uit gehaald en het valt mij op dat mijn ipTV gewoon werkt zonder deze via een apart VLAN te laten lopen of iets dergelijks. Het schakelen is alleen heel traag t.o.v. als de Xperia Box er nog wel tussen zit (althans, dat is mijn gevoel). Ervaren anderen dit ook en wordt dat verholpen als ik deze handleiding volg? Heeft het wellicht te maken met Uni vs Multicast ofzo?

 

Mijn huidige setup waarbij ipTV dus gewoon werkt zonder speciale instellingen in de router/switch met als downside dat het rete traag schakelt van zender:

  • --> Glasvezelkastje --> TP-LINK router (ER-605) --> TP link managed switch --> KPN ipTV kastje.

Instellingen Router:

Settings 1 - Connection type naar PPPoE en username / password instellen (gewoon random, gelijk aan elkaar (bijvoorbeeld internet/internet)
VLAN op 6 gezet

 

 

Groet

@NHendriks in mijn werkende setup krijg ik inderdaad ook een extra onbekende apparaat zonder IP adres.
Wanneer ik deze blokkeer werk multicast direct niet meer en is het zappen weer langzaam.

 

@NHendriks & @timmetje1987 

Ik denk dat de werking bepalend is tussen oudere en nieuwere versies tv ontvanger icm omada setup.
Ikzelf heb de diw7022 en waar de andere en jullie dus een andere hebben.

 

Iemand anders @OrionW heeft volgens mij ook de Arris VIP5202.
Deze blijft ook hangen bij de configuratie laden op 85%.
Hij had daarna tv ontvanger op een andere netwerk aangesloten waardoor de configuratie geladen kon worden en daarna weer geprikt in de omada opstelling.
Hier kon hij dan wel direct tv kijken zonder problemen maar na herstart van de ontvanger bleef het weer hangen op 85%.

Dus tv gedeelte werkt enkel blijft het hangen op de configuratie laden.
Geen idee of daar nog trucjes voor zijn aangezien wanneer de configuratie geladen is het wel werkt.

Even mijn bijdrage en een vraag.

Apparatuur:

  • Xperia Box 12
  • TP-LINK router (ER-605)
  • TP-Lin managed switch
  • KPN ipTV (van 2023)

Inmiddels heb ik Xperia Box 12 er tussen uit gehaald en het valt mij op dat mijn ipTV gewoon werkt zonder deze via een apart VLAN te laten lopen of iets dergelijks. Het schakelen is alleen heel traag t.o.v. als de Xperia Box er nog wel tussen zit (althans, dat is mijn gevoel). Ervaren anderen dit ook en wordt dat verholpen als ik deze handleiding volg? Heeft het wellicht te maken met Uni vs Multicast ofzo?

 

Mijn huidige setup waarbij ipTV dus gewoon werkt zonder speciale instellingen in de router/switch met als downside dat het rete traag schakelt van zender:

  • --> Glasvezelkastje --> TP-LINK router (ER-605) --> TP link managed switch --> KPN ipTV kastje.

Instellingen Router:

Settings 1 - Connection type naar PPPoE en username / password instellen (gewoon random, gelijk aan elkaar (bijvoorbeeld internet/internet)
VLAN op 6 gezet

 

 

Groet

De nieuwe ontvangers werken wel alleen in jouw geval schakeld hij terug naar unicast omdat hij nu niet werkt met multicast. Hierdoor duurt het circa 6-7 seconden voordat je beeld hebt.

Dus je moet even de eerdere instructie volgen wat hier is gedeeld en dan zou het moeten werken met multicast zonder experia box.

Even twee opmerkingen nav bovenstaande reacties:

  • als het zappen traag gaat (je ziet ook heel even het beeld switchen), zit je weer op unicast. Dat werkt altijd wel. Ook zonder xperiabox.
  • je kunt controleren of multicast werkt door de bandbreedte te monitoren op de poort waarop je kpn tv box is aangesloten. Gemiddeld ligt deze op 13 Mb/s voor multicast en een stuk lager voor unicast.

Reageer