Beantwoord

Hoe kan ik mijn eigen router blijven gebruiken bij glasvezel? TP-LINK Router VPN ER605 Omada

  • 23 May 2022
  • 94 reacties
  • 8537 keer bekeken

Wij hebben thuis net glasvezel aanglegd gekregen en wordt volgende maand verbonden, nu is de vraag hoe ik mijn eigen router kan gebruiken terwijl we ook tv hebben.

 

router die ik wil gebruiken:
https://www.megekko.nl/product/2144/1120883/Bedrade-Routers/TP-LINK-Router-VPN-ER605-Omada

 

edit:
kan ik deze ook gebruiken als modem (makkelijk)

icon

Beste antwoord door NHendriks 26 May 2022, 16:29

Bekijk origineel

94 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Zou even bij Fritzbox kijken ,die werken in ieder geval en zijn redelijk makkelijk in te stellen.

Of deze router ook werkt met KPN weet ik niet maar in ieder geval niet als modem.

Gewoon een utp cat 5/6 kabel naar je KPN kastje

 

Kan ik de firewall uitzetten van de modem zodat alles geregeld wordt door de tp-link router?

 

Reputatie 4
Badge +1

Maar blijf je de experiabox gebruiken?

Of wil je een router gelijk aan het glasvezel kastje?

Een router achter de experiabox werkt meestal wel.

ik hoef hem niet per see als modem gebruiken maar ik wil hem wel als router gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1

Als nu alles werkt…..dan veranderd er niets.

 

Ok, dank u voor de hulp.

Beste Jens, 

Is het gelukt om de ER605 aan de gang te krijgen? En heb je dan de Experiabox er tussen uitgehaald? En dan de TV settings op de ER605 ingesteld? 

Ben nieuwsgierig! Ik wil namelijk ook zonder Experiabox.

Groetjes,

Bart

 

Reputatie 7

Nee, een TP-Link ER605 is helaas niet geschikt om daar de Experia/KPN Box mee te vervangen. Het is niet mogelijk om een IGMP proxy server goed op te zetten voor KPN TV.

Lees anders ook eens

 

Beste wjb,

Bedankt voor je snelle reactie! En weet je toevallig of de ER7206 wel de mogelijkheid heeft om een IGMP proxy server goed op te zetten voor KPN TV?

Een andere router aanschaffen doe ik voorlopig niet, heb alles van TP link met de Omada controller en dat werkt fijn ;-)

Ben benieuwd

Groetjes,

Bart

Reputatie 7
Badge +11

Geen enkele router binnen TP-Link Omada ondersteunt momenteel tv van KPN, er is recentelijk een optie toegevoegd voor IPTV maar de functionaliteiten zijn nog beperkt. Wat mij betreft zelfs te beperkt. De kritische instelling van DHCP Optie 60 ontbreekt nog in waardoor de router überhaupt geen verbinding kan opzetten met het iTV-platform. Ik draai hier nu een kleine 6 maanden op een ER605 zonder Experiabox (hiervoor altijd een V10 er tussen gehad) en ik ben fan maar voor TV zou het toch anders moeten, bijvoorbeeld door in het eigen netwerk VLANs toe te passen zodat je toch via je reguliere Omada-netwerk tv vanuit de Experiabox kan gebruiken. Hoe dit precies ingesteld moet worden is mij niet bekend gezien ik zelf geen iTV gebruik.

Ik heb verhalen gelezen van mensen die het werkend hebben gekregen met bijvoorbeeld Netgear Orbi in combinatie met managed Netgear-switches waarbij de TV ontvangers in het LAN hingen van de Experiabox en alle andere apparatuur in het LAN van de Orbi over dezelfde switches.

Helder antwoord!

Ik vind het gemis van die DHCP optie 60 ook wel jammer.  Anders namelijk weer een kastje minder in het thuis netwerk. Voorlopig dus nog niet.

Groetjes,

Bart

Reputatie 7
Badge +11

Helder antwoord!

Ik vind het gemis van die DHCP optie 60 ook wel jammer.  Anders namelijk weer een kastje minder in het thuis netwerk. Voorlopig dus nog niet.

Groetjes,

Bart

Klopt! Hier is ook al wat gedoe over op het forum van TP-Link, doordat Optie 60 aan de WAN zijde volledig ontbreekt is het in veel landen ook nog onmogelijk om dit platform toe te passen zonder CPE van de provider. 

Dus het werkt wel als je geen TV hebt maar alleen internet? Ik ben namelijk erachter gekomen dat de Omada controller onwijs gave software is, maar heb nu enkel nog een switch, maar wil ook een router en AP kopen om mijn KPN modem te vervangen (wat een draak van een ding voor DHCP reservations etc.)

Jullie hebben het over DHCP optie 60, wat zou ik daar van merken?

Dus het werkt wel als je geen TV hebt maar alleen internet? Ik ben namelijk erachter gekomen dat de Omada controller onwijs gave software is, maar heb nu enkel nog een switch, maar wil ook een router en AP kopen om mijn KPN modem te vervangen (wat een draak van een ding voor DHCP reservations etc.)

Jullie hebben het over DHCP optie 60, wat zou ik daar van merken?

Zie het bericht van @NHendriks hij heeft het al maanden draaien. (glasvezel)

Alleen werkt het itv van kpn niet dus als je alleen internet gebruikt werkt deze router.

Omdat ik de 3 diensten neem internet itv en telefoon ben ik voor een fritzbox gegaan.

Daar achter een (nu nog) netgear r9000 en daar achter de tp-link Omada ap,s en controller en switches.

In mijn geval zal de 605 mijn netgear moeten vervangen.

 

 

 

 

Bedankt voor de informatie! Dan ga ik binnenkort mijn modem van KPN vervangen. Is er verder nog een bepaalde configuratie nodig van de 605 zodra gekoppeld is aan de Omada controller, of werkt het dan al direct als je hem aansluit op het doosje voor de modem?

Bedankt voor de informatie! Dan ga ik binnenkort mijn modem van KPN vervangen. Is er verder nog een bepaalde configuratie nodig van de 605 zodra gekoppeld is aan de Omada controller, of werkt het dan al direct als je hem aansluit op het doosje voor de modem?

Je moet nog wel wat instellen.

Dat kan @NHendriks je wel uitleggen.

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Het instellen gaat heel gemakkelijk, zodra je de ER605 aansluit op het netwerk moet je deze ‘adopten’ in de webinterface van de controller. Op de controller ga je vervolgens naar Settings > Wired Networks > Internet.

Vink hier WAN 1 aan als WAN-poort (als dit niet al standaard aan staat) en klik op ‘Apply’. De router gaat nu herstarten. Je kan ondertussen wel door op de controller, zet de Connection Type op PPPoE en vul een gebruikersnaam en wachtwoord in (dit mag alles zijn, als er maar iets staat). Vul het verder aan zoals ik het hier heb staan:

 

De primaire en secondaire DNS heb ik op die van Cloudflare ingesteld, hier kan je uiteraard ook iets anders invullen. MTU size wijkt af van wat KPN nodig heeft (dat is 1500) maar ik merk daar geen problemen mee.

Dank! Dat ziet er inderdaad erg simpel uit. Ik zie dat je IPv6 uit hebt staan, werkt dat niet, of is dat een bewuste keuze?

Reputatie 7
Badge +11

Dank! Dat ziet er inderdaad erg simpel uit. Ik zie dat je IPv6 uit hebt staan, werkt dat niet, of is dat een bewuste keuze?

Dat is een bewuste keuze. Ik gebruik het niet in mijn netwerk en ik wil me daar eerst wat beter in verdiepen voordat ik het aanzet, ook in combinatie met mijn Pi-Hole en de verschillende subnetten die ik in gebruik heb. IPv6 werkt toch weer anders dan IPv4 en ik merk eigenlijk geen hinder dat het uit staat.

Hoi allemaal!
Volgens mij heeft de omada controller en de switch een update gehad. Het lijkt erop dat er mensen zijn die het werkend hebben met IPTV en KPN: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/514566?replyId=1115586

 

Ik krijg het niet voor elkaar maar misschien is er iemand van jullie die hier net wat meer vanaf weet dan ik? Het kan zijn dat ik ernaast zit hoor maar ik hoop erop dat het toch een keer gaat lukken...

Ik hoor het graag!

Wat mij eigenlijk wel verbaasd, is dat de R605 wel werkt met iTV als mijn Xperiabox V10 aan de glasvezel verbonden is. Kan iemand mij uitleggen waarom mijn iTV box op een SG2008P switch achter de R605 wel werkt, en zonder de XperiaBox niet?

Reputatie 7

Wat mij eigenlijk wel verbaasd, is dat de R605 wel werkt met iTV als mijn Xperiabox V10 aan de glasvezel verbonden is. Kan iemand mij uitleggen waarom mijn iTV box op een SG2008P switch achter de R605 wel werkt, en zonder de XperiaBox niet?

Omdat de IGMP TV Streams dan gewoon van het LAN van de experia Box gehaald worden zonder dat daar een vlan bij betrokken is. Als de R605 rechtstreeks op de glasvezel aangesloten is dan moeten de IGMP TV streams vanaf vlan 4 opgehaald worden en daar gaat de R605 de mist in.

Ben even benieuwd naar de status t.a.v. IPTV i.c.m. de (E)R605; is die nog steeds hetzelfde? M.a.w.: het werkt nog steeds nét niet allemaal, zonder de Experia box?

Ben even benieuwd naar de status t.a.v. IPTV i.c.m. de (E)R605; is die nog steeds hetzelfde? M.a.w.: het werkt nog steeds nét niet allemaal, zonder de Experia box?

Helaas vooralsnog geen verandering. Ik heb wel recent ergens gelezen (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72484806#72484806) dat er in januari 2023 een nieuwe versie van de firmware wordt verwacht die dit eindelijk wel op gaat lossen. Maar goed, dat dachten we met de updgrade deze zomer ook en dat viel toch tegen.

Badge

Goede dag allemaal

ik heb een omada router de 7206 maar ik krijg met bovenstaande instellingen geen verbinding op mijn FTU (genexis glas modem) dat terwijl ik met mijn edge router wel verbinding krijg.

ik heb deze router aangeschaft na dat ik contact heb gehad met TP-LINK over de optie IPtv van KPN.

en daar werd gemeld dat het met de laatste firmware zou werken. en dat het getest was.

dus met goede hoop begonnen met het instellen van de router.

na een korte tijd Yes verbinding. mooi dacht ik nu even de nieuwe update draaien en dan moet het goed gaan komen. maar helaas ik krijg nu helemaal gen internet verbinding meer via de 7206.

van alles geprobeerd maar tot op heden geen succes wat gaat er fout??

 

hier de instellingen van de wan

 

Groet Chris

 

Reageer