Vraag

Interactieve TV achter Fritzbox gaat in 1 van de 2 gevallen niet goed

  • 23 August 2019
  • 38 reacties
  • 2268 keer bekeken

Ik heb een probleem met Interactieve TV in de slaapkamer. Beneden werkt alles prima.

Bij mij is e.e.a. als volgt aangesloten: in de meterkast internet via de experiabox (v10, en WIFI uit). Met LAN kabel door naar een Fritzbox 4040. Deze Fritzbox zorgt ook voor de WIFI in huis.
Vanuit de Fritzbox gaat het signaal voor de TV beneden met een LAN kabel naar de netgear switch van KPN waarop de TV is aangesloten. Hier geen probleem. Ook heb ik mijn NAS op de Fritzbox aangesloten

Voor de TV boven vertrekt ook een LAN kabel uit de Fritzbox die boven aankomt op een TP Link (TL SG 108, met IGMP Snooping) en vervolgens vanuit de switch rechtstreeks aankomt bij de settopbox van KPN. Hier heb ik in deze opstelling wel problemen met televisie kijken (alle andere apparaten (printers, een pc, 2 internet radio's) op dezelfde switch hebben geen problemen). Het beeld hapert vaak, geluid valt weg en ik krijg regelmatig de melding dat ik naar een ander kanaal moet zappen. Ook had ik eerder (toen ik er nog een andere switch tussen had) wel eens de melding dat er een probleem was met het IP adres.

Ik kan dit probleem oplossen door in de meterkast de LAN kabel die naar boven gaat uit de Fritzbox te halen en deze in de experiabox te stoppen maar daarmee haal ik natuurlijk ook meteen mijn printers en andere apparatuur op de switch boven uit mijn netwerk. Dat laatste is niet gewenst.

Wat ik niet begrijp is waar nu het probleem zit. Als het de Fritzbox is waarom doet de TV beneden het dan wel? Als het de switch is (overigens 2 dagen oud, met de vorige switch precies het zelfde probleem) waarom werkt het dan wel goed zodra ik de switch met de Experiabox verbind?

Oh ja: het probleem blijft als ik alle andere kabels uit de switch verwijder.

Iemand een idee? Ben erg blij met jullie suggesties.

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

38 reacties

Niemand?
Reputatie 7
IPTV werkt niet via een tweede router achter de Experia Box tenzij die router in accesspoint mode staat en IGMP snooping ondersteunt.
Reputatie 7
Badge +24
Maar waarom werkt tv beneden wel dan 😛

Je zou de 2 switchen eens kunnen verwisselen? Wat geeft dat voor resultaat?
Reputatie 7
Badge +24
Een andere oplossing is vlak achter je fritzbox een switch te zetten en daarop een apart vlan aan te maken voor je tv. En dan een kabeltje vanuit Experiabox direct op die switch aansluiten. @wjb kan je dat nog veel beter uitleggen 😉

Badge +19
Zomaar een vraag hoor...waarom die Fritzbox?
Reputatie 7
Staat jouw Fritz!Box toevallig in accesspoint mode?
Heb je telefonie van KPN?
Zo nee, heb je OS versie 7.12 al op jouw Fritz!Box 4040 staan want daarmee kan je waarschijnlijk de Experia Box helemaal vervangen.
Reputatie 7
Badge +24
Zomaar een vraag hoor...waarom die Fritzbox?
Omdat je daar veel meer op in kunt stellen dan op die Experiabox. Ik heb ook een 2de router. Ideaal. Maar ik heb de tv's wel rechstreeks op de Experiabox zitten.

Mijn 2de router staat boven. Vanuit de Experiabox in meterkast gaat 1 kabel naar tv in woonkamer. En 1 kabel naar boven. Daar heb ik een switch met de tv op aangesloten en mn 2de router. Achter die 2de router heb ik al mn pc's en andere apparatuur op aangesloten. Voor de apparatuur (ook accespoints) beneden heb ik van boven weer een 2de kabel terug naar beneden lopen naar de meterkast. En van daaruit verspreid over de beneden verdieping. WiFi op Experiabox staat uit.

Ik wil bij die 2 kabels van beneden naar boven nog eens knutselen met Link Aggregation, maar dat is toekomst 😁
Zomaar een vraag hoor...waarom die Fritzbox?
Vooral omdat ik dan het internetgebruik van mijn kinderen beter kan reguleren 😀
Reputatie 7
Welke OS versie staat er op jouw Fritz!Box?
Heb je ook vaste telefonie van KPN?
Een andere oplossing is vlak achter je fritzbox een switch te zetten en daarop een apart vlan aan te maken voor je tv. En dan een kabeltje vanuit Experiabox direct op die switch aansluiten. @wjb kan je dat nog veel beter uitleggen 😉



Hier moet ik mij even goed in verdiepen...

toch blijf ik met de vraag zitten waarom de tv beneden probleemloos werkt en de tv boven niet. Het kan dus wel...
Reputatie 7
Badge +24
Je ... weet heel zeker dat de tv beneden achter de frisse box zit en niet rechtstreeks op de Experiabox zit?
Reputatie 7
Oké, blijkbaar heb je geen behoefte om antwoord te geven op mijn vragen.
Je ... weet heel zeker dat de tv beneden achter de frisse box zit en niet rechtstreeks op de Experiabox zit?
Ja dat weet ik zeker...
Welke OS versie staat er op jouw Fritz!Box?
Heb je ook vaste telefonie van KPN?

Vannacht geüpgraded naar 7.12
Ja ook vaste telefonie
Accespoint modus moet ik even uitzoeken maar volgens mij wel
Reputatie 7
Ik ben heel benieuwd of die Fritz!Box nu in accesspoint mode staat want dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn om televisie achter de Fritz!Box werkend te hebben.

Houd de berichtgeving op het forum in de gaten t.a.v. oplossingen om ook telefonie te kunnen gebruiken i.c.m. een eigen router. Vanaf dat moment zou je de Experia Box volledig kunnen vervangen door de Fritz!Box (met OS 7.12) en dat is wellicht de mooiste oplossing.
Ik verwacht dat die oplossing voor telefonie i.c.m. een eigen router niet al te lang meer op zich zal laten wachten.
Ik ben heel benieuwd of die Fritz!Box nu in accesspoint mode staat want dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn om televisie achter de Fritz!Box werkend te hebben.

Houd de berichtgeving op het forum in de gaten t.a.v. oplossingen om ook telefonie te kunnen gebruiken i.c.m. een eigen router. Vanaf dat moment zou je de Experia Box volledig kunnen vervangen door de Fritz!Box (met OS 7.12) en dat is wellicht de mooiste oplossing.
Ik verwacht dat die oplossing voor telefonie i.c.m. een eigen router niet al te lang meer op zich zal laten wachten.


Volgens mij wel:

Blijft voor mij wel de vraag waarom de ene het wel doet en de andere niet...

Geen idee waarom het screenshot er 3 keer staat...
Reputatie 7
Ik weet ook niet of deze instelling wel de accesspoint mode behelst.
Kan je mij vertellen of de kabel die van de Experia Box afkomt aangesloten is op de blauwe WAN poort of op één van de gele LAN poorten?
Ik weet ook niet of deze instelling wel de accesspoint mode behelst.
Kan je mij vertellen of de kabel die van de Experia Box afkomt aangesloten is op de blauwe WAN poort of op één van de gele LAN poorten?

Ja dat ik...op de blauwe
Wat mij doet vermoeden dat hij niet als accespoint staat. En nu ik er over nadenk meen ik mij te herinneren dat als ik die instelling zou kiezen ik dan geen parental control zou hebben. En daar had ik hem nou net voor gekocht. Maar misschien herinner ik mij dat verkeerd.
Reputatie 7
Badge +24
Nou... dan is het dus onbegrijpelijk waarom dat tv kastje het beneden doet 😄
Tot die conclusie kom ik nu ook...
Toch maar even opgezocht en dit vind ik over het plaatsen van de router als een IP Client (@wjb en dat bedoel je toch met accespoint?) . Om die reden er dus niet voor gekozen. Blijft de verbazing van Nick83 (en mij)...link naar Servicepagina van Fritzbox
Reputatie 7
Configureren als IP client is inderdaad wat ik bedoel met accesspoint mode.
Voor parental controle moet hij inderdaad als niet als accesspoint ingesteld worden.

Wat is het LAN IP adres van de Experia Box? (192.168.2.254?)
Wat is het LAN IP adres van de Fritz!Box?
Wat is het IP adres van de TV ontvanger beneden?
Wat is het IP adres van de TV ontvanger boven?
Wat is het LAN IP adres van de Experia Box? 192.168.2.254
Wat is het LAN IP adres van de Fritz!Box? 192.168.178.1
Wat is het IP adres van de TV ontvanger beneden? 192.168.178.31
Wat is het IP adres van de TV ontvanger boven? 192.168.2.2
Reputatie 7
Dat is heel interessant.
Heb je niet toevallig de IP adressen van de TV ontvangers boven en beneden omgewisseld.
Dat zou ik namelijk verwachten aangezien de TV ontvanger beneden goed werkt en die boven niet.
Zet de TV ontvanger met IP adres 192.168.2.2 eens uit en weer aan (met schakelaar achterop).
Wat is het IP adres van die TV ontvanger nu?

Reageer