Beantwoord

Internet met Netgear Orbi, zonder Experia Box

  • 28 May 2020
  • 46 reacties
  • 5340 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

46 reacties

Reputatie 7

Ben eentje die van Telfort is gemigreerd naar KPN. 

Dat dacht ik al.

Je bent administratief dan wel overgezet naar KPN maar technisch is jouw aansluiting nog een Telfort aansluting.

Dat betekent dat er geen pppoe over vlan 6 gebruikt wordt maar DHCP over vlan 34.

Je zult de configuratie van jouw switch dus moeten aanpasen zodat niet vlan 6 maar vlan 34 op poort 1 en 2 gebruikt gaat worden.

Op de Orbi moet je dus DHCP voor Internet gaan gebruiken.

Let op: Als je de Orbi en de Experia Box in korte tijd meerdere keren omwisselt dan kan het zijn dat jouw Internet aansluiting een aantal uur inactief gesteld wordt. Dit kan je voorkomen door het MAC adres van de WAN poort van jouw Experia Box te clonen in de Orbi. Ergens in de Internet setup zit de optie om het MAC adres van de WAN poort te clonen. Ik adviseer je echt dit om dit te doen voordat je de Orbi op vlan 34 gaat aansluiten om zo te voorkomen dat je mogelijk een aantal uur zonder Internet komt te zitten.

Dat zou veel (zo niet: alles) verklaren. Had al 2 verschillende merken routers met dd-wrt/tomato geprobeerd als switch in te stellen zonder resultaat. Lang op marktplaats gezocht naar een geschikte switch en gister dan eindelijk 1 gevonden.

Ik ga zo die vlan34 setting proberen, inclusief mac cloning. Thnx @wjb !

Ik kom straks met een nieuwe status.

Even dubbelcheck: Moet ik het rood omkaderde mac adres overnemen?

 

Reputatie 7

Nee, je moet het MAC adres van de WAN poort overnemen.

Ik kon niet zo gauw een WAN terug vinden in de instelling van de Experia. Heb maar even een verbinding gelegd tussen LAN ORBI en WAN EXPERIA. Ik vond daar dezelfde mac aangesloten als degene die omkaderd is. Ik heb de gok maar genomen aangezien ik gister voor het laatst een paar wisselingen had gedaan in de aansluiting.

 

HIJ DOET T! VLAN34 was het medicijn voor deze. Die oplossing nergens tegengekomen in mijn zoekopdrachten. Alleen een vermelding van een script voor de “Telfort-broeders”, maar dat was in relatie tot Edge routers geloof ik.

 

Bedankt @wjb !

Reputatie 7

Ik kon niet zo gauw een WAN terug vinden in de instelling van de Experia. Heb maar even een verbinding gelegd tussen LAN ORBI en WAN EXPERIA. Ik vond daar dezelfde mac aangesloten als degene die omkaderd is. Ik heb de gok maar genomen aangezien ik gister voor het laatst een paar wisselingen had gedaan in de aansluiting.

Die had je dus niet moeten hebben, je had echt het MAC adres van de WAN poort van de V10a moeten hebben. Als je de V10a onverhoopt weer zou moeten aansluiten dan hoop ik niet dat dat binnen enkele uren zal zijn. Zolang je de Orbi aangesloten laat is er helemaal niets aan de hand.

 

P.S. Ergens in de komende maanden wordt jouw aansluiting ook technisch overgezet naar KPN. Dat betekent dat je vanaf dat moment wel een pppoe verbinding op vlan 6 zal moeten gaan gebruiken.

Ik had ook op het stickertje achter op de modem moeten kijken. Daar uiteindelijk de WAN mac gevonden en deze blijkt 1 waarde lager te zijn. Ik pas de Mac later vandaag of vanavond laat nog weer aan.

 

En thnx voor de heads up dat wij "migranten" straks nog weer een omzetting te wachten staat. Ben benieuwd! 

Reputatie 7

Ik pas de Mac later vandaag of vanavond laat nog weer aan.

Wacht daar minimaal 24 uur mee!!!

Ik heb het kpn modem er weer tussen en de orbi in AP modus. Hierdoor is de verbinding weer stabiel en werkt videobellen weer goed.
 

Hebben jullie daar nog ideeen bij?

Ik heb het kpn modem er weer tussen en de orbi in AP modus. Hierdoor is de verbinding weer stabiel en werkt videobellen weer goed.
 

Hebben jullie daar nog ideeen bij?

Ik heb morgen weer een teams sessie. Hopelijk niet hetzelfde probleem als jij had. Hoe uitte het probleem zich bij jou? Liep het alleen aan jouw kant vast? Of kon de andere partij jou niet zien/horen, terwijl jij wel "gewoon werkende verbinding" leek te hebben? 

@MoHarry bij mij liep het beeld niet soepel en aan de andere kant stotterde het geluid hele erg waardoor ik slecht verstaanbaar was. 
 

Speedtest geeft wel continu + 200 Mbps aan.

Ik heb zelf het idee dat het met de upload te maken heeft maar kan er nog niet mijn vinger achter leggen 

Vandaag 2x een sessie gehad. Geen problemen ondervonden...

Reputatie 7

Vandaag 2x een sessie gehad. Geen problemen ondervonden...

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

@MoHarry thanks voor de terugkoppeling. Ik zit nu te denken aan mijn oude iMac die via switch met kabel verbonden is mogelijk terugvalt naar 10Mbps half-duplex waardoor overal de verbinding gaat haperen. Ik zal dit later even testen maar dan moet ik weer even de boel omzetten

Reputatie 7

Ik zit nu te denken aan mijn oude iMac die via switch met kabel verbonden is mogelijk terugvalt naar 10Mbps half-duplex waardoor overal de verbinding gaat haperen. Ik zal dit later even testen maar dan moet ik weer even de boel omzetten

Dat zou eigenlijk alleen maar kunnen als er sprake zou zijn van multicasts i.p.v. unicasts.

Hmm ja…

@MoHarry orbi staat verder default ingesteld bij jou?

Hmm ja…

@MoHarry orbi staat verder default ingesteld bij jou?

Yup. Alles zo basic mogelijk (als je dhcp reserveringen en portforwarding niet meerekent) 

Ik haak even aan.
 

Ook ik heb de combi EB V10 met Orbi waarbij Orbi is ingesteld als AP. Werkt prima en ik haal overal in huis draadloos bijna mijn volledige 500mb.

Echter 1-2 keer per dag klapt er alles uit en ben ik alle verbindingen kwijt inclusief tv signaal BEHALVE de WiFi op de EB (die heb ik aangezet om te controleren of de EB er zelf ook uit klapt). Ik heb al vanalles geprobeerd maar kom er niet uit. Orbi heeft een vast IP adres in de EB en ik gebruik de DHCP van DE EB en niet van Orbi.

Omdat ik nogal wat IOT spulletjes heb is mijn enige logica dat er iets mis gaat met het uitdelen van IP adressen wanneer iets aan/uit springt. Ik lees op dit forum regelmatig over onverklaarbare uitval van de EB V10 en om die reden denk ik aan het vervangen door een Fritzbox.

Is dat de oplossing of heeft hier iemand nog een andere suggestie?

Alvast bedankt!

Hi Allen,

 

Ik haak ook even aan ;) ookal is het even geleden.

Ik heb op de Orbi dit aangepast en nog de standaard ppoe instellingen (kpn/kpn):

Vervolgens vanuit het glasvezelkastje een utp rechtstreeks in de Orbi zonder tussenkomst van een switch, had verwacht dat dit niet ging werken maar zojuist is WAN opgekomen en werkt alles tot zover perfect!

 

Mag ik jullie heel hartelijk bedanken, @wjb & @Hub-S?

Na veel gedoe met KPN verkopers, monteurs en klantenservice over eigen apparatuur, bridge modus en meer van dat soort ongein is het mij dankzij jullie posts gelukt om m’n Orbi via een GS105Ev2 op de NTU aan te sluiten. De Experiabox (v12) is afgekoppeld en terug in de doos gestopt :)

Dank en hulde!!!

Reputatie 1

Maar halen jullie hiermee wil de maximale snelheid? Bij mij met de orbi alleen haal ik 500/200 en met kpn modem er tussen een orbi als AP 925/925 . (Op de router) raar waarom de orbi dit niet direct haalt