Vraag

Modem/router uit de meterkast en in appartement?

  • 26 February 2023
  • 107 reacties
  • 2054 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

107 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Dit is de eerste keer in dit topic dat ik iets lees over dat de coax daadwerkelijk in de meterkast uit komt. In dat geval is het in bijna alle gevallen mogelijk om deze te laten vervangen door een UTP of S/FTP-kabel. Deze kabel mag maximaal 100 meter lang zijn, de 1,5 meter welke je eerder gelezen hebt is enkel relevant bij xDSL-verbindingen omdat daar een langere kabel ook echt signaaldegradatie met zich mee kan brengen. Een ethernetverbinding is hier minder gevoelig voor omdat dit in zijn geheel vaak kortere lengtes zijn.

 

Ik zou gewoon een KPN-monteur alles laten aansluiten, is waarschijnlijk het goedkoopste.

Begrijp ik het nu goed, dat de UTPkabel uit het ONT (glasvezelkastje) niet een beperkte lengte heeft, maar ook wel 13 m lang mag zijn, zodat het modem/router in de woning kan geplaatst worden.

Reputatie 7
Badge +11

Begrijp ik het nu goed, dat de UTPkabel uit het ONT (glasvezelkastje) niet een beperkte lengte heeft, maar ook wel 13 m lang mag zijn, zodat het modem/router in de woning kan geplaatst worden.

Dat is correct. Er is een beperkte lengte maar die komt uit op richting de 100 meter.

Reputatie 7

Vervang dan toch die coax kabel door een UTP kabel, zo moelijk is het toch allemaal niet.

Je zult linksom of rechtsom toch echt een UTP kabel van jouw meterkast naar jouw appartement moeten laten lopen.

NHendriks en allen,

Dank voor Uw inbreng die, ten lange leste mij, duidelijk heeft gemaakt hoe het zit, ligt, loopt.

En nou maar hopen  dat met het verwijderen van de coaxkabel, waaraan de UTPkabel vast gemaakt moet worden, de coaxkabel vervangen wordt door de UTPkabel!

Het modem/router zendt toch draadloos berichten het appartement in. Dan zou er toch ook een apparaat moeten bestaan dat het zelfde doet? En dan pik je dat op met het modem/router dat binnen staat.

Het is helaas voor een leek slecht te volgen.

M.vr.gr., F. van der Lijn

Reputatie 7
Badge +12

@vd.lijn een monteur kan het kosteloos voor u regelen allemaal. Ik denk dat u zich grote zorgen maakt voor iets waar een monteur misschien 15 minuten mee bezig is. Lekker door KPN de boel laten regelen zou ik zeggen.

aan Ik_Combineer

Ais ik mijn coax kabel kwijt ben dan ben ik veroordeelt het modem/router in de meterkast te laten plaatsen samen met het basisstation van mijn telefoon. Dan moet ik of een UPT kabel over de muur/plint laten spijkeren in mijn onlangs gerenoveerde appartement of ben ik , bij slecht wifisignaal, genoodzaakt wifirepeaters te gebruiken.

De vraag was or een ander soort apparaat, zoals een ander soort mediaconverter ipv het modem/router het signaal het appartement in kan brengen tot waar ik een modem/router plaats, zodat ik mijn telefoonbasisstation aldaar heb en de verbinding  naar  de tv kort is.

Als ik de coaxkabel verbindig kwijt raak zonder er een UPTleiding voor in de plaats te krijgen dan kan ik niet overstappen naar Ziggo die wel via een caoxkabel een signaal zeggen te kunnen over brengen.

De monteurs die bij mij binnen zijn geweest vrezen dat het mogelijkerwijs niet lukt om de coaxkabel te vervangen. Een overstap naar een andere internetprovider heeft tot gevolg mijn dierbare hccnet.nl emailadres kwijt raak met alle sores van dien.

M.vr.gr., F. van der Lijn.

Reputatie 7

Ais ik mijn coax kabel kwijt ben dan ben ik veroordeelt het modem/router in de meterkast te laten plaatsen samen met het basisstation van mijn telefoon.

Als jij die coax kabel hebt laten vervangen door een UTP kabel dan kan die gebruikt worden om de router (Experia/KPN Box of eigen router) en de ONT/NTU (glasvezelkastje/mediaconverter) met elkaar te verbinden. De router kan dus gewoon binnen staan en alleen de ONT/NTU hangt in de meterkast.

Aan allen.

Er zijn a; 2 keer monteurs langs geweest, die het eigenlijk niet zien zitten de coaxkabet met daaraan een UTPkabel er uit te trekken gezien de situatie in mijn appartement. Ze vrezen dat er geen buis is waarin de coaxkabel loopt. Dus is het niet aantrekkelijk om er aan te beginnen. Het is ook aantrekkelijk om over te stappen naar een andere internetprovider omdat ik dan mijn internetadres kwijt raak.

Er zijn eigenlijk maar 2 opties: het modem/router in de meterkast( KPN) of overstap naar Ziggo met verlies van internet adres.(Ziggo).

Ik ben terneer geslagen daarover dat er niet iets anders mogelijk zou zijn.

M.vr.gr., F. van der lijn.

Reputatie 7

Wil je zeggen dat die coax kabel niet door een elektriciteitsbuis aangelegd is?

aan wjb en anderen

Dat is wat 1 monteur veronderstelde.

Als het modemrouter draadloos signaal kan brengen in het appartement, dan moeten er toch andere apparaten bestaan die dat ook kunnen; die zullen wel niet van de KPN zijn, maar kan mij zoveelschelen. Want ik wil graag het modem/router in mijn appartement, zodat in geval van storing op de router ik dat binnen kan afhandelen en ik ook het telefoon basistoestel binnen heb. En misschien is dat voor de TV ook beter.

IK begin het idee te krijgen dat de KPN er voor gezorgd heeft dat alternatieven buiten de KPN om niet mogelijk zijn.

M.vr.gr., F. van der Lijn.

 

Reputatie 7

Je hoeft me niet te geloven en je mag mijn opmerking rustig naast je neerleggen maar zoals ik eerder al uitgelegd heb is er geen alternatief voor een netwerkkabel als verbinding tussen de Experia/KPN Box en de ONT.

Het alternatief wat nog het dichtsbij komt zijn moca adapters maar ook dat is vragen om moeilijkheden.

Dus of je gaat er voor zorgen dat er een UTP netwerkkabel van jouw meterkast naar jouw appartement gaat lopen of je kiest voor Ziggo. Meer smaken zijn er niet.

aan wjb en anderen

Dus hetgeen ik zei in voorgaand bericht:

Als het modemrouter draadloos signaal kan brengen in het appartement, dan moeten er toch andere apparaten bestaan die dat ook kunnen; maar die zullen wel niet van de KPN zijn!

Zo langzamerhand  begin ik het idee te krijgen dat de KPN er voor gezorgd heeft dat alternatieven buiten de KPN om niet mogelijk zijn.

Hoe zit het nu echt of ben ik helemaal abuis?

M.vr.gr., F. van der Lijn

Reputatie 7

Hoe zit het nu echt of ben ik helemaal abuis?

Nee, het signaal kan niet draadloos van ONT naar router.

Maar opnieuw mag je mijn opmerking best naast je neer leggen en het weer opnieuw proberen. Het zal echter niets veranderen aan wat wel en niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +24

KPN heeft daar helemaal niet voor gezorgd.

Alternatieven voor een kabel tussen glasvezelkastje en router zijn er niet omdat nooit iemand er het nut van ingezien heeft zoiets te ontwikkelen. 

Als u hetzelfde zou willen bij Ziggo, dan zou dat ook niet kunnen. 

Reputatie 7
Badge +11

Het alternatief wat nog het dichtsbij komt zijn moca adapters maar ook dat is vragen om moeilijkheden.

Niet vragen, het werkt niet eens. Tenminste niet met de MoCa-adapters die de monteurs bij zich hebben. Geen idee waarop het misloopt maar werken doen ze niet.

Het gaat om een appartementen gebouw ?
Vraag / kijk bij de buren hoe ze dat opgelost hebben.
Wellicht is de slimme oplossing cq kabelroute al verzonnen door iemand.

Kabel leggen is even lastig maar daar na geen gedoe meer.
In geval van kabel leggen onmogelijk : toch een kabel  :-)

Reputatie 7
Badge +24

Het alternatief wat nog het dichtsbij komt zijn moca adapters maar ook dat is vragen om moeilijkheden.

Niet vragen, het werkt niet eens. Tenminste niet met de MoCa-adapters die de monteurs bij zich hebben. Geen idee waarop het misloopt maar werken doen ze niet.

Mogenlijk willen die dingen een ip krijgen. Dat is bij een draadloze verbindingset ook zo. Apparaten krijgen uiteraard alleen achter een router een ip. Niet voor een router.

aan allen

ONT bekabeld  > het modem draadloos > de router, binnenstaat. Niet mogelijk?

Reputatie 7

aan allen

ONT bekabeld  > het modem draadloos > de router, binnenstaat. Niet mogelijk?

Er is bij glasvezelaansluitingen geen sprake van een modem, het is ONT > Router. 

Ja, de terminologie loopt nog al eens door elkaar  *)
Modem staat voor modulator/de-modulator.
Zoals dat bij de telefoon toontjes ging, in eerste instantie akoestisch door de telefoonhoorn ergens op te leggen.
Maar signalen over een kabel of door de lucht moeten altijd omgezet worden, bij een zender heet dat ook moduleren. Bij glas moet ook zoiets gebeuren, elektronen vs fotonen. Moduleren op een laserstraal.
Bij DSL wordt er een enorme knappe trukendoos opengetrokken om zo veel mogelijk informatie door een kabel die daar nooit voor was bedoeld te persen. Ook een vorm van (de)moduleren.

Maar, inderdaad, bij glasvezel heeft de experiabox geen modem meer (nodig, zit er nog wel in ?)

*) zie dit onderwerp :

Daarin noemde ik het kastje wat je bediend in de titel een TV-kijk kastje.
Iemand (!) heeft dit veranderd in “ontvanger”, psja, mwah, klopt dat wel ?

Niet dat het mij veel uitmaakt maar er is nog al eens een spraakverwarring :  over welk kastje hebben we het nu eigenlijk ?

Begrijp ik het nu goed, dat de UTPkabel uit het ONT (glasvezelkastje) niet een beperkte lengte heeft, maar ook wel 13 m lang mag zijn, zodat het modem/router in de woning kan geplaatst worden.

Dat is correct. Er is een beperkte lengte maar die komt uit op richting de 100 meter.

 

Tot op heden heeft elke monteur mij verteld dat de kabel van het glasvezelkaste (ONT?) niet langer mag zijn dan 1,5 m, dus modem/router( Fritzbox 7590 AX) in de meterkast.

Dat is toch in tegenspraak met wat hierboven staat.

Overigens heb ik een glasvezelaansluitpunt, waarop 2 los te maken modules zitten, niet kunnen ontdekken bij alles wat de KPN op internet laat zien. Éen van die modules wordt dan verwisseld voor het ONTkastje (?). Heb ik iets anders dan waarover de hele tijd gepraat wordt?

 

Reputatie 7
Badge +11

Begrijp ik het nu goed, dat de UTPkabel uit het ONT (glasvezelkastje) niet een beperkte lengte heeft, maar ook wel 13 m lang mag zijn, zodat het modem/router in de woning kan geplaatst worden.

Dat is correct. Er is een beperkte lengte maar die komt uit op richting de 100 meter.

 

Tot op heden heeft elke monteur mij verteld dat de kabel van het glasvezelkaste (ONT?) niet langer mag zijn dan 1,5 m, dus modem/router( Fritzbox 7590 AX) in de meterkast.

Dat is toch in tegenspraak met wat hierboven staat.

Dan vraag ik mij oprecht af wat voor monteurs dat geweest zijn. Het is een regulier ethernet-signaal wat uit de NT/ONT komt en dat signaal kan met goede apparatuur en degelijke bekabeling echt een stuk langer zijn. Ik heb hier ook 30 meter kabel na mijn NT zitten, werkt al vijf jaar zonder problemen. Alleen NT tussentijds eens vervangen omdat de voeding slecht was.

 

Overigens heb ik een glasvezelaansluitpunt, waarop 2 los te maken modules zitten, niet kunnen ontdekken bij alles wat de KPN op internet laat zien. Éen van die modules wordt dan verwisseld voor het ONTkastje (?). Heb ik iets anders dan waarover de hele tijd gepraat wordt?

Bedoel je zoiets (kan ook wit zijn)?

 Als dat zo is dan is die al een aardige tijd aanwezig, KPN Netwerk plaatst deze al sinds 2017/2018 (dacht ik) niet meer. Dat betekent ook dat als je nu nog op het kopernet zit de kans vrij groot is dat je zeer binnenkort verplicht over moet op glasvezel.

Vraag anders eens bij de buren die gebruik maken van glasvezel hoe het bij hen is opgelost zoals al eerder werd gesuggereerd.

Reputatie 7

Tot op heden heeft elke monteur mij verteld dat de kabel van het glasvezelkaste (ONT?) niet langer mag zijn dan 1,5 m, dus modem/router( Fritzbox 7590 AX) in de meterkast.

Dat is echt onzin, die UTP kabel mag veel langer zijn.

 

Overigens heb ik een glasvezelaansluitpunt, waarop 2 los te maken modules zitten, niet kunnen ontdekken bij alles wat de KPN op internet laat zien. Éen van die modules wordt dan verwisseld voor het ONTkastje (?). Heb ik iets anders dan waarover de hele tijd gepraat wordt?

Plaats eens een foto van jouw glasvezelaansluitpunt.

Ziet die er zo uit?

 

Of zit er al een ONT overheen geschoven en ziet die er zo uit?