Vraag

Modem/router uit de meterkast en in appartement?

  • 26 February 2023
  • 107 reacties
  • 2076 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

107 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Het enige wat ik zou kunnen bedenken om u probleem draadloos op te lossen is 2 fritzboxen. De 1e fritzbox blijft dan in de meterkast en de 2e verbind u draadloos met de 1e fritzbox. Op de 2e fritzbox kunt u dan de tv en telefoon aansluiten in de woonkamer.

Ja, maar topicstarter wil geen Fritz box buiten het appartement/in de meterkast, o.a. omdat die dan niet makkelijk te bedienen is in het geval van storingen.. 

Verder loop je dan natuurlijk ook tegen dingen aan zoals hoe is die WiFi verbinding tussen die twee boxen, gaat TV dan nog wel goed enz. Dus ja, het is een idee, maar of die alle problemen voor de TS oplost, daar heb ik mijn twijfels.

Reputatie 7

Ik neem aan dat hiermee niet het korte kabeltje tussen de NTU(glasvezelkastje) en de Fritzbox in de meterkast bedoeld wordt ...

Daar bedoel ik inderdaad de netwerkkabel tussen NTU en FRTZ!Box mee en die hoeft dus niet kort te zijn.

 

... want zou,volgens, mij betekenen dat eventuele wifirepeaters/extenders/powerline apparaten niet zouden werken.

Natuurlijk werken die wel echter alleen aan de LAN zijde van jouw FRITZ!Box.

 

Dan is om het maar plat te zeggen door de KPN een glasvezel verbinding in de maag gesplitst waar ik niks mee kan tenzij ik mijn appartement overhoop ga halen. Als mij dat te voren duidelijk gemaakt zou zijn dan had ik een andere internetprovider genomen.

Maar je kunt die coax kabel toch wel vervangen door een netwerkkabel?

Je hebt in jouw appartement toch ook nog een vaste telefoonaansluiting.

Eerder heb je gezegd dat je niet weet waar het telefoonsnoer naar toe loopt maar zou je toch nog eens in de meterkast kunnen kijken of hij niet toevallig daar uitkomt. Plaats anders eens een foto van die telefoonaansluiting in jouw appartement.

 

Ook meen ik nu te begrijpen dat naast het feit dat het telefoonbasisstation in de meterkast moet staan ik geen TV meer heb omdat die een kabelverbinding met het modem/router in de kast moet hebben of ik moet een extra router aanschaffen en/of een nieuwe TV.​​​​

Als je jouw FRITZ!Box in de meterkast zou plaatsen dan kan je met MoCa adapters een netwerkverbinding via de coax kabel maken en in jouw appartement via een switch meerdere apparaten op die MoCa adapter aansluiten waaronder ook de TV ontvanger van KPN.

Aan wjb en anderen

In de huidige situatie heb ik een modem/router (Fritzbox Fon WLAN 7360 v2) aangesloten op de voormalige telefoonlijn (koper), die niet uit meterkast komt--- Ik mag dan een onnozelaar op verbindingstechnisch gebied zijn maar voor de rest spoort het nog redelijk---. Maar waar vandaan dan wel weet ik niet! En ik heb het complex niet gebouwd in de 70-tiger jaren.

Op gezette tijden -- is mijn ervaring -- zijn er storingen in de bovengenoemde Fritzbox, die meestal met een eenvoudige (voedingsaddapter eruit etc) reset  te verhelpen zijn, maar om dat midden in de nacht in de kou buiten het appartement te doen in slecht licht met de kans dat ik mezelf buiten sluit, staat mij niet aan. Ik heb begrepen dat de router in de Fritzbox daar schuldig aan zou zijn.

Voor de aansluiting op het glasvezelnet is mij door de KPN een modem/router, Fritzbox 7590 WX, in leen ter beschikking gesteld die in de meterkast opgesteld moet worden, omdat er geen UTP kabel  te trekken zou zijn, omdat de coaxkabel niet in een buis aangelegd zou zijn (neem dat nou maar even van me aan). Ik wil geen kabels op de muren die vol staan met boekenkasten en ander zwaar meubilair, geen losse kabels over de vloer, geen basisstation van de telefoon in de meterkast en wel TV, naar die moet vanaf  het (modem/)router komen, want ik heb een 3 in 1 abonnement bij XS4all (=KPN).

Nou is mijn vraag nogmaals, aan U allen, is dat nou niet op te lossen onder de hierboven gestelde omstandigheden met zoveel verbindingstechneuten bij elkaar?

Wat mij ernstig stoort men (de KPN bij monde van de monteurs) mij elke keer voor het blok probeert te zetten door die zooi in de meterkast te proppen zonder mij van te voren op de hoogte stellen wat de precieze gevolgen daarvan en dan te vertrekken want alles achter het glasvezelkastje is niet meer de zorg van de KPN.

Er is door sommigen van U wel een opzetje gegeven, maar dat zou ook niet werken zeggen anderen!

  1. van der Lijn, de leek.
Is hier iets mee te beginnen?


F. van der Lijn
 

 

aan allen

Dit is toch een duidelijk plaatje waarom zou zoiets niet kunnen?

Verder is mij nog niet vermeld dat de Fritzboxen, modem en router in 1 apparaat misschien niet zo geschikt zijn voor mijn situatie.

Dus splitsen die hap?

  1. van der Lijn.
Reputatie 7
Badge +9
Is hier iets mee te beginnen?


F. van der Lijn
 

 

Je bent toch al eerder op al die plekken in deze thread verwezen waar over moca gesproken wordt? Dus: nee.

Reputatie 7
Badge +9

aan allen

Dit is toch een duidelijk plaatje waarom zou zoiets niet kunnen?

Verder is mij nog niet vermeld dat de Fritzboxen, modem en router in 1 apparaat misschien niet zo geschikt zijn voor mijn situatie.

Dus splitsen die hap?

  1. van der Lijn.

Nee, waarom? Dat maakt toch geen verschil. Ook dan heb je of iets in de meterkast en/of je moet met een utp kabel van meterkast naar appartement.

Reputatie 7

Nou is mijn vraag nogmaals, aan U allen, is dat nou niet op te lossen onder de hierboven gestelde omstandigheden met zoveel verbindingstechneuten bij elkaar?

Ik zal kort zijn.

Als jij geen UTP netwerkkabel vanuit jouw meterkast naar jouw appartement gaat trekken is de enige plek waar je jouw FRITZ!Box kunt plaatsen in jouw meterkast.

Je zult dan MoCa adapters moeten gebruiken om het LAN netwerk over die coax kabel naar jouw appartement te brengen. MoCa adapters aan de WAN/NTU zijde van jouw FRITZ!Box gaat niet, ik herhaal niet werken.

aan allen

Ik zal het nog een keer proberen:

Het glasvezelkastje verbinden met een modem in de meterkast, die van buiten het appartement toegankelijk is. Het modemsignaal via een MoCa adapter de coaxkabel in naar de router, (waarin de meeste storingen voorkomen), die binnen staat.

Waarom kan dat niet?

  1. van der Lijn
Reputatie 7
Badge +24

aan allen

Ik zal het nog een keer proberen:

Het glasvezelkastje verbinden met een modem in de meterkast, die van buiten het appartement toegankelijk is. Het modemsignaal via een MoCa adapter de coaxkabel in naar de router, (waarin de meeste storingen voorkomen), die binnen staat.

Waarom kan dat niet?

  1. van der Lijn

Dat kan niet omdat er geen modem is. Het glasvezelkastje is bij wijze van spreken het modem. Om het simpel te houden.

En tussen het glasvezelkastje/modem en KPN Box werkt een moca setje niet. Aldus @NHendriks. En hij is KPN monteur, dus hij zal het wel weten.

Reputatie 7

Waarom kan dat niet?

Omdat dat niet kan.

Reputatie 7
Badge +9

aan allen

Ik zal het nog een keer proberen:

...

Je kunt het ook nog tien keer proberen, maar het blijft vragen na de bekende weg: dat wat jij wilt kan zo niet.

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u anders eens wat fotoplaatsen van de situatie? Misschien komt iemand hier in dit topic op een geniaal idee.

Reputatie 7
Badge +11

En hij is KPN monteur, dus hij zal het wel weten.

Kleine correctie, was KPN monteur, ik ben begin januari gestopt bij KPN 😉😅

 

En om er even op aan te haken. Ik heb nooit uitgezocht waarom MoCa tussen NT/ONT en Experiabox/Fritzbox niet werkt maar het zou me niks verbazen dat er bepaalde protocollen niet helemaal lekker overheen gaan maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb wel collega's gehad die graag experimenteerden en het eens geprobeerd hebben en sommige diensten komen gewoon niet op. De modemrouter weigerde zich ook überhaupt aan te melden op het netwerk via TR069 waardoor dingen als telefonie nooit ingeladen werden. Verder weet ik er het fijne niet meer van, is ook al meer dan een jaar geleden en het enige wat ik heb onthouden is: kan niet en krijgt ook geen ondersteuning of garantie vanuit KPN. Het is geen KPN-mantra of iets zoals TS dat noemt, het is een technische beperking van de apparatuur die niet door KPN is bedacht maar gewoon zo is. 

Reputatie 7

Kunt u anders eens wat fotoplaatsen van de situatie? Misschien komt iemand hier in dit topic op een geniaal idee.

En dan graag ook één van de telefoonaansluiting in jouw appartement.

Aan NHendriks,

Waarom zou ik geen modem kunnen aanschaffen?

Maar ik begrijp het zo langzamerhand. De KPN wil geen sores en daarom moet het zoals de KPN het bepaald heeft; alles na het glasvezelkastje is een zaak van de abonnee. Dus ik zou dan alles zelf willen bepalen wat na dat kastje komt.

Maar omdat ik een 3 in 1 abonnement heb wordt het zo dwingend aangeboden zonder alternatieven te bieden.

Ik zal denk maar naar de Ziggo overstappen met alle mogelijk nadelen die er ongetwijfeld ook bij hen zullen zijn.

  1. van der Lijn
Reputatie 7

Waarom zou ik geen modem kunnen aanschaffen?

Omdat er bij glasvezelaansluitingen geen gebruik gemaakt wordt van een modem.

Bij glasvezelaansluitingen heb je een mediaconverter (de NTU of het "glasvezelkastje") en een router. That's it.

Reputatie 7
Badge +11

Aan NHendriks,

Waarom zou ik geen modem kunnen aanschaffen?

Omdat die geen enkele functie biedt, met glasvezel heb je enkel een router omdat het glasvezelkastje de modem vervangt zoals deze bij DOCSIS of xDSL gebruikt wordt. Dat is niet iets wat KPN besloten heeft, zo werkt het wereldwijd. Zoals hierboven genoemd, je hebt een ONT/NT en een router en dat is alles wat nodig is om de verbinding te realiseren. Feit is wel dat veel internetapparatuur een combinatie is van een modem én een router, bij glasvezel wordt het modem-deel uitgeschakeld omdat die geen functie heeft in dit type netwerken.

 

Maar ik begrijp het zo langzamerhand. De KPN wil geen sores en daarom moet het zoals de KPN het bepaald heeft

Dat is niet hoe KPN het bepaald heeft, dat is hoe de techniek werkt, techniek die door internationale organisaties is gestandaardiseerd en KPN werkt met deze techniek.

 

alles na het glasvezelkastje is een zaak van de abonnee. Dus ik zou dan alles zelf willen bepalen wat na dat kastje komt.

Dat mag je ook, dat is wettelijk zo geregeld, je mag zelfs het glasvezelkastje vervangen door eigen apparatuur als je dat graag wilt. Het enige wat hier aangegeven wordt is dat de opties die je wilt technisch niet mogelijk zijn, dat is niet de schuld van KPN, dat is gewoon hoe het is.

 

Maar omdat ik een 3 in 1 abonnement heb wordt het zo dwingend aangeboden zonder alternatieven te bieden.

Wederom niet de schuld van KPN. De klant mag zelf bepalen hoe die zijn netwerk inricht maar er zijn wel technische beperkingen en als je daar niet aan voldoet dan kan dat KPN niet verweten worden. Zoals al meermaals aangegeven met als voorbeeld de MoCa: het is niet KPN die bepaald heeft dat het niet kan werken, het zijn gewoon technieken die niet samen gaan in de configuratie zoals hier voorgesteld, dat is een gigantisch verschil, helaas lijk je dat niet te willen begrijpen.

 

Reputatie 7

Ik ben echt heel benieuwd naar een foto van die telefoonaansluiting in het appartement.

Aan wjb en anderen:

Ik meen te begrijpen uit deze conversaties, dat --al is het nog niet uitgesproken-- het KPN glasvezelkastje (NTU/ONT) een dusdanig protocol (“taal”) bezigt dat het bijna onmogelijk is andere spullen te gebruiken dan de KPN voorschrijft.

Zie de bijgevoegde afbeelding met een Fritzbox zo te zien en volgens het bijschrift bij de originele afbeelding te gebruiken voor Ziggo en KPN aansluitingen.

Hoe zit het nu echt?

 

Reputatie 7
Badge +9

Nog een keer: het gaat niet erom wat KPN wil, maar wat technisch mogelijk is. En dat heeft KPN niet verzonnen, dat is een industriestandaard.

Over het plaatje: daar gaat het over het stukje achter de Fritz box, niet over het stukje voor de Fritz box. Dat kan, maar dan moet je die Fritz box in de meterkast zetten en dan (bijvoorbeeld) jou PC in je appartement via moca converters over coax op de Fritz box aansluiten. Maar goed, ik val in herhaling. En dus nog een keer: je kunt het nog tien keer vragen, maar dat veranderd niets aan de technische specificaties.

Hoe staat het trouwens met de foto's, waar om gevraagd is? Misschien doen zich dan nog mogelijkheiden op.

Tussen een glasvezelkast en een router kan alleen maar een netwerkkabel, kwaliteit minimaal Cat5E, punt uit. Verdere discussie hierover is mijns inziens zinloos en zonde van ieders tijd.😎

 

Reputatie 7

Ik meen te begrijpen uit deze conversaties, dat --al is het nog niet uitgesproken-- het KPN glasvezelkastje (NTU/ONT) een dusdanig protocol (“taal”) bezigt dat het bijna onmogelijk is andere spullen te gebruiken dan de KPN voorschrijft.

Onzin, KPN schrijft niets voor, de leveranciers van hardware voorzien niet in wat jij wilt.

 

Zie de bijgevoegde afbeelding met een Fritzbox zo te zien en volgens het bijschrift bij de originele afbeelding te gebruiken voor Ziggo en KPN aansluitingen.

Hoe zit het nu echt?

 

Met alle respect @vd.lijn, er is je nu al meerdere keren verteld dat MoCa adapters NIET gaan werken op de lijn tussen NTU en router. Wanneer ga je nu eindelijk eens geloven dat dat dan waarschijnlijk inderdaad zo is.

Ik zou de eerste zijn die je een eenvoudige oplossing zou willen kunnen aanbieden maar die is er simpelweg niet.

Dat plaatje beschrijft het gebruik van MoCa adapters aan de LAN zijde van de FRITZ!Box en niet aan de WAN zijde van de FRITZ!Box. De titel is ook misleidend immers zo’n MoCa adapter converteert niet van Glasvezel naar Coax maar van Ethernet naar Coax.

 

En alsjeblieft, plaats eens een foto van de telefoonaansluiting in jouw appartement.

Aan allen:

Op verzoek de telefoonoutlet:

 

Reputatie 7

Dank je. Dan is nu duidelijk dat jouw ISRA punt voor telefonie inderdaad in het appartement zit en helaas niet in de meterkast. 

Dan zit er dus echt niets anders op dan de coax kabel te vervangen door een netwerkkabel of naast die coax kabel een UTP netwerkkabel naar jouw appartement te trekken.