Vraag

Modem/router uit de meterkast en in appartement?

  • 26 February 2023
  • 107 reacties
  • 2034 keer bekeken

Het glasvezelaansluitpunt zit in de meterkast, die buiten het appartement ligt. Het modem/router zou in de meterkast plaatst worden. Om allerlei redenen is dat ongewenst; een betere plek zou zijn op de werkplek in het appartement, zodat dat apparaat gemakkelijk te bedienen is in geval van storing.

Er ligt naar die werkplek nog een oude coaxkabel. Een kabel er bijzetten is misschien niet mogelijk en kabels los over vloer en/of op de muur zijn niet gewenst.

Wat is daarvoor de oplossing en wie legt dat aan? Ik heb een 3 in 1 abonnement bij XS4all.nl, dus KPN.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

107 reacties

Reputatie 7

Je zult dan toch echt een netwerkkabel moeten trekken van jouw meterkast naar de plek in jouw appartement waar je de router wilt plaatsen.

Heb je niet nog een elektriciteitsbuis waar een telefoonsnoer doorheen loopt?

Dan kan je die immers vervangen door een UTP netwerkkabel.

Reputatie 7
Badge +24

Die coax kabel kan eventueel ook wel vervangen worden door een utp-kabel?

Die utp-kabel zou er sowieso toch moeten komen eigenlijk. Los van de vraag of de router dan in de meterkast of in het appartement komt te staan.

@vd.lijn waarom is er gekozen om het aansluitpunt in de meterkast te plaatsen ipv in het appartement?

Reputatie 7

@vd.lijnwaarom is er gekozen om het aansluitpunt in de meterkast te plaatsen ipv in het appartement?

Dat is vrijwel altijd de plaats die gekozen wordt voor de plaatsing van de FTU.

Ook kan het zijn dat de VVE dit als randvoorwaarde heeft gesteld.

WJB en Nick83,

De telefoonlijn komt niet uit de meterkast van het appartement en ik heb heen idee waarvandaan dan wel. Of vervanging van de coaxkabel lukken zal is niet duidelijk; dat hangt er van af of na verwijdering een UTPkabel te trekken is. Is een coaxkabel te gebruiken voor de overdracht van een UTPsignaal?

Wat mij verbaast is dat het niet mogelijk zou zijn het ONTsignaal, na aansluiting, draadloos naar elders te brengen met zoiets als een wifi repeater of een mediaconverter.

Omdat ik eigenlijk alleen maar eenvoudige internetfuncties gebruik is afname van snelheid niet mijn grootste zorg.

Wat ik wil is gemakkelijk bij het modem/router kunnen komen als er storingen zijn, dat ik dus niet mijn appartement uit hoef om in de kou en met slecht licht, zonder de benodigde gegevens bij de hand een storing moet op heffen.

Reputatie 7

Is een coaxkabel te gebruiken voor de overdracht van een UTPsignaal?

Er zijn moca adapters maar ik raad je sterk af die te gebruiken voor de kabel tussen ONT en router.

 

Wat mij verbaast is dat het niet mogelijk zou zijn het ONTsignaal, na aansluiting, draadloos naar elders te brengen met zoiets als een wifi repeater of een mediaconverter.

Dat snap ik wel, er zit geen enkele vorm van buffering in een ONT en dat is dus vragen om moeilijkheden als je dat draadloos zou doorzetten.

Aan Dutchie61

Ik heb geen idee of er ooit een schouw is geweest om te zien of de meterkasten de juiste plaats zouden zijn om van daar uit draadloos signaal over te brengen naar binnen; het is natuurlijk wel waar ongeveer alle binnenkomende leidingen naar toe lopen. Maar dat men er niet gemakkelijk bij kan, naar buiten moet, in geval van storing is zeer vervelend.

Is een ONTsignaal nou niet draadloos over te brengen naar binnen het appartement, zodat het modem/router daar kan staan met bv. een soort repeater of mediaconverter?

Reputatie 7

Is een ONTsignaal nou niet draadloos over te brengen naar binnen het appartement, zodat het modem/router daar kan staan met bv. een soort repeater of mediaconverter?

Nee, zie uitleg in mijn vorige bericht.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @vd.lijn, welkom op het forum. 

Ik ben ook bang dat die utp-kabel toch nog moet komen. Je zou, zoals hier eerder geadviseerd, kunnen kijken of het mogelijk is om de coax-kabel te vervangen door de utp. Dan hoef je het niet apart ernaast te leggen/trekken. 

Draadloos is dit helaas geen optie., wjb legt dit hier goed uit. 

Is een coaxkabel te gebruiken voor de overdracht van een UTPsignaal?

Er zijn moca adapters maar ik raad je sterk af die te gebruiken voor de kabel tussen ONT en router.

Wat mij verbaast is dat het niet mogelijk zou zijn het ONTsignaal, na aansluiting, draadloos naar elders te brengen met zoiets als een wifi repeater of een mediaconverter.

Dat snap ik wel, er zit geen enkele vorm van buffering in een ONT en dat is dus vragen om moeilijkheden als je dat draadloos zou doorzetten.

 

Alex_P en wjb

 

Ziggo brengt het glasvezelinternet na de wijkcentrale via een coaxkabel in huis. Waarom zij wel vanaf de wijkcentrale en ik niet vanuit de meterkast met een coaxkabel?

Wat in deze conversatie ook mist is de mogelijkheid het glasvezelaanmeldpunt in huis te verplaatsen eventueel door de leiding waar nog de coaxkabel van de TV loopt.

Het verbaast mij dat experts op het gebied van signaaloverdracht zo weinig out of the box denken; de KPN denkt “KPN” en verder niet.

Reputatie 7
Badge +24

Alex_P en wjb

 

Ziggo brengt het glasvezelinternet na de wijkcentrale via een coaxkabel in huis. Waarom zij wel vanaf de wijkcentrale en ik niet vanuit de meterkast met een coaxkabel?

Dat doet KPN met de telefoonlijn ook. Daarbij loopt ook glasvezel tot de wijkcentrale. Het laatste stukje tot uw woning is koper. Hetzelfde als wat Ziggo doet. Maar deze techniek is zo langzamerhand wel aan vervanging toe.

Wat in deze conversatie ook mist is de mogelijkheid het glasvezelaanmeldpunt in huis te verplaatsen eventueel door de leiding waar nog de coaxkabel van de TV loopt.

Als de coaxkabel van meterkast naar appartement loopt, dan kan deze wellicht vervangen worden door een utp-kabel. 

Het verbaast mij dat experts op het gebied van signaaloverdracht zo weinig out of the box denken; de KPN denkt “KPN” en verder niet.

Ja ... er moet gewoon een kabel komen. Een draadloze overdracht is geen "out of the box". Dat is gewoon prutswerk.

Reputatie 7

Ziggo brengt het glasvezelinternet na de wijkcentrale via een coaxkabel in huis. Waarom zij wel vanaf de wijkcentrale en ik niet vanuit de meterkast met een coaxkabel?

Omdat het netwerk van Ziggo gebaseerd is op DOCSIS en daarmee kan data via coax kabels gedistribueerd worden. De netwerktechnieken die KPN gebruikt zijn niet geschikt voor distributie via coax kabels.

 

Wat in deze conversatie ook mist is de mogelijkheid het glasvezelaanmeldpunt in huis te verplaatsen eventueel door de leiding waar nog de coaxkabel van de TV loopt.

Dan zou die coax kabel vervangen moeten worden door een glasvezel zodat de ONT in huis geplaatst kan worden.

 

Het verbaast mij dat experts op het gebied van signaaloverdracht zo weinig out of the box denken; de KPN denkt “KPN” en verder niet.

Jij denkt dat de netwerktechnieken eenvoudig uitwisselbaar zijn maar niets is minder waar. 

Dat zal dan wel allemaal zo zijn, dat geloof ik wel. Maar weer is er aan een opmerking van mij voor bij gegaan, nl. de verplaatsing van het glasvezelaanmeldpunt op de een of andere wijze.

Reputatie 7
Badge +24

... de verplaatsing van het glasvezelaanmeldpunt op de een of andere wijze.

Wat bedoelt u hier precies mee? Andere wijze? Welke andere wijze?

Reputatie 7

Dat zal dan wel allemaal zo zijn, dat geloof ik wel. Maar weer is er aan een opmerking van mij voor bij gegaan, nl. de verplaatsing van het glasvezelaanmeldpunt op de een of andere wijze.

Nee, daar is niet aan voorbij gegaan.

Er is al aangegeven dat er een UTP netwerkkabel van de meterkast naar jouw appartement getrokken zal moeten worden en dat is de enige oplossing.

nick83 en wjb

Glasvezelaansluitpunten zijn toch te verplaatsen? Als je dat opzoekt wordt je verwezen naar een site waar je aansluitingen kunt aanvragen en of veranderen.

Bv. de aanwezige coaxkabel verwijderen en een glasvezelkabel er door trekken. Desnoods op de muur "spijkeren”.

Mijn enige vraag is op dit moment is, kan een glasvezelkabel verlengd worden!

Reputatie 7
Badge +24

nick83 en wjb

Glasvezelaansluitpunten zijn toch te verplaatsen? Als je dat opzoekt wordt je verwezen naar een site waar je aansluitingen kunt aanvragen en of veranderen.

Bv. de aanwezige coaxkabel verwijderen en een glasvezelkabel er door trekken. Desnoods op de muur "spijkeren”.

Als die coax kabel van Ziggo is mag KPN daar niet aankomen. Dus daarom de vraag: loopt de coaxkabel van meterkast naar appartement? Zo ja, dan kan die vervangen worden door een utp-kabel.

Komt die coaxkabel zomaar ergens uw appartement binnen zonder eerst via de meterkast te gaan, dan is daar niets mee te beleven. 

Mijn enige vraag is op dit moment is, kan een glasvezelkabel verlengd worden!

Dat is niet nodig. Het glasvezelkastje kan gewoon in de meterkast blijven hangen. Van daaruit gaat er een utp-kabel naar het appartement waar u de Experiabox of KPN Box plaatst.

Dank U, eindelijk wat duidelijkheid: de UTP kabel komt uit het glasvezelaansluitpunt. Ik heb altijd gedacht dat die UTP kabel uit het modem/router moest komen.

Ik zou daarmee met het probleem van de bereikbaarheid van het modem blijven zitten: naar buiten om in de meterkast te gaan rommelen in de late avond om een storing te verhelpen en mijzelf per ongeluk buiten sluiten!

Het dilemma is kan de coaxkabel vervangen worden. Als het niet lukt om een kabel te trekken na verwijdering van de coax zit ik gebakken aan een modem/router in de meterkast met als gevolg zie de alinea hierboven, dat ik als het even kan wil vermijden.

Ik zal maar overstappen naar Ziggo.

Als het niet lukt om een kabel te trekken na verwijdering van de coax zit ik gebakken aan een modem/router in de meterkast met als gevolg zie de alinea hierboven, dat ik als het even kan wil vermijden.

Je moet ook niet eerst de coax verwijderen en daarna de UTP trekken; dit moet je in 1 keer doen. Maak de coax kabel vast aan de nieuwe UTP kabel (of laat het doen). Als je dan de coax eruit trekt, trek je tegelijkertijd de UTP erin.

aan mrGanesha

Ik ga dat overwegen en indien ik het ga doen zal ik een installateur vragen het te doen.

Reputatie 7
Badge +11

Zoals al meermaals gevraagd: komt die coax uit in de meterkast? Als dat niet het geval is dan is vervangen van zo'n coax-kabel geen optie, die kan dan enkel voor diensten van Ziggo gebruikt worden.

Een glasvezelaansluiting verplaatsen kan maar omdat dit een appartement betreft schat ik de kans klein in dat dit succesvol kan plaatsvinden omdat de VVE of woningbouwvereniging hier vaak ook wat over te zeggen heeft.

Reputatie 7
Badge +24

Ik zou daarmee met het probleem van de bereikbaarheid van het modem blijven zitten: naar buiten om in de meterkast te gaan rommelen in de late avond om een storing te verhelpen en mijzelf per ongeluk buiten sluiten!

Alleen het glasvezelkastje zit dan in de meterkast. Daar is nooit iets mee. Dat hoeft u normaal gesproken nooit iets iets aan te doen. Er zitten geen knopjes op ofzo. Hij heeft alleen een stekker in het stopcontact, verder niets. Geen resetknop ofzo. Niets.

Reputatie 7

Dank U, eindelijk wat duidelijkheid: de UTP kabel komt uit het glasvezelaansluitpunt. Ik heb altijd gedacht dat die UTP kabel uit het modem/router moest komen.

Het klopt dat die UTP kabel uit de router moet komen maar een UTP kabel heeft twee uiteinden. Het andere uiteinde komt uit de ONT ofwel het "glasvezelkastje".

Reputatie 7
Badge +12

Dank U, eindelijk wat duidelijkheid: de UTP kabel komt uit het glasvezelaansluitpunt. Ik heb altijd gedacht dat die UTP kabel uit het modem/router moest komen.

Ik zou daarmee met het probleem van de bereikbaarheid van het modem blijven zitten: naar buiten om in de meterkast te gaan rommelen in de late avond om een storing te verhelpen en mijzelf per ongeluk buiten sluiten!

Het dilemma is kan de coaxkabel vervangen worden. Als het niet lukt om een kabel te trekken na verwijdering van de coax zit ik gebakken aan een modem/router in de meterkast met als gevolg zie de alinea hierboven, dat ik als het even kan wil vermijden.

Ik zal maar overstappen naar Ziggo.

Een monteur kan dit gewoon voor u regelen, als u nu al gebruik maakt van KPN is dar geheel kosteloos.

aan NHendriks,

Om de een of andere manier kan ik het kennelijk niet duidelijk maken. Ik vergeet iets of ik weet iets niet dat voor alle anderen gesneden koek is. Ik meen weleens vernomen te hebben dat de kabel naar het modem/router vanaf het glasvezelkastje op het aansluitpunt niet langer zou kunnen zijn dan 1,5 m.

De vraag is dus kan het volgende aangelegd worden of zijn er technische problemen, die zoiets onmogelijk maken.

  1. ik heb al een glasvezelaansluitpunt
  2. ik wil graag het modem/router in mijn appartement hebben
  3. volgens mij is de VvE niet meer in het spel; het aansluitpunt zit al in de meterkast
  4. het is dus of een UPTkabel trekken vanuit de meterkast naar het modem/router in de woning, of verlenging van de glasvezelkabel, dwz het glasvezelaansluitpunt in de woning brengen
  5. Dus, 1 van beiden, via de leiding waarin nu nog een coaxkabel loopt, die in de meterkast begint, waarna alles kan beginnen, het aansluiten van het thuisnetwerk en het functionerend maken.