Na iOS update op apparaten heeft de KPN TV+ box stilstaand beeld

  • 25 July 2023
  • 65 reacties
  • 778 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

65 reacties

Badge +1

Ja de Sonos ARC is bekabeld aangesloten geweest.

Wel een dingetje Sonos wijst naar KPN en andersom.

Ik ga de Shield weer aansluiten.

 

Reputatie 7
Badge +8

Stel alle sonossen in voor gebruik over wifi en haal alle ethernet kabels los van de speakers. Er mag er niet 1 meer op een ethernet kabel zitten. Als het probleem hier vandaan komt zou het hiermee opgelost moeten zijn. Sonos speakers maken onderling via hun interne wifi verbindingen naar elkaar toe als er 1 op een ethernet kabel zit verbonden.  Als ze allemaal op wifi zitten gedragen ze zich als de gemiddelde smartphone op wifi en kunnen ze via ethernet geen ongewenst verkeer meer rondslingeren.

Badge +1

Heeft u nog een verklaring waarom het tijdschrift downloaden het beeld verstoort

Reputatie 7

Heeft u nog een verklaring waarom het tijdschrift downloaden het beeld verstoort

Als je o.b.v. unicast televisie kijkt dan is dat met de TV+ Box te begrijpen omdat het unicast verkeer voor de TV+ Box via vlan 6 (Internet) loopt en daarbij zeer waarschijnlijk geen voorrang krijgt op ander verkeer van Internet. Dit in tegenstelling tot de "oude" TV ontvangers waarbij al het televisie verkeer (multicast en unicast) via vlan 4 (KPN TV Platform) loopt en daarmee voorrang krijgt op verkeer van Internet.

Ik hoop dat @BruisTablet eens wil navragen of het TV verkeer via Internet voorzien van een vlan priority tag met de waarde 5.

Reputatie 7
Badge +8

Heeft u nog een verklaring waarom het tijdschrift downloaden het beeld verstoort

Als je o.b.v. unicast televisie kijkt dan is dat met de TV+ Box te begrijpen omdat het unicast verkeer voor de TV+ Box via vlan 6 (Internet) loopt en daarbij zeer waarschijnlijk geen voorrang krijgt op ander verkeer van Internet. Dit in tegenstelling tot de "oude" TV ontvangers waarbij al het televisie verkeer (multicast en unicast) via vlan 4 (KPN TV Platform) loopt en daarmee voorrang krijgt op verkeer van Internet.

Ik hoop dat @BruisTablet eens wil navragen of het TV verkeer via Internet voorzien van een vlan priority tag met de waarde 5.

Nee kpn bevoordeelt bij mijn weten op het internet vlan geen verkeerstypen mbv Qos technieken. In principe zou dit namelijk het net neutraliteits beginsel in de weg zitten. Op het separate tv vlan ligt dit wat anders. Dit is een toegewijd vlan alleen voor het aanbieden van de tv dienst vanuit het kpn interne netwerk . Op het internet vlan komen alle typen verkeer langs en hoe nobel het ook is om dan de tv services keihard voorrang te geven zou dit mijn inziens schuren met het genoemde beginsel. 

Anders zou het zijn indien kpn de routers en aanverwante apparatuur zou uitrusten met Qos technieken voor tv verkeer maar het wel toegankelijk maakt om dit naar eigen keuze uit te kunnen zetten of voor andere verkeerstypes in te kunnen zetten. Op deze manier is de techniek voorhanden maar botst het niet met het net neutraliteits principe.

Reputatie 7

BruisTablet schreef:

Nee kpn bevoordeelt bij mijn weten op het internet vlan geen verkeerstypen mbv Qos technieken. In principe zou dit namelijk het net neutraliteits beginsel in de weg zitten. Op het separate tv vlan ligt dit wat anders. Dit is een toegewijd vlan alleen voor het aanbieden van de tv dienst vanuit het kpn interne netwerk . Op het internet vlan komen alle typen verkeer langs en hoe nobel het ook is om dan de tv services keihard voorrang te geven zou dit mijn inziens schuren met het genoemde beginsel.

Dat vermoeden had ik al. Ik heb vanaf het begin van de bèta test met de TV+ Box ook al voor gepleit voor het gebruik van vlan 4 voor al het TV verkeer en dus niet zoals nu dat het multicast verkeer over vlan 4 (KPN TV Platform) loopt en het unicast verkeer over vlan 6 (Internet). De reden is dat vlan 4 tenminste wel voorrang krijgt op vlan 6 en dat daarmee de kans op haperingen door zware downloads of gamende huisgenoten veel minder zal zijn. Ik vind dat één van de grootste architectonische blunders in de opzet van het nieuwe TV platform.

Dit is ook waarom ik iedereen adviseer om toch vooral multicast te gebruiken want dan loopt live televisie kijken in iedergeval nog wel via vlan 4.

Reputatie 7
Badge +8

Klopt multicast is het beste advies alleen dan moet wel het gehele thuis netwerk IGMP multicast proof zijn van begin tot eind en geen verborgen loops herbergen. En alle wifi transmissie apparatuur behoort voorzieningen te hebben om deze multicast streams om te kunnen gaan als het over bridged wifi interfaces gaat.

Vooral als er sonos in een thuisnetwerk bij betrokken is kan het nog wel eens de bocht uitvliegen. (niet altijd overigens, is namelijk ook weer sterk afhankelijk hoe e.e.a. aan elkaar hangt), maar ook simpele access points of zonnepaneel omvormers die denken dat ze zelf multicast services moeten starten waardoor er dus meer dan 1 igmp querier in het netwerk rond gaat. Van alles al voorbij zien komen in dit forum.

 

 

Reputatie 7

...maar ook simpele access points of zonnepaneel omvormers die denken dat ze zelf multicast services moeten starten waardoor er dus meer dan 1 igmp querier in het netwerk rond gaat.

Daar is een zeer eenvoudig oplossing voor en dat is door de Experia/KPN Box (of eigen router) een .1 IP adres te geven i.p.v. een .254. Dus niet 192.168.2.254 maar 192.168.2.1. Een apparaat zal zich namelijk verbinden met de IGMP Proxy server / Querier met het laagste IP adres binnen zijn subnet.

 

Vooral als er sonos in een thuisnetwerk bij betrokken is kan het nog wel eens de bocht uitvliegen. (niet altijd overigens, is namelijk ook weer sterk afhankelijk hoe e.e.a. aan elkaar hangt), maar ook simpele access points of zonnepaneel omvormers die denken dat ze zelf multicast services moeten starten waardoor er dus meer dan 1 igmp querier in het netwerk rond gaat. Van alles al voorbij zien komen in dit forum.

Klopt, waarbij Sonos, SMA en Unify accesspoints toch wel de hoofdmoot vormen.

Reputatie 7
Badge +8

Misschien heeft iemand ooit gedacht dat .254 het laagste adres was😂.  

Badge +1

Multicast werkt nog steeds niet 

Stilstaand beeld zwart beeld.

We gaan maar weer naar Unicast en alweer zucht zucht.

Foto 1.2.3 freezeframe.

Daarna zwart beeld 4.5 .

Daarna weer freezeframe zucht zucht zucht.

V10 zonder sonos aangesloten,daar zit het dus niet in.

Dus ruk ruk ruk.

Reputatie 7
Badge +8

Is dat sinds de sonos weer is aangesloten via ethernet? Op welk moment is dit weer begonnen.

 

Badge +1

nee geen sonos aangesloten op de v 10 

spontaan begonnen.

het is een tijdje goed gegaan met multicast maar nu weer niet.

het heeft alles met elkaar 3 a 4 uur goed gewerkt.

Dus staat nu weer op Unicast en maar zo laten staan.

Anders word het een frustratie i.p.v fijn tv kijken.

Ben er Al veeeeeel te lang mee bezig geweest,en maar afwachten wanneer glasvezel komt.

2025? 

Reputatie 7
Badge +8

nee geen sonos aangesloten op de v 10 

spontaan begonnen

Dan blijft alleen die zwarte wifi versterker  over als mogelijke oorzaak. Die zit toch wel aangesloten op de v10?

Badge +1

Dat kan misschien wel zo zijn,is een door de KPN geïnstalleerde WiFi versterker en toentertijd zelfs aanbevolen.

Ik denk dat KPN zelf niet weet wat of ze dan verkopen of installeren.

Ik heb ook nooit duidelijk gekregen dat de WiFi versterker de boosdoener zou kunnen zijn.

Ik kom daar natuurlijk als particulier nooit verder mee,omdat ik verder niet doorverbonden word met een techneut om het bekende tel nr

Badge +1

Ben er nu klaar mee.

Weer geen beeld tijdens het downloaden van een bestand via mijn tablet.

Beeld gaat op zwart. Ruk.

Multicast werkt weer niet,alle utp kabels eruit die ff niet nodig zijn geen enkele verbetering.

Na het weekend maar eens met Ziggo bellen of met e fiber.

Ik Ben er nu toch echt wel zat van.

 

Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken.

Maar genoeg is genoeg.