Vraag

Nas Synology DS 923 via Quickconnect koppelen lukt niet

  • 23 March 2024
  • 71 reacties
  • 521 keer bekeken

Goedeavond,

Ik heb 2 x een Nas Synology DS 923+ die ik aan elkaar wil koppelen, de een staat thuis en de ander op kantoor extern.

Ik probeer via drive Sharesync een verbinding te maken met de tweede NAS, via Quickconnect maar dat lukt niet, ben nu al dagen bezig en forums te doorzoeken maar kom niet verder.

Op mijn thuislocatie heb ik een KPN box 12 en externe locatie een Experia box staan, op een forum lees ik dat je bij QuickConnect geen portforwarding hoef te doen maar vraag mij af of dit zo is, moet ik beide een portforwarding instellen met poort nummer 6690 ?of is dit toch niet nodig? Hopenlijk is er iemand die mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

 

Bart van Oostrum


71 reacties

Reputatie 7

Ik gebruik Synology Hyper Backup om mijn Synology NAS thuis en een Synology NAS elders te synchroniseren.

Ik ben niet zo'n voorstander van het via een externe server van derden laten lopen van dergelijke gegevensuitwisseling en dus gebruik ik geen QuickConnect maar heb ik gewoon port-forwardings staan

TCP poort 6691 voor Synology Hyper Backup en TCP poort 6690 voor Synology Cloud.

Reputatie 7
Badge +9

@Nas Port forwarding De meeste diensten hebben porten 5000/5001 nodig om te werken.

Verder kan je hier lezen wat je nodig heb, en alleen voor deze diensten de porten openen

https://kb.synology.com/en-me/DSM/tutorial/What_network_ports_are_used_by_Synology_services

Beste wjb,

Bedankt voor je snelle reactie, is dat redelijk eenvoudig te installeren Hyper Backup? Ook gebruikersvriendelijk om andere toegang te geven? die poorten moet die op beide omgevingen (KPN box 12 en  Experia box ingesteld worden?

Reputatie 7

Het is echt afhankelijk van wat jij wilt bereiken.

Ik maak op een Synology NAS op locatie A automatisch backups van computers en camerabeelden. Met behulp van Hyper Backup worden die backups gesynchroniseerd op een Synology NAS op locatie B.

Andersom doe ik precies hetzelfde, backups van computers en camerabeelden op locatie B die naar locatie A gesynchroniseerd worden.

 

Hyper Backup is dus niet bedoeld als network share of cloud maar echt als backup functionaliteit waarbij er scheduled backups gemaakt worden.

Als je bestanden op de remote Synology NAS echt more or less real time in sync wilt houden dan is  Sharesync een betere optie. De enige poort die je dan hoeft te forwarden is TCP poort 6690.

 

Het gaat mij vooral om backup van bedrijfsdata die o.a. in onedrive / icloud en op de computer staan + fotos die in de icloud / iphone staan, kan ik in dat geval beter Sharesync gebruiken? en poorten op beide KPN en Experia aanpassen?

Reputatie 7

Om die gegevens van onedrive, icloud en iPhone te krijgen zal je al snel gebruik moeten maken van DS File. Die app gebruikt ook poort 6690 en dan houd je het lekker simpel met die port-forwardings als je ook ShareSync gaat gebruiken om die 2 NASsen in Sync te houden.

Reputatie 7
Badge +9

@Nas Port forwarding Als gegevens op OneDrive, PC, iCloud en iPhone staan, kan je Synology Cloud Sync gebruiken en op PC/iPhone hun eigen cloud sync programma gebruiken.

Je kan ook een andere cloud sync progrmma gebruiken, b.v. rclone

Reputatie 7

Naar mijn weten is iCloud één van de weinige cloud services die niet te synchroniseren is via Synology Cloud Sync. De iCloud is onderdeel van het besloten eco-systeem van Apple en communiceert niet met toepassingen van derden.

En waarom zou je een third party product zoals rclone gaan gebruiken als Synology zelf daar ook die functionaliteit biedt? (Synology Cloud Sync)

Bedankt WJB en TDN voor jullie tips; nu nog de poorten zien te openen, zijn beste wel veel parameters die je wel / niet moet invullen. Ik had alle even met kpn gebeld maar of die weten het niet of ze verwijzen je naar een handleiding

Reputatie 7

Als je Synology Drive ShareSync gaat gebruiken dan hoef je alleen maar TCP poort 6690 te forwarden.

That's it, nothing more.

Om jouw NAS via apps zoals Synology Drive te kunnen benaderen zullen ook TCP poort 5001 (http) en 5001 (https) geforward moeten worden.

Daarnaast moet je natuurlijk de Synology Drive Server op jouw Synology inrichten.

 

Plaats anders eens screenshots van de port-forwardings die je gemaakt hebt.

 

Ik zou ook geen QuickConnect gebruiken maar de rechtstreeks verbinden op publiek IP adres of beter de synology.me DDNS entry of een eigen domein die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Het voordeel van 3rd party gratis product dat je ben niet afhankelijk van synology en hun ondersteuning. B.v. de Surveillance Station wordt straks een legacy addon voor mijn DSM6.

met rclone hoef je alleen maar 1 cloud te gebruiken, met rclone of auto sync van iphone en windows wordt OneDrive en iCloud actueel gehouden. Met mklink op windows kan je de 2 mappen zonder te iets te doen automatisch laten syncen, en dan vanaf PC op NAS kopiëren zonder gebruik van internet (veel sneller)

 

@Nas Port forwarding Hier kan je zien welke porten voor welke dienst/addons gegruikt worden.

Reputatie 7
Badge +9

Als je Synology Drive ShareSync gaat gebruiken dan hoef je alleen maar TCP poort 6690 te forwarden.

That's it, nothing more.

Om jouw NAS via apps zoals Synology Drive te kunnen benaderen zullen ook TCP poort 5001 (http) en 5001 (https) geforward moeten worden.

Daarnaast moet je natuurlijk de Synology Drive Server op jouw Synology inrichten.

 

Plaats anders eens screenshots van de port-forwardings die je gemaakt hebt.

 

Ik zou ook geen QuickConnect gebruiken maar de rechtstreeks verbinden op publiek IP adres of beter de synology.me DDNS entry of een eigen domein die naar jouw publieke IP adres verwijst.

Ik gebruik nu ook QuickConnect, wat is jou mening betreft veiligheid aspect met '’hackers / aanvallen'’ met open poorten naar je NAS ? En stel je hier ook de rest van je netwerk mee in gevaar ?

Ik deel namelijk je mening om liever niet via hun servers te downloaden / uploaden maar ik wil ook niet heel me netwerk open stellen als het risico vrij hoog is. Plus dat QuickConnect soms traag is of niet reagreed.

Reputatie 7

Het voordeel van 3rd party gratis product dat je ben niet afhankelijk van synology en hun ondersteuning.

Ik vind de ondersteuning door Synology juist heel erg goed en dat is voor mij juist een reden om voor een Synology product te kiezen i.p.v. een third party product.

 

B.v. de Surveillance Station wordt straks een legacy addon voor mijn DSM6.

Maar waarom draai je nog DSM 6, is jouw NAS echt zo oud dat DSM 7 niet ondersteund wordt?

 

met rclone hoef je alleen maar 1 cloud te gebruiken, met rclone of auto sync van iphone en windows wordt OneDrive en iCloud actueel gehouden. Met mklink op windows kan je de 2 mappen zonder te iets te doen automatisch laten syncen, en dan vanaf PC op NAS kopiëren zonder gebruik van internet (veel sneller)

Dus je gaat, buiten de Synology NAS om, zorgen dat de iCloud met een PC gesynchroniseerd wordt om vervolgens vanaf die PC de gegevens naar de Synology NAS te schrijven? Dat betekent dat er dus 24x7 een PC aan moet staan om die taak te vervullen. Het zal naar mijn mening ook niet sneller zijn immers je moet de synchronisatie van de PC zelf natuurlijk ook meetellen.

En hoe zit het dan als je bijvoorbeeld 10 apparaten hebt met allemaal hun eigen iCloud en die je dus allemaal met de Synology NAS wilt synchroniseren.

Reputatie 7

SaltyBart schreef:

Ik gebruik nu ook QuickConnect, wat is jou mening betreft veiligheid aspect met '’hackers / aanvallen'’ met open poorten naar je NAS ? En stel je hier ook de rest van je netwerk mee in gevaar ?

Met een port-forwarding naar jouw NAS is alleen jouw NAS op die poort te benaderen en geen enkel ander apparaat.

Daarnaast is het altijd verstandig om op de NAS in te stellen dat IP adressen na X foutieve inlog pogingen geblokkeerd worden. Ik blokkeer dergelijke IP adressen permanent.

 

Met de bovenstaande instellingen en het gebruik van redelijk complexe wachtwoorden hoef je je echt geen zorgen te maken.

Reputatie 7
Badge +9

De service is bijzonder goed van Synology, ik heb eens een bug gerapporteerd hij hun na een update.
Je kan toen geen systeem task meer toevoegen, ze hadden dat binnen 24 uur opgelost met een patch.
Ook heb ik hun verlengde garantie genomen, bij Synology zelf.
Bij problemen komen ze een leen NAS plaatsen en een paardagen later halen ze die van jou op ter reparatie en als hij weer werkt komen ze hem weer retour brengen.

5 Jaar lang, voor maar 29 euro.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/solution/extended-warranty-plus
 

Reputatie 7
Badge +9

SaltyBart schreef:

Ik gebruik nu ook QuickConnect, wat is jou mening betreft veiligheid aspect met '’hackers / aanvallen'’ met open poorten naar je NAS ? En stel je hier ook de rest van je netwerk mee in gevaar ?

Met een port-forwarding naar jouw NAS is alleen jouw NAS op die poort te benaderen en geen enkel ander apparaat.

Daarnaast is het altijd verstandig om op de NAS in te stellen dat IP adressen na X foutieve inlog pogingen geblokkeerd worden. Ik blokker dergelijke IP adressen permanent.

Oke dat is wel een goede tip ja, dus als ik die poort open zet naar de NAS is de rest van het netwerk gewoon echt afgeschermd ? Ik weet wel hoe het foorwaren enzo werkt maar was altijd een beetje huiverig omdat me vriendin thuis werkt enzv. Ik wil haar werk laptop niet onnodig in 'gevaar’ brengen.

Reputatie 7
Badge +9

Extra toevoeging / vraag @wjb, welke moet ik forwarden voor de Synology Drive app ?
En ik heb drie domeinen, raad je gewoon het directe ip aan of domein naar mijn ip verwijzen ?

Reputatie 7

SaltyBart schreef:

dus als ik die poort open zet naar de NAS is de rest van het netwerk gewoon echt afgeschermd ?

Yep, je stuurt dat verkeer immers alleen door naar het IP adres waar je die port-forwarding naar verwijst.

Je hoeft je echt geen zorgen te maken over de rest van jouw netwerk.

Reputatie 7

Extra toevoeging / vraag @wjb, welke moet ik forwarden voor de Synology Drive app ?
En ik heb drie domeinen, raad je gewoon het directe ip aan of domein naar mijn ip verwijzen ?

De Synology Drive app gebruikt poorten 5000 (http) en 5001 (https). Zie ook deze site.

Ik raad je aan om een domein te gebruiken zodat je eenvoudig de DNS entry kunt aanpassen mocht onverhoopt het publieke IP adres van jouw aansluiting een keer wijzigen.

Overigens kan je ook prima de synology.me DDNS entry gebruiken, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar omdat een eventuele wijziging van het publieke IP adres automatisch verwerkt wordt. Overigens is de kans dat jouw publieke IP adres wijzigt heel erg klein.

Reputatie 7
Badge +9

@wjb Ik heb een RS2212+ met 10x3TB HDD voor 12 jaren gekocht. Ik weet echt niet meer wat ze kosten, maar samen denken ik boven 10000,-. Zo een ding gooi je niet weg als ie nog steeds uitstekend zijn werk doet. 

Maar dat ding met 10 SATA HDD gebruikt teveel stroom, dus ik zet hem alleen aan als iets te backupen of te syncen is. Ik werk veel met pc, dus bijna altijd een laptop of minipc is aan (gebruiken ook niet veel meer stroom dan een smartphone). 30TB kan je niet ergs snel syncen met cloud, zelfs met glasvezelsnelheid niet. Maar met zijn 2x1Gbit LAN en LA kan ik hem wel heel snel schrijven en lezen vanaf LAN.

Reputatie 7

Ik heb een RS2212+ met 10x3TB HDD voor 12 jaren gekocht. Ik weet echt niet meer wat ze kosten, maar samen denken ik boven 10000,-. Zo een ding gooi je niet weg als ie nog steeds uitstekend zijn werk doet. 

Vandaag de dag zou je daar zo'n €2000,- aan kwijt zijn (8 bay Synology NAS met 4TB schijven). Ik kan me voorstellen dat jij die NAS nog steeds gebruikt al neem ik aan dat de schijven al wel een keer (of twee) vervangen zijn. Ook ik gebruik Synology NASsen uit 2015 omdat ze niet stuk te krijgen zijn.

 

Het is TS echter te doen om het synchroniseren van twee NASsen op verschillende locaties en het back-uppen van gegevens op PC's, iCloud en OneDrive. Persoonlijk denk ik dat daarvoor de Synology Drive Server en Synology Drive ShareSync een prima oplossing bieden.

 

Maar dat ding met 10 SATA HDD gebruikt teveel stroom, dus ik zet hem alleen aan als iets te backupen of te syncen is.

Bij mij staan die NASsen juist 24x7 aan zodat elke wijziging op de aangesloten apparaten direct in de backup opgenomen wordt. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn dochter in tranen naar me toe kwam omdat haar laptop gecrasht was en ze daardoor haar werkstuk voor haar studie aan de universiteit kwijt was terwijl ze dat de volgende dag in moest leveren. Vijf minuten later zat ze met een grote glimlach achter onze gezamenlijke thuiscomputer (een Intel NUC) de puntjes op de i te zetten in haar werkstuk. Met dat éne voorval was de investering in die NAS al volledig terugverdiend.

Overigens worden de harde schijven na een inactivity period in standby gezet zodat ze nauwelijks stroom vragen.

Reputatie 7
Badge +9

Extra toevoeging / vraag @wjb, welke moet ik forwarden voor de Synology Drive app ?
En ik heb drie domeinen, raad je gewoon het directe ip aan of domein naar mijn ip verwijzen ?

De Synology Drive app gebruikt poorten 5000 (http) en 5001 (https). Zie ook deze site.

Ik raad je aan om een domein te gebruiken zodat je eenvoudig de DNS entry kunt aanpassen mocht onverhoopt het publieke IP adres van jouw aansluiting een keer wijzigen.

Overigens kan je ook prima de synology.me DDNS entry gebruiken, dan heb je er helemaal geen omkijken meer naar omdat een eventuele wijziging van het publieke IP adres automatisch verwerkt wordt. Overigens is de kans dat jouw publieke IP adres wijzigt heel erg klein.

Ik ga erin duiken, thanks voor je reactie!

Bedankt voor jullie tips tot zover, port forwarding heb ik nu voor de NAS thuis ingesteld volgen handleiding en een vast IP adress gegeven, poort 6690 heb ik opgegeven, moet deze bij internal als external port hetzelfde zijn (poort 6690) ?

Reputatie 7

Bedankt voor jullie tips tot zover, port forwarding heb ik nu voor de NAS thuis ingesteld volgen handleiding en een vast IP adress gegeven, poort 6690 heb ik opgegeven, moet deze bij internal als external port hetzelfde zijn (poort 6690) ?

Je doet er verstandig aan om zowel internal als external dezelfde poort te gebruiken want anders moet je de toepassing die er gebruik van maakt ook weer gaan vertellen dat een ander poortnummer gebruikt moet worden. Het kan maar je maakt het jezelf dan nodeloos ingewikkeld.

Bedankt voor je snelle reactie wjb, morgen de andere locatie instellen en dan hopen dat het werkt, Poorten 5000 / 50001 moet ik die ook instellen? als dat zo is dan voor beide een aparte regel forwarding aanmaken?

Reageer