Vraag

Netwerk optimaliseren, VLAN voor IPTV?

  • 4 August 2020
  • 116 reacties
  • 6045 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1

Goedemiddag,

Het word tijd om de meterkast eens te fatsoeneren en dus ook het netwerk gedeelte.
Ons ouderlijk huis is in twee delen opgesplitst Woning A en B. Wij hebben een inet account en elke woning heeft zijn eigen switches (een voor inet en een voor iptv). Naar elke woning lopen vanuit de centrale meterkast 2 of 4 cat6 kabels naar centrale verzamelpunt. En van daaruit lopen de kabels weer naar de Lan punten in de diverse kamers.

In totaal dus zo'n beetje 60 aansluitpunten, behoorlijk wat apparatuur (ook draadloos).

Alles werkt nu goed, ik haal 500/500 altijd en beeldkwaliteit/zappen is goed/snel.

Ik heb een 12u serverkast besteld waar nas/moder/router/switch en alle apparatuur netjes in kan. Maar ik zou graag het aantal switches terugbrengen. 

Kan ik de twee switches voor iptv/inet in de woningen vervangen voor een grote en dat zelfde voor waar alles bij elkaar komt? dat door imgp snooping of iets dergelijks ik geen twee gescheiden netwerken hoef te hebben? en als dat niet kan kan ik de ene in de centrale kast weg doen en dan met vlan werken?

In de toekomst wil ook ook nog een USG hebben maar eerst maar eens dit oplossen installeren.

(uitbreinding schuur moet nog bekabeld voor omvormer/inet aansluiting en wat cameras maar dat is latere zaak.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

116 reacties

Reputatie 7

Je kunt de V10a ook met een LAN poort op de GS724T aansluiten en dan moet je die poort van de GS724T een apart vlan gaan krijgen bijvoorbeeld vlan 4.

Je zet dan vlan 4 untagged op die poort, vervolgens zet je de pvid van die poort ook op vlan 4 en verwijder je vlan 1 van die poort. Op de lijnen tussen de GS724T en de GS108E's in woning A en B gaan zet je vlan 4 tagged (beide zijden). Op de poorten van de GS108E's waar je een TV ontvanger op aansluit zet je vlan 4 untagged, de pvid op vlan 4 en verwijder je vlan 1.

Let op, je moet in de woningen dus wel een GS108E gebruiken.

Reputatie 4
Badge +1

dus dan kan ik die 8 ports switches vervangen door een 16 ports managed. en dan kan zowel iptv als inet over een lan kabel richting de main switch?

nu heb ik iptv en inet over dus twee kabels met eigen switches. Zal overgaan op een managed switch met een cat6kabel invloed hebben op snelheid/latency/stabiliteit?

Reputatie 7

dus dan kan ik die 8 ports switches vervangen door een 16 ports managed. en dan kan zowel iptv als inet over een lan kabel richting de main switch?

Klopt.

 

nu heb ik iptv en inet over dus twee kabels met eigen switches. Zal overgaan op een managed switch met een cat6kabel invloed hebben op snelheid/latency/stabiliteit?

Nee, dat werkt net zo goed als via aparte kabels.

Reputatie 4
Badge +1

Ai, dan zou ik dus weer kleine 200 euro moeten uitgeven voor 2x16 ports managed.
Daar wacht ik nog even mee.

Zoals gezegd werkt het nu maar tis een grote bende en alleen ik weet ongeveer welke kabel waarbij hoort nu ;)

Volgende week komt de serverkast binnen, heb een poe switch besteld en nu nog een of ander goed labelsysteem voor kabels?

 

Reputatie 7
Badge +24

Je hebt in ieder geval een ruime meterkast. :joy:

Reputatie 7

Ai, dan zou ik dus weer kleine 200 euro moeten uitgeven voor 2x16 ports managed.
Daar wacht ik nog even mee.

Hoeveel LAN poorten heb je nodig in woning A?

Hoeveel LAN poorten heb je nodig in woning B?

Wat is het exacte type Netgear dat je nu in die woningen hebt staan, de GS108 of de GS108Ev3?

Reputatie 4
Badge +1

Ai, dan zou ik dus weer kleine 200 euro moeten uitgeven voor 2x16 ports managed.
Daar wacht ik nog even mee.

Hoeveel LAN poorten heb je nodig in woning A?

Hoeveel LAN poorten heb je nodig in woning B?

Wat is het exacte type Netgear dat je nu in die woningen hebt staan, de GS108 of de GS108Ev3?

50% word benut. In principe kan ik met een 8 Port switch weg en kabeltjes wisselen. Maar ik zie het liever afgemonteerd. 
 

ik heb maar een gs108e. Die kan komen te vervallen omdat die voor iptv is en onnodig. 
 

kast is binnen. Nu nog andere onderdelen. 
 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik vrees ... dat het met zo'n kast ook nooit een nette opgeruimde boel word ... maar ik ben erg benieuwd naar hoe het word.

Reputatie 4
Badge +1

Ik vrees ... dat het met zo'n kast ook nooit een nette opgeruimde boel word ... maar ik ben erg benieuwd naar hoe het word.

Heel veel kabels en meuk gebundeld en uit zicht. Alle kastjes in kast. En elektra word netter gemaakt. Komen kabelgoten ;)

 

komt ook 2x 8 stekkerdoos in 19 inch rack formaat in de kast. Dus eigenlijk alle bekabeling en meuk die je links ziet “verdwijnt”

Reputatie 4
Badge +1

En ik maak ff document met welke kabel wat is en zo. 

Reputatie 4
Badge +1

Ik vrees ... dat het met zo'n kast ook nooit een nette opgeruimde boel word ... maar ik ben erg benieuwd naar hoe het word.

Nog niet helemaal klaar. Wil een stekkerdoos naar achterkant verplaatsen met al die adapters. Moet kabels verder op lengte maken maar rj45 stekkertjes op. En toch maar een fan plaatsen want wel warm. 
maar bende is al minder. In toekomst moet die experiabox en netgear router vervangen worden door een router. 
 

 

Reputatie 4
Badge +1

De switches vervangen op de andere plekken stel ik uit. Word iets te duur. Zo’n patchkast met paar trays en meuk kost toch best wat. Alles werkt gewoon goed nu. Alleen dekking WiFi wil ik verbeteren/uitbreiden. Wil 3 UniFi accespoints beter positioneren en nog twee accespoints erbij. 

Wel leuk werk om thuis beetje semi pro te maken 🤪

Reputatie 7
Badge +24

Gebruik je het WiFi van die netgear router ook? Want zo'n WiFi router in een stalen kast is niet zo positief voor het bereik.

Elektriciteitskabels die zo door de ethernetkabels lopen kunnen ook storing veroorzaken. Temeer ook omdat die kabels niet shielded zijn vermoed ik.

Ik vrees ... dat het met zo'n kast ook nooit een nette opgeruimde boel word ... maar ik ben erg benieuwd naar hoe het word.

Nog niet helemaal klaar. Wil een stekkerdoos naar achterkant verplaatsen met al die adapters. Moet kabels verder op lengte maken maar rj45 stekkertjes op. En toch maar een fan plaatsen want wel warm. 
maar bende is al minder. In toekomst moet die experiabox en netgear router vervangen worden door een router. 
 

 


de synology nassen nooit zo op elkaar proppen zal ik nooit doen i.v.m. warmte

dit alles geeft veel warmte in een kast lijkt mooi maar niet goed

 

dit heb ik juist in een losse kast staan i.v.m. warmte

mijn synology staat dan wel 7x24 uur aan

 

wel mooi gemaakt ik bedoel het dan ook niet negatief

maar let op de warmte

 

Reputatie 7
Badge +10

de synology nassen nooit zo op elkaar proppen zal ik nooit doen i.v.m. warmte

dit alles geeft veel warmte in een kast lijkt mooi maar niet goed

 

dit heb ik juist in een losse kast staan i.v.m. warmte


Die  DS1512+  staat dan wel in een aparte kast, maar waar @peter-keetfm naar refereert zijn die twee andere Synology NAS modellen,  een  DS115j  en  DS718+  in die patchkast.

De koelgaatjes in lucht doorstroming van die Synology NAS’sen aan de zijkant van die NAS-kastjes in het Synology logo zelf zijn op die wijze bovendien afgeschermd / dicht.
Gezien het feit dat ik bij Synology NAS-kasten daar op die plek altijd veel stof verzamelt zie worden, lijken me dat toch belangrijke openingen om vrij te houden in luchtdoorstroming.


Wat me verder verbaast, waarom je nog steeds gebruik maakt van een KPN Experia Box V10A router, met daarachter een Netgear Nighthawk zonder apart in te regelen VLAN indelingen? Wel met “WiFi” waar je geplaatst in die stalen patchkast daar ook geen profijt van hebt?

Maar meer nog, door het ontbreken van goede ondersteuning van zelf te verdelen VLAN's in die routers, “erna” dan relatief erg ingewikkelde set-ups met extra managed switches inzet om zaken te scheiden.

Met één goede router met uitgebreide VLAN-ondersteuning in combinatie met bijv. die 24-poorts Netgear managed switch, mogelijk nog uitgebreid met een kleinere PoE switch voor de stroomvoorziening van WiFi Access Points, heb je een zeer ruime basis om van daaruit verder te gaan, met minder kabels bovendien om netwerken gescheiden te houden.

Juist de combinatie van een goede VLAN router met daarachter het gebruik van managed switches, heb je een zeer transparante wijze om netwerken naar keus en functie in te delen.
Maar meer nog simpel te “herverdelen” als in het gebruik, andere functies gewenst zijn.

Telefonie (waar je nu mogelijk nog gebruik maakt van de ingebouwde ATA-adapter in de Experia Box), overzetten op VOIP telefonie apparatuur, zodat je die over dezelfde ethernet netwerkstructuur kunt sturen, of mogelijk nog een aparte ATA-adapter indien je nog analoge telefonie apparatuur wilt inzetten.

Reputatie 7
Badge +10

....en aanvullend.  Er zit geen beschermdekseltje over de tweede glasvezel ader eindplug van de FTU.
Voor stof / beschadiging van die plug niet handig, mocht je in de toekomst nog eens een keer van die 2e glasvezel ader gebruik willen maken.  Is het bij te hoge demping (door beschadiging) nodig daar een nieuwe plug aan te lassen, zou dat wel eens voor eigen rekening kunnen zijn?
 

 

@Babylonia 

daar doel ik dus niet op alles in een kast proppen doel ik op

en ja ook die synology nassen kunnen het beste gewoon op een plankje in de meterkast staan

het 2e dat FTU gebeuren is voor analoge tv word niet gebruikt door kpn

hier mist de bescherm kap waarom deze eraf is is voor mij ook een raadsel

ik zal als ik ts was gewoon alles netjes op de achterplaat van de meterkast monteren

en met kabelgoten werken

en die patskast op mp of terug doen

 

 

Reputatie 7
Badge +10

…..op alles in een kast proppen doel ik op.

Ja, i.v.m. de wamte. Dat begrijp ik wel hoor. :wink:

Daarbij komt nog eens dat ze tegen elkaar aanstaan, en de luchtgaatjes op die zijkanten in dat contact ofwel helemaal of gedeeltelijk worden afgesloten. (Die twee Nassen hebben een verschillende hoogte, de openingen zullen elkaar niet overlappen). Ofwel als ze wel zouden overlappen elkaar tegenwerken.

Een dubbele handicap als het om de koeling gaat om warmte af te kunnen voeren. Er zijn in de kastjes nog wel genoeg andere openingen, maar toch, zou nooit dat soort openingen afsluiten.

Die 2e glasvezel werd “vroeger” inderdaad wel gebruikt voor een aparte TV-connectie.
Maar de glasvezel zelf kan nu heden ten dage net zo goed voor een 2e internet-connectie worden gebruikt in de huidig te leveren opties van internetdiensten.

Een kwestie van de andere kant van de kabel in een wijkkast patchen met de juiste aansluiting.

…..op alles in een kast proppen doel ik op.



Die 2e glasvezel werd “vroeger” inderdaad wel gebruikt voor een aparte TV-connectie.
Maar de glasvezel zelf kan nu heden ten dage net zo goed voor een 2e internet-connectie worden gebruikt in de huidig te leveren opties van internetdiensten.

Een kwestie van de andere kant van de kabel in een wijkkast patchen met de juiste aansluiting.

het nieuwe pairbonding

er zijn veel klachten dat de 1gbit niet haalbaar is

je kunt dan een “nieuwe” pairbonding in voeren voor glasvezel

zonde dat die 2e vezel er is en niet gebruikt word

ik heb hier jaren over gedacht maar zet hem nu voor

kpn kunnen jullie hier niet wat mee ?

((JA ik weet het over glas is hogere snelheden mogelijk))

dus een 2e vezel aanspreken is zinloos maar toch !

Reputatie 7

((JA ik weet het over glas is hogere snelheden mogelijk))

dus een 2e vezel aanspreken is zinloos maar toch !

Je geeft zelf het antwoord al. :wink:

Het enige "voordeel" dat je mijns inziens met twee vezels kunt behalen is dat je bij twee verschillende providers een abonnement zou kunnen afnemen zodat je een fallback hebt in geval van storingen. Niet dat je dat nodig zou hebben immers het aantal uren dat onze Internet aansluiting plat heeft gelegen in de afgelopen 7 jaar is nog steeds op één hand te tellen. Dat zou dan wel een hele dure backup zijn voor die paar uurtjes.

Reputatie 7
Badge +24

Als beide glasvezels in dezelfde centrale uitkomen en aangesloten worden op hetzelfde systeem, dan is het een niet heel erg zinvolle backup...

@Nick83

In veel pop stations staan meerdere servers van meerdere providers 

Wel mogelijk dus 

Reputatie 7
Badge +10

Ik doel meer op twee verschillende connecties, bijv. de een zakelijk, de ander privé.
Of voor twee aparte huurders. Er zijn tenslotte twee woningen mee gemoeid.