Vraag

Netwerk optimaliseren, VLAN voor IPTV?

  • 4 August 2020
  • 116 reacties
  • 6067 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

116 reacties

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

In veel pop stations staan meerdere servers van meerdere providers 

Wel mogelijk dus 

En als door een stroomstoring of brand of wat dan ook dat station plat gaat, dan zijn je beide verbindingen weg. Als een kraan de kabel tussen het station en jou huis stuk trekt, dan zijn ook beide verbindingen weg.

Een backup lijn kan je beter via Ziggo of het mobiele netwerk regelen.

Ja als er een bom valt heb je ook niks

Of de wereld onploft 

Reputatie 7
Badge +24

Ja als er een bom valt heb je ook niks

Of de wereld onploft 

Je moet niet overdrijven.

Een backup lijn die feitelijk gewoon dezelfde route aflegt als je eerste lijn is (bijna) zinloos. Dat is wat ik bedoel.

En storingen door graafwerkzaamheden komen hier in NL gelukkig heel wat vaker voor dan door bommen.

Ja als er een bom valt heb je ook niks

Of de wereld onploft 

Je moet niet overdrijven.

Een backup lijn die feitelijk gewoon dezelfde route aflegt als je eerste lijn is (bijna) zinloos. Dat is wat ik bedoel.

Ja als de stroom thuis/bedrijf uit valt 

Zo kun je wel door blijven gaan

Vaak is een storing provider afhankelijk 

Bv kpn storing kun je terug vallen op t-mobile bijvoorbeeld 

 

Reputatie 4
Badge +1

Wat een reacties. Was heel druk met werk.

In kort:

-netwerkkabels zijn niet shielded maar alleen hier liggen ze dichtbij elektra. Kan ooit nog wel wat meer ordenen maar das wat voor de kerstvakantie ;)

-Ik ben nog niet begonnen met VLANS. Dan moet ik nog wat switches elders vervangen en nu is voor anderen in huis ook duidelijk wat tv en internet is. en ik moet mij wat beter inlezen in de materie.

-In principe wil ik zowel de experiabox als de netgear router vervangen door een unifi usg alleen mijn vader heeft persoonsalarmering die via de vaste telefoon loopt en hij gebruikt de vaste telefoon nog. Als ik daarmee bezig ga moet het ook direct werken en stabiel. De fritzbox ben ik niet zo kapot van.

-wifi is op de netgear uitgeschakelt. alles gaat via unifi ac lr accespoints.

-moet de indeling nog veranderen en als er 1 router komt heb ik wat meer ruimte

-hitte in de kast was mij al opgevallen ;) deze dus besteld.

 

hopelijk dit weekend weer wat tijd om wat te knutselen aan de kast.

 

Persoonlijk zal ik het gewoon op de achterplaat van de meterkast af monteren

En met kabelgoten af werken 

Het blijft een ophoping van warmte en stof zo'n patchkast

 

-Ik ben nog niet begonnen met VLANS. Dan moet ik nog wat switches elders vervangen en nu is voor anderen in huis ook duidelijk wat tv en internet is. en ik moet mij wat beter inlezen in de materie.

Misschien maar zo laten ook. Bij een andere provider (T-Mobile Thuis) is men begonnen met het weglaten van een apart VLAN voor TV aan de WAN zijde en doorgaans kopieren providers elkaar vroeg of laat kwa concepten enz. Natuurlijk kan je binnenshuis van alles optuigen aan VLANs, maar Netflix of andere live-streaming zaken zal een doorsnee gebruiker ook niet op een apart VLAN zetten. Wat is eigenlijk het doel of gedachte erachter?

Reputatie 7

Bij een andere provider (T-Mobile Thuis) is men begonnen met het weglaten van een apart VLAN voor TV aan de WAN zijde 

Heb je daar een bron van want het distribueren van IPTV via hetzelfde VLAN als Internet heeft heel veel nadelen en is iets wat je mijns inziens niet moet willen.

@tmoesel

Ik ben ook benieuwd naar een bron 

Of dit dan ook met de vrije router keuze heeft te maken heeft 

Dan kan iedere router overweg zonder vlans te kunnen omgaan 

Igmp snooping zal dan wel moeten op die router 

 

 

Bij een andere provider (T-Mobile Thuis) is men begonnen met het weglaten van een apart VLAN voor TV aan de WAN zijde 

Heb je daar een bron van want het distribueren van IPTV via hetzelfde VLAN als Internet heeft heel veel nadelen en is iets wat je mijns inziens niet moet willen.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520

Volgens jouw suggestie moeten nieuwkomers als Youtube, Netflix, Facebook, F1TV, thuisgamestreamers, CanalDigital enz enz dus ook maar stoppen want die transporteren alle over internet, geen apart VLAN. Ook niks live via mobile kijken, want dat moet je dan dus ook niet willen.

Reputatie 7

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520

Precies, dat dacht ik al ... aan de WAN zijde verschillende vlans voor Internet (300) en IPTV (640).

 

Volgens jouw suggestie moeten nieuwkomers als Youtube, Netflix, Facebook, F1TV, thuisgamestreamers, CanalDigital enz enz dus ook maar stoppen want die transporteren alle over internet, geen apart VLAN. Ook niks live via mobile kijken, want dat moet je dan dus ook niet willen.

Nee, natuurlijk niet, maar als je live TV wilt kunnen distribueren naar miljoenen aansluitingen dan zal je IGMP multicasting moeten gebruiken en daarbij zie je bij vrijwel elke provider en overal ter wereld dat dat via aparte vlans loopt en dat is om meerdere redenen ook heel verstandig.

 

Reputatie 7
Badge +24

....

Reputatie 4
Badge +1

Persoonlijk zal ik het gewoon op de achterplaat van de meterkast af monteren

En met kabelgoten af werken 

Het blijft een ophoping van warmte en stof zo'n patchkast

 

van dat monteren op de achterplaat wilden wij juist af. ja met wat kabelgoten kon het er beter uitzien maar dan heb je nog steeds zo'n plaat vol wat eigenlijk niet netjes is.

functioneel werkte alles ook gewoon perfect in de oude situatie maar was een rommeltje.

overgang op patchkast was dus ook voornamelijk visueel en een leuk projectje (kosten vielen wel wat tegen want naast standaard patchkast komen er nog flink wat componenten bij).

 

en stof hou je altijd, schroef je pc kast maar eens open…

ook een “probleem”is dat de patchkast in de technische ruimte staat samen met de meterkast en de hybride ketel. dus die ruimte is al extra warm. Dat lossen we tzt op door een warmtepompboiler te plaatsen met een afzuigventiel in die ruimte ;)

 

.nogmaals zo'n patchkast moet je niet willen

Aangezien dat je ook extra ventilatoren gaat plaatsen extra verbruik en aanzuiging stof 

Ieder zijn ding maar ik raad het af 

Over stof en computers gesproken 

Ik onderhoud dit gewoon 

En als je hp prodesk en elitedesk en probook en elitebook gebruikt is dat een fluitje van een cent 

Van mijn synology is het iets meer werk 

Maar ik zeg het je alles waar ventilatoren in zitten moeten wel eens een anti stof beurt hebben 

Daar heb je bij bv passief gekoelde switches geen last van 

 

 

 

Reputatie 7

Leuk project zo'n serverkast.

Het enige wat ik zou veranderen is dat ik één van de twee NASsen elders in de woning zou plaatsen en al helemaal als ze elkaars backup voorziening zijn.

Leuk project zo'n patchkast.

Het enige wat ik zou veranderen is dat ik één van de twee NASsen elders in de woning zou plaatsen en al helemaal als ze elkaars backup voorziening zijn.

In een bedrijf in een server ruimte waar een airco hangt ja 

In dit geval af monteren in de meterkast op de  achterplaat 

Zal ikzelf doen in ieder geval 

Ik zat ook aan deze zelfde opstelling te denken een paar jaar geleden 

En heb er bewust niet voor gekozen i.v.m. Warmte 

 

 

@wjb

Jij weet wel beter waarom zou je de netgear wifi router in een metalen kast zetten

Gewoon op de achterplaat van de meterkast 

Dus niet alleen die 2 nassen uit die kast halen 

Maar je hebt gelijk leuk project en oogt heel mooi 

 

Reputatie 7

Jij weet wel beter waarom zou je de netgear wifi router in een metalen kast zetten

Daar is helemaal niets mis mee immers de wifi van die Netgear staat toch uit en dat is ook precies hoe het hoort. Een wifi toegangspunt hoort niet in de meterkast of een technische ruimte en dat heeft @fubje prima begrepen.

En helemaal als later die Experia Box en Netgear vervangen worden door een USG waardoor je toch weer twee behoorlijke warmtebronnen kwijt bent.

@fubje

Vraagje waarom ben je niet zo kapot van de fritzbox dan 

Ik gebruik hier een fritzbox op een glas 500/500 nooit problemen mee

Deze 7590 wikkeld itv en telefoon af 

Voor de rest alle internet gebruik ik een r9000 

Maar dat zal ook goed kunnen werken op de 7590 

 

 

Jij weet wel beter waarom zou je de netgear wifi router in een metalen kast zetten

Daar is helemaal niets mis mee immers de wifi van die Netgear staat toch uit en dat is ook precies hoe het hoort. Een wifi toegangspunt hoort niet in de meterkast of een technische ruimte en dat heeft @fubje prima begrepen.

En als later die Experia Box en Netgear vervangen worden door een USG waardoor je toch weer twee behoorlijke warmtebronnen kwijt bent.

Mijn r9000 hangt gewoon in de O.V.K. Meterkast 2 dat ding heeft echt in het hele huis dekking 

Zelfs in de kelder maar daar heb ik een experia wifi staan om het sneller te maken 

Hoezo kan een wifi toegangspunt niet goed werken in een meterkast 

Zolang het geen metalen kast is is het geen enkel probleem 

 

Reputatie 7

Mijn r9000 hangt gewoon in de O.V.K. Meterkast 2 dat ding heeft echt in het hele huis dekking 

Maar dat laat onverlet dat @fubje het mijns inziens heel goed begrepen heeft door maar één router te willen gebruiken en verder alleen wifi accesspoints. Ik ben een groot voorstander van het gebruik van een router zonder ingebouwde wifi i.c.m. wifi accesspoints.

Mijn punt is gewoon als ik bijna overal op de 2.4GHz 130mbit haal prima vind en met de 5GHz 400 500Mbps maar niet zo ver 

Kan ik ook overal aps plaatsen maar dat aan extra verbruik nee dank je 

Als @fubje die r7000 op de achterplaat maakt van de meterkast en dat ding op Canada zet

Denk ik dat de wifi bij hun perfect werkt 

Test het ik heb er veel geplaatst die r7000 en nooit klachten over en ondanks de meterkast aan de straatkant 

 

Die oude holec kast moet ik nog vervangen 

En wat bedrading weg werken 

Niet heel netjes maar een voorbeeld

 

Reputatie 7

Mijn punt is gewoon als ik bijna overal op de 2.4GHz 130mbit haal prima vind en met de 5GHz 400 500Mbps maar niet zo ver 

Jij misschien met de dichtsbijzijnde buren op een paar honderd meter, maar geloof me, 130Mbps via 2.4GHz is in bewoonde gebieden zo ongeveer een utopie.

Als dit jouw wifi omgeving zou zijn…

...dan wil je natuurlijk alleen maar 5GHz gebruiken en dan moet je jouw wifi toegangspunt dus niet in de meterkast hebben hangen.

 

...en dat ding op Canada zet

En dat mag wettelijk dus niet.

@wjb

Klopt je hebt gelijk

De wifi wat je ziet is van mij zelf

Ik heb het een en ander aan staan van de fritzbox om te testen

Ik wil ooit de fritzbox als router gebruiken

Maar de r9000 is perfect