Beantwoord

Nieuwe Box 12 integreren in netwerk

  • 11 November 2020
  • 5 reacties
  • 159 keer bekeken

Sinds vorige week heb ik van KPN een Box 12 ontvangen bij een verlenging van mijn abonnement. De specificaties zijn leuk, maar ik loop gruwelijk vast bij de integratie van de router in mijn netwerk: ik kan de subnet niet wijzigen, het IP-adres niet wijzigen en de DHCP niet uitschakelen. Mijn netwerk bevat nogal wat (zelf-ontwikkelde) IoT-devices met een scala aan hard-coded IP-ranges die ieder zijn eigen access-policies hebben, en ik zie het absoluut niet zitten om deze allen opnieuw te gaan programmeren alleen maar omdat de Box 12 in een ander subnet wil zitten. Ik heb al geprobeerd om de HTML-code van de admin-pagina te editen in developer-mode van de browser, dan lijkt hij de nieuwe range te accepteren, echter bij een refresh staat alles weer zoals het stond. Is het op een of andere manier toch mogelijk de subnet aan te passen en de DHCP uit te schakelen? Ze kunnen toch niet verwachten dat iedereen zijn netwerk om gaat gooien voor een nieuwe router? Ik bedoel: zelfs de printerdriver moet ik op alle PC's hier in huis opnieuw instellen als ik de Box 12 in gebruik zou nemen.

icon

Beste antwoord door SledgehammerNL 17 November 2020, 15:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Bas1985_, wat leuk dat je een nieuw modem hebt ontvangen. Al lees ik dat je er nog niet helemaal tevreden over bent. Je zou het liefste alles zelf instellen zodat alles blijft werken. Je kan je oude modem blijven gebruiken als je die nog hebt. Maar eigenlijk zou ik je willen adviseren om met zo'n geavanceerd netwerk om een eigen router te gaan gebruiken. Zo heb je veel meer controle over jouw netwerk. Ik heb anders geen idee hoe je het moet en kan instellen. @wjb of weet jij misschien hoe je dit kan instellen?

Reputatie 7

De enige Experia Box waarop het subnet instelbaar is dat is de V10 (zonder a).

Dit is wat mij betreft een zeer grote tekortkoming van de Experia/KPN Boxen maar dat heb ik al vaker geroepen. Ik hoop dat KPN ooit tot het inzicht zal komen dat de abonnee zijn/haar eigen subnet moet kunnen instellen.

Badge +12

Een andere optie is een Fritz!Box (bijvoorbeeld de 7590). Daar kun je ook een subnet instellen. Je kunt een Fritz!Box kopen maar ook huren bij KPN. DIt kost € 7,49 per maand inclusief Tech-Helpdesk t.w.v. €5 p.m. Vraag is natuurlijk of je dat er voor over hebt (in tegenstelling tot alles aanpassen).

Een andere optie is een Fritz!Box (bijvoorbeeld de 7590). Daar kun je ook een subnet instellen. Je kunt een Fritz!Box kopen maar ook huren bij KPN. DIt kost € 7,49 per maand inclusief Tech-Helpdesk t.w.v. €5 p.m. Vraag is natuurlijk of je dat er voor over hebt (in tegenstelling tot alles aanpassen).

Allen hartelijk dank voor de antwoorden! Ik hoop ook dat KPN tot inzicht komt en ten minste het subnet aanpasbaar maakt. Dit is echt een reden om géén KPN te kiezen als provider…


Ik heb het advies van SledgehammerNL opgevolgd en een FritzBox gekocht. Het is een oplossing die niet nodig zou hoeven zijn, maar ik ben benieuwd, het is een mooi apparaat!

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Badge +12

Een andere optie is een Fritz!Box (bijvoorbeeld de 7590). Daar kun je ook een subnet instellen. Je kunt een Fritz!Box kopen maar ook huren bij KPN. DIt kost € 7,49 per maand inclusief Tech-Helpdesk t.w.v. €5 p.m. Vraag is natuurlijk of je dat er voor over hebt (in tegenstelling tot alles aanpassen).

Allen hartelijk dank voor de antwoorden! Ik hoop ook dat KPN tot inzicht komt en ten minste het subnet aanpasbaar maakt. Dit is echt een reden om géén KPN te kiezen als provider…


Ik heb het advies van SledgehammerNL opgevolgd en een FritzBox gekocht. Het is een oplossing die niet nodig zou hoeven zijn, maar ik ben benieuwd, het is een mooi apparaat!

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Daar ga je heel blij van worden! Ik heb hier alles vervangen door AVM. Superstabiel, goed bereik en gelukkig geen providersoftware dus veel instelmogelijkheden! Hier kun je alvast wat info vandaan halen en wellicht vragen stellen als dat nodig is. Er is zelfs iemand van AVM actief dus veel dichter bij het vuur kom je niet :wink:

PS Welke verbinding heb je eigenlijk?

Â