Vraag

NT -> GS105Ev2 -> TV + eigen router

  • 6 November 2020
  • 14 reacties
  • 246 keer bekeken

Goedemorgen.

 

Lopend proces waar ik even wat hulp bij nodig heb.

Ik gebruik in mijn thuisnetwerk een eigen router (USG) maar kreeg, niet als enige, problemen met TV. Haperend beeld, foutmeldingen en vastlopers. Na contact met te Tech Desk is mij een Netgear GS105Ev2 toegestuurd om deze aan te sluiten op het NT-kastje, om daar dan rechtstreeks het TV-kastje en mijn USG op aan te sluiten.

Nou zijn we (ik en techdesk) bezig geweest om alles te installeren maar we kregen het niet voor elkaar.

Het grootste probleem was dat ik in mijn huidige netwerk de switch wel kan benaderen, zo hebben wij hem ook ingesteld (vlan 4, vlan 6 aangemaakt, poorten un-/tagged). Hierna heb ik de switch aangesloten op de NT maar kon vervolgens de switch niet meer benaderen en had ik ook geen tv.

Ik ben dus op zoek naar iemand die ook gebruik maakt van de opstelling NT kastje - GS105Ev2 en mij kan vertellen hoe VLAN ingesteld moeten worden.

Voor de beeldvorming; ik wil mijn NT aansluiten op poort 5 en het TV kastje op poort 1. De volgende opstellingen hebben wij geprobeerd;

  • VLAN 1 - p1t/m5 untagged
  • VLAN 4 - p1+5 tagged
  • VLAN 6 - p2,3,4 untagged, 5 tagged

En

  • VLAN 1 - verwijderd
  • VLAN 4 - p1 untagged, rest blanco
  • VLAN 6 - p2,3,4 untagged, p5 tagged

Hierna hebben wij bij PVID voor bovengenoemde de juiste poorten ingevuld.

Beide hebben hetzelfde resultaat. Ik heb daarnaast ook nog geprobeerd om in de switch (system/multicast) IGMP Snooping VLAN ID van 1 naar 4 te veranderen (dat is tenslotte de juiste VLAN) en de static port ingesteld op 1, want die gaat het worden.

 

Niks maakt echter dat ik beeld of internet krijg. Omdat ik de switch in deze opstelling ook niet meer kan benaderen (zowel opgegeven IP als uitgegeven IP) kan ik ook geen instellingen aanpassen zonder alles weer terug te zetten en de switch aan te sluiten op mijn eigen netwerk.

 


14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan niet. Onmogelijk. De switch direct op de nt kan niet. Vroeger wel. Maar nu al een paar jaar niet meer. En dat zou de tech desk ook moeten weten. Je moet gebruik maken van een router met igmp proxy. Anders kan niet. Die igmp proxy is noodzakelijk.

Dus stop hier maar mee, zet maar gewoon de Experiabox er tussen.

Dat kan niet. Onmogelijk. De switch direct op de nt kan niet. Vroeger wel. Maar nu al een paar jaar niet meer. En dat zou de tech desk ook moeten weten.

 

Hallo Nick, bedankt voor je reactie. Is hier nog een workaround voor?

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan niet. Onmogelijk. De switch direct op de nt kan niet. Vroeger wel. Maar nu al een paar jaar niet meer. En dat zou de tech desk ook moeten weten.

 

Hallo Nick, bedankt voor je reactie. Is hier nog een workaround voor?

Nee.

Is er een switch die dit wel kan bewerkstelligen? Ik wil namelijk graag mijn TV scheiden van de USG.

Reputatie 7
Badge +24

Is er een switch die dit wel kan bewerkstelligen? Ik wil namelijk graag mijn TV scheiden van de USG.

Nee. Dat kan niet. Je hebt echt een router nodig, met igmp proxy. Je kunt gewoon de Experiabox er tussen zetten. Hier sluit je dan de tv ontvangers op aan. Vervolgens je 2de router ook achter de Experiabox.

Misschien kan @wjb hier ook even reageren? 

Inmiddels weer een lang gesprek met de tech-desk gehad en een stuk wijzer.

Het probleem met de switch zou zijn dat terugkijken e.d. niet zou werken, dat zou voor mij niet wenselijk zijn. Het hele concept van de switch op de NT gaat dus in de prullenbak.

In de USG hebben we instellingen aangepast (ahv coolhva) en hierna werkte de tv weer zonder problemen.

@Nick83 bedankt voor je snelle reacties.

 

Mijn opstelling is dus nu: NT → USG → TV/internet

@Nick83 

Een switch kan wel degelijk aan de nt gekoppeld worden

Ik had wel een andere situatie

Nt / switch / fritzbox en experiabox

En de vaste telefoon via experiabox (voip verloop)
@TS80 Wat jij wil kan niet de itv ontvanger moet de adressen van een dhcp server krijgen 

En een switch deelt dat niet uit

Dus de itv moet achter de usg

En of dat werkt weet ik niet

@wjb Weet dat wel en kan je het vast uitleggen

Reputatie 7

Ik denk dat het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" een goed startpunt is.

Ik denk dat het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" een goed startpunt is.


Werkt het achter een Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) dan wjb?

Ik denk dat het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" een goed startpunt is.


Werkt het achter een Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) dan wjb?

 

Ja, op het moment is mijn opstelling NT - USG - Unifi switch - TV ontvanger.

Niet het makkelijkst om in te stellen maar werkt (weer) probleemloos.

 

Was overigens bekend met de link WJB maar omdat het volgens de tech desk medewerker wel kon (maar ik nergens fatsoenlijke uitleg kon vinden) uiteindelijk maar een topic gestart. 

Reputatie 7

Ik denk dat het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" een goed startpunt is.

Werkt het achter een Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) dan wjb?

Natuurlijk.

Wel vreemd dat je het via de switch wil 

Als het via usg werkt 

Die netgear switch hoort achter de usg en niet voor 

Welke rede vraag ik mij af waarom 

 

Inmiddels weer een lang gesprek met de tech-desk gehad en een stuk wijzer.

Het probleem met de switch zou zijn dat terugkijken e.d. niet zou werken, dat zou voor mij niet wenselijk zijn. Het hele concept van de switch op de NT gaat dus in de prullenbak.

In de USG hebben we instellingen aangepast (ahv coolhva) en hierna werkte de tv weer zonder problemen.

@Nick83 bedankt voor je snelle reacties.

 

Mijn opstelling is dus nu: NT → USG → TV/internet

Sorry overheen gelezen 

Had me er niet mee moeten bemoeien 

 

Inmiddels weer een lang gesprek met de tech-desk gehad en een stuk wijzer.

Het probleem met de switch zou zijn dat terugkijken e.d. niet zou werken, dat zou voor mij niet wenselijk zijn. Het hele concept van de switch op de NT gaat dus in de prullenbak.

In de USG hebben we instellingen aangepast (ahv coolhva) en hierna werkte de tv weer zonder problemen.

@Nick83 bedankt voor je snelle reacties.

 

Mijn opstelling is dus nu: NT → USG → TV/internet

Sorry overheen gelezen 

Had me er niet mee moeten bemoeien 

 

Geen probleem, fijn dat mensen hier actief meedenken. 

Reageer