Beantwoord

Ondersteunt UniFi Dream Machine/Pro/Special Edition en Dream Router inmiddels IGMP proxy?

  • 7 February 2023
  • 44 reacties
  • 4677 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 2

Dank weer, Car0us3l !

Ik ben nog bezig met de instellingen voor de VLAN’s.

Waar kan ik die custom DHCP op[tie vinden voor de IPTV VLAN? Ik heb versie 7.4.162 van de UniFi controller.

Hier is de huidige instelling van mijn Primary WAN:

 

Dank weer, Car0us3l !

Ik ben nog bezig met de instellingen voor de VLAN’s.

Waar kan ik die custom DHCP op[tie vinden voor de IPTV VLAN? Ik heb versie 7.4.162 van de UniFi controller.

Hier is de huidige instelling van mijn Primary WAN:

 

Die optie zie je als je onder Networks een nieuw VLAN aanmaakt voor IPTV.
Vervolgens klik je op Show options bij DHCP Service Management en daar zie je de optie om Custom DHCP dingetjes toe te voegen.

 

(in jouw screenshot zie je dat je het ook kunt toevoegen onder DHCP Client Options….je moet dat echter niet daar doen, want dan wordt het op je gehele netwerk toegepast volgens mij).

 

 

Wat betreft jouw plaatje…volgens mij moet je VLAN ID aanvinken (enabled) en die op 6 zetten.

Bij IPv4 Connection moet je PPPoE aanvinken en dan een willekeurige gebruikersnaam/wachtwoord invullen zoals internet/internet.
IPv6 Connection zet je op Disabled (tenzij je daar wel iets mee doet natuurlijk).

Reputatie 2

Beste allen,

Ik heb é.é.a. aangepast en de geadviseerde instellingen ingevoerd. Daarmee internet verbinding met Ziggo kwijt. Voorts KPN modem aangesloten op glasvezelpunt en verbinden met de WAN poort van de UDM-SE.

Lampjes op KPN modem gaan branden en heb dus kennelijk nu ook internetverbinding, maar deze verbinding wordt niet geaccepteerd door UDM-SE. Ik kreeg ook sms van ZIGGO dat mijn contract is beëindigd per vandaag. Daarna KPN modem er tussen uit gehaald en op nieuw de UDM-SE opgestart. Helaas geen internet verbinding😒.

Dit bericht verstuur ik nu via de hotspot van mijn iPhone en iPad.

Heb ik iets verkeerds gedaan in mijn settings van de WAN poort en verbinding?

Ik kan nu nergens meer bij😡

 

Beste allen,

Ik heb é.é.a. aangepast en de geadviseerde instellingen ingevoerd. Daarmee internet verbinding met Ziggo kwijt. Voorts KPN modem aangesloten op glasvezelpunt en verbinden met de WAN poort van de UDM-SE.

Lampjes op KPN modem gaan branden en heb dus kennelijk nu ook internetverbinding, maar deze verbinding wordt niet geaccepteerd door UDM-SE. Ik kreeg ook sms van ZIGGO dat mijn contract is beëindigd per vandaag. Daarna KPN modem er tussen uit gehaald en op nieuw de UDM-SE opgestart. Helaas geen internet verbinding😒.

Dit bericht verstuur ik nu via de hotspot van mijn iPhone en iPad.

Heb ik iets verkeerds gedaan in mijn settings van de WAN poort en verbinding?

Ik kan nu nergens meer bij😡

 

Zorg eerst eens dat je alleen met je KPN Box 12 een internetverbinding hebt….dus schakel je Ubiquiti apparatuur los en alleen je KPN modem op het glasvezelkastje. Werkt dat niet, zet dan even je KPN modem terug naar de fabrieksinstellingen en zorg dan dat je internet werkt. Doe dan ook een speedtest en test eventueel zowel bekabeld als via WiFi.

Als dat goed werkt kan je je KPN Box er tussenuit halen (of is er een reden dat je die er nu tussen hebt?) en de UTP kabel vanuit je glasvezelkastje direct op je Ubiquiti router aansluiten. Vanaf daar volg je de stappen voor het opzetten van je Ubiquiti spul.

Als je direct KPN wilt instellen terwijl je Ubiquiti hebt aangesloten kan e.e.a. gaan conflicteren waardoor de boel niet werkt. Eerst dus de kale KPN setup testen en daarna pas verder met Ubiquiti.

 

Reputatie 2

Ik heb nu verbinding via de MacBook rechtstreeks verbonden met de KPN Box 12 via ethernetkabel en de KPN Box 12 is verbonden met het glasvezelpunt.

Dus ja, er is een internetverbinding; dat werkt dus goed.

Als ik de KPN Box 12 er tussen uit haal en het glasvezelkastje koppel aan de WAN-poort van de UDM-SE, dan geen verbinding.

Ik vermoed dat ik tijdens de configuratie handelingen een IP-adres heb gewijzigd ergens van de UDM-SE, want ik kan nu niet meer verbinden met de console software via de web browser. Dus ik kan geen instellingen meer aanpassen op de normale wijze. Misschien een bluetooth verbinding te maken?

Reputatie 2

Is een complete reset van de UDM-SE een optie? Dan maar geheel opnieuw beginnen?

Is een complete reset van de UDM-SE een optie? Dan maar geheel opnieuw beginnen?

 

Ik weet niet hoeveel je al had ingesteld, maar ja, dat kan je doen. Ik zou je KPN Box 12 dan uitzetten en weghalen en dan je UDM-SE WAN poort verbinden met je glasvezelkastje. Via de UniFi app kan je dan alles even opnieuw configureren (weet niet zeker of de Dream Machine dat ondersteund, de Dream Router wel).

Verbinding via PPoE configureren (gebruikersnaam en wachtwoord maakt niet uit).

 

Ik zou als er gevraagd wordt om een DNS server gewoon even 1.1.1.1 invullen. Die OpenDNS adressen zou ik pas invullen als je weet dat het werkt.

Reputatie 2

Dat werkt niet, helaas. Krijg elke keer de mededeling “No internet detected”.

Er zit wel een reset gaatje, maar dan blijft de UDM-SE zoeken naar een op-adres.

Mijn ideeën zijn nu wel uitgeput.

 

Reputatie 2

Ik heb nog even geprobeerd het Ziggo modem terug te zetten, maar helaas….

Door verbinding te maken met KPN modem is vermoedelijk automatisch een sein naar Ziggo gegaan om die verbinding af te sluiten.

Dit bericht stuur ik via mijn iPhone als hotspot.

Heb geprobeerd de helpdesk van de leverancier van de UDM-SE te bereiken; ik zou teruggebeld worden, maar heb daarv weinig vertrouwen in.

Al met al is overstap van Ziggo naar KPN zo tye zien uitgedraaid op een mislukking.☹️

Ik heb nog even geprobeerd het Ziggo modem terug te zetten, maar helaas….

Door verbinding te maken met KPN modem is vermoedelijk automatisch een sein naar Ziggo gegaan om die verbinding af te sluiten.

Dit bericht stuur ik via mijn iPhone als hotspot.

Heb geprobeerd de helpdesk van de leverancier van de UDM-SE te bereiken; ik zou teruggebeld worden, maar heb daarv weinig vertrouwen in.

Al met al is overstap van Ziggo naar KPN zo tye zien uitgedraaid op een mislukking.☹️

 

Even voor de duidelijkheid, Ziggo kreeg je via de kabel (coax) binnen en KPN via glasvezel?
Ik zou je Ziggo kastje links laten liggen en niets meer mee doen.

Volgens Ubiquiti moet je de reset-knop zo'n 10 seconden ingedrukt houden. Zie hier: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205143490-UniFi-How-to-Reset-Devices-to-Factory-Defaults

 

Deze video van Crosstalk Solutions toont ook de initiele setup van een Dream Machine Pro:

 

Wellicht kan je daar nog wat info uit halen. De video is wel al wat ouder dus vermoedelijk is e.e.a. achterhaalt wat firmware betreft.

Reputatie 2

Ik ga dat eens proberen! Het vervelende is dat je altijd een ip-adres nodig hebt om via de console software in te loggen. En dat is nu vermoedelijk de belangrijkste factor waarom ik ben buiten gesloten.

Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.

Reputatie 2

Na herhaaldelijk proberen via factory reset is het mij eindelijk gelukt om via bluetooth en iPhone weer contact te maken met de UDM-SE!😀😀 Ook via browser ben ik er weer in.

Maar nu moet ik alle instellingen handmatig opnieuw doen.

Ik zie dat ik nog wel een backup heb van twee dagen geleden, maar ben dan bang dat de internet settings weer worden overschreven.

Het zal nog even duren voordat ik alles weer handmatig goed heb staan.

Ben bang dat ik nog wel eens een beroep moet doen op jullie expertise🙄.

Reputatie 2

Beste allen! Heel veel dank voor jullie adviezen en instellingen.

Gisteren is het mij gelukt om niet alleen de internet verbinding rechstreeks te maken tussen het glasvezelaaansluitpunt van KPN en mijn UDM-SE, maar ok de TV’s werkend te krijgen. Loopt nu als een zonnetje!

Ik moeste wel handmatig al mijn appraten en instellingen opnieuw doen. Er valt nog wel e.e.a. te doen, o.a. de Firewall rules moet ik opnieuw bekijken en de regels voor de VLAN’s.

Vervolgens is het dus ook gelukt om de IPTV instellingen werkend te krijgen, één bekabeld en één via WiFi. Het heeft even geduurd om met SSH in de UDM-SE te komen; kennelijk waren er nog regels uit het verleden actief en moest ik met SSH-Keys e.e.a. werkend te krijgen.

Teleurstellend was de ervaring met KPN en met de KPN monteur. Aardige mensen, maar als je niet meegaat in het strakke standaard regime van KPN dan haakt KPN af. Overigens begrijpelijk, dat KPN geen ondersteuning biedt voor het gebruik van de diverse eigen router apparatuur van hun klanten. Deze technologie is te complex en te divers om allemaal aan te kunen bieden.

Het advies van Nick83 betreffende het eerste aanmelden via de KPN Modem Box 12 en daarna deze box verwijderen was voor mij een eye-opener. Achteraf diende dit alleen om een administratief proces van KPN af te ronden. Ik vraag mij wel af waarom de KPN monteur mij dat niet heeft verteld. Dan was ik eerder tot resultaat gekomen. Nu rapporteerde hij terug aan de KPN organisatie dat de klant zijn zaken niet op orde had en daarom de aansluiting was mislukt. Ook heeft het mij verbaasd dat in de KPN shop de daar aanwezige medewerkers je glazig staan aan te kijken als je de term “bridge mode” noemt. Of ze hebben er nog nooit van gehoord of je krijgt het antwoord dat het allemaal mogelijk is dat aansluiten een fluitje van een cent is. Daar viert alleen de commercie hoogtij.

Ook Car0us3I dank voor alle hulp!

 

 

 

 

@Milowitsch:

hoe is het gelukt om IPTV uiteindelijk aan de praat te krijgen, met het script van fabianishere?

Ik kan het script nog niet uitproberen: ben nog aan het stoeien met ssh-toegang.

Of met de nieuwe igmpproxy van Ubiquiti en zonder additionele software o.i.d.? Werkt dit al?

waar ik nog niet uit ben is hoe de 2 KPN-vlan’s aan de WAN-kant te splitsen, beschrijvingen op forums gaan uit van VLAN 6 voor het default LAN-network van de UDM maar hoe zit het dan met vlan 4 voor IPTV? Je kunt een virtueel netwerk aanmaken met o.a. een igmp-proxy maar hoe wordt vlan 4 dan ge-bridged naar dit virtuele netwerk?

Blijkbaar werkt het bij sommigen, hopelijk kan iemand e.e.a. nog verder verduidelijken? Dank alvast.

Reputatie 2

Dag Bert

Ja, uiteindelijk is het mij gelukt om IPTV aan de praat te krijgen en ja met het script van fabianishere. En inderdaad is het een heel gestoei om om met SSH in te loggen in de netwerk apparatuur. Ik had al in mijn vorige systeem ( met de “oude” USG) een eigen inlognaam en wachtwoord aangemaakt en die is overgenomen bij de nieuwe UDM-SE. Alleen bleek er een oude SSH-key actief te zijn (ik hoop dat ik het goed zeg!) en ik moeste een nieuwe SSH-key aanmaken. Hoe precies, weet ik niet meer, maar ik vond dat op een internet forum. Na diverse pogingen is dat gelukt, en de volgende keer vermoed ik dat dit niet nodig is, omdat de SSH-key is vermeld in het dashboard onder system-advanced.

Uiteindeliijk heb ik twee VLAN’s aangemaakt VLAN ID 4 (genoemd IPTV) en VLAN ID 6 (genoemd Internet), zie schermafbeeldingen.

Netwerk instellingen

 

IPTV - VLAN instellingen
WiFI instellingen voor IPTV

 

Wifi instellingen voor internet

Hopelijk geeft dit een richting aan.

Op dit moment ben ik aan het stoeien met nieuwe mail accounts. Nu ik toch over moest naar andere mailadressen, heb ik een eigen domein geconfigureerd (ik had al jaren twee domeinnamen geregistreerd maar gebruikte die nooit). Daar heb ik mailadressen gemaakt en die gekoppeld (toegevoegd) aan kpn.mail.nl adressen die ik eerst had aangemaakt bij KPN. Zie: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm Helaas komen de berichten via de nieuwe domeinnaam-adressen niet binnen en KPN en Domeinwinkel.nl verwijzen naar elkaar voor het probleem. Of ik doe zelf iets helemaal verkeerd, maar daar ben ik nog niet achter.

Zie hier: https://forum.kpn.com/e-mail-en-cloud-10/mail-komt-niet-binnen-vanaf-bepaald-domein-provider-596496?postid=1801020#post1801020

Groet, Milowitsch

@Milowitsch :

dank voor de aanwijzingen, ik ga het proberen, als ik ssh aan de praat heb ;-)

Groet,

Bert

Met grote interesse deze topic gelezen. Dank voor alle aanwijzingen!

Sinds vanochtend heb ik internet/TV van KPN. De router is een UDM Pro met laatste update. Aansluiting direct op de FTTH was (mbv de info hiervoor) idd rap voor elkaar. Snel en stabiel.

Daarna het kastje voor de TV aangesloten. Eerst maar eens op het “gewone” netwerk, dus zonder VLAN of IGMP snooping/proxy oid. Tot mijn verbazing werkt alles gewoon. Schakelen naar andere kanalen verloopt wat trager dan bij Ziggo, maar zonder problemen. Vervolgens het kastje op VLAN 4 gezet en alle instellingen tav IGMP aangezet. De installatie van “Fabianishere” heb ik nog even achterwege gelaten. Alles werkt nog steeds en ik zie/merk geen verschil met vorige instellingen. 

Mijn vraag: heeft KPN iets aangepast om het allemaal wat vriendelijker te maken of ga ik het wel merken bij bv een live uitzending en moet ik de “Fabianishere” alsnog ook installeren?

Aanvulling op mijn vorige post. Misschien kan het anderen helpen:

Ik heb fabianishere nu ook geïnstalleerd. Wanneer in de UDM Pro de IGMP proxy aanstaat, dan doet Fabianshere het niet. Dus uitgezet in de UDM en daarna werkt alles wel. Schakelen naar andere kanalen gaat nu veel sneller. Beeld is (nog steeds) scherp, maar heb wel het idee iets minder dan bij Ziggo. Mijn conclusie: de IGMP proxy van Unifi heeft niet hetzelfde effect als de proxy van Fabianishere.

Begreep dat KPN de bitrate omhoog zou doen. Is dat al zo? Mis ik nog een instelling

Reputatie 7
Badge +24

Begreep dat KPN de bitrate omhoog zou doen. Is dat al zo? Mis ik nog een instelling

Dat is al zo volgens mij.