Port Forwarding & UPnP: Wat, waarom en hoe?

  • 5 April 2015
  • 106 reacties
  • 178423 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

106 reacties

wjb schreef op 9 jan '16 om 22:43u
Probeer het ook eens met de standaard application "FTP Server".

Lukt het dan om op TCP poort 21 via het publieke IP adres de FTP server te benaderen?

 
Beste wjb, bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb jouw voorstel geprobeerd, helaas geen positief resultaat. Waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

update: ik heb inmiddels alle apparaten die betrokken zijn herstart. Ook dit mag niet baten.

Als iemand hier nog een oplossing weet  of een suggestie heeft dan probeer ik deze graag!!

Reputatie 7
Verander het protocol in die "application" eens van TCP and UDP naar TCP.

Als het IP adres van de NAS echt 192.168.2.90 is en op de NAS is geen firewall actief die poort 21 vanaf Internet blokkeert en de FTP service is actief op die NAS dan zou het toch echt moeten werken.

Hey wjb,

Wederom bedankt voor je input.

Zoals voorgesteld heb ik 'TCP and UDP' veranderd naar alleen 'TCP'. Dit verhelpt mijn probleem niet.

Daarna ben ik zo vrij geweest om eens te testen met enkel 'UDP' (ookal weet ik zeker dat het een TCPprotocol is). Naar verwachting verhelpt dit mijn probleem ook niet.

Zoals ik in mijn screenshots heb laten zien is het IP adres toch echt 192.168.2.90. Op de NAS is geen firewall instelling aanwezig (dus er is ook niets om uit te zetten op de NAS). Wel heb ik een firewall zitten op expediabox V10. Echter mag ik van KPN die firewall niet aanpassen want ik krijg de opties te zien op een uitgegrijste manier (niet bedienbaar). De firewall van de expediabox V10 staat wel aan.

Dat de firewall aan staat is natuurlijk niet erg, op het moment dat we een port mapping aanmaken dan lijkt het mij dat deze door de firewall heen komt.

Op mijn laptop heb ik voor de grap eens een minecraft server aangezet. Deze werkt op poort 25565. Ik heb dus een port mapping aangemaakt van mijn publieke IP naar mijn statische (op dezelfde manier geconfigureerde manier) IP adres van mijn laptop (192.168.2.50) naar poort 25565. Dit werkt wel gewoon.

Ik vind het erg vreemd en erg vervelend dat mijn NAS nu niet benaderbaar is van buitenaf aangezien ik hier veel gebruik van maak(te). Met de xpediabox V8 werkte dit gewoon zonder problemen.

Ik heb inmiddels ook een test gedaan de NAS een andere statische IP adres te geven (192.168.2.51) ook dit heeft geen effect.

Mijn netwerk is bovendien niet spannend ofzo. Deze heb ik hieronder even getekend.


Zijn er nog andere opties die ik kan proberen????

iemand?
Reputatie 7
Wat is het merk en type van die NAS?

Reputatie 6
Badge +8
Heb je de poorten niet precies omgedraaid? Moet in de forward definitie niet 8021 en 21 precies andersom? Ik ken de V10 (nog) niet, maar het is een idee.

Je zou als test ook eens kunnen proberen of het werkt als je gewoon overal poort 21 gebruikt, dus zonder poort remapping.

ik heb een 'Seagate Business Storage 4-Bay NAS'  

Voor de duidelijkheid: ik kan de nas op mn interne netwerk gewoon prima benaderen met het 192.x ip. Verder werkte de opstelling prima met de expediabox V8. Ik acht de kant zeer onwaarschijnlijk dat mijn NAS in de tussentijd (deels) stuk is gegaan.

 Dit had wjb al eens voorgesteld in een eerder antwoord. Dit mag niet baten.

Reputatie 7
Kan jij controleren of "Global access" enabled is voor de Seagate NAS administrator.

Zie ook het manual van jouw NAS.

Niet geschoten is altijd mis. ;)

Beste wjb, global access staat uit. Dit is ook de bedoeling aangezien ik geen behoefte heb om gebruik te maken van de seagate app.

Ik probeer gewoon (wederom) gebruik te maken van de regulieren FTP functionaliteit.
Beste,

ik heb hier nog een vraag over. Ik heb 3 IPcams van het merk Elro. In eerste instantie kon ik die zowel in mijn thuisnetwerk Ć©n via internet benaderen. Ik had deze ingesteld via portforwarding. Na een reset van de router (V10) (resetknop) ivm problemen met het wifi netwerk heb ik de camera' s opnieuw moeten instellen. Ik kan ze nu nog steeds thuis via het wifi netwerk zien maar niet meer via internet.

Ik krijg dit niet meer voor elkaar. Als ik een programma gebruik om te zien of de desbetreffende open staan krijg ik als resultaat dat dit niet het geval is. Kan ik bij deze V10 poorten open zetten of is dat niet mogelijk en doe ik iets anders verkeerd

met vriendelijke groet

Frans Jansen

Reputatie 7
Zeker, heb je dit topic al gelezen?

Heb je de IP adressen van die IP camera's ook vastgezet met DHCP bindings?

Beste WJB,

heb ik idd naar gekeken maar ik moet daar mac adressen ingeven en die hebben die camera's niet.

grz

Frans Jansen

Reputatie 7
Natuurlijk hebben die IPCams wel IP adressen.

Die zou je op de V10 ook terug moeten kunnen vinden bij Status -> Advanced -> DHCP. (Helemaal rechts onder het pijltje naar rechts.)

Beste WJB,

ik had het niet over IP adressen. Die hebben ze inderdaad. Maar er wordt ook naar een MAC adres gevraagd. Die hebben ze niet

grz

Frans J

Reputatie 7
lobbes136 schreef op 12 feb '16 om 20:27u
Beste WJB,

ik had het niet over IP adressen. Die hebben ze inderdaad. Maar er wordt ook naar een MAC adres gevraagd. Die hebben ze niet

grz

Frans J

Zekers hebben die camera's ook een MAC adres, zonder MAC adres zouden ze ook nooit een IP adres kunnen krijgen.

Op die DHCP pagina zie je de MAC adressen erbij staan.

Ah,  ja nu zie ik het. Ik dacht dat die altijd ergens op het apparaat zouden moeten staan

Ga ik daar eens mee verder,. Ik hoop dat ik bij je terug kan komen als het niet lukt.

Grz

Frans J

Reputatie 7
lobbes136 schreef op 13 feb '16 om 08:25u
...Ik hoop dat ik bij je terug kan komen als het niet lukt.

HĆ©, een beetje zelfvertrouwen. ;)

Goedenmiddag,

Ik ondervindt problemen met het opezetten van poort 80 voor mijn Heatermeter (HM). Dit is een apparaatje raspberry pi.

Vanmiddag de V8 ingeruild voor een v10, omdat het volgens de klantenservice niet mogelijk zou zijn om ene port te forwarden op de v8...

Goed, nu met de v10 aan de slag, en ook daar lukt het dus niet. Stappenplan doorlopen. de HM heeft een statisch IP adres, maar extern is hij niet te bereiken. Wel binnen het netwerk via 192.168.2.16


Iemand een idee?
Reputatie 7
Dat het volgens klantenservice met een V8 niet mogelijk zou zijn om die ene poort te forwarden is werkelijk grote onzin. Ik heb het vele malen eerder geroepen, maar ik hoop echt dat KPN er werk van maakt om het erbarmelijke kennisnivo van de gemiddelde klantenservice "medewerker" op peil te brengen.

Stel jouw Raspberry Pi eens zo in dat deze zijn IP adres van de DHCP server van de V10 krijgt en zet het IP adres vast met een DHCP binding op de V10.

Werkt het dan wel?

Ik ben weer even op 0 begonnen. 

Instellingen uit de HM weggehaald.

Hetzelfde in de V10.

Nu zoals WJB heeft gezegd het IP adres van de HM static gemaakt via DHCP binding, en niet vanuit de HM zelf.

Poorten opnieuw ingesteld en het werkt eindelijk! ZO blij hehe!

Bedankt.

goeie dag,Ā 

ik probeer port forwarding te doen voor een rust server. heb een experia V10a box maar heb alleen maar ipv6 port forwarding lijkt het en het voelt alsof niks werkt zoals het zou moeten.

Reputatie 7

Plaats eens screenshots van waar je tegenaan loopt.

Hallo,

Ā 

Hoe krijg ik port forwarding goed voor een Raspbery pi met Home assistant? extern poort 443? intern poort 8123 zoals:Ā https://www.youtube.com/watch?v=fNzngoXfxzw

Ik heb home assistant een vast IP gegeven in DHCP. Bij poort forwarding IPv4 een nieuwe Application Configuration aangemaakt start/eindĀ poort = 443 Start/eind mapping poort = 8123. Intern werkt maar extern via ip en duckydns krijg ik: deze site is niet bereikbaar. Wat doe ik verkeerd?

Reputatie 7

Plaats eens screenshots van die port-forwarding.

Je zegt dat het intern wel werkt,wat zijn dan de eerste twee getallen van het IP adres dat je gebruikt om de koppeling te testen?

Ā