Vraag

RT-AX88u gebruiken in plaats van Experia Box

  • 28 February 2022
  • 42 reacties
  • 1551 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo. Ik heb een asus rt-ax88u router die ik graag wil gebruiken ipv de KPN box. Nu heb ik een handleiding gevonden voor de merlin software maar ik wil graag de originele software blijven gebruiken. Is iemand er in geslaagd om dit weekend te krijgen. Het zou mooi zijn als KPN een keer zou meewerken en zorgen dat het gebruik van een eigen router makkelijker maakt. Zijn ze sinds kort ook verplicht maar kpn die wederom weer niets hieraan. 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 2

Hoe doet de merlin software het met QOS voor gaming. De reden waarom ik deze router gekocht heb. De router haalt minstens 15ms van mijn Ping af t.o.v. De kpn box. Ik krijg internet wel werkend en tv maar interactieve stuk en de gids werken niet. 

Ik zou maar gauw de Merlin er op gooien, is net een nieuwe uit, gaat een wereld voor je open.

Heb op een ac87 jaren Merlin gedraaid en wat Asus nooit voor elkaar heeft gekregen lukte merlin wel, veel stabieler en sterkere wifi en beter in te stellen, ze pakken het goede van de standaard Asus tomato firmware en passen het slechte aan.

En je kan zo terug mocht het je niet bevallen.

En wat betreft het interactieve en gids gedeelte, heb er meer van gehoord, kan ook zijn dat het nog bij Telfort was, maar is al een oud probleem, ik weet helaas geen oplossing.

Een Asus medewerker die via dropbox een betaversie aanbied? 🧐🤔

Dat is ook twijfelachtig, kan ook een faker zijn, de firmware is voor een deel open source dus vrij toegankelijk.

Reputatie 2

Is zeker geen faker. Dit is allemaal via de klanten service van ASUS gelopen. Die heeft mij in contact gebracht met Rawny, de medewerker die deze heeft gemaakt. Er is ongeveer 3 weken werk in gestoken wat is erg mooi vind van een bedrijf die dit in zijn klant investeert. Ik ga de merlin maar even testen dit weekend. 

Reputatie 7

Met alle respect @JD1979, maar alle informatie die nodig is om firmware te ontwikkelen waarmee een router op het netwerk van KPN aangesloten moet worden is beschikbaar op de site van KPN. Als die techneut van Asus daar niet uitkomt dan zal Asus voor een andere techneut moeten zorgen die wel snapt wat er moet gebeuren.

Reputatie 2

Wat een liefde en hulpvolle reacties op dit forum. Lees even de initiële vraag. Is gewoon een normale vraag om hulp die kpn niet wilt bieden. Ik hoef dan niet te horen dat zij dat niet verplicht zijn. Ik vroeg gewoon om hulp. Meer niet.  Enige wat ik hoor is, die gast is een prutser dit, kpn hoeft niet dat. Die medewerker neemt 3 weken de tijd om voor een oplossing te zorgen daar kan kpn nognwat van leren. Rare mensen op dit forum die maar blijven hangen in wat kpn niet hoeft te doen. Als je geen oplossing weet zeg dat dan. Kom niet continue aan wat er nodig is of dat personeelvvan ASUS niets kan. Zij DOEN tenminste wat. KPN blijft op zijn gat zitten. Maar ik weet genoeg. Dit forum is net zo waardeloos als kpn. Na mijn contract ben ik weg naar andere provider waar normale mensen op het forum zitten die wel willen helpen. Jou reactie wjb, wat moet ik daar mee, die medewerker van ASUS kan er niets van. Als jij zo goed bent kom dan met de oplossing. 

Is zeker geen faker. Dit is allemaal via de klanten service van ASUS gelopen. Die heeft mij in contact gebracht met Rawny, de medewerker die deze heeft gemaakt. Er is ongeveer 3 weken werk in gestoken wat is erg mooi vind van een bedrijf die dit in zijn klant investeert. Ik ga de merlin maar even testen dit weekend. 

Toch apart, toen ik contact had met Asus over de brakke AC87 firmware kreeg ik het niet via dropbox maar een downloadlink op hun domein, dus daarom leek het mij niet helemaal zuiver op de graat.

En ik blijf bij die twee punten, of de Asus hardware of die medewerker kan niet met de KPN vereisten omgaan, meer is er echt niet nodig.

Reputatie 2

Ja joh daar kan ik ook niets aan doen. De vraag was simpel, heeft iemand het werkend of kan iemand hulp bieden.  Iedereen blijft maar focussen op wat kpn niet hoeft of wat raar hoe ASUS werkt, of wat slecht van die medewerker. Daar ging mijn vraag niet over. hieronder staat de vraag die ik stelde. Vertel mij eens wat voor verkeerde toon hier in zit? En lees even de eerste paar reacties terug en dan gek dat ik geïrriteerd word? 
 

Hallo. Ik heb een asus rt-ax88u router die ik graag wil gebruiken ipv de KPN box. Nu heb ik een handleiding gevonden voor de merlin software maar ik wil graag de originele software blijven gebruiken. Is iemand er in geslaagd om dit weekend te krijgen. Het zou mooi zijn als KPN een keer zou meewerken en zorgen dat het gebruik van een eigen router makkelijker maakt. Zijn ze sinds kort ook verplicht maar kpn die wederom weer niets hieraan. 

Reputatie 7
Badge +10

Enige wat ik hoor is, die gast is een prutser dit, kpn hoeft niet dat. Die medewerker neemt 3 weken de tijd om voor een oplossing te zorgen daar kan kpn nognwat van leren….

Drie weken is nog "uiterst mager". Zelf heb ik heel wat meer tijd besteed met Synology om alles door en door te werken naar een oplossing, wat ook nog eens aan de maatstaven van Synology zelf voldeed met alle reeds bestaande functies die zij reeds in hun producten hebben gestopt. Daar mag geen discrepantie in ontstaan. Dat maakt een dergelijk proces veel meer complex dan gedacht.

De lange tijd van overleg heeft verder niet zozeer aan gebrek aan inzet te maken, maar vooral aan de wijze van communicatie waarbij er in het Engels gecommuniceerd moet  worden, terwijl het niet de basistaal is van zowel jezelf als de programmeur. (In het geval van Synology zat er nog een extra schijf tussen als "interpreter"). Naast daarbij nog eens praktische zaken om direct in te kunnen loggen, bij verlies aan connectie bij aanpassing van firmware op SSH niveau.

Bedenk dat het in jou situatie in het belang van Asus zelf is in relatie tegenover hun klanten.
Of met vergelijkbare voorbeelden van welke andere leverancier van routers ook om er werk in te stoppen om het voor hun gebruikers naar de zin te maken. "Back engineering". Dat is niet in het belang van KPN zelf.  Zoals eerder aangegeven, er zijn “tig" router merken en modellen.

Je kunt niet verwachten dat KPN voor vele tientallen in gebruik zijnde merken en routers verplicht wordt een samenwerking daarmee te moeten aangaan. Als het zover komt om wel samen te willen werken, gaat het doorgaans toch op basis van een financieel zakelijke overeenkomst om elkaars belangen daarin te beharingen. (Zoals o.a. Fritbox een samenwerking heeft met KPN).


 

Het zou mooi zijn als KPN een keer zou meewerken en zorgen dat het gebruik van een eigen router makkelijker maakt. Zijn ze sinds kort ook verplicht maar kpn die wederom weer niets hieraan. 

Het gaat om dit stukje waar men over valt in je startbericht, KPN werkt mee voor het gebruik van een eigen router, niks meer of minder.

Voor de rest raad niemand je een Asus aan, om de doodeenvoudige reden dat het geen geschikte routers zijn voor de KPN verbinding en ook nog eens lastig in te stellen, een Asus word veel meer gebruikt bij Ziggo, ding van Ziggo in bridge en gaan met de Asus.

@JD1979 In één geval kun je Asus routers gebruiken zonder Merlin firmware. Dat is wanneer je enkel internet afneemt. Wanneer je ook TV afneemt, moet je gebruik maken van Merlin wil je TV werkend krijgen op een ondersteunende Asus router. Hier heb ik onder andere aan meegewerkt om het op het KPN-netwerk werkend te krijgen. Ik heb een verzoek bij Asus neergelegd hierover. De handleiding heb ik herschreven met geüpdatete scripts en het volgen ervan is eenvoudig. Check het op Tweakers

Zoals eerder in dit topic uitgelegd is, moet je met PPPoE verbinding maken op vlan 6 en krijg je op vlan 4 een dhcp-adres. Wanneer je dit in de GUI van Asus instelt, splitst vlan 4 en 6 op en krijg je bridged IPTV. Dat is in 2019 uitgefaseerd bij KPN en gaat dus niet werken. 

Ik zou niet zomaar betafirmware installeren aangezien dit vaak meer ‘sloopt’ dan goed doet, is mijn ervaring. Bovendien is het aan Asus om routed IPTV te ondersteunen. De enige optie die je op het moment hebt om het werkend te krijgen is door het volgen van de handleiding op Tweakers. 

Reputatie 2

Bedankt Leroy ik ga mij er in verdiepen. 

Reputatie 2

Nog een aanvullende vraag. Kan ik de router weer in volledige originele staat krijgen nadat ik de handleiding gevolgd heb?

Nog een aanvullende vraag. Kan ik de router weer in volledige originele staat krijgen nadat ik de handleiding gevolgd heb?

Absoluut! Als je bijvoorbeeld je router wilt verkopen of geen KPN meer hebt, kun je de firmware van de Asus site downloaden en deze flashen met de originele firmware. Wel eerst even resetten. 

Ik heb alleen glasvezel internet abonnementen alleen krijg ik het niet werkend op mijn asus ax88u moet ik merlin installeren om het werkend te krijgen kan het niet zonder?

Reputatie 7

Heb je alleen Internet van KPN of ook TV?

Hoi wjb, alleen internet, maar het is me gelukt had vergeten om bij tabje lan iptv internet een 6 in te vullen.

 

Op mijn experiabox kreeg ik maar 500mbs via wifi en nu via mijn asus krijg ik 900mbs 

 

bedankt voor je snelle reactie