Beantwoord

Snelheid issue met eigen modem

  • 21 September 2021
  • 40 reacties
  • 918 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo allen,

 

Sinds een half jaartje, heb ik een eigen modem in gebruik in combinatie met glasvezel internet van KPN. Sinds dat de propositie voor gigabit ethernet weer synchroon is qua snelheid en de prijs gunstig is geworden ten opzichte van 500/500, heb ik sinds voor de zomer ongeveer die propositie.

Een tijdje geleden viel mij echter op dat ik mijn snelheid niet haal met mijn EdgeRouter12. Voornamelijk mijn upload (wat ik eigenlijk belangrijker vind dan mijn download) schoot te kort. 

Natuurlijk KPN gebeld, Goed geholpen, maar men kan maar zo ver. Met een Argus, NT en V12 modem wordt er thuis en in centrale 950mb down en 800mb up getest. ofwel ‘binnen de marges'. (natuurlijk verschillen daarover wat meningen, magoed).

In mijn eigen configuratie haal ik dit echter bij lange na niet. Mijn download blijft hangen rond de 800mb en upload rond de 650mb. Dus op beide vlakken 150 ‘te kort’ ten opzichte van wat KPN zelf meet.

In eerste instantie dacht ik, ok dat moet mijn SFP zijn, een draytek 1310/1490-1550 combi, zonder DOM support of uberhaupt enige technische gegevens waar je wat mee kan. Dus nieuwe besteld bij FS.com.

De volgende combinaties besteld en getest. allen met hetzelfde gemiddelde resultaat.

  1. 10km, 1310/1490
  2. 10km, 1310/1550
  3. 20km, 1310/1550
  4. 20km, 1310/1490-1550 (huidig)

Aangezien alle SFP modules ruwweg dezelfde resultaten genereren, met dezelfde speedtest op dezelfde server, gaan we vervolgens kijken naar het interne netwerk.

Hiervoor heb ik een Epyc server staan, met 24 cores en 48 threads. Deze server heeft 2x een 10G mogelijkheid welke momenteel via 2x 1gb aan is gesloten als 802.3ad LAG met mijn LGS318 switch. Als tijdelijke test een pc aangesloten welke ook 2x 1gb in LAG heeft als configuratie. Beide systemen beschikking in de test opstelling over minimaal 1 NVME schijf van 512gb waarop het OS draait.

De resultaten binnen hetzelfde Vlan (ofwel subnet) zijn zowel met iperf, openspeedtest en LibreSpeed positief en rond de 2gb, wat je mag verwachten. Gaan we de servers echter op een ander Vlan (subnet) zetten, moeten we via de router. Want inter-Vlan routering wordt niet ondersteund door mijn L2 switch.

Dan worden de cijfers ineens anders. En matchen we de cijfers die wij krijgen met de externe speedtest. Een download van ruwweg 800mb en upload van ruwweg 650mb. 

Mijn conclusie is dan dus dat de ER-12 niet de routering capaciteit heeft die ik nodig heb. Daar mijn interne Vlan's allemaal moeten routeren naar de Vlan 6 van KPN, wordt ik dus altijd gelimiteerd door de routering capaciteit van de ER-12.

Nu gaan we dus verder met de specifieke instellingen van de ER-12.

De ER-12 heeft op poort 11 een SFP zitten, waardoor ik zonder tussenkomst ExperiaBox of NTU kan opereren. Deze poort heeft Vlan 6 en 4 geconfigureerd.

Eth11.4 gaat via de IGMP proxy (upstream) naar Switch0.4 (downstream) zodat ik vlan 4 untagged mee kan geven naar 2 switches welke IGMPv2 ondersteunen.

Vlan6 gaat naar switch0, waarna hij naar 4 andere Vlans wordt doorgezet.

Daar de ER-12 hardwareoffloading ondersteund, heb ik dit ook aangezet. Helaas zonder resultaat, mijn snelheden blijven hetzelfde.

 

Gezien deze resultaten, heb ik @wjb gevraagd of hij soortgelijke resultaten heeft met de Edgemax hardware. Hij gaf aan dit hier te posten, omdat de ER-12 het allemaal gewoon zou moeten ondersteunen / halen. Dus bij deze.

 

icon

Beste antwoord door wjb 21 September 2021, 15:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7

Is IPv6 actief op jouw ER-12?

Kan je een screenshot posten van alle interfaces en niet alleen eth11 maar ook de pppoe en switch0 met vlans.

 

Kan je ook eenvoudig een meting doen met NTU van KPN i.p.v. een eigen SFP?

Reputatie 2

@wjb nee, ipv6 heb ik uitgezet omdat ik het niet (wil) gebruik(en).

 

Bedoel je NT > RJ45 > ER-12?

Reputatie 2

Kleine update.

Na herstart ER-12 haalt mijn download ineens wel de 900 - 950, maar upload blijft rond de 700 steken.

 

Reputatie 7

ipv6 heb ik uitgezet omdat ik het niet (wil) gebruik(en).

Ik zie dat je voor jouw thuisnetwerk geen vlan gebruikt. Dan is er geen issue met het gebruiken van IPv6.

Voor IPv6 is het niet mogelijk om hardware offloading voor zowel pppoe als vlan aan te zetten maar omdat je toch geen vlan gebruikt voor je thuisnetwerk hoef je alleen pppoe (en forwarding) te enablen voor IPv6. Advies, stel dat direct alvast in zodat deze direct actief is als je IPv6 wel gaat gebruiken.

 

Bedoel je NT > RJ45 > ER-12?

Klopt, maar dan moet je een andere eth poort gaan gebruiken als WAN poort en dat zijn dan nogal wat wijzigingen in de configuratie. Voor nu zou ik dat dus maar niet doen maar ik denk wel dat het verstandig is om een SFP module voor een UTP netwerkkabel achter de hand te houden zodat je dat eenvoudig kunt doen. Je kunt dan switchen zonder een aanpassing van de configuratie te moeten maken.

Zelf heb ik mijn ER-4 op die manier met mijn NTU verbonden.

 

Jouw download snelheid ziet er nu behoorlijk goed uit. De upload moet beter kunnen maar ik betwijfel of jouw ER-12 de bottleneck is, we zien veel meer abonnees waarbij de maximale upload snelheid niet gehaald wordt,

 

Reputatie 2

Ik zie dat je voor jouw thuisnetwerk geen vlan gebruikt. Dan is er geen issue met het gebruiken van IPv6.

Euhmm ik denk dat ik weet hoe je die bedoeld. Thuisnetwerk (switch0) in deze is mijn Vlan 1, ofwel management netwerk in het subnet 192.168.2.x. Dat subnet wordt alleen toegekend aan mijn netwerk apparaten. Als ik ipv6 aan zou zetten, zou dus ook alle portfowarding falen?

 

Klopt, maar dan moet je een andere eth poort gaan gebruiken als WAN poort en dat zijn dan nogal wat wijzigingen in de configuratie. 

 

ik denk wel dat het verstandig is om een SFP module voor een UTP netwerkkabel achter de hand te houden zodat je dat eenvoudig kunt doen.

Laat ik dat nou net hebben :P (kom van ziggo af, daarachter had ik dit router al hangen)

Reputatie 7

Ik zie dat je voor jouw thuisnetwerk geen vlan gebruikt. Dan is er geen issue met het gebruiken van IPv6.

Euhmm ik denk dat ik weet hoe je die bedoeld. Thuisnetwerk (switch0) in deze is mijn Vlan 1, ofwel management netwerk in het subnet 192.168.2.x. Dat subnet wordt alleen toegekend aan mijn netwerk apparaten. Als ik ipv6 aan zou zetten, zou dus ook alle portfowarding falen?

Wat ik aan wilde geven is dat IPv6 hardware offloading dus gewoon zal werken richting jouw thuis netwerk omdat daar geen vlan gebruikt wordt (switch0). Als jij bijvoorbeeld vlan 1 zou gebruiken (switch0.1) dan werkt IPv6 hardware offloading dus niet en wordt het lastig 1Gbps te halen.

Reputatie 2

Speedtest met NT > RJ45 > ER-12

Upload blijft nog steeds achter. (demping is goed)

Reputatie 2

Ik zie dat je voor jouw thuisnetwerk geen vlan gebruikt. Dan is er geen issue met het gebruiken van IPv6.

Euhmm ik denk dat ik weet hoe je die bedoeld. Thuisnetwerk (switch0) in deze is mijn Vlan 1, ofwel management netwerk in het subnet 192.168.2.x. Dat subnet wordt alleen toegekend aan mijn netwerk apparaten. Als ik ipv6 aan zou zetten, zou dus ook alle portfowarding falen?

Wat ik aan wilde geven is dat IPv6 hardware offloading dus gewoon zal werken richting jouw thuis netwerk omdat daar geen vlan gebruikt wordt (switch0). Als jij bijvoorbeeld vlan 1 zou gebruiken (switch0.1) dan werkt IPv6 hardware offloading dus niet en wordt het lastig 1Gbps te halen.

Ah zo. gotcha.

Reputatie 7

Speedtest met NT > RJ45 > ER-12

Upload blijft nog steeds achter. (demping is goed)

En heb je ook een screenshot van een speedtest met NT > RJ45 > V12?

 

Zou je overigens ook eens kunnen meten via de Ookla Speedtest app en dan de server van XS4ALL kunnen gebruiken?

Reputatie 2

Moest even alles omprikken. maar hierbij, NT > RJ45 > V12

En met de Ookla app (windows):

 

Reputatie 7

Dan ben ik er nu van overtuigd dat dit issue niets met jouw ER-12 te maken heeft maar door KPN bekeken moet worden.

Reputatie 2

Dan ben ik er nu van overtuigd dat dit issue niets met jouw ER-12 te maken heeft maar door KPN bekeken moet worden.

whahaha, ik voelde al aan mijn water dat het die kant op ging :P

Dank iig!

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Caennanu, als je wilt kan ik altijd even meekijken naar de lijn. Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Reputatie 7

@Thomas, Moet dan tijdelijk de V12 aangesloten worden of kan je dat meekijken ook doen terwijl @Caennanu zijn EdgeRouter 12 aangesloten heeft?

Reputatie 7
Badge +20

@wjb ik wil het eerst zo wel even proberen maar mocht de Box 12 nodig zijn is het het handigst om even te bellen met 0800-0402 terwijl @Caennanu die aangesloten heeft voor de analyse, dan hoeft hij niet op mij te wachten :-)

Reputatie 2

@Thomas er is al een ticket gelogd, vorige week is hiervoor al een assurance+ monteur langs geweest die heeft gemeten met de Argus. Demping is goed.

Dat was ook de reden om eerst mijn thuisnetwerk uit te gaan sluiten. Waardoor ik op het throughput issue stuitte, wat nu dus met hulp van @wjb uitgesloten is.

Reputatie 7

@Caennanu, vul jouw forumprofiel in als je wil dat @Thomas ook nog even mee gaat kijken.

Reputatie 2

@wjb Done. thomas is aan het kijken / heeft gekeken.

en hoe is dit afgelopen heb sinds kort ook een eigen router

netduma r2

vlan 6 enabled

macid xx-xx-xx-xx@internet

ppp (als password)

1000/1000

ik heb de 1000/1000 verbinding maar krijg ook verder weinig terug kopeling van kpn heb alles uit een forum van 2015

 

ben wel benieuwd hoe dit hier is afgelopen

Reputatie 2

Hoi @Arjan J 

Mijn problemen zijn opgelost. Naast instellingen zit er een firmware issue in de edgerouter waardoor hardware offloading niet werkt en je max 6 a 700mb haalt. Zelf heb ik het routeren nu compleet verplaatst naar een brocade icx6450. Geniet nu dus ook intern van 10gbe snelheden :)

 

Extern haal ik overigens rond de 930 a 940 wat de max is voor een mtu van 1500

ok instellingen zeg je heb iig nou net kpn service plus genomen want niemand bij kpn wil/kan mij een lijst met instellingen geven mischien dat ik vanavond dan wel iemand aan de lijn kan krijgen die daar meer over weet te vertellen

er staat hier toch echt KPN zorgt voor een lijst met instellingen

maar iedereen die ik tot nu toe aan de lijn krijg zegt wat anders 2 ontkennen zelfs dat de hele optie bestaat xD

Reputatie 7

Naast instellingen zit er een firmware issue in de edgerouter waardoor hardware offloading niet werkt en je max 6 a 700mb haalt.

Welke EdgeRouter heb je dan want met een goed ingerichte EdgeRouter is prima 1Gbps te halen. Alleen de EdgeRouter X loopt dan wel tegen zijn grens aan.

Reputatie 7

ok instellingen zeg je heb iig nou net kpn service plus genomen want niemand bij kpn wil/kan mij een lijst met instellingen geven mischien dat ik vanavond dan wel iemand aan de lijn kan krijgen die daar meer over weet te vertellen

er staat hier toch echt KPN zorgt voor een lijst met instellingen

maar iedereen die ik tot nu toe aan de lijn krijg zegt wat anders 2 ontkennen zelfs dat de hele optie bestaat xD

Die "lijst met instellingen" is opgenomen in de pdf's op deze pagina.

Meer zal je van KPN niet krijgen.

Reputatie 2

Naast instellingen zit er een firmware issue in de edgerouter waardoor hardware offloading niet werkt en je max 6 a 700mb haalt.

Welke EdgeRouter heb je dan want met een goed ingerichte EdgeRouter is prima 1Gbps te halen. Alleen de EdgeRouter X loopt dan wel tegen zijn grens aan.

Ik heb de EdgeRouter 12. In de v1 firmware werkt het allemaal prima, maar dan werkt iTV niet. Met de V2 firmware werkt iTV wel, maar heb ik dus geen volledige doorvoersnelheid wanneer er gerouteerd moet worden over meerdere vlan's. Maar zoals gemeld, heb ik het opgelost door het routeren te outsourcen naar een router welke 10GbE ondersteund.

@Arjan J klopt inderdaad, eigen modem wordt niet ondersteund via klantenservice, redelijk door service plus. Maar de beste ondersteuning vind je hier op het forum (is mijn ervaring althans). 

 

Je dient inderdaad zelf de pppoe instellingen e.d. in te stellen op je eigen device. Zoals wjb al aangeeft, wordt die informatie gewoon verstrekt op de site van kpn.

Reputatie 7

Ik heb de EdgeRouter 12. In de v1 firmware werkt het allemaal prima, maar dan werkt iTV niet. Met de V2 firmware werkt iTV wel, maar heb ik dus geen volledige doorvoersnelheid wanneer er gerouteerd moet worden over meerdere vlan's.

Bij IPv6 kan er inderdaad geen gebruik gemaakt worden van gelijktijdige hardware offloading voor pppoe en vlans.

Bron

 

Heb je het openingsbericht van het onderstaande topic gelezen?