Vraag

Solar Edge omvormer geen wifi verbinding op KPN Box 12

  • 31 December 2021
  • 62 reacties
  • 2190 keer bekeken

Enkele dagen geleden zijn op ons huis zonnepanelen geplaatst met een Solar Edge omvormer . Omvormer heeft geen display dit maakt het extra lastig om de omvormer te configureren met de wifi aansluiting. Enkel een Lan aansluiting met powerline adapters kan een verbinding maken naar de router KPN box 12. De monteur kon de wifi niet voor elkaar krijgen. Vreemd wat is hier aan de hand? Poortforwarding? En hoe is dit op te lossen? Ik weet dat dit thema al vaker hier op dit forum is besproken maar ook met deze configuratie?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

De 7590 is idd iets zuiniger maar zonder wifi 6...

Aan wifi6 heb je ook niet heel veel….Dus je zal het niet missen.

Reputatie 7
Badge +11

De 7590 is idd iets zuiniger maar zonder wifi 6... Dan kan je beter eigen apparatuur neer zetten. Dan is die 7.50 per maand veel te veel.

Wifi 6 is overrated voor een normaal thuisnetwerk. Staan al genoeg preken van mij over hier op het forum waarin ik omschrijf waarom ik dat vind. Die €7.50 is niet alleen voor de Fritzbox maar is inclusief Service Plus. Een soort uitbreiding op de klantenservice waar de wat technischere personen zitten die ook kunnen helpen met zaken die niet door KPN geleverd zijn zoals bijvoorbeeld smart-home apparatuur.

 

Maar zullen we weer terug ontopic gaan? We zijn nu aan het discussiëren over Fritzboxen en daar is de topicstarter niet bij gebaat.

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Citroentje! Ik ben ook niet bekend met zonnepanelen, dus ik weet niet of het klopt. Maar zou het kunnen dat jouw omvormer niet om kan gaan met 5 GHz? De KPN Box 12 heeft namelijk bandsteering en kiest zelf het beste netwerk om een apparaat mee te laten verbinden. Als een apparaat dan niet met 5 GHz om kan gaan, dan kan deze moeite hebben met verbinden. Mogelijk dat dit de oorzaak is geweest.

Bandsteering is simpel op te lossen door de naam van 2,4 en 5 Ghz anders te benoemen . Dat kan bij mijn weten alleen KPN. Ik heb het in m,n vorige posting ook al genoemd. Bij TMobile doen ze het wel. Eventueel schakel je in de router 5 Ghz uit. Jammer is alleen dat je apparatuur die je met voorkeur op 5 Ghz. laat werken het dan ook niet meer doet. Op dit moment werkt m,n omvormer met lan , dus geen WiFi maar bedraad utp. Kan ook .Nadeel is dan dat afhankelijk van plaatsing je een lange kabel moet trekken. Ik heb het nu via power line adapters, om het dan goed te doen moet de adapter op een stopcontact worden aangesloten, liefst op de zelfde groep dan de 2e adapter. Dat wordt nog extra werk. Het installatiebedrijf heeft hier prutswerk geleverd.

Reputatie 4
Badge +3

Hier in huis ook een SolarEdge omvormer zonder display. Verbonden via wifi en ExperiaWifi met Box 12. Eerder al met V10 (met en zonder EW).  De EW heeft de firmware waarin de wifibanden niet meer gescheiden kunnen worden. Toch werkt de verbinding gewoon via wifi zonder verdere aanpassing aan of instelling van V10, Box 12 of ExperiaWifi. 

De setup en verdere instelling van de omvormer liep via een SolarEdge app door de monteur. Voor uitlezen gebruik ik de Mysolaredge app,  account aanmaken, QR code scannen op de omvormer als je de instellingen wilt aanpassen, bv wifi gegevens invoeren bij Omvormercommunicatie.

Zoals in de handleiding staat die bij de omvormer zat (ook in het Pools). Gegevens van de Solaredge kunnen ook uitgelezen worden via de P1mon software voor de slimme meter.

@Tannoor,

Zoals je beschrijft is ook de normale setup voor de Solar edge omvormer. De monteur heeft hiervoor ook een speciale setup app van Solar Edge ,hiervoor heb je als gebruiker geen toegang. Solar edge beperkt setup alleen voor installatie bedrijven. Ook het legplanprogramma van Solar edge ,alleen voor hun. Welke software bedoel je met P1 mon voor de slimme meter.

Een buurman tegenover mij heeft dezelfde zonnepanelen configuratie dus ook met Solar edge. Hij heeft internet van Ziggo. Hij heeft totaal geen problemen met de WiFi config.

Reputatie 4
Badge +3

P1mon is free software van https://www.ztatz.nl/ om via een Raspberry pi aangesloten op je slimme meter je energieverbruik te monitoren. 

Reputatie 7
Badge +17

Bandsteering is simpel op te lossen door de naam van 2,4 en 5 Ghz anders te benoemen . Dat kan bij mijn weten alleen KPN. Ik heb het in m,n vorige posting ook al genoemd. Bij TMobile doen ze het wel. Eventueel schakel je in de router 5 Ghz uit. Jammer is alleen dat je apparatuur die je met voorkeur op 5 Ghz. laat werken het dan ook niet meer doet.

Klopt, alleen is dat met de Box 12 niet mogelijk, daar hebben 2.4 en 5 GHz dezelfde naam. Dit is ook niet meer te scheiden. We werken aan een update waarmee een extra 2.4 GHz netwerk toegevoegd zal worden, zodat je apparaten die alleen op 2.4 GHz werken gemakkelijk kunt koppelen aan het netwerk. Maar wanneer deze update komt, is nog niet bekend. Uitschakelen van 5 GHz hoeft natuurlijk maar van korte duur te zijn. Je kunt 5 GHz uitschakelen om een apparaat te koppelen en daarna weer inschakelen. Dan zou het ook gewoon goed moeten gaan.

 

Reputatie 4
Badge +2

Bandsteering is simpel op te lossen door de naam van 2,4 en 5 Ghz anders te benoemen . Dat kan bij mijn weten alleen KPN. Ik heb het in m,n vorige posting ook al genoemd. Bij TMobile doen ze het wel. Eventueel schakel je in de router 5 Ghz uit. Jammer is alleen dat je apparatuur die je met voorkeur op 5 Ghz. laat werken het dan ook niet meer doet.

Klopt, alleen is dat met de Box 12 niet mogelijk, daar hebben 2.4 en 5 GHz dezelfde naam. Dit is ook niet meer te scheiden. We werken aan een update waarmee een extra 2.4 GHz netwerk toegevoegd zal worden, zodat je apparaten die alleen op 2.4 GHz werken gemakkelijk kunt koppelen aan het netwerk. Maar wanneer deze update komt, is nog niet bekend. Uitschakelen van 5 GHz hoeft natuurlijk maar van korte duur te zijn. Je kunt 5 GHz uitschakelen om een apparaat te koppelen en daarna weer inschakelen. Dan zou het ook gewoon goed moeten gaan.

 

ja en dat is dus echt een work around voor de problemen en geen oplossing omdat voor heel veel iot devices het apparaat waar je het mee configureert in hetzelfde SSID moet zitten. Er kan beter ingezet worden op een correct functionerende bandsteering, da is deze work around niet nodig. er hoeft dan helemaal geen 5Ghz meer uitgeschakeld te worden al dan niet tijdelijk.

Reputatie 7
Badge +11

ja en dat is dus echt een work around voor de problemen en geen oplossing omdat voor heel veel iot devices het apparaat waar je het mee configureert in hetzelfde SSID moet zitten. Er kan beter ingezet worden op een correct functionerende bandsteering, da is deze work around niet nodig. er hoeft dan helemaal geen 5Ghz meer uitgeschakeld te worden al dan niet tijdelijk.

Dat probleem wat ontstaat met veel smarthome-producten heeft niet met slecht werkende bandsteering of iets te maken. Bandsteering doet namelijk iets heel anders en dat is binnen bepaalde dempingsmarges apparaten overzetten naar een andere wifistandaard, in dit geval B/G/N of AC. Als een apparaat enkel de N-standaard accepteert wordt die ook verbonden met de N-standaard aka 2.4Ghz. Er wordt immers gewoon een onderhandeling uitgevoerd over hoe de verbinding gaat plaatsvinden. Bekabeld heb je diezelfde autonegotiation.

Veel apparaten die verplichten echter om een of andere reden dat de telefoon waar de app op draait om de installatie door te lopen ook op 2.4Ghz draait ten tijde van installatie. Geen idee waarom maar zo zit het in elkaar. Regelmatig meegemaakt dat zodra alles eenmaal geïnstalleerd is alles gewoon werkt. Ik vraag me eerder af waarom die fabrikanten (en dan bedoel ik ze vrijwel allemaal) niet gewoon eens overstappen op chipsets die de AC-standaard ondersteunen, dan heb je heel dit gedoe ook niet en heb je ook nog eens een stabielere verbinding omdat de 2.4Ghz-band vol met ruis zit van niet-wifi apparatuur.

Reputatie 4
Badge +2

Je hebt de klok horen luiden. Het klopt alleen niet. Band steering is geen standaard en derhalve hoort de cliënt hier niets mee te doen. Dit werkt puur vanaf de router en werkt door in kaart te brengen welke protocollen de cliënt gebruikt. Hiermee wordt de meest optimale soort verbinding gekozen. 

Dit is precies wat er mis gaat bij de box 12. Die houdt geen rekening met de cliënt