Solaredge en SMA sunnyboy problemen, overstappen is de oplossing!

  • 19 September 2021
  • 51 reacties
  • 999 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

51 reacties

Als het bij anderen werkt, dan zou het bij u ook moeten kunnen werken.

Kunt u misschien een paar foto's plaatsen? Misschien zien we er iets geks op ofzo...

Het werkt bij anderen, maar het werkt ook bij diverse personen niet. 

Foto’s? van wat? Van het modem? Van de switch, van de kabels? 

Reputatie 7

Foto’s? van wat?

Vooral screenshots van de status pagina van de omvormers.

Nou iedereen bedankt voor het meedenken @Nick83, @JeroenB22 , @wjb , @Erwin_ , @SledgehammerNL , @JanD !

Het probleem heeft zich… een soort van zelf ….. opgelost…..

Ik heb de klacht neergelegd bij KPN, vandaag werd ik gebeld (door een nogal in mijn optiek opgefokte dame) ik moest maar op het forum kijken want een monteur ging ze niet langsturen want die hadden geen kennis van zonnepanelen. Toen ik zei dat dit ook niet nodig was maar dat er iemand moest kijken mbt het modem waarom die connectie faalt, bleef ze vol houden dat ze alleen verstand hadden van internet bij KPN.

Tja… ik heb nog proberen uit te leggen dat het wellicht een protocol is of een speciale poort. Maar op een gegeven moment bood ze aan om mijn vaste contract te ontbinden. Ik heb aan gegeven daar even over na te willen denken, dus of ze in het dossier wilde zetten dat ik ging terug bellen.

Maar…. dat hoefde niet vertelde ze me. Ze had het ticket gesloten en mijn contract al opgezegd. Kon ik volgens haar weer terug naar dat Delta waar het wel werkt.

Dus….. 

Bedankt… denk ik….

Badge +12

Nou iedereen bedankt voor het meedenken @Nick83@JeroenB22 , @wjb , @Erwin_ , @SledgehammerNL , @JanD !

Het probleem heeft zich… een soort van zelf ….. opgelost…..

Ik heb de klacht neergelegd bij KPN, vandaag werd ik gebeld (door een nogal in mijn optiek opgefokte dame) ik moest maar op het forum kijken want een monteur ging ze niet langsturen want die hadden geen kennis van zonnepanelen. Toen ik zei dat dit ook niet nodig was maar dat er iemand moest kijken mbt het modem waarom die connectie faalt, bleef ze vol houden dat ze alleen verstand hadden van internet bij KPN.

Tja… ik heb nog proberen uit te leggen dat het wellicht een protocol is of een speciale poort. Maar op een gegeven moment bood ze aan om mijn vaste contract te ontbinden. Ik heb aan gegeven daar even over na te willen denken, dus of ze in het dossier wilde zetten dat ik ging terug bellen.

Maar…. dat hoefde niet vertelde ze me. Ze had het ticket gesloten en mijn contract al opgezegd. Kon ik volgens haar weer terug naar dat Delta waar het wel werkt.

Dus….. 

Bedankt… denk ik….

Dat geloof je toch niet…..wat een incapabele mensen werken er bij KPN. 

Reputatie 7

Ik denk dat die medewerker precies het juiste advies heeft gegeven.

Het aansluiten van een omvormer van zonnepanelen valt buiten de scope van klantenservice en daar kunnen ze je inderdaad niet bij helpen door het ontbreken van de benodigde kennis.

Wat dat betreft ben je op het forum op een veel beter adres.

Het ligt in ieder geval niet aan een speciale poort.

Ik denk dat die medewerker precies het juiste advies heeft gegeven.

Het aansluiten van een omvormer van zonnepanelen valt buiten de scope van klantenservice en daar kunnen ze je inderdaad niet bij helpen door het ontbreken van de benodigde kennis.

Wat dat betreft ben je op het forum op een veel beter adres.

Het ligt in ieder geval niet aan een speciale poort.

Ik heb alles geprobeerd hé wat op het forum staat. En nee het is geen poort, dat weet ik ook wel. Als ik alles op DMZ pleur werkt het zonder problemen. Maar dat wil ik niet.

Het ligt echt aan het modem, iets zit daar raar waardoor de omvormers in de war raken (of de connectie).

Maar het juiste advies? Ze heeft zonder dat ik daar enige keuze in had mijn contract opgezegd! Dat is geen advies.

Geholpen was ik als ze had gezegd dat de technische dienst met me ging meekijken.

 

Dat geloof je toch niet…..wat een incapabele mensen werken er bij KPN. 

Bizar he!

Reputatie 7

Ik heb alles geprobeerd hé wat op het forum staat.

Maar je hebt nog geen actie ondernomen op enkele vragen die je hier gesteld zijn.

Ik heb alles geprobeerd hé wat op het forum staat.

Maar je hebt nog geen actie ondernomen op de vragen die je hier gesteld zijn.

Zoals foto’s sturen? Met een pagina met de melding “Connection failed”? Ik heb contact gehad met SMA, bij het horen van Experiabox hoorde ik ze al zuchten.

Sluit eens een PC aan op die netwerkkabel.

Werkt die wel?

Heeft die PC dan ook een linkspeed van 1Gbps?

Ja kabels werken. Dan heb ik gewoon internet, Netflix HD. Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Reputatie 7

Als je een switch in huis hebt, plaats deze dan eens bij de omvormers en sluit de omvormers aan via die switch.

Hebben ze nu wel een verbinding?

Als je een switch in huis hebt, plaats deze dan eens bij de omvormers en sluit de omvormers aan via die switch.

Hebben ze nu wel een verbinding?

Geprobeerd. Netgear, DLink, Ubiquiti, heb ik hier allemaal liggen. Als ik ze aansluit op mijn Raspberry pi of mijn Macbook dan heb ik direct verbinding. Ze werken dus zeg maar.

Reputatie 7

Ja kabels werken. ... Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Maar wat is de linksnelheid, is die 100Mbps of 1Gbps?

Ja kabels werken. ... Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Maar wat is de linksnelheid, is die 100Mbps of 1Gbps?

Dat ligt natuurlijk aan of ik er wel of niet een switch tussen stop en wat die kunnen verstouwen. Per device kloppen de snelheden.

Ja kabels werken. ... Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Maar wat is de linksnelheid, is die 100Mbps of 1Gbps?

Dat ligt natuurlijk aan of ik er wel of niet een switch tussen stop en wat die kunnen verstouwen. Per device kloppen de snelheden.

Op de Experiabox weet ik het niet, daar heb ik de snelheid niet bekeken.

Reputatie 7

Als je een switch in huis hebt, plaats deze dan eens bij de omvormers en sluit de omvormers aan via die switch.

Hebben ze nu wel een verbinding?

Geprobeerd. Netgear, DLink, Ubiquiti, heb ik hier allemaal liggen. Als ik ze aansluit op mijn Raspberry pi of mijn Macbook dan heb ik direct verbinding. Ze werken dus zeg maar.

Dus je hebt één van die switches een keer bij de omvormers geplaatst en de omvormers met een korte netwerkkabel via die switch aangesloten?

Hadden ze toen wel een verbinding?

Zag/zie je de ledjes knipperen?

Zo ja, staat het IP adres van die omvormers wellicht hard ingesteld op de omvormers zelf en liggen die dan nog in het subnet van die router van Delta?

Reputatie 7

Ja kabels werken. ... Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Maar wat is de linksnelheid, is die 100Mbps of 1Gbps?

Dat ligt natuurlijk aan of ik er wel of niet een switch tussen stop en wat die kunnen verstouwen. Per device kloppen de snelheden.

Op de Experiabox weet ik het niet, daar heb ik de snelheid niet bekeken.

Dat kan je aflezen op de status pagina van de netwerkadapter in een Windows PC ... oeps .. je hebt een Macbook.

Als je een switch in huis hebt, plaats deze dan eens bij de omvormers en sluit de omvormers aan via die switch.

Hebben ze nu wel een verbinding?

Geprobeerd. Netgear, DLink, Ubiquiti, heb ik hier allemaal liggen. Als ik ze aansluit op mijn Raspberry pi of mijn Macbook dan heb ik direct verbinding. Ze werken dus zeg maar.

Dus je hebt één van die switches een keer bij de omvormers geplaatst en de omvormers met een korte netwerkkabel via die switch aangesloten?

Hadden ze toen wel een verbinding?

Zie je de ledjes knipperen?

Zo ja, staat het IP adres van die omvormers wellicht hard ingesteld op de omvormers zelf en liggen die dan nog in het subnet van die router van Delta?

Nee ik heb dat gecontroleerd bij de SMA, gegevens komen overeen met die van het modem. Ook de DNS die KPN mee stuurt. En de Solar Edge heeft nooit een andere provider gekend dan KPN. Die is net geplaatst en ik heb al maanden KPN.

Korte kabels, lange kabels. Ledjes knipperen. Switch dicht bij Modem korte kabel, kabel direct in omvormer. Switch dicht bij omvormer. Ik ben hier al even mee bezig.

Ja kabels werken. ... Direct op experiabox krijg ik 90 snelheid.

Maar wat is de linksnelheid, is die 100Mbps of 1Gbps?

Dat ligt natuurlijk aan of ik er wel of niet een switch tussen stop en wat die kunnen verstouwen. Per device kloppen de snelheden.

Op de Experiabox weet ik het niet, daar heb ik de snelheid niet bekeken.

Dat kan je aflezen op de status pagina van de netwerkadapter in een Windows PC ... oeps .. je hebt een Macbook.

Oh nou nee hoor. Macbook draait linux hé… en Raspberry ook. Daar kan ik alles uithalen wat ik wil. Windows…. :’-)

Maar goed ik ga sluiten…. contract is door KPN opgezegd… dus … doei

Reputatie 7

Dan zou ik toch graag screenshots willen zien van de netwerkinstellingen en statuspagina van die omvormers.

Badge +12

Ik denk dat die medewerker precies het juiste advies heeft gegeven.

Het aansluiten van een omvormer van zonnepanelen valt buiten de scope van klantenservice en daar kunnen ze je inderdaad niet bij helpen door het ontbreken van de benodigde kennis.

Wat dat betreft ben je op het forum op een veel beter adres.

Het ligt in ieder geval niet aan een speciale poort.

Wat betreft het verwijzen naar het forum wel ja...maar om dan ‘bammm’ ter plekke het contract te beëindigen? Niet echt nee... 

Badge +12

Maar goed ik ga sluiten…. contract is door KPN opgezegd… dus … doei

doei doei

Hallo @Tvdsluijs , een zonnepaneel installateur  hoort e.e.a. werkend op te leveren, daar kun je je provider de schuld niet van geven dat het niet werkt.

 

Als het bij andere provider wel werkt ligt de schuld dus bij de provider. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen. Daar kun je de zonnepaneel installateur de schuld niet van geven.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +11

Hallo @Tvdsluijs , een zonnepaneel installateur  hoort e.e.a. werkend op te leveren, daar kun je je provider de schuld niet van geven dat het niet werkt.

Als het bij andere provider wel werkt ligt de schuld dus bij de provider. Zo moeilijk is dat niet te begrijpen. Daar kun je de zonnepaneel installateur de schuld niet van geven.

Het is met dit soort apparatuur altijd een welles/nietes-verhaal. Omvormers van zonnepanelen staan nou niet echt bekend om de meest kwalitatieve netwerkinterfaces en ze geven bij veel providers problemen en het zijn veel verschillende merken. Om maar even een voorbeeld te noemen: het feit dat sommige omvormers nog steeds vast blijven houden aan de G-standaard of zelfs de B-standaard van wifi en daarmee het hele draadloze netwerk omlaag trekken.

 

Maar heb je echt een account gemaakt om deze discussie weer op te zetten in een topic dat al vijf maanden inactief is?