Beantwoord

Solaredge omvormer wil niet verbinden met V12 box. Hoe moet ik port forwarden?

  • 22 October 2021
  • 20 reacties
  • 453 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met het maken van een connectie tussen mijn SolarEdge omvormer en mijn nieuwe V12 box.

Ondanks wat gezegd wordt lukt het niet om connectie te maken met de nieuwe V12 (eerst een V9). Op geen van mijn vrije poorten, te zien op de ethernet pagina van mijn modem, maakt de kabel die vanuit mijn SolarEdge omvormer is getrokken en tot op maandag heeft gewerkt connectie. Er is geen breuk in de kabel en op de SolarEdge app geeft deze aan dat er geen connectie is met de Ethernet kabel (dat klopt want de poort is niet actief).

Het lijkt dus alsof de poorten wel zijn afgesloten aleen dan de vraag: hoe kom ik aan het juiste IP adres voor de omvormer en ondanks een mooi mailtje over port forwoarding: “Indien u PortForwarding wilt configureren op de modem gaat het onze omvormers om onderstaande 3 netwerk poorten:
- 22221
- 22222
- 80
- 443”

weet ik dus als leek niet hoe ik dit dus moet gan instellen zodat ik dus wel weer de opbrengst van mijn zonnepanelen kan gana monitoren.

Hulp en een duidelijke beschrijving (monkey see, monkey do) is best gewenst ;-)
 

 

*admin: afgesplitst

icon

Beste antwoord door wjb 25 October 2021, 18:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

heb sinds gisteren hetzelfde probleem na installatie nieuw modem V12. leverancier Solaredge zegt dat dit probleem bij KPN ligt. Hoe nu verder.

Reputatie 7
Badge +24

@Luuk0318 Wat voor een kabel heeft u naar de omvormers? Een cat 5e kabel?

Ja, deze is aangelegd door het installatie bedrijf

Hoi @Luuk0318 . Welkom op het forum.

Wat vreemd dat er geen bekabelde verbinding tot stand lijkt te komen. Weet jij hoe je in de webinterface van de box12 kunt komen?

Je kunt eens kijken of het met UPnP wel lukt. Hiermee geeft je wel een beetje beveiliging uit handen want je laat het poorten open zetten over aan de apparaten onderling.

Enige voorzichtigheid is geboden dus.  

Reputatie 7

Kan je de omvormer eens via een switch op de V12 aansluiten.

Werkt dat wel?

Ben ook nog steeds bezig maar lukt niet. Misschien de vorige WiFi  naam en wachtwoord opnieuw instellen ? Dus die gebruikt werd op de vorige modem ?

Ga ik morgen eens proberen

In mijn webinterface is de solar edge omvormer nergens te zien

Kan je de omvormer eens via een switch op de V12 aansluiten.

Werkt dat wel?

Ja met een switch die de snelheid automatisch identificeert en kan managen want een GB switch pakt Solaredge niet die moet terug worden gebracht tor 100 MB.

Reputatie 7
Badge +24

Ja, deze is aangelegd door het installatie bedrijf

Hoe is die aangelegen? Strak langs eletriciteitsdraden ofzo? Misschien door hetzelfde buisje?

Reputatie 7
Badge +24

In mijn webinterface is de solar edge omvormer nergens te zien

Wat doen de lampjes achterop de KPN Box bij de poort waar u het stekkertje van de kabel ingestoken heeft?

Ja, deze is aangelegd door het installatie bedrijf

Hoe is die aangelegen? Strak langs eletriciteitsdraden ofzo? Misschien door hetzelfde buisje?

Nee deze loopt gescheiden van elektriciteitsdraden.

Inmiddels werkt het want ik heb een switch tussen de router gezet die wel de snelheid van 100 mb aan kan…

Opmerkelijk dat dit overigens niet wordt aangepast door Solaredge.

In mijn webinterface is de solar edge omvormer nergens te zien

Wat doen de lampjes achterop de KPN Box bij de poort waar u het stekkertje van de kabel ingestoken heeft?

Helemaal niets. Melding van solaredge gaf ook aan dat er geen ethernet verbinding was. Probleem is dat de KPN box alleen GB verbindingen accepteert en dus een 100 mbit signaal niet herkent.

Met de switch die ik er tussen heb gezet en dus de snelheid naar beneden brengt is het probleem verholpen.

Reputatie 7

Met de switch die ik er tussen heb gezet en dus de snelheid naar beneden brengt is het probleem verholpen.

Een switch brengt de snelheid niet naar beneden hoor, geen zorgen.

Daar komt bij dat de hoeveelheid data richting die omvormer toch marginaal is en dus is er ook nauwelijks bandbreedte nodig.

Het probleem is overigens nu wel duidelijk. De netwerkkabel heeft een vrij hoge demping en blijkbaar zijn de LAN poorten van de V12 daar iets gevoeliger voor dan de V9 die je eerder had.

Reputatie 7
Badge +24

In mijn webinterface is de solar edge omvormer nergens te zien

Wat doen de lampjes achterop de KPN Box bij de poort waar u het stekkertje van de kabel ingestoken heeft?

Helemaal niets. Melding van solaredge gaf ook aan dat er geen ethernet verbinding was. Probleem is dat de KPN box alleen GB verbindingen accepteert en dus een 100 mbit signaal niet herkent.

Dat klopt niet. De tv ontvangers van KPN kunnen ook max 100 mbit. Dan zouden die ook niet werken. Dus zo simpel als dat u hier nu redeneert is het niet.

Met de switch die ik er tussen heb gezet en dus de snelheid naar beneden brengt is het probleem verholpen.

Ok, super.

Reputatie 7
Badge +24

Ja, deze is aangelegd door het installatie bedrijf

Hoe is die aangelegen? Strak langs eletriciteitsdraden ofzo? Misschien door hetzelfde buisje?

Nee deze loopt gescheiden van elektriciteitsdraden.

Inmiddels werkt het want ik heb een switch tussen de router gezet die wel de snelheid van 100 mb aan kan…

Opmerkelijk dat dit overigens niet wordt aangepast door Solaredge.

Wat euhm... bedoelt u hier mee? Aangepast door Solaredge? Wat moeten die aanpassen? 

Reputatie 7

Mijn Solaredge werkt ook gewoon met een 1gb switch :clown:

Met de switch die ik er tussen heb gezet en dus de snelheid naar beneden brengt is het probleem verholpen.

Een switch brengt de snelheid niet naar beneden hoor, geen zorgen.

Daar komt bij dat de hoeveelheid data richting die omvormer toch marginaal is en dus is er ook nauwelijks bandbreedte nodig.

Het probleem is overigens nu wel duidelijk. De netwerkkabel heeft een vrij hoge demping en blijkbaar zijn de LAN poorten van de V12 daar iets gevoeliger voor dan de V9 die je eerder had.

Met de Netgear GS308E switch was het probleem ineens verholpen.

Zou mooi zijn als er nog een passende oplossing komt temeer omdat vanuit Solaredge wordt aangegeven dat het systeem problemen heeft met gigabit verbindingen.

 

Dank voor jullie reacties.

Reputatie 7

Met de Netgear GS308E switch was het probleem ineens verholpen.

Dat is ook precies wat ik verwachtte en waarom ik voorstelde om er een switch tussen te plaatsen. Een switch is vrijwel altijd de oplossing als de netwerkkabel een te hoge demping heeft.

 

Zou mooi zijn als er nog een passende oplossing komt temeer omdat vanuit Solaredge wordt aangegeven dat het systeem problemen heeft met gigabit verbindingen.

Het systeem heeft helemaal geen probleem met gigibit verbindingen en gigabit verbindingen zijn ook volstrekt zinloos bij dergelijke toepassingen die nauwelijks bandbreedte vergen. Sterker nog, de SolarEdge omvormer heeft een 100Mbps aansluiting.

Met de switch die ik er tussen heb gezet en dus de snelheid naar beneden brengt is het probleem verholpen.

Een switch brengt de snelheid niet naar beneden hoor, geen zorgen.

Daar komt bij dat de hoeveelheid data richting die omvormer toch marginaal is en dus is er ook nauwelijks bandbreedte nodig.

Het probleem is overigens nu wel duidelijk. De netwerkkabel heeft een vrij hoge demping en blijkbaar zijn de LAN poorten van de V12 daar iets gevoeliger voor dan de V9 die je eerder had.

Heel interessant. Zeer nuttige info. 

:relaxed: Bedankt voor het advies. Vanochtend een switch  geplaatst tussen nieuwe modem box 12 en Lan kabel omvormer en verbinding weer hersteld. Binnen een uur werd alles weer bijgewerkt en zichtbaar op Solar Edgar App.

nogmaals dank