Vraag

splitsen 2.4 ghz en 5 ghz op KPN Box 12 (Sagemcom )

  • 19 June 2020
  • 33 reacties
  • 6870 keer bekeken

Ik heb Sonos apparaten die blijkbaar niet met 5Ghz werken en moet dus een splitsing maken tussen 2,4Ghz en 5Ghz op de KPN Box 12 van Sagemcom. Daar ik nergens beschrijvingen kan vinden, kan iemand me uitleggen hoe ik dit moet doen? Thanks


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Er bestaat de mogelijkheid dat da niet kan...

Dus dan kan ik mijn sonos devices de prullenbak ingooien?  Daar zullen vele gebruikers niet blij mee zijn

Reputatie 7

Maar om een apparaat op 2.4GHz te laten werken hoeft er geen splitsing gemaakt te worden tussen 2.4GHz en 5GHz. Die twee mogen best dezelfde SSID hebben.

Hi, hoe krijg ik de sonos apparaten op 2.4hrz? I heb geprobeerd in te loggen via het admin password op https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/ maar het werkt niet.

Dit is de beschrijving vanuit Sonos support:

 

Zoals besproken stuur ik je deze mail in verband met de routerinstellingen die veranderd kunnen worden: 
1) 2,4 Ghz moet ingeschakeld zijn.
2) Split 2,4 Ghz en 5 Ghz (afzonderlijke SSID voor elke band)
3) Zorg ervoor dat Mode is ingesteld op 802.11 BGN 
4) Cliëntisolatie moet zijn uitgeschakeld om ervoor te zorgen dat wifi-apparaten met elkaar kunnen communiceren
5) Selecteer een handmatig wifi-kanaal 6 , niet instellen op auto
6) Het beveiligingstype moet WPA2 zijn met AES-encryptie
7) Schakel UPNP in

 

Dus, nu moet in de admin applicatie van modem in om eea aan te passen. Vraag is: hoe?

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan waarschijnlijk heel niet. Dus antwoord dat ook maar terug richting de sonos support. KPN heeft miljoenen klanten. Die voor het grootste gedeelte versterkers en modems hebben waarop 2,4 GHz en 5 GHz niet te splitsen is. Sonos zorgt maar dat hun apparatuur daarop werkt. Al dan niet in samenspraak met KPN.

Ik moet eerst nog proberen om de box in te komen via een admin pw wat nog niet werkt. Blijkbaar werkt 10 sec resetten van de modem

mogelijk

Reputatie 7

Nogmaals, je hoeft de 2.4GHz en 5GHz niet te splitsen.

Reputatie 7
Badge +8

Nogmaals, je hoeft de 2.4GHz en 5GHz niet te splitsen.

Inderdaad voor Sonos hoeft dat niet gescheiden als je wifi apparaat maar beide aan heeft staan dit is in de V12 het geval en hier werkt Sonos gewoon prima op vanmiddag nog bij vriend van me erop gezet werkte zonder problemen.

Badge +12

Of anders een Sonos Boost aanschaffen (evt. via Marktplaats). Dan wordt er een eigen netwerk opgebouwd en ben je overal vanaf. Ik heb er een paar jaar geleden ook eentje gekocht via mp. Geen moment spijt van gehad. Sinds ik hem heb nog nooit, maar dan ook echt nooit, verbindingsproblemen gehad.

Nogmaals, je hoeft de 2.4GHz en 5GHz niet te splitsen.

Inderdaad voor Sonos hoeft dat niet gescheiden als je wifi apparaat maar beide aan heeft staan dit is in de V12 het geval en hier werkt Sonos gewoon prima op vanmiddag nog bij vriend van me erop gezet werkte zonder problemen.

Ik heb het eea gisteravond aan de praat gekregen, ben de KPN v12 binnengekomen, maar het blijft ongelooflijk instabiel. Nu worden de Sonos boxen weer niet gevonden. En ik kan niet steeds eea met een vaste lijn gaan verbinden om de boel aan de praat te krijgen. Ik denk dat het een zoektocht gaat worden naar de juiste instellingen van de KPN Box 12 of een complete reset van de sonos boxen ( en ook IP camera daar deze ook niet meer werkt met Box 12. De rest van de appartuur werkt prima. KPN zal toch eea aan beschrijvingen en oplossingen moeten leveren bij dit soort nieuwe modems

@AReuv19  Die KPN Box 12 heeft weer een andere nieuwe WiFi chipset vergeleken met de EBv10 (of EBv10a of andere kastjes). Dus KPN, of wie die firmware ook implementeert, zal weer grotendeels het wiel op nieuw moeten uitvinden of implementeren. Voor WiFi kan eenieder doen en laten wat ie wil met inachtneming van uitgezonden vermogens. Kwa bandsteering is het afwachten hoe het gaat werken, een detail beschrijving zal er niet komen, daarmee zou men interne info moeten prijsgeven over het (software)ontwerp , ook wat tussen Box12 en SuperWiFi gaande is of gaat zijn. Ik denk dat dit gewoon kinderziektes fase is, wacht een jaar of koop wat anders zou ik zeggen. Af sluit appraten die toch nooit van plek veranderen met een kabel aan.

Verder zijn er hier 3 mensen die het hier over Sonos hebben, kans is groot dat het allemaal verschillend is kwa WiFi implementatie of omgeving.

Reputatie 7

Kwa bandsteering is het afwachten hoe het gaat werken, ...

Bandsteering is altijd een lastig te implementeren functionaliteit en op de V12 is het niet anders. Helaas lijkt bandsteering op de V12 ook niet 100% te werken en is bandsteering ook niet te configureren. De vraag is dan ook onder welke condities de V12 een apparaat naar de 5GHz band zal sturen en onder welke condities deze teruggezet zal worden naar 2.4GHz.

Hoi @AReuv19 : Jammer om te lezen dat jij nu connectie issues hebt met je sonos apparatuur. Het blijft (helaas) niet beperkt tot de v12.

Ik heb een aantal ‘sonos’ topics in beheer waarbij deze apparatuur ook moeite heeft met andere experiaboxen en wifi versterkers.  Helaas zijn de oplossingen schaars.  Het lijkt vaak samen te hangen met die 2,4 en 5Ghz. 

Mocht jij het stabiel krijgen willen wij dolgraag weten hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.  Je noemt een volledige reset van die sonos spullen. Dat lijkt me zeker het proberen waard. 

Ik had dezelfde issue met mijn LG OLED C8. Ook dezelfde TV pakt automatisch de 5GHZ band, maar werkt gewoon niet goed. De wifi 2,4 GHZ wel!

Ik heb nu de guest 2,4 GHz aangezet op de KPN Box 12 en vervolgens met de TV op de wifi verbinding ingelogd! 

 

Wellicht werkt dit ook voor SONOS apparaten!

Hier ook problemen om Sonos aan de V12 te koppelen. Bedraad lukt het wel maar met WiFi lukt het niet. Hoop dat er snel een oplossing komt want nu dus alleen het bedrade exemplaar bruikbaar :-(

Ik had dezelfde issue met mijn LG OLED C8. Ook dezelfde TV pakt automatisch de 5GHZ band, maar werkt gewoon niet goed. De wifi 2,4 GHZ wel!

Ik heb nu de guest 2,4 GHz aangezet op de KPN Box 12 en vervolgens met de TV op de wifi verbinding ingelogd! 

 

Wellicht werkt dit ook voor SONOS apparaten!

Maar hoe heb je die guest 2,4 GHZ aangezet dan? Ik kan namelijk wel in de modem komen maar dan houdt het wel een beetje op met mijn kennis. Ik heb twee wifi camera's die niet herkent worden wifi technisch gezien. De cams werken  alleen middels 2,4 GHz. 

 

Iemand een idee?

Het splitsen van de kanalen moet wel weer mogelijk gemaakt worden. 2 wifu versterkers van kpn, dus wifi staat uit op de v10. 

Draadloze ARLO Camera's werken alleen op een gescheiden 2.4Ghz netwerk. Vroeger kon ik dit wel scheiden, waarom nu niet meer ?

Badge +19

Dat is een keuze geweest. Waarschijnlijk om het wat makkelijker te maken. Door de forumleden wordt nog wel eens een simpel wifi punt geadviseerd met alleen 2.4ghz.

Reputatie 7
Badge +24

Het splitsen van de kanalen moet wel weer mogelijk gemaakt worden. 2 wifu versterkers van kpn, dus wifi staat uit op de v10. 

Draadloze ARLO Camera's werken alleen op een gescheiden 2.4Ghz netwerk. Vroeger kon ik dit wel scheiden, waarom nu niet meer ?

Omdat KPN dat onmogelijk gemaakt heeft.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is een keuze geweest. Waarschijnlijk om het wat makkelijker te maken. Door de forumleden wordt nog wel eens een simpel wifi punt geadviseerd met alleen 2.4ghz.

Zoals deze:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Hallo Lezer

Persoonlijk krijg de Box 12 ook niet aan de gang met mijn buitencamera die op 2,4ghz camera draait. Heb nu de 

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Maar besteld nadat ik ook de Super Wifi punten besteld heb zonder enig resultaat overigens(wel is mijn internet nu overal snel. Dat dan weer wel).

Dus over twee dagen en rond de 130 euro armer ga ik verder. 99 voor de superwifi en 30 euro voor TP-link. Dus zal mij  benieuwen of een accesspiont op 2,4 ghz wel de hele zaak aan de praat kan krijgen.

 

Groetjes

Kan KPN een keer een duidelijk antwoord geven waarom zij dit steeds meer en meer blokkeren terwijl nieuwe apperatuur tegenwoordig nog steeds de 2.4 band nodig heeft om te verbinden. We hebben het niet over deurbellen en camera's van 10 jaar oud.

Klopt is gewoon klote ga zelf nu een B punt opzetten van 2.4 ghz en hopen dat dit mijn probleem oplost en niet dat B12 modem gaat tegen strubbelingen met zijn protocol en dat het dan nog niet functioneert. Maar dat is voor over twee dagen 

Badge +12

Hallo Lezer

Persoonlijk krijg de Box 12 ook niet aan de gang met mijn buitencamera die op 2,4ghz camera draait. Heb nu de 

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Maar besteld nadat ik ook de Super Wifi punten besteld heb zonder enig resultaat overigens(wel is mijn internet nu overal snel. Dat dan weer wel).

Dus over twee dagen en rond de 130 euro armer ga ik verder. 99 voor de superwifi en 30 euro voor TP-link. Dus zal mij  benieuwen of een accesspiont op 2,4 ghz wel de hele zaak aan de praat kan krijgen.

 

Groetjes

Voor dat geld kun je ook een Fritz!Box kopen. Ben je in één keer van al die problemen af, en heb je geen ISP die zich met de firmware bemoeit (met alle gevolgen van dien).Â