Vraag

splitsen 2.4 ghz en 5 ghz op KPN Box 12 (Sagemcom )

  • 19 June 2020
  • 33 reacties
  • 6878 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

33 reacties

@Jeroen Ruiter : We werken aan een nieuwe functie. Een extra netwerk die de mogelijkheid geeft om 2,4 en 5 te scheiden.

Ik schreeuw dit alleen nog niet van de daken omdat we nog geen idee hebben wanneer het geïmplementeerd wordt. Dit zal ook zeker niet op alle experiaboxen en versterkers tegelijk uitgerold worden.  Dus nog heel veel vragen die ik niet kan beantwoorden.

Reputatie 6
Badge +7

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Badge +12

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Blijkbaar. En dat zal het onderzoek er niet makkelijker op maken. Waarom werkt het bij de ene Box 12 immers wel en veel andere Boxen 12 niet en dat met dezelfde firmware (neem ik aan). 

Reputatie 6
Badge +7

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Blijkbaar. En dat zal het onderzoek er niet makkelijker op maken. Waarom werkt het bij de ene Box 12 immers wel en veel andere Boxen 12 niet en dat met dezelfde firmware (neem ik aan). 

In dit topic gaat het om de box 12 inderdaad maar lees ook vergelijkbare verhalen bij mensen met de v10a (waar de namen ook niet te splitsen zijn). Beide boxen draaien op totaal verschillende software en de hardware is compleet anders. Dus vraag me werkelijk af waar het aan ligt. 

Ik ken zelf een hoop mensen die kpn als provider hebben en geen van alle heeft deze problemen (vrienden en familie bellen mij nl altijd bij computer/netwerk problemen). Het 1e apparaat wat niet wil koppelen met de wifi moet ik nog vinden. 

Badge +12

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Blijkbaar. En dat zal het onderzoek er niet makkelijker op maken. Waarom werkt het bij de ene Box 12 immers wel en veel andere Boxen 12 niet en dat met dezelfde firmware (neem ik aan). 

In dit topic gaat het om de box 12 inderdaad maar lees ook vergelijkbare verhalen bij mensen met de v10a (waar de namen ook niet te splitsen zijn). Beide boxen draaien op totaal verschillende software en de hardware is compleet anders. Dus vraag me werkelijk af waar het aan ligt. 

Ik ken zelf een hoop mensen die kpn als provider hebben en geen van alle heeft deze problemen (vrienden en familie bellen mij nl altijd bij computer/netwerk problemen). Het 1e apparaat wat niet wil koppelen met de wifi moet ik nog vinden. 

Klanten die geen problemen hebben zullen zich niet snel melden op dit forum (behalve uit interesse zoals jij, ik en andere frequente bezoekers). Maar dat neemt het probleem niet weg toch? Ergens gaat er iets niet helemaal goed in de door KPN geschreven software. Het is aan KPN om te onderzoeken wat dat is en met een oplossing te komen. Gelukkig treft het niet iedereen (maar dat maakt het wel lastiger). 

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Hallo @Eric89 , zelf heb ik de ervaring dat bij 1 SSID voor zowel de 2.4- als bij de 5.0-band dualband-apparatuur veelal de 2.4-band pakt, langzamer wordt dus, i.p.v. de snellere 5.0-band. De Samsung tablet van mijn vrouw bijvoorbeeld heeft die slechte gewoonte, als ik de wifi op de tablet dan een keer uit- en aanzet pakt-ie alsnog de 5.0-band.

Vandaar dat ik gelukkig de mogelijkheid, heel even, had om bij de BOX12 2 wifi-namen te creëren, voordat het wifi-scherm weer op standaard stond, dus 1 SSID voor beide banden.

 

Reputatie 6
Badge +7

Ik snap hier werkelijk niks van. Heb al jaren met verschillende dualband routers dezelfde naam voor 2.4 en 5 ghz (Nu ook bij de box 12). Al mijn apparatuur kan ik daar gewoon mee verbinden oa : sonos, printer, camera, laptop, telefoon etc of dat nu 2.4 of 5 ghz is maakt niet uit. Dus ben werkelijk verbaasd iedere keer te lezen dat mensen met dezelfde apparatuur geen verbinding kunnen maken. Heb ik dan zoveel geluk?

Hallo @Eric89 , zelf heb ik de ervaring dat bij 1 SSID voor zowel de 2.4- als bij de 5.0-band dualband-apparatuur veelal de 2.4-band pakt, langzamer wordt dus, i.p.v. de snellere 5.0-band. De Samsung tablet van mijn vrouw bijvoorbeeld heeft die slechte gewoonte, als ik de wifi op de tablet dan een keer uit- en aanzet pakt-ie alsnog de 5.0-band.

Vandaar dat ik gelukkig de mogelijkheid, heel even, had om bij de BOX12 2 wifi-namen te creëren, voordat het wifi-scherm weer op standaard stond, dus 1 SSID voor beide banden.

 

Dat de bandsteering beter kan is een ander verhaal... maar dat heeft niet alleen met de kpn boxen te maken maar ook met de verbonden apparatuur en de signaalsterkte van de 2 banden die er op binnen komen.

Maar goed het blijft raar dat kpn opties van de modems weg haalt. Laat de mensen zelf kiezen hoe ze wat instellen. Stel een basis setting in die werkt voor het grootste gedeelte van de mensen en laat de mensen die überhaupt al weten hoe ze moeten inloggen op het modem zelf kiezen wat ze willen. 

Hallo Lezer

Persoonlijk krijg de Box 12 ook niet aan de gang met mijn buitencamera die op 2,4ghz camera draait. Heb nu de 

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Maar besteld nadat ik ook de Super Wifi punten besteld heb zonder enig resultaat overigens(wel is mijn internet nu overal snel. Dat dan weer wel).

Dus over twee dagen en rond de 130 euro armer ga ik verder. 99 voor de superwifi en 30 euro voor TP-link. Dus zal mij  benieuwen of een accesspiont op 2,4 ghz wel de hele zaak aan de praat kan krijgen.

 

Groetjes

Voor dat geld kun je ook een Fritz!Box kopen. Ben je in één keer van al die problemen af, en heb je geen ISP die zich met de firmware bemoeit (met alle gevolgen van dien). 

Neem een Fritzbox 7590, huur bij kpn of zelf kopen, ben je van al bovenstaande problemen af.