Beantwoord

Splitsen SSID 2.4Ghz en 5Ghz in de kpn box 12

  • 6 October 2020
  • 29 reacties
  • 5977 keer bekeken

ik heb begrepen dat je niet kunt splitsen van ssid maar ik krijg mijn thermsmart ( thermostaat ) niet meer verboden hiermee heb al bij thermsmart contact gehad maar daar krijg je standaard antwoord dus wordt je van het kasje naar de muur gestuurd dus kom niet verder

iemand ervaring met deze thermostaat en de kpn box 12 samen met wifi te verbinden

Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door wjb 6 October 2020, 15:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

In een slecht geval kan je een hele simpele acces point kopen voor je thermostaat. Soms helpt het om te blijven proberen een verbinding te leggen al dan niet via WPS.

Ik hoop dat andere leden nog een oplossing voor je hebben.

Mogelijk dat de thermostaat (nog) niet samenwerkt met de nieuwste wifi: wifi6 (802.11ax).

In dit topic staat uitgelegd hoe je het kunt wijzigen naar wat minder recente maar ook prima versie van wifi i.d. BOX 12.

beste Jeroen bedankt voor het antwoord ga me even verdiepen om een acces pont te kopen

 

beste peter bedankt voor het antwoord heb wifi 6 gewijzigd maar helaas hij werkt nog niet

 

Reputatie 7
Badge +24

5 GHz uitzetten kan wel volgens mij. Maar je kunt je afvragen of je dat überhaupt wil.

Een losse goedkope accespoint aanschaffen is een optie. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Daar verbind je uiteraard dan alleen die thermostaat mee. Je mobiel en andere apparaten laat je gewoon een de KPN Box. 

Reputatie 7

Voordat je een extra accesspoint gaat kopen, zet de 5GHz wifi eens uit op de V12 en probeer dan de thermostaat te koppelen.

Kan je hem dan wel koppelen?

Zet daarna de 5GHz van de V12 weer aan.

 

Admin: Lees hier alles over het instellen van een Extra Wifi netwerk op een KPN Box12

Reputatie 7
Badge +10

Ik begrijp dit probleem nog altijd niet (ik zie de vraag namelijk wel vaker langskomen).

De twee netwerken zijn gewoon gesplitst want dat is een natuurkundig feit. Er is een 2.4 Ghz signaal en een 5 Ghz signaal.

Ze hebben alleen wel dezelfde naam en dat kan je blijkbaar niet wijzigen. Maar dan nog: Een apparaat dat geen 5Ghz aankan ziet dus alleen het 2.4 Ghz signaal en probeert daarop te verbinden. Waarom zou dat niet werken, of anders gezegd: Waarom zou dat aan de Box 12 liggen?

beste wjb

bedankt voor je antwoord

helaas gaat dit ook niet al geprobeerd

Reputatie 7

Ik begrijp dit probleem nog altijd niet (ik zie de vraag namelijk wel vaker langskomen).

De twee netwerken zijn gewoon gesplitst want dat is een natuurkundig feit. Er is een 2.4 Ghz signaal en een 5 Ghz signaal.

Ze hebben alleen wel dezelfde naam en dat kan je blijkbaar niet wijzigen. Maar dan nog: Een apparaat dat geen 5Ghz aankan ziet dus alleen het 2.4 Ghz signaal en probeert daarop te verbinden. Waarom zou dat niet werken, of anders gezegd: Waarom zou dat aan de Box 12 liggen?

Je hebt volkomen gelijk dat die twee netwerken door hun frequentie natuurkundig gescheiden zijn. Toch zien we helaas maar al te vaak dat apparaten niet kunnen verbinden met de 2.4GHz band van een dual-band wifi toegangspunt. Het zou heel goed kunnen dat een gebrekkige implementatie van bandsteering hier roet in het eten gooit.

Stel de V12 zegt tegen dat apparaat "Hé, ik zie je maar ik stuur je naar 5GHz want daar heb ik nog ruimte zat ... tot zo...". En dan ... oeps waar blijf je nou ...

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij stuurt de bandstering op de KPN apparatuur heel vaak onterecht apparaten die willen verbinden direct naar de 5 GHz. Het zou apparaten die alleen 2,4 GHz ondersteunen moeten herkennen. En deze op de 2,4 GHz moeten houden. Ofzo. Ik weet het niet precies. Ik ben er geen exper in. Maar dat idee krijg ik als ik de topics zo volg. Het geldt voor de SuperWiFi's en de Experia WiFi's, allemaal hebben ze volgens mij hetzelfde probleem. En de zelfs de v10 heeft het nu ook sinds de laatste update. Vermoed ik.

Reputatie 7

Volgens mij stuurt de bandstering op de KPN apparatuur heel vaak onterecht apparaten die willen verbinden direct naar de 5 GHz. Het zou apparaten die alleen 2,4 GHz ondersteunen moeten herkennen. En deze op de 2,4 GHz moeten houden. Ofzo. Ik weet het niet precies. Ik ben er geen exper in. Maar dat idee krijg ik als ik de topics zo volg. Het geldt voor de SuperWiFi's en de Experia WiFi's, allemaal hebben ze volgens mij hetzelfde probleem. En de zelfs de v10 heeft het nu ook sinds de laatste update. Vermoed ik.

Ik ben het volledig met je eens, ook ik zet mijn grote vraagtekens bij de bandsteering functionaliteit van de apparatuur die door KPN geleverd wordt.

Één van de grootste fouten die KPN mijns inziens heeft gemaakt is het onmogelijk maken dat de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz verschillend  kunnen worden ingesteld en er dus geen sprake meer is van bandsteering. Ze zeggen dat dit nodig is voor mesh maar dat kan niet waar zijn immers andere mesh systemen ondersteunen wel verschillende SSID's.

Het is gelukt om de thermosmart te koppelen aan de wifi van de kpn box 12 met de volgende instellingen (wijzigingen )

 

Omdat  het 2.4 Ghz en het 5Ghz niet apart een naam kan geven moet het 5Ghz netwerk (tijdelijk) uit te zetten.

Dit om te voorkomen dat dit tijdens de koppeling met de ThermoSmart negatieve invloeden heeft.

 

Zou u bij het 2.4Ghz netwerk de draadloze modes op alleen B+G kunnen zetten, zonder de N. 

Dit geeft soms problemen.

 

het wachtwoord bevat geen speciale tekens?

 

Dan lijkt het dat uw router goed is ingesteld en u met het het volgende stappen plan weer moet kunnen verbinden:

  1. Reset de Wifi van de ThermoSmart. Dit doe je door de resetknop minstens drie seconden ingedrukt te houden totdat "Reset Wifi" op het scherm verschijnt.
  2. Verbind een computer, iPad of iPhone met het netwerk "ThermoSmart" en surf vervolgens met je browser naar het IP-adres: http://169.254.1.1
  3. Kies voor de knop: "Other Network".
  4. Kies voor: "Infrastructure". 
  5. Vul de naam in van je netwerk. Belangrijk: Vul de naam precies zo in, met hoofd- en kleine letters.
  6. Kies bij beveiliging voor: WPA/WPA2 Passphrase.
  7. Klik op "Join".
  8. Vul je wachtwoord in. Belangrijk: het wachtwoord is hoofdlettergevoelig.
  9. Je ThermoSmart zou nu verbonden moeten zijn met je netwerk.

Wanneer dit is gelukt (hopelijk) kan het het 5Ghz wifi netwerk weer aan zetten.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft u nu de 5 GHz weer aan staan?

Reputatie 1
Badge

Als er toch behoefte is aan 2 verschillende ssid netwerken kan je overwegen om het gastennetwerk in de V12 te gebruiken.

Reputatie 7

Als er toch behoefte is aan 2 verschillende ssid netwerken kan je overwegen om het gastennetwerk in de V12 te gebruiken.

Als het goed is dan geldt voor het gastnetwerk een "client isolation" en dan kan je dus niet met de daarop aangesloten apparaten communiceren. 

Reputatie 7
Badge +24

Als er toch behoefte is aan 2 verschillende ssid netwerken kan je overwegen om het gastennetwerk in de V12 te gebruiken.

Dat is helemaal geen optie. Want een apparaat wat op het gastennetwerk zit kan andere apparaten op het netwerk niet bereiken.

Nick83

ja 5 GHz staat weer aan en het programma van de thermostaat ( thermosmart ) werkt nog

Reputatie 1
Badge

Als er toch behoefte is aan 2 verschillende ssid netwerken kan je overwegen om het gastennetwerk in de V12 te gebruiken.

Dat is helemaal geen optie. Want een apparaat wat op het gastennetwerk zit kan andere apparaten op het netwerk niet bereiken.

Is er geen poort open te zetten dan ? Ik heb dat kreng (V12) net 2 maanden en gastennetwerk zelf uit staan.

Reputatie 7
Badge +24

Als er toch behoefte is aan 2 verschillende ssid netwerken kan je overwegen om het gastennetwerk in de V12 te gebruiken.

Dat is helemaal geen optie. Want een apparaat wat op het gastennetwerk zit kan andere apparaten op het netwerk niet bereiken.

Is er geen poort open te zetten dan ? Ik heb dat kreng (V12) net 2 maanden en gastennetwerk zelf uit staan.

Nee. Gasten hebben alleen toegang tot internet. Niet tot elkaar en niet tot andere apparaten op je netwerk. Zo hoort dat met een gastennetwerk en daar is niets aan bij te stellen.

Reputatie 7

En by-the-way, het probleem is ondertussen opgelost al zou KPN mijns inziens wel eens hard moeten nadenken of dat verplicht gelijk houden van de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz niet meer ellende dan voordelen brengt.

Ik zal in ieder geval nooit adviseren om wifi apparatuur aan te schaffen waarop het niet mogelijk is verschillende SSID's te gebruiken.

Als Ik dit had geweten had in nooit de overstap gemaakt, je moet de snelheid maar eens meten wat het verschil is tussen 2.4 GHz en 5GHz.

Ik betaal voor een bepaalde snelheid maar alle apparatuur zoals ipad mobiele telefoon schakelen automatisch naar 2.4GHz waar je de snelheid gewoon niet haal en waar ik de snelheid wel mis.

Ik noem dit gewoon oplichten je betaal ergens voor maar krijg het alleen met een omweg door er een router tussen te stoppen, je snelheid word bewust geknepen.

Het gastwerk werkt wel met een SIDD die jezelf kunt instellen maar dan kan ik mijn printer weer niet bereiken.

Ik snap er ook niks meer van. Eerst zat ik bij Telfort maar door de overname kwam ik bij Kpn. Nieuwe box natuurlijk. Alles werkte prima. Overgestapt naar sneller internet 100, wegens thuiswerkend kind. Daarna steeds problemen gehad. Tot de monteur vandaag vertelde dat mijn iPhone niet geschikt is voor 5G en mijn thermostaat niet( kom ik door het bericht hierboven achter) mijn beveiligings camera ook niet( maar die doet het wel) weet niet of ik zo blij ben met die box 12.

Reputatie 7
Badge +24

5G heeft niets met WiFi te maken @Wilma13. 5G is het mobiele netwerk. Het netwerk wat je gebruikt als je niet thuis bent.

Thuis gebruik je WiFi. Uw iPhone ondersteund zeker wel WiFi 5 GHz. Tenzij dat da ding 10 jaar oud is ofzo, maar dat verwacht ik niet 😉

Welke problemen heeft u gehad? En heeft u die nog steeds?

@Nick83 ik gebruik mijn 2 maanden oude iPhone thuis. Heb vol signaal maar toch laden filmpje( Facebook b.v) niet.Daar ondervindt ik problemen mee en mijn thermostaat. Mijn camera zit aan een snoer, die doet het wel.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 ik gebruik mijn 2 maanden oude iPhone thuis. Heb vol signaal maar toch laden filmpje( Facebook b.v) niet.Daar ondervindt ik problemen mee en mijn thermostaat. Mijn camera zit aan een snoer, die doet het wel.

Heeft u ook versterkers? Waar staat de KPN Box? Staat die vrij van andere elektronische apparatuur? Niet strak naast de tv bijvoorbeeld? 

@Nick83 ik gebruik mijn 2 maanden oude iPhone thuis. Heb vol signaal maar toch laden filmpje( Facebook b.v) niet.Daar ondervindt ik problemen mee en mijn thermostaat. Mijn camera zit aan een snoer, die doet het wel.

Heeft u ook versterkers? Waar staat de KPN Box? Staat die vrij van andere elektronische apparatuur? Niet strak naast de tv bijvoorbeeld? 

Ja ik heb de WiFi cubes( zijn wel geschikt voor 5G)Die doen het prima. De tv staat op een U element van beton. Het modem staat er schuin onder, iets naar voren zodat die niet onder het betonnen element staat. Daarnaast staat een sonos box( die ik trouwens prima gekoppeld kreeg aan het modem, lees ik ook wel eens klachten over) Van de monteur kreeg ik vandaag te horen dat doordat mijn telefoon niet klaar is voor 5G, ik via WiFi niet snel kan internetten. Het is een iPhone11. Heb dus 4 maanden 100 mbps gehad. Maar heb nooit die snelheid gehad op mijn telefoon omdat die dat dus niet aan kon. Niemand bij KPN is daar ooit opgekomen?