Beantwoord

STB-NMC-400, met eigen modem

  • 25 April 2021
  • 44 reacties
  • 1421 keer bekeken

Reputatie 2

Hallo allen,

 

Sinds dat ik ben overgestapt naar KPN, heb ik redelijk constant een foutmelding STB-NMC-400 op mijn beide 4K STB's. Mijn internet lijkt het op deze momenten wel te blijven doen.

Reden dat ik dit post in thuisnetwerk is omdat ik geen NT noch een experiabox gebruik, welke ik met hulp van @wjb via onder andere zijn hulp en zijn post heb ingesteld.

Deze foutmelding komt voor op beiden van mijn  STB's, maar voornamelijk in de avond. sporadisch over de rest van de dag, maar misschien dat het mij dan niet opvalt omdat ik zelden overdag TV (kan) kijk(en).

Mijn thuisnetwerk is wat groter dan gebruikelijk. Mijn TV's zitten aangesloten op een LGS308P managed switch van linksys, de STB's hebben de Vlan van iTV tagged staan (ook getest met tagged internet Vlan, geen soelaas) en IGMP V2 staat op deze Vlan aan inclusief ‘immediate leave’ en ‘auto learn mrouter ports’. Querier Source IP Address staat naar het IP van de switch zelf (dit gebeurd als ik ‘auto’selecteer).

Inmiddels ben ik ook al enige tijd de logs van de router en 2 managed switches aan het verzamelen. Hierin komt erg weinig naar voren, wat voor ik kan rijmen met de iTV Vlan.

Als ‘laatste’ redmiddel heb ik nog geprobeerd om de standaard DNS van google / cloudflare naar KPN zelf te doen (ofwel 195.121.1.34 & 195.121.1.66), helaas zonder resultaat.

Iemand nog enig idee wat ik zou kunnen proberen?

 

 

(p.s. niet geheel gerelateerd. Als ik 1 van mijn 2 switches herstart, vliegt mijn PPPoE er ook uit, maar intern verkeer blijft bestaan, na 30 seconden is pppoe weer terug, wat mij doet denken dat classic spanning tree ergens activeerd, maar ook hier ben ik nog niet achter)

icon

Beste antwoord door Caennanu 3 May 2021, 23:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 2

Tot vanochtend had ik Vlan 4 alleen op Eth2 staan idd @wjb (en natuurlijk op 11 als eth11.4 (en eth11.6 voor internet, gezien dat de inkomende interface is).
Vanochtend deze ook op Eth6 en 7 gezet, zodat ik Wireshark kan gebruiken via een Docker, en de server staat aangesloten op de LGS318P.

Reputatie 2

Wireshark draait inmiddels, heb filters gezet op alleen de STB's en de router. Even kijken wat daar uit komt.

Reputatie 7
Badge +17

En, is er nog iets uitgekomen, @Caennanu?

Reputatie 2

Excuus voor de late reactie. Het analyseren duurde wat langer met Wireshark. is nogal veel data om door te lopen.

Het enige wat mij eigenlijk opvalt, dat constant als de foutmelding optreedt er in WireShark de melding komt vanuit het IGMPv2 protocol dat de STB een ‘leave group’ met ip adres van KPN itv servers doet.

Gevolgd door een membership Query voor diezelfde groep. Dit is het enige constante wat ik vinden kan.

 

 

Reputatie 2

Ff probeersel... Immediate leave op switch uitgezet en op router aan laten staan. Vanavond weer verplicht tv kijken :p

Reputatie 7

Ff probeersel... Immediate leave op switch uitgezet en op router aan laten staan. Vanavond weer verplicht tv kijken :p

Op de switch hoort ook geen IGMP querier actief te zijn en dus valt er niets te "quickleaven" op de switch.

Reputatie 2

Helaas, uit zetten van quick leave op switch geeft nog steeds foutcode.

Reputatie 2

Verder getest, proxy ARP aangezet op vlan. Geen effect . . . 

Wat wel opvalt is dat de storing optreedt met een interval van 4 min 30 (ongeveer). Zou dat misschien een hint kunnen geven voor iets?

Reputatie 7

Je hebt de IGMP querier toch echt uit staan op die switch, want dat is toch echt wel een vereiste.

Reputatie 2

@wjb voor zover ik weet wel ja

 

Reputatie 2

Volgende test, igmp snooping op de switch uit en alleen die op de router aan. Vanuit de logica dat je maar 1 snooping apparaat nodig hebt . . . We gaan het snel zien.

Reputatie 7

Dan is het goed. Kan jij de klok er ongeveer op gelijk zetten dat na zo'n vier en een halve minuut de boel weer vast komt te zitten? Dat duidt er namelijk echt op dat er een ander apparaat in het netwerk is die door de TV ontvanger gezien wordt als IGMP proxy server. Ook een apparaat waar een IGMP querier op actief is wordt door een tV ontvanger als zodanig gezien. Maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat een wifi accesspoint of NAS een IGMP proxy server dan wel querier rol actief heeft.

Reputatie 7

Volgende test, igmp snooping op de switch uit en alleen die op de router aan. Vanuit de logica dat je maar 1 snooping apparaat nodig hebt . . . We gaan het snel zien.

IGMP snooping moet echt altijd aan staan.

Reputatie 2

IGMP snooping moet echt altijd aan staan.

Begrijp ik, maar heb toch even getest zonder. Overigens geen enkel resultaat . . . De Foutcode blijft.

Ben de logs nog eens ingedoken van voordat ik IGMP querier etc. uit heb gezet, aan heb gezet, igmp uit en aan heb gezet etc.

Wat ik hierin zie is dat de ER-12 een Membership Query, general doet. Daarop reageert de STB netjes op welke groep hij zit. Dus daar lijkt niks fout te gaan, krijg geen queries uit andere vlakken van het netwerk.

Als het probleem optreedt, begint dit ALTIJD met een Leave Group vanuit de STB gevolgd door een Membership Query specifiek voor diezelfde groep door de router. Daarna krijg ik een nieuwe leavegroup vanuit de STB om vervolgens aan te geven dat hij onderdeel is geworden van de groep die net verlaten is? maar dan met een andere destination.

Voorbeeldje:

2 seconden later:

Deze cyclus wordt constant herhaald. Enige aparte is . . . als ik een ‘freeze’ ervaar, komt alleen het eerste voorbeeld naar voren, als ik een foutcode ervaar zie je in het log dat beide situaties zich structureel voordoen.

Maar het lijkt altijd te beginnen met een leave vanuit de STB, die elke 5 minuten plaatsvindt?

 

Zou de STB de proxy simpelweg niet kunnen benaderen?

 

Die lijkt overigens gewoon goed te staan . . .  

Upstream interface is 11.4 (eth11 zit mijn glasvezeltje op aangesloten)

Downstream interface is switch0.4 (ofwel intern Vlan 4)

Reputatie 2

Dan is het goed. Kan jij de klok er ongeveer op gelijk zetten dat na zo'n vier en een halve minuut de boel weer vast komt te zitten? Dat duidt er namelijk echt op dat er een ander apparaat in het netwerk is die door de TV ontvanger gezien wordt als IGMP proxy server. Ook een apparaat waar een IGMP querier op actief is wordt door een tV ontvanger als zodanig gezien. Maar het zou ook maar zo kunnen zijn dat een wifi accesspoint of NAS een IGMP proxy server dan wel querier rol actief heeft.

En om hier nog even individueel op te reageren. . . 

Naar mijn weten heeft geen van mijn andere apparaten toegang tot de iTV Vlan specifiek. In het netwerk heb ik wel een router die ik als AP gebruik, deze zit echter op een andere Vlan (30) en zit ook nog aangesloten op zijn WAN poort. Achter deze router zit niks anders dan wireless devices. Ook zie ik in wireshark niks terugkomen wat communiceerd met de STB's, anders dan wireshark welke ik bewust op die Vlan heb gezet.

Reputatie 2

Goed . . . Het probleem lijkt te zijn opgelost. Het lijkt toch de router te zijn die ik als AP gebruikte. Die losgekoppeld en we kijken weer normaal tv, tot op heden dan . . . Hou mijn vingers nog gekruist

Reputatie 7

Wat is het merk en type van die router die je als accesspoint in gebruik had?

Was die router met zijn WAN poort aangesloten op het netwerk of met een LAN poort?

Reputatie 2

Het is de Archer C7. Was aangesloten op de WAN poort inderdaad.

Reputatie 7
Badge +17

Goed . . . Het probleem lijkt te zijn opgelost. Het lijkt toch de router te zijn die ik als AP gebruikte. Die losgekoppeld en we kijken weer normaal tv, tot op heden dan . . . Hou mijn vingers nog gekruist

Kijk, dat is goed nieuws!