Beantwoord

Ubiquiti USG achter Experia V10A

  • 31 October 2019
  • 42 reacties
  • 3338 keer bekeken

Reputatie 1

Hoi,

Al dagen lees ik allerlei topics over een Ubiquiti USG plaatsen achter een Experia box maar ik kan nergens info vinden over de mogelijkheden rondom de Experia Box 10A.
(welke komende week wordt geïnstalleerd)
Ik lees topics als "in bridge modus werkt wel / werkt niet meer / router modus wel / niet" etc.

Weet iemand of het mogelijk is met de Experia Box 10A en waar ik de benodigde info kan vinden?

Feitelijk wil ik de Experia Box zo min mogelijk gebruiken/belasten en rechtstreeks op de USG aansluiten.
Vervolgens wil ik de USG op een Ubiquiti 8 poorts PoE switch aansluiten en op de switch mijn TV en Ubiquiti acces points aansluiten.

Weet iemand of dit mogelijk met de 10A en waar ik de benodigde info kan vinden?
Alvast bedankt.

Gr. Ben

icon

Beste antwoord door wjb 31 October 2019, 19:28

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... vertel eerst eens of je glasvezel hebt…

En wat heb je nu voor Experiabox? Of heb je nog niks?

Reputatie 1

Euhm... vertel eerst eens of je glasvezel hebt…

En wat heb je nu voor Experiabox? Of heb je nog niks?


Sorry, ik heb idd nog niks maar komende woensdag krijg ik 100/100 glasvezel.

Reputatie 7
Badge +24

Mooi. Met glasvezel heeft u misschien die Experiabox heel niet nodig. Maar ik weet niet of u de juiste router hebt om die helemaal te vervangen.

Reputatie 7

Heb je vaste telefonie van KPN?

Ben je goed op de hoogte van bet configureren van een USG?

Reputatie 1

Mooi. Met glasvezel heeft u misschien die Experiabox heel niet nodig. Maar ik weet niet of u de juiste router hebt om die helemaal te vervangen.


De router welke ik wil gaan gebruiken is de Ubiquiti USG.

Reputatie 1

Heb je vaste telefonie van KPN?


Nope, alleen glasvezel internet en interactieve TV.

Reputatie 1

Heb je vaste telefonie van KPN?

Ben je goed op de hoogte van bet configureren van een USG?


Ik heb nog nooit een USG geconfigureerd.

Reputatie 7

Heb je die USG al?

Reputatie 1

Heb je die USG al?


Nee nog niet. Ik weet namelijk niet zeker door alle info of de combi welke ik in gedachte heb van:
Experia Box 10A, USG, PoE switch etc gaat werken.

Reputatie 7

Dan zou ik persoonlijk voor de EdgeRouter Lite 3 of EdgeRouter 4 kiezen of, wat eenvoudiger in de configuratie, een Fritz!Box.

Lees anders het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. een Experia Box" eens door.

Daar staat ook een filmpje die de USG en de EdgeRouter Lite 3 met elkaar vergelijkt.

 

En die Experia Box V10a ... gewoon lekker in z'n doos laten zitten.

Reputatie 1

Dan zou ik persoonlijk voor de EdgeRouter Lite 3 of EdgeRouter 4 kiezen of, wat eenvoudiger in de configuratie, een Fritz!Box.

Lees anders het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. een Experia Box" eens door.

Daar staat ook een filmpje die de USG en de EdgeRouter Lite 3 met elkaar vergelijkt.

 

En die Experia Box V10a ... gewoon lekker in z'n doos laten zitten.


Ok, dus jij zegt eigenlijk neem een Edgerouter, download en upload de juiste config naar de Edgerouter en de Edgerouter neemt meteen alles voor zijn rekening? Ik hoef dus zelf niets in stellen?
Dit zou werkelijk geniaal zijn, of begrijp ik het niet goed?

Reputatie 7

Die EdgeRouter zal het inderdaad na die initiële configuratie direct werken.

Het is echter geen eenvoudig apparaat om te beheren als je iets wilt aanpassen in de configuratie. Eenvoudiger dan een USG maar minder eenvoudig dan een Fritz!Box.

De EdgeRouter heeft ook geen wifi en dus zal je voor goede wifi accesspoints moeten zorgen. 

Reputatie 1

Die EdgeRouter zal het inderdaad na die initiële configuratie direct werken.

Het is echter geen eenvoudig apparaat om te beheren als je iets wilt aanpassen in de configuratie. Eenvoudiger dan een USG maar minder eenvoudig dan een Fritz!Box.

De EdgeRouter heeft ook geen wifi en dus zal je voor goede wifi accesspoints moeten zorgen. 


Dit klinkt echt als muziek in mijn oren.
Firewall regels etc daar kom ik wel uit en met een CLI via SSH in een Linux omgeving ook wel.

Achter de Edgerouter zal ik een Ubiquiti PoE switch aansluiten en vanuit daar de Ubiquiti Acces Points en alle andere netwerk apparatuur.

Reputatie 7

Firewall regels etc daar kom ik wel uit en met een CLI via SSH in een Linux omgeving ook wel.

Voor firewall regels hoef je echt geen CLI te gebruiken.

Zelf kom ik eigenlijk nooit in de CLI, vrijwel alles is via de GUI in te stellen.

Reputatie 1

Firewall regels etc daar kom ik wel uit en met een CLI via SSH in een Linux omgeving ook wel.

Voor firewall regels hoef je echt geen CLI te gebruiken.

Zelf kom ik eigenlijk nooit in de CLI, vrijwel alles is via de GUI in te stellen.


Nee dat snap ik, nagenoeg alles kan met de GUI maar zelfs een CLI is geen issue voor mij (dat wilde ik maar even aangeven :wink: ). Netwerken is alleen niet echt mijn ding, maar basale firewall rules en port forwarding kennis heb ik wel.

Ik ga er van uit dat ik op deze manier de EdgeRouter Lite vlot aan de praat heb maar dan? Ik sluit mijn switch aan op de EdgeRouter en hoef niets meer in te stellen in de managed switch zoals vlan's of wat dan ook? Kan ik gewoon het TV kastje aansluiten op mijn switch en dat werkt gewoon? Netzoals de Access Points?
 

Alvast hulde voor je hulp en al het voorwerk.

Reputatie 7

Alleen op de switch even IGMP snooping aan zetten en draaien maar.

En die accesspoints moet je natuurlijk even voorzien van een SSID en wachtwoord voor de wifi.

Reputatie 1

Alleen op de switch even IGMP snooping aan zetten en draaien maar.

En die accesspoints moet je natuurlijk even voorzien van een SSID en wachtwoord voor de wifi.


Ok, even voor de duidelijkheid, ik bereid dit allemaal voor op de keukentafel:

Om te beginnen sluit ik de EdgeRouter Lite aan op de managed Switch net zoals mijn laptop.
Ik maak verbinding met mijn laptop via SSH met de EdgeRouter, plaats de config en voer het script uit.
Vervolgens zet ik IGMP snooping aan in de switch. Sluit de Ubiquiti cloudkey aan op de switch en de Accesspoints, voorzie die van een SSID en wachtwoord en sluit vervolgens de EdgeRouter rechtstreeks aan op de glasvezel en gaan met die banaan?

Reputatie 7

Als eerste download je de configuratiescripts uit het door mij aangehaalde topic en volg je de instructies in de readme.txt. TIP: Gebruik, zoals beschreven, WinSCP, dat maakt de configuratie echt een stuk makkelijker.

Na de reboot van de EdgeRouter sluit je de switch aan op eth1 van de EdgeRouter en ga je IGMP snooping aanzetten op die switch en configureer je de wifi accesspoints.

Later is het een kabeltje van eth0 naar de NTU en klaar is kees.

Reputatie 1

Ok, 1 ding snap ik nog niet. Hoe maak ik verbinding met de EdgeRouter met mijn laptop en volg ik de instructies in de readme zonder eerst beide (EdgeRouter & Laptop) aan een switch te koppelen?

Moet ik de laptop in eerste instantie rechtstreeks aan de EdgeRouter aansluiten?

Sorry voor de wellicht domme vraag :v_tone1:

PS. Ik heb geen Windows machine in huis, enkel Mac en Linux.
WinSCP is voor mij geen optie.

Reputatie 7

Je sluit jouw laptop aan op eth0 en je moet ook het IP adres op 192.168.1.x zetten, maar dat staat allemaal in de korte handleiding die bij jouw EdgeRouter gelwverd wordt.

Reputatie 1

Aha, nu valt alles op zijn plaats.
Je hebt mij ontzettend geholpen :thumbsup_tone1:
Mijn dank is groot.

Reputatie 1

Ik heb de EdgeRouter Lite geconfigureerd zoals je mij vorige week hebt geadviseerd.
Het internet werkt perfect maar de TV heeft ca. 2 uur gewerkt maar blijft nu steeds hangen. Ik krijg ca. 5sec beeld en geluid en dan hangt alles vast.
Wat ik ook reboot niets helpt.

PS. Ik heb de EdgeRouter nog een extra reboot gegeven na de configuratie.
Ook heb ik de nieuwste firmware geïnstalleerd. 2.0.6

Heb jij enig idee? @wjb 

Reputatie 7

Kijk eens op het tabblad routing. Zie je daar een route naar het IP adres 213.75.112.0/21?

Van welk type is die route?

Wat voor een apparatuur heb je achter jouw EdgeRouter hangen en welk merk en type hebben die? Ik met met name geïnteresseerd in switches, routers en accesspoints.

Firmware v2 is nog best nieuw en naar mijn weten draait @wjb nog op v1.10.10, zoals ik zelf ook doe op m'n EdgeRouter 4. Die heb ik inmiddels een paar dagen draaien zonder problemen! Wellicht het proberen waard. V2 kwam volgens @wjb nog niet door de tests heen.

 

Correct me if I'm wrong!

 

edit:

@wjb Je was me net voor :) je gebruikt nog firmware v1.10.10 toch?

Reputatie 1

Firmware v2 is nog best nieuw en naar mijn weten draait @wjb nog op v1.10.10, zoals ik zelf ook doe op m'n EdgeRouter 4. Die heb ik inmiddels een paar dagen draaien zonder problemen! Wellicht het proberen waard. V2 kwam volgens @wjb nog niet door de tests heen.

 

Correct me if I'm wrong!


Ok, maar de problemen begonnen al voordat ik de firmware heb geupgrade.
Toen had ik zoiets van misschien ligt het aan de firmware. @wjb is het sowieso nodig dat ik weer downgrade naar 1.10.10 ?