Vraag

Unifi op KPN Glasvezel - Dubbele namen in Unifi Controller

  • 6 November 2023
  • 100 reacties
  • 3168 keer bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,
ik draai op een Cloudkey meerdere sites t.b.v. wifi via de unifi controller
Ik heb op 1 site een raar probleem.

Alle cliënts welke met het wifi verbinden krijgen dezelfde naam --> connect-on.
Deze client bestaat ook nog op het netwerk (dit is namelijk de afszuigkap van Siemens) :-)

Echter alle andere clients krijgen ook dezelfde naam in de unifi controller (zie screenshot).
Iemand die dit herkend en oplossing hier voor weet?

Thx

 

 


100 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Mvd2021 

 

Ik heb het nog nooit gezien op de paar sites die ik beheer.
Ik denk dat je meer kans hebt op een verklaring/oplossing als je het op een UniFi forum vraagt,
bijv. deze van Ubiquiti zelf: https://community.ui.com/
of op dit Nederlandse forum: https://unifi-forum.nl/

Reputatie 1

Bedankt voor je input.

ik heb h`m ook op tweakers gezet.

Echter lijkt het probleem ook tussen KPN Glasvezel en Home-Assistant van toepassing te zijn.


Het lijkt dus wel degelijk iets met de KPN verbinding/router te maken te hebben.

 

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Heb een aantal Linux-machines in het netwerk, die nu als hostnaam "ConnectON" hebben, waar dit voorheen standaard "localhost" was.

Dit is zo sinds de laatste update van KPN enkele (drie?) dagen geleden.

 

Edit: heb op een laptop in het netwerk de hostnaam aangepast door als root het volgende commando uit te voeren, waarbij "yourhostname" uiteraard de door jou gekozen hostnaam bevat.

hostnamectl set-hostname yourhostname

Reputatie 1

Ook hier hetzelfde probleem. Ik heb dit al bij Ubiquiti op het forum geplaatst:

Wireless clients show up with devicename "ConnectON" | Ubiquiti Community

 

De consensus daar lijkt te zijn dat het aan de firmware van de Experiabox 12 ligt, aangezien dit na de firmware update van september pas is opgetreden.

Hoe kunnen we dit het beste onder de aandacht van KPN brengen? De helpdesk wil me niet helpen, want 'apparatuur van derden’….

Overzicht in Unifi Console:

Overzicht in KPN Modem website:

 

Hier ook hetzelfde probleem (EB12 update + Unifi switch+AP), overigens weer niet met alle apparaten, maar wel met een aantal draadloze verbindingen. Heeft iemand al geprobeerd om alleen de EB12 te gebruiken?

Reputatie 1

Hier ook hetzelfde probleem (EB12 update + Unifi switch+AP), overigens weer niet met alle apparaten, maar wel met een aantal draadloze verbindingen. Heeft iemand al geprobeerd om alleen de EB12 te gebruiken?

Je bedoelt een AP direct op de EB12 zonder switch?

Hier ook hetzelfde probleem (EB12 update + Unifi switch+AP), overigens weer niet met alle apparaten, maar wel met een aantal draadloze verbindingen. Heeft iemand al geprobeerd om alleen de EB12 te gebruiken?

Je bedoelt een AP direct op de EB12 zonder switch?

Idd, misschien zelfs zonde AP, maar via de wifi op de EB12, dat sluit helemaal uit dat er andere spullen tussen zitten.

Reputatie 1

Hier ook hetzelfde probleem (EB12 update + Unifi switch+AP), overigens weer niet met alle apparaten, maar wel met een aantal draadloze verbindingen. Heeft iemand al geprobeerd om alleen de EB12 te gebruiken?

Je bedoelt een AP direct op de EB12 zonder switch?

Idd, misschien zelfs zonde AP, maar via de wifi op de EB12, dat sluit helemaal uit dat er andere spullen tussen zitten.

Maar dan heb ik niets om de fout op te ontdekken, ik krijg de melding op de Unifi console… Op de EB12 staan de namen wel goed.

Oh ja, duh😂

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb zelf geen Unify apparatuur maar wel een modem v12 met de nieuwe software en heb even een home netwerk trace gemaakt. Het probleem komt vanuit de DHCP server op de v12. Die verandert van alle apparaten de origineel aangeboden ip host naam in ConnectON.

Dit zal niet direct een probleem zijn voor het desbetreffende apparaat die een ip adres aanvraagt maar is wel een probleem voor apparaten zoals de unify omdat die waarschijnlijk meekijken naar DHCP berichten (DHCP snooping) om zodoende een beeld te krijgen van de op het netwerk aangesloten apparaten.

Dit zorgt er dus voor dat alles nu hetzelfde heet.

KPN zal dit in de software moeten aanpassen. Er is geen bereikbare instelling voor. Enige alternatief is om de DHCP uit te zetten en dhcp vanuit een ander netwerk apparaat te draaien.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal, goed dat jullie dit doorgeven! Ik zal het intern doorgeven met de voorbeelden en screenshot die gedeeld zijn hierboven. Zouden jullie hiervoor nog jullie forumprofiel aan willen vullen met jullie adres en klantnummer? 

Reputatie 1

Hallo allemaal, goed dat jullie dit doorgeven! Ik zal het intern doorgeven met de voorbeelden en screenshot die gedeeld zijn hierboven. Zouden jullie hiervoor nog jullie forumprofiel aan willen vullen met jullie adres en klantnummer? 

Gedaan!

Reputatie 1

Hallo allemaal, goed dat jullie dit doorgeven! Ik zal het intern doorgeven met de voorbeelden en screenshot die gedeeld zijn hierboven. Zouden jullie hiervoor nog jullie forumprofiel aan willen vullen met jullie adres en klantnummer? 

Geregeld.

Wellicht dat jullie hier af en toe een update kunnen geven het proces?

Hier ook gedaan👍🏻

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt! We geven het intern door en ik verwacht dat dit in één van de volgende updates meegenomen wordt. 

Reputatie 1

Is er al meer bekend?

Reputatie 2
Badge

Ik heb hetzelfde probleem, enig idee wanneer de box weer eens een update krijgt?

Reputatie 7
Badge +30

Helaas niet!

Zelfde probleem hier. Is het ‘t wachten waard of DHCP uitzetten op de Experiabox en op een ander device activeren?

Met andere woorden: staat een fix in de planning voor een komende update of niet? (Ik begrijp dat nog geen datum bekend is, maar als het niet op de planning staat dan is het vrij zeker dat het nog lang gaat duren).

Reputatie 7
Badge +30

Het staat zeker op de planning! Ik weet alleen niet voor welke update. 

Hier ook hetzelfde probleem. Ik word graag op de hoogte gehouden.

 

Reputatie 2
Badge

Het staat zeker op de planning! Ik weet alleen niet voor welke update. 

Waarom duren die updates zo lang?

Jullie brengen een nieuwe firmware uit, daar zitten (logischerwijs) bugs in. Jullie klanten hebben daar last van dus die bugs moeten zsm opgelost worden.

Ook hier hetzelfde probleem!

Hier ook hetzelfde probleem....!

Vandaag ook het probleem dat ik geen printer meer kon installeren. Ipv EPSON heette de printer nu ConnectON. Waarop Windows aangaf dat er geen drivers voor waren. Niet echt handig dit…

 

Reageer