Vraag

Unifi op KPN Glasvezel - Dubbele namen in Unifi Controller

  • 6 November 2023
  • 114 reacties
  • 3531 keer bekeken


Toon eerste bericht

114 reacties

Hier ook hetzelfde probleem

Hier ook, afgelopen nacht de update naar de laatste firmware ontvangen en toen is het probleem begonnen. hopelijk komt er snel een nieuwe update!

Hier ook exact hetzelfde probleem. Ik kom nu pas dit draadje tegen met ingang via de unifi website maar ben als sinds september aan het zoeken. 

Daarnaast heb ik september ook een printer moeten installeren op een nieuwe laptop. Ook hier herkend hij bij mij de printer niet meer na het installeren terwijl andere laptops op Windows 11 printen met die canon printer. Ik had niet bedacht dat dit ook weleens de oorzaak zou kunnen zijn. 

Hier ook hetzelfde probleem

Reputatie 7
Badge +30

Hallo allemaal, het probleem is intern doorgegeven en er wordt aan gewerkt. De enige workaround momenteel is de DHCP server functie vanuit een eigen router of access point te draaien. 

Reputatie 1

Hier ook het probleem. Heb alle labels van ConnectON weer gewijzigd, maar dat is een uitzoekklus. 

Ik heb ongeveer sinds de update ook problemen met de Google Assistent op Nest Audio en Nest mini (meerdere devices in het huis). Die reageren meestal pas na een aantal keer herhaalde verzoeken. De apparatuur is wel gewoon 100% connected en gewoon te benaderen om te ‘casten’, maar de assistent doet raar en lijkt geen connectie te kunnen vinden. Een reconnect via Unifi, of een herstart van het KPN-modem lost het probleem slechts tijdelijk op. Wellicht zit daar ook nog een relatie?

Weet niet of anderen die dit eerste probleem met Unifi hebben, ook herkennen?

Nou, ik ben uiteindelijk ook en van de vele lees ik. Ook al enkele weken bezig met dit probleem te tackelen.

 

Laten we hopen op een snelle firmware update van de EB

 

 

 

Reputatie 7

Kan je ook details opvragen van die SjefkePatat's?

Zo ja, is dat wellicht telkens hetzelfde apparaat?

Kan je anders ook daar een wat screenshots van plaatsen?

Reputatie 1

Kan je ook details opvragen van die SjefkePatat's?

Zo ja, is dat wellicht telkens hetzelfde apparaat?

Kan je anders ook daar een wat screenshots van plaatsen?

SjefkePatat is de SSID van zijn wifi netwerk. De overeenkomst bij alle mensen hier is Unifi access points

Exact hetzelfde issue hier icm Unify controller.

Ik heb hier daarnaast een Sonos ecosysteem draaien en ik kan er nauwelijks meer muziek op afspelen. Ik vermoed dat hieraan hetzelfde issue ten grondslag ligt.

Graag een snelle fix KPN!

Reputatie 7

Maar kan je nu ook details opvragen van die regels die je in dat overzicht ziet staan?

Zo ja, plaats daar dan eens screenshots van?

Reputatie 7

Graag een snelle fix KPN!

...

Reputatie 1

Maar kan je nu ook details opvragen van die regels die je in dat overzicht ziet staan?

Zo ja, plaats daar dan eens screenshots van?

Zie mijn post van eerder in deze thread...

Vandaag een update van de nieuwe firmware gedaan, maar het probleem zit er gewoon nog steeds in.

Mijn printer is niet meer te bereiken, andere apparaten zijn traag of werken haast niet en alle devices heten ConnectON… gaat er nog wat gebeuren KPN!?

Reputatie 7

Wat toont de app Fing als naam bij al die apparaten?

Ik heb ook het “ConnectON” probleem met mijn Box12. Het speelt ondertussen ruim een maand. Ik hoop dat de programmeurs het nu na de vakanties snel kunnen oplossen.

Reputatie 1

Wat toont de app Fing als naam bij al die apparaten?

Fing toont de juiste namen

Reputatie 7

Wat toont de app Fing als naam bij al die apparaten?

Fing toont de juiste namen

Interessant ... dan is de vraag wie hier de fout in gaat want blijkbaar geeft de V12 wel de juiste namen.

 

Hoe worden apparaten binnen de Unifi controller getoond die niet op een UAP aangesloten zijn?

Reputatie 1

BruisTablet heeft al uitgezocht waar het probleem zit: 

Ik heb zelf geen Unify apparatuur maar wel een modem v12 met de nieuwe software en heb even een home netwerk trace gemaakt. Het probleem komt vanuit de DHCP server op de v12. Die verandert van alle apparaten de origineel aangeboden ip host naam in ConnectON.

Dit zal niet direct een probleem zijn voor het desbetreffende apparaat die een ip adres aanvraagt maar is wel een probleem voor apparaten zoals de unify omdat die waarschijnlijk meekijken naar DHCP berichten (DHCP snooping) om zodoende een beeld te krijgen van de op het netwerk aangesloten apparaten.

Dit zorgt er dus voor dat alles nu hetzelfde heet.

KPN zal dit in de software moeten aanpassen. Er is geen bereikbare instelling voor. Enige alternatief is om de DHCP uit te zetten en dhcp vanuit een ander netwerk apparaat te draaien.

 

Reputatie 7

Hoe worden apparaten binnen de Unifi controller getoond die niet op een UAP aangesloten zijn?

Reputatie 1

Hoe worden apparaten binnen de Unifi controller getoond die niet op een UAP aangesloten zijn?

Bedrade apparaten (via een Unifi switch) hebben bij mij wel de juiste naam 

Reputatie 7

Hoe worden apparaten binnen de Unifi controller getoond die niet op een UAP aangesloten zijn?

Bedrade apparaten (via een Unifi switch) hebben bij mij wel de juiste naam 

En dus heb ik zo mijn twijfels bij de conclusie van @BruisTablet immers dan zou een apparaat dat bekabeld aangesloten is ook de naam "ConnectON" moeten krijgen. Het lijkt er echter op dat dat alleen gebeurt bij apparaten die aangesloten zijn via een UAP en dan zou je toch bijna gaan denken dat die UAP daar zelf een actieve rol in speelt. Ik heb ook nog geen enkel voorbeeld gezien van dit issue waarbij er geen UAP betrokken is.

Reputatie 1

Hoe worden apparaten binnen de Unifi controller getoond die niet op een UAP aangesloten zijn?

Bedrade apparaten (via een Unifi switch) hebben bij mij wel de juiste naam 

En dus heb ik zo mijn twijfels bij de conclusie van @BruisTablet immers dan zou een apparaat dat bekabeld aangesloten is ook de naam "ConnectON" moeten krijgen. Het lijkt er echter op dat dat alleen gebeurt bij apparaten die aangesloten zijn via een UAP en dan zou je toch bijna gaan denken dat die UAP daar zelf een actieve rol in speelt. Ik heb ook nog geen enkel voorbeeld gezien van dit issue waarbij er geen UAP betrokken is.

Dan is het grote mysterie hoe het kan dat met een andere DHCP server (FritzBox router of een NAS met DHCP server) alle namen WEL goed staan….

Reputatie 1

@wjb  Het lijkt er op dat Unifi bij bedrade devices de naam opzoekt via DNS en bij draadloos via DHCP snooping. Een nslookup op mijn Windows machine geeft ook de juiste naam voor bedrade en draadloze devices. Beide methoden zouden de juiste naam op mmoeten leveren.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb intern nog eens navraag gedaan: het ticket wat aangemaakt is hiervoor, staat nog open. Ik heb momenteel geen extra informatie helaas. 

Reageer