Beantwoord

Van Telfort naar KPN waar staan de eigen modeminstellingen?

  • 27 November 2020
  • 26 reacties
  • 1732 keer bekeken

Beste,

Ik ben onlangs gemigreerd van Telfort (glasvezel) naar KPN. Op zich werkt alles.

Nu wil ik een eigen modem neerzetten ipv de Experia.

Ik vraag me nu af of ik de volgende link kan gebruiken hiervoor:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

 

Groet,

 

Wessmess

 

 

 

icon

Beste antwoord door wjb 30 November 2020, 12:02

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 7
Badge +10

In zoverre je netwerk nog “Telfort” is, kun je die instellingen gebruiken, met de volgende uitzonderingen.

Voor het internet VLAN - Telfort VLAN 34 - tegenover VLAN 6 voor KPN
Aanmelding internet automatisch een IP-adres verkrijgen vanuit DHCP,  tegenover PPPoE - KPN

VOIP hetzelfde VLAN als internet.

De rest (IPTV instellingen routed mode) kun je hetzelfde houden.

Reputatie 7

Lees anders ook het openingsbericht van het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" nog even.

Juist,

 

Ik had op het Telfort netwerk al een paar keer geprobeerd met OPNsense. Echter zag ik voor Internet overal PPOE verbinding voor de WAN staan, op VLAN 34. Dit kreeg ik maar niet aan de gang.

Nu ik over was naar KPN maar weer eens geprobeerd, weer niets natuurlijk. Uiteindelijk maar gaan proberen met de WAN verbindingen tot ik bij DHCP eindelijk succes had.

 

Nu dit geregeld is verder met het iptv stuk.

 

Dank voor de bevestiging.

 

Bedankt

Heren,

 

Ben gisteren nog verder gegaan voor het iptv gedeelte. Echter nu kwam het internet wan (dhcp) niet up. In de tussentijd was de experia weer actief. Lees dat je niet zomaar heen en weer kan schakelen maar dat je soms 10 minuten tot wel 24 uur moet wachten. Ook verhalen over het spoofen van de experia mac adres om dit wellicht te omzeilen.

Dit werkt niet lekker als je de configuratie moet ontwikkelen over meerdere avonden waarbij de experia overdag nog de baas is.

Zijn hier tips voor?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Echter nu kwam het internet wan (dhcp) niet up. In de tussentijd was de experia weer actief.

Een set-up met een Experia Box eerst als router en mogelijk daarachter een tweede eigen router
(NAT achter NAT), zijn de instellingen ook totaal anders voor die 2e router, dan voor instellingen om die eigen router rechtstreeks aan te sluiten (zonder Experia Box).

Zo even omwisselen zonder rekening te houden met de verschillen in set-up is er niet bij. 
 

Lees dat je niet zomaar heen en weer kan schakelen maar dat je soms 10 minuten tot wel 24 uur moet wachten.

Nee hoor. Met de juiste instellingen kun je zo van de ene router naar de andere router overschakelen, en weer terug. (Heb hier 7 verschillende routers liggen die ik in willekeurige volgorde kan uitwisselen).
 

Ook verhalen over het spoofen van de experia mac adres om dit wellicht te omzeilen.

Ook dat is niet nodig.

Het gaat simpelweg verkeerd indien niet de juiste instellingen worden gebruikt, of er ergens fouten zitten in de achterliggende code die je daarvoor hebt ingezet om de eigen router te configureren.

Mogelijk dat men bij een verkeerde set-up wel de achterliggende account gegevens binnen het systeem op het verkeerde pad kunt zetten / in de war kunt brengen??  En daarmee een “rem” wordt gezet op een vlotte connectie afwikkeling, en het dan wel langer zou kunnen duren??
Als “veiligheid” om daarmee “oneigenlijk gebruik” / misbruik van een connectie te voorkomen? (Verkeerde instellingen kunnen een storende invloed hebben op ander internet-verkeer).

Echter nu kwam het internet wan (dhcp) niet up. In de tussentijd was de experia weer actief.

Een set-up met een Experia Box eerst als router en mogelijk daarachter een tweede eigen router
(NAT achter NAT), zijn de instellingen ook totaal anders voor die 2e router, dan voor instellingen om die eigen router rechtstreeks aan te sluiten (zonder Experia Box).

Zo even omwisselen zonder rekening te houden met de verschillen in set-up is er niet bij. 

Allereerst: wow wat een snel antwoord, bedankt!

Verder, sorry voor enige verwarring maar ik zoek geen nat achter nat configuratie. Ik wil puur de Experia vervangen of hooguit als access point gebruiken.
 

Lees dat je niet zomaar heen en weer kan schakelen maar dat je soms 10 minuten tot wel 24 uur moet wachten.

Nee hoor. Met de juiste instellingen kun je zo van de ene router naar de andere router overschakelen, en weer terug. (Heb hier 7 verschillende routers liggen die ik in willekeurige volgorde kan uitwisselen).

Dit klinkt goed. Ik vraag me af wat ik fout doe. Ik zal de OPNsense configuratie vanavond naar factory terugrollen en het Internet wan gedeelte weer configureren en testen. Dit is immers een simpel stukje. 
 

Ook verhalen over het spoofen van de experia mac adres om dit wellicht te omzeilen.

Ook dat is niet nodig.

Het gaat simpelweg verkeerd indien niet de juiste instellingen worden gebruikt, of er ergens fouten zitten in de achterliggende code die je daarvoor hebt ingezet om de eigen router te configureren.

Mogelijk dat men bij een verkeerde set-up wel de achterliggende account gegevens binnen het systeem op het verkeerde pad kunt zetten / in de war kunt brengen??  En daarmee een “rem” wordt gezet op een vlotte connectie afwikkeling, en het dan wel langer zou kunnen duren??
Als “veiligheid” om daarmee “oneigenlijk gebruik” / misbruik van een connectie te voorkomen? (Verkeerde instellingen kunnen een storende invloed hebben op ander internet-verkeer).

Lijkt me vanuit KPN logisch om te doen inderdaad. Echter toen ik de Experia weer activeerde was de verbinding direct weer up. Eigenlijk is het jammer dat in de experia de wan configuratie niet zichtbaar is. Zou geruststellend zijn als ik bevestiging heb dat mijn vlan configuratie de juiste is. Toen ik naar kpn werd overgeschakeld werd wel het tv kastje opnieuw ingeregeld met andere firmware. Hij zou logisch zijn als de experia ook de vlans krijgt van KPN ip telfort. Nu blijven we zitten met allerlei configuraties.

Om dat uit te lezen moet ik ws een switch plaatsen tussen de experia en de ntu om het verkeer te bekeijken. Jammer dat dat niet makkelijker kan.

Reputatie 7

Hij zou logisch zijn als de experia ook de vlans krijgt van KPN ip telfort. Nu blijven we zitten met allerlei configuraties.

Dat zal ook gaan gebeuren. Op dit moment is de omzetting van Telfort naar KPN echter nog puur administratief, technisch is jouw aansluiting nog niet veranderd tenzij je zelf voor een KPN Hussel abonnement gekozen hebt.

Reputatie 7
Badge +10

Echter toen ik de Experia weer activeerde was de verbinding direct weer up.

Direct up, heb ik ook als ik mijn Synology routers (en elders DrayTek routers), aansluit met de juiste configuratie.  (Slechts één Synology router met werkende routed mode IPTV. De andere modellen ondersteunen dat momenteel nog niet → in dat geval alleen een internet-verbinding).

 

Toen ik naar kpn werd overgeschakeld werd wel het tv kastje opnieuw ingeregeld met andere firmware.

Maar dat staat op zichzelf los van de set-up van een router. Echter bij een verkeerde set-up van een router, loop je mogelijk wel achter in firmware upgrades van de TV-ontvanger, omdat die daarbij achterop is geraakt. Firmware upgrades van TV-ontvangers worden regelmatig uitgevoerd.
Onlangs nog een keer heb ik gemerkt - 's nachts. (Vorige week of zo, of de week daarvoor??).

 

Hij zou logisch zijn als de experia ook de vlans krijgt van KPN ip telfort. Nu blijven we zitten met allerlei configuraties.

Nee, er zijn slechts twee verschillen voor die configuraties, zoals eerder aangegeven.
Als je achterliggend nog steeds van de Telfort set-up gebruik maakt, zou je van die bijbehorende instellingen gebruik moeten maken. Niet die van KPN of andersom.

Port mirroring van een switch om dan met een data capture en bijv. Wireshark te achterhalen welke configuratie geldig is, zou ook niet nodig hoeven te zijn. De configuratie wisselt tussentijds niet.

Puur met de gegevens die KPN beschikbaar stelt (en eerder ook Telfort) zouden de juiste configuraties samengesteld moeten kunnen worden.

Zo heeft Synology support dat afgelopen periode bijv. ook gedaan, met de gegevens-uitwisseling die ik hen heb verstrekt om een Synology router geschikt te maken voor IPTV routed mode. (En daar zelf nog aanvullingen op gegeven, daar waar mogelijk onduidelijkheden in zouden kunnen zijn).

Daar is geen data capture aan te pas gekomen. Kennelijk heel goed de juiste gegevens verstrekt, want kan nu met een kleine aanpassing van internet VLAN, zonder of met PPPoE de router aansluiten achter een “Telfort” geconfigureerde internet-aansluiting en bij een kennis achter een “KPN configuratie” internet-aansluiting. (Nadat het hier werkte, werkte het bij die kennis ook direct).

Hij zou logisch zijn als de experia ook de vlans krijgt van KPN ip telfort. Nu blijven we zitten met allerlei configuraties.

Dat zal ook gaan gebeuren. Op dit moment is de omzetting van Telfort naar KPN echter nog puur administratief, technisch is jouw aansluiting nog niet veranderd tenzij je zelf voor een KPN Hussel abonnement gekozen hebt.

 

Nee ik ben as-is overgegaan. Ik heb “ TFT Internet en Interactieve TV” momenteel. Ik denk dat als ik een ander abbo kies ik in kosten omhoog zal gaan.

 

 

Reputatie 7

Hij zou logisch zijn als de experia ook de vlans krijgt van KPN ip telfort. Nu blijven we zitten met allerlei configuraties.

Dat zal ook gaan gebeuren. Op dit moment is de omzetting van Telfort naar KPN echter nog puur administratief, technisch is jouw aansluiting nog niet veranderd tenzij je zelf voor een KPN Hussel abonnement gekozen hebt.

Nee ik ben as-is overgegaan. Ik heb “ TFT Internet en Interactieve TV” momenteel. Ik denk dat als ik een ander abbo kies ik in kosten omhoog zal gaan.

Dan is jouw aansluiting technisch dus nog niet omgezet naar KPN en dus moet je "gewoon" nog de Telfort instellingen gebruiken.

Hallo @wjb en @WessMess , de migratie was puur administratief. Pas in de loop van volgend jaar wordt alles technisch omgezet.

Dus tot dan TFT-instellingen gebruiken.

Als er t.z.t. wat verandert worden de TFT-klanten daar automatisch van op de hoogte gebracht.

 

Gisteravond weer een poging ondernomen.

Het verliep weer hetzelfde:

  • standaard factory opnsense
  • vlan 34 op geconfigureerd op de default WAN (dhcp) interface
  • internet test, check !
  • vlan 4 geconfigureerd op nieuwe WANIPTV (dhcp) interface en enabled
    • send options:dhcp-class-identifier "IPTV_RG"
    • request options: subnet-mask, routers ,classless-routes
  • op dit moment gaan de WAN interface down en heb ik geen internet meer

Gebruikte hardware/software

  • Qotom Mini Pc Q555G6 Q575G6 met OPNsense

  • TP link WDR3600, dit was een eerdere test nog puur op telfort. Wat ik me daarvan herinner is dat de test gelijk verliep. Op het moment dat de tweede interface up komt, gaat de eerste down.

Nadat de WAN down is gegaan heb ik de WANIPTV gedisabled en alles geapplied.

Ook WAN zelf disabled en enabled. Zelfs de originele MAC van de experiabox op de WAN interface gezet.

Toen kwam hij weer up. Onduidelijk of dat door de spoof kwam.

 

Eerlijk gezegd begon toen voetbal en heb ik de experia weer aan gezet. Daarvan bleef nu het internet lampje rood. Dus de procedure van kpn doorlopen en uiteindelijk de experia gereset. Na deze procedure plus een half uur had ik weer internet (phoe). Voetbal dus op 4G gekeken.

 

Kan de dubbele dhcp call op eenzelfde mac adres voor problemen zorgen?

Hier lees ik wat over bij:

https://forum.telfort.nl/tv-338/iptv-routed-mode-settings-used-bridge-before-85768

# VLAN 4. IPTV network
# Previous MAC address + 1. It is important to have different MAC since the
# Telfort DHCP server is not assigning an IP address to duplicate MAC’s
mac_enp4s5_4="xx:xx:xx:xx:xx:x1"

Weet dat dit allemaal telfort is maar als er nog geen technische migratie is geweest kan dit wellicht een probleem vormen.

Mijn conclusie dat de WAN interface down gaat hoeft overigens niet te kloppen. Er is iig geen internet verkeer meer mogelijk. Het kan natuurlijk ook dat ik bij de tweede stap een fout maak. WANIPTV krijgt namelijk wel een IP adres op dat moment.

 

 

Reputatie 7

Bij Telfort lijkt het MAC adres inderdaad een rol te spelen en lijkt bij meerdere wisselingen van het MAC adres in korte tijd de aansluiting tijdelijk geblokkeerd te worden.

Daarom is het verstandig om het MAC adres te "spoofen" zodat je kunt blijven wisselen.

Bij een KPN aansluiting o.b.v. pppoe speelt het MAC adres gelukkig geen rol.

Kan het zijn dat jij de default route (0.0.0.0/0) naar vlan 4 laat wijzen bij het opbrengen van vlan 4?

Reputatie 7

Je moet overigens alleen het MAC adres voor vlan 34 "spoofen", die voor vlan 4 laat je ongewijzigd.

Reputatie 7
Badge +10

Kan de dubbele dhcp call op eenzelfde mac adres voor problemen zorgen?

Dat zou inderdaad voor problemen kunnen zorgen.
Een Experia Box gebruikt een ander WAN MAC-adres voor internet tegenover WAN voor IPTV.
Een van die MAC adressen veranderen.  Je zou daar het MAC-adres van een Experia Box voor kunnen gebruiken, maar evengoed elk ander MAC-adres, als het maar verschillend is.

Vond op het Telfort-forum nog een daarmee gerelateerde kwestie:
https://forum.telfort.nl/tv-338/eigen-modem-tv-86733?postid=728599#post728599

Reputatie 7

Een van die MAC adressen veranderen.

Niet één van die MAC adressen veranderen maar het MAC adres voor vlan 34 veranderen (spoofen). Het MAC adres voor vlan 4 laat je ongewijzigd.

Reputatie 7
Badge +10

En waarom dat dan?
De MAC-addressen van elke Experia Box (en elk ander model router) zijn verschillend,
evenals MAC-addressen voor de WAN IPTV.

Als ze maar twee verschillende MAC-adresen hebben.

Heren, wederom bedankt voor de snelle reactie.

Ik wacht met een nieuwe poging tot vanavond. Met het thuiswerken kan ik niet hebben dat de verbinding er een uur uit ligt.

Ik zal dus bij de nieuwe poging direct het mac adres van de wan interface spoofen met mijn experia mac. De waniptv interface laat ik ongewijzigd.

 

Het is overigens zo dat ik het hele igmp proxy verhaal nog niet had geconfigureerd. Leek me eerst logisch om het interface issue zelf op te lossen en de configuratie dus stap voor stap op te bouwen.

Reputatie 7

En waarom dat dan?
De MAC-addressen van elke Experia Box (en elk ander model router) zijn verschillend,
evenals MAC-addressen voor de WAN IPTV.

Als ze maar twee verschillende MAC-adresen hebben.

Omdat mij verteld is dat als je op vlan 34 in korte tijd een paar keer switcht tussen twee MAC adressen de aansluiting een tijd geblokkeerd wordt. Als je dus weer even terug zou moeten naar de Experia Box dan kan het zijn dat dat niet meer lukt totdat de aansluiting weer vrijgegeven is.

Reputatie 7
Badge +10

Daar merk ik hier niets van als ik van router wissel tussen de ene of andere router hier thuis, heen en terug.  Heb hier zeven stuks routers liggen.  Niet dat ik telkens 7 stuks uitwissel, maar bijvoorbeeld tussen twee Experia Box modellen, en een Synology router komt regelmatig voor.

Achtereenvolgens alle 4 beschikbare "Telfort” modem/routers heb ik ook wel eens gedaan.
( ZyXEL P-2812HNU-F1, Experia Box v8, v10, v10A )

Alleen bij echt verkeerde set-ups, wat dan storend zou kunnen uitpakken in het achterliggende systeem bij KPN, kan er mogelijk vertraging zitten voordat een en ander wordt vrijgegeven.

In de eigen Synology routers, heb ik geen aanpassingen gedaan m.b.t. MAC-adressen.

Update van mijn kant.

Het lijkt echt aan de mac adressen te liggen.

WAN configuratie met mijn experia mac adres erin:

 

WAN_IPTV configuratie met mijn experia mac plus 1 erin:

 

Resultaat in Overview:

WAN:

 

WAN_IPTV:

 

Ik had in eerste instantie alleen de WAN gespooft. Toen ik zag dat de WAN_IPTV hetzelfde was daar dus expliciet een andere MAC op gedrukt.

Blijkbaar kan OPNSense dat niet goed doordrukken of ik doe alsnog wat fout.

Het resultaat is dus weer hetzelfde. Als ik WAN_IPTV enable stop het verkeer op WAN.

Ik ga zoeken of dat spoofen anders ingericht moet worden.

 

Reputatie 7
Badge +10

Het lijkt echt aan de mac adressen te liggen.

WAN configuratie met mijn experia mac adres erin:

In die zin dat ik in die plaatjes nog steeds hetzelfde MAC-adres zie voor internet en IPTV.
Dat is al eerder gemeld dat je daarvoor niet hetzelfde MAC-adres voor zou moeten nemen.
Configureer gewoon eens één van die MAC-adressen alleen de laatste code van het MAC nummer-blok naar een andere waarde.  (Daarmee heb feitelijk al twee verschillende MAC-adressen).
Dat zou voldoende moeten zijn in de configuratie.

Blijkbaar kan OPNSense dat niet goed doordrukken of ik doe alsnog wat fout.

Het resultaat is dus weer hetzelfde. Als ik WAN_IPTV enable stop het verkeer op WAN.
Ik ga zoeken of dat spoofen anders ingericht moet worden.


Ter extra info op < DEZE informatie > waarmee ik met Synology Taiwan afgelopen tijd intensief contact heb gehad om hun Synology routers geschikt te maken voor “IPTV routed mode” (en hier bij mezelf thuis daarmee uitstekend werkt). Bij alle informatie-uitwisseling is het “spoofen” van MAC IP-adressen nimmer ter sprake geweest, en in het geheel ook niet toegepast. Men gebruik wellicht al direct wel een “ander” (virtueel) MAC-adres voor WAN IPTV tegenover het WAN internet MAC-adres.

(De volgende test behelst nog een configuratie op hun RT2600ac router model, omdat de hardware daar net wat anders van is ingericht dan het oudere RT1900ac model).

 

Het lijkt echt aan de mac adressen te liggen.

WAN configuratie met mijn experia mac adres erin:

In die zin dat ik in die plaatjes hetzelfde MAC-adres zie voor internet en IPTV.

 

De eerste twee screens zijn de configuratie. Je ziet daar dat ik het mac adres bijna hetzelfde spoof. 7a voor de WAN en 7b voor WAN_IPTV op het eind van het mac address.

De laatste twee screens komen uit het overzicht en zijn dus blijkbaar actueel. Daar zie je dat op de WAN_IPTV dus hetzelfde mac adress komt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

De laatste twee screens komen uit het overzicht en zijn dus blijkbaar actueel. Daar zie je dat op de WAN_IPTV dus hetzelfde mac adress komt.

Wordt dus kennelijk niet goed overgenomen. Dus nog werk aan de winkel.
Hoop dat je eruit komt. (Misschien gaat het over naar een andere waarde met herstart van de router).

Heren,

Ik heb besloten wat tijd en frustratie te besparen door gewoon maar te wachten op de technische migratie waarna ik gebruik kan maken van de kpn vlans.

Hopelijk lukt het dan gewoon wel.

 

Bedankt voor alle ondersteuning.

 

Groet,

 

Erik