Beantwoord

Vaste telefonie mogelijk op eigen mesh systeem?

  • 24 March 2024
  • 11 reacties
  • 93 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen glasvezel van kpn met internet, tv en vaste telefonie. Ik gebruik tijdelijk de meegeleverde box 12 van kpn maar wil deze vervangen voor een mesh systeem. De meeste moderne mesh systemen ondersteunen igmp snooping dus ik hoop dat tv geen probleem zal opleveren. Wat wel een probleem wordt is vaste telefonie omdat naar mijn weten alleen Fritz op zijn routers een telefoonaansluiting heeft. Is hier een oplossing voor? 

icon

Beste antwoord door wjb 24 March 2024, 13:09

Bekijk origineel

11 reacties

Met een losse ATA of met een IP telefoon, als de N300 IP van Gigaset, kan het ook werken.

Ook instellen voor telefonie staat hier

https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur 

Met de bestaande telefoon van KPN niet, je zult dan iets van een VOIP-provider moeten regelen, @wjbweet hier veel van, die wil je misschien wel helpen, ik heb hem even ingeseind.

Reputatie 7

De meeste moderne mesh systemen ondersteunen igmp snooping dus ik hoop dat tv geen probleem zal opleveren.

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn. Lees anders het startbericht van onderstaande topic.

 

Wat wel een probleem wordt is vaste telefonie omdat naar mijn weten alleen Fritz op zijn routers een telefoonaansluiting heeft. Is hier een oplossing voor? 

Dat is geen enkel probleem. Gebruik een VoIP ATA zoals bijvoorbeeld een GrandStream HT801 voor een vaste telefoon of een Gigaset N300A IP i.c.m. een compatible dect toestel.

Ik heb begrepen dat KPN geen voip ondersteunt.

Reputatie 7

Ik heb begrepen dat KPN geen voip ondersteunt.

Het is juist één en al VoIP bij KPN.

Ik gebruik sinds 6 december 2019 een Gigaset N300A IP voor vaste telefonie via KPN.

Op die datum startte de test met het gebruik van een eigen VoIP ATA als onderdeel van de vrije "modem"keuze.

Ja, maar dan moet je je telefoon wel aansluiten op box 12 en die wil ik juist vervangen voor een andere router,

Ja, maar dan moet je je telefoon wel aansluiten op box 12 en die wil ik juist vervangen voor een andere router,

 

We geven juist aan dat kpn telefonie ook via andere apparaten kan lopen. Mits je dan bijvoorbeeld een IP telefoon gebruikt. 

Reputatie 7

Ja, maar dan moet je je telefoon wel aansluiten op box 12 en die wil ik juist vervangen voor een andere router,

Nee, dat hoeft helemaal niet. Ik heb een EdgeRouter voor Internet en TV en een Gigaset N300A IP voor telefonie.

Maar dat moet dan wel via een voip provider? Ik meen dat KPN voip alleen aanbiedt aan zakelijke klanten.

Reputatie 7

Maar dat moet dan wel via een voip provider? Ik meen dat KPN voip alleen aanbiedt aan zakelijke klanten.

Nee, je kan gewoon jouw "consumenten" telefoonnummer van KPN gebruiken. Ik doe dat al jaren.

Vaste telefonie is via de Experia/KPN Box (lees Internet) is al vele vele jaren VoIP.

Ook ‘Consument’ is bij kpn VoIP. Ook dan hoef je niet per se een modem met Phone poorten te gebruiken. En bij Experiabox v10, v10a en Box12 is het zelfs mogelijk die phone functie uit te zetten! Om eigen ip apparatuur te kunnen gebruiken.

Groot-zakelijk is VoIP wat niet plug & play is. Daar dient de klant, het bedrijf, zelf voor IP apparatuur te zorgen. Bij privé is het voor de meeste mensen makkelijk als het thuis gewoon nog pstn is via de phone poort. Maar dat hoef je dus niet te gebruiken.

Zie het door wjb aangehaalde topic "Gebruik een eigen routen i.p.v. de Experiabox”. Daar wordt ook verwezen naar zelf ophalen sip gegevens ten behoeve van eigen ip telefoon. Ook bij privé aansluitingen. http://kpn.com/sip .

Reageer