Vraag

Vdsl2 icm draytek 2860 bridge -> edgerouter

  • 28 November 2020
  • 11 reacties
  • 1096 keer bekeken

Hallo,

 

Ik probeer de draytek 2860 in bridge modus te zetten en daar achter de edgerouter als router te gebruiken.

Het probleem wat ik heb is dat de dsl link regelmatig wegvalt. Misschien omdat ik geen pppoe opbouw? Verschillende vci/pci settings geprobeerd maar de link blijft wegvallen terug in training state. Alle encapsulation modes gebruikt maar dit lijkt ook niks uit te maken.

Terwijl als ik een volledige pppoe verbinding opbouw de link wel actief blijft, iemand een idee?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7

Vreemd, het zou niet uit mogen maken of de Draytek zelf de pppoe verbinding opzet of dat dat overgelaten wordt aan de EdgeRouter.

Kan je hier eens een screenshot posten van de WAN configuratie? (WAN > Internet Access > General Setup en andere relevante pagina's)

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zie dat op de screenshot bridge modus niet aanstaat. Deze staat wel aan :)

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik zie een tab "MPoA / Static or Dynamic AP” als actief.
Lijkt me niet de juist instelling.  Temeer daar elke "Physical Connection” een uptime van 00:00 toont.

Dat is de enigste mogelijkheid om de bridge modus aan te zetten. De pppoe connectie wil ik maken op de edgerouter en dat werkt ook. Het is enkel dat line 1 regelmatig terug naar training state schiet.

Reputatie 7
Badge +10

Waarom wil je twee “niet KPN” routers gebruiken?
Kun je er niet één als exclusieve modem/router daarvoor inzetten?

Reputatie 7

Ik weet, al zeg ik het zelf, het één en ander van pppoe en EdgeRouters maar hier moet ik helaas passen.

Mij lijkt het allemaal prima ingesteld en het enige dat ik me zou kunnen voorstellen is dat de idle timeout voor de pppoe verbinding niet (goed) ingesteld staat.

 

Reputatie 7

Waarom wil je twee “niet KPN” routers gebruiken?
Kun je er niet één als exclusieve modem/router daarvoor inzetten?

@KevinM1 wil maar één router gebruiken namelijk zijn EdgeRouter. De Draytek Vigor 2860 wil hij als full-bridge modem gebruiken.

Hij zou hier ook de Draytek Vigor 130, Draytek Vigor 165 of de Zyxel VMG4005-B50A voor kunnen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +18

Draytek heeft een mooie handleiding gemaakt voor het instellen van Bonded VDSL Bridging:

https://www.draytek.nl/wp-custom/uploads/Bonded-VDSL-Bridging-3.1.pdf

Die handleiding klopt met hoe @KevinM1 het heeft ingesteld via MPoA, verschillen die ik zo zie zijn de MTU waarde en de WAN Connection Detection mode, je zou die eens kunnen aanpassen om te kijken of dat enig verschil maakt.

Encapsulation is ook anders maar VC-Mux zou de goede instelling voor KPN moeten zijn.

VPI / VCI verschillen ook maar 8 / 48 zouden ook de goede waarden moeten zijn voor KPN.

Heb de bridge nu compleet over PPPoa gedaan met passthrough over lan en het “lijkt” stabiel te zijn. 
Internet snelheid is ook omhoog gegaan van 90/30 naar 103/30.

Mocht het morgen nog stabiel zijn dan zal ik hier de details plaatsen, misschien dat iemand er iets aan heeft. 

*fingerscrossed*

@KevinM1 Zelf gebruik ik een Draytek 165 in bridged mode.
Ik zag op het screenshot hierboven dat vlan tagging aan staat (vlan 6). Dat is volgens mij geen bridged mode.
Op mijn modem staat het uit (VDSL2 2x disable) en doe de vlan tagging op mijn router.

Waarom wil je twee “niet KPN” routers gebruiken?
Kun je er niet één als exclusieve modem/router daarvoor inzetten?

@KevinM1 wil maar één router gebruiken namelijk zijn EdgeRouter. De Draytek Vigor 2860 wil hij als full-bridge modem gebruiken.

Hij zou hier ook de Draytek Vigor 130, Draytek Vigor 165 of de Zyxel VMG4005-B50A voor kunnen gebruiken.

Dan heb je geen vectoring met bonded koper. Je kan dan wel gebruik maken van SVDSL om het zo te noemen. Dat is 1 lijn met een hogere snelheid. De 2860 serie kan met vectoring overweg.